Casual [Legacy]
Bringing back the Endless
Den här artikeln kommer att handla om en idé på en konceptlek i Legacy som jag gått och funderat på en längre tid. Jag kommer att posta en leklista (med alternative build) och ge förslag på Altered Art som skulle kunna passa till temat på leken.
av
Kenji 17:44, 29/10 -09 läst 4875 ggr. |
Skriv ut artikel 26 kommentarer |
Välkommen
Vintage är traditionellt det mest pimpiga formatet inom Magic the Gathering, men liknande tendenser har börjat sprida sig över även till Legacy. Ett sätt att pimpa sin lek är genom att skaffa olika typer av foils eller andra udda utgåvor på korten, medan ett annat sätt att pimpa är något som kallas för Altered Art.
I och med att Entomb för ett litet tag sedan unbannades i Legacy så blev Reanimatorleken återigen potentiellt viable som lekkoncept. Reanimator, leken som bygger på att få in stora, häftiga djur i spel till oförskämt låga priser. Detta kräver dock en hel del jobb, och hela processen kan på Dungeons-and-Dragons’iska liknas med ritualen för att frammana en stora demon eller ett annat vidunder. Men vad ska man frammana då? Min tanke drogs direkt till The Seven Endless från Sandmanuniversumet.
I nästakommande tre stycken kommer jag presentera först mig själv, sedan serien Sandman, och slutligen Reanimator som lekkoncept. Feel free att hoppa över dessa bitar ifall ni känner att det bara skulle vara repetition för er del (eller ifall det inte intresserar er, det duger också, men då gissar jag att ni redan skulle ha slutat läsa vid det här laget...).
En presentation: Kenji
Jag köpte mitt första Tempest tournament pack hösten 1997, men kunde inte mycket engelska som tioåring och gick istället tillbaka till Doomtrooper för stunden. På högstadiet var det lättare med språket (detta var runt Urza/6th edition) och min goblinlek med en Goblin King var den stora fasan på skolan (that is, fram tills en polare byggde en monoB lek med removals, helt insane). Jag försökte starta upp igen vid Mirrodin men hade inga vänner att spela med, så det sket sig. Vid Ravnica däremot så gick det igång på riktigt och jag var på banan i ungefär två år – spelade Prellar, GP Trials och PTQer, och närvarade på både GP Malmö och GP Stockholm. Jag blev konstant bättre och bättre, men nog aldrig särskilt bra, åtminstone inte i praktiken.
Sedan Lorwyn har jag agerat sleeper agent och inte vridit mycket bilder. Men som dem säger; ”Du slutar aldrig med Magic, du tar bara pauser på kortare eller längre tid”, och sedan nu i våras är jag lite småaktiv på legacyscenen.
En presentation: Sandman
För 20 år sedan, 1989, gavs det första numret av Sandman ut av Vertigo, ett underförlag till DC Comics. Skriven av Neil Gaiman och illustrerad av rad olika tecknare tog serien världen med storm under dem kommande sju åren, fram till 1996 då det sista numret träffade hyllorna.
Serien består totalt i 75 nummer, som senare samlats i tio album. Den är bland det mest framgångsrika som publicerats i serieväg, och ett måste för alla som har en söt tand för intellektuellt utmanande litteratur. Jag hävdar att det med råge är det bästa jag läst, alla kategorier.
Serien handlar om Dream, en av de sju Endless. The Endless skulle kunna förklaras som gudarnas gudar, sju personifierade koncept (tänk antropomorfism) som allt inom alla kosmos måste leva efter.
Låter det flummigt? It is, så jag tänker inte raljera om det mera. Låt oss stanna vid konstaterandet att The Seven Endless är sju entiteter med enorm potential.
En presentation: Reanimator
Lekkonceptet bygger på att du använder en discardoutlet/motsvarande (ex. Putrid Imp lr Entomb) för att få ner en ’bomb’ i graven (ex. Akroma, Angel of Wrath lr Hellkite Overlord) som du sedan reanimerar med en spell (ex. Reanimate lr Exhume). Målet är alltså att få in stora, starka och elaka gubbar väldigt tidigt och hoppas att moståndaren inte har något vettigt svar på dessa. Leken är, som ni redan listat ut, döpt efter kraftkortet Reanimate från Tempest.
Lekens svagheter ligger i att det krävs ganska mycket meck och jobb för att få in djuren i spel (två kort + ett target) samt att den ibland på random torskar på gravhat som motståndarna haft i brädan mot andra lekar som t.ex. Ichorid.
Det klagas även på att leken är känslig mot både kontringar (Force of Will/dyl) och removal (Swords to Plowshares/dyl), men detta kan man bygga in skydd mot i leken antingen genom att spela discard eller splasha blått för kontringar. Många av de targets som spelas brukar ofta väljas för att de har inbyggda removalskydd som shroud eller protection.
Trots dessa negativa sidor så är det få som säger emot vilken rå potential leken har – det är inte omöjligt att reanimera en Iona, Shield of Emeria runda 1, och det händer förhållandevis ofta att man reanimerar något runda 2 ifall man inte gjorde det runda 1.
The deck
Som jag nämnde i inledningen så är det här en konceptlek, men tanken är även att den ska kunna prestera i turneringssammanhang. Eftersom det är sju Endless så kommer leken spela med 7 targets, och dessa kommer jag att presentera i nästa stycket. Stycket efter kommer handla om de resterande 53 korten i en monosvart build, och efter det kommer jag presentera en alternativ build där man även blandar in blått.
Tanken är alltså att sätta ihop en lek, och sedan måla om varje kort för hand så att hela blir ’konceptualiserad’. Riktigt snyggt för den som har lust och orkar :)
The Seven Targets
Dream – Iona, Shield of Emeria
Detta Mythic från Zendikar är ett starkt target som dödar monofärgade lekar och i mångt och mycket dödar många andra lekar, as well, då den stänger av lekens key färg och sen lägger en 3-turs klocka. Svaga sidor är att den inte har något inbyggt skydd och att den kan vara lite svår att träffa med runda 1 on the play, om detta ens kan klassas som riktiga downsides... Iona är, to say the least, ett riktigt powerhouse. Detta är också anledningen till att jag låter detta kort gestalta Dream, hjälten från serien – något måste man väl ändå få för att vara protagonist?
Death – Inkwell Leviathan
Döden är av förklarliga skäl en av historiens mest populära seriekaraktärer, och vad representerar döden mer än något som är praktiskt taget omöjligt att ha ihjäl? Inkwell Leviathan sätter likt Iona en 3-turs klocka, med skillnaden att den kommer klampa in varje runda, oavsätt vad motståndaren försäker säga om saken. Dock så gör den inte så mycket förutom att vara odödlig och slå hårt – den är alltså inte alltid lika vass att racea med som andra alternativ.
Destiny – Empyrial Archangel
Reanimera denna och säg käckt ”It is not written in the book that I’m about to lost this round.” - I know you want to do it. Varje reanimatorlek vill ha ett target som hjälper denna att leva lite längre. Denna plats hölls tidigare av Platinum Angel, men den var över lag för lätt att döda – Archangel tenderar vara en hårdare nöt att knäcka för motståndaren.
Despair – Sphinx of the Steel Wind
Ett annat relativt defensivt monster som framför allt finns med i leken för att hantera Zoo eller andra brännbaserade aggrolekar. Den Zoospelare som inte känner förtvivlan vid denna reanimering måste vara den som av någon random anledning spelar Path to Exile eller Plog.
Desire – Hellkite Overlord
Den snabbaste klockan i leken. Alternativt kan man spela Akroma, Angel of Wrath på den här sloten – det viktiga är att varelsen har haste för att visa på Desires natur att agera istället för att sitta hemma på kammaren.
Delirium– Bringer of the Blue Dawn
Ingen vidare snabb klocka och den saknar inbyggt försvar, men kortövertaget den ger är väldigt mysigt. På den här sloten har man utrymme att vara kreativ – Delirium är minstingen i familjen och behandlas därefter, så så länge man har en god motivering så är nästan vad som helst okej. Andra tankar som jag haft är Scion of Darkness och Tidespout Tyrant. Någon som har ett annat förslag?
Destruction – Sundering Titan
Rätt så dålig runda 1, men desto bättre runda 4-5 eller senare. Change är nyckelordet för Destruction i serien, och om det är något som Sundering Titan gör när den landar på bordet (eller lämnar det) så är det att förändra saker och ting. Enda targetet som kan vara intressant att kombinera med någon form av sacc-effekt.
Sideboardkortet: Lucifer – Angel of Despair
Ibland krävs det att man kan hämta ett target som hanterar jobbiga permanenter som Humility/dyl. Lucifer spelar stundtals en central roll i serien, och han blev så populär att han sedan fick en hel serie uppkallad efter sig (som även den är läsvärd, vill jag hävda). Men han är ändå inte en av The Endless, så han får nöja sig med en sideboardslot. Han brädas förslagsvis in mot Despair (Sphinx of the Steel Wind) ifall du spelar mot exempelvis Landstill.
Den monosvarta builden:
4 Reanimate
4 Exhume
3 Animate Dead
11 reanimationspells ger leken rätt så mycket konsisten när du väl fått ner ett target i graven. Varje kort ovan har sina starka och svaga sidor, men majoriteten tycks vara ense om att dem är de tre bästa korten för ändamålet.
Dessa spells gestaltas förmodligen bäst genom individer som tillkallar eller tillber någon av The Endless vid något tillfälle i serien (ex. Mr. Burgess i avsnitt 1 eller Calliope i avsnitt 17).
4 Entomb
4 Putrid Imp
Entomb är överlägset det bästa sättet att få ner ett target i graven, men Impen fungerar även den. Jag tycker om idén att dessa tutors/discardoutlets gestaltar olika karaktärer som assisterat The Endless under seriens gång (ex. Cain, Abel, Constantine, Rose Walker, Robert Gadling, eller någon annan).
4 Thoughtseize
4 Duress
3 Cabal Therapy
Spelar man monosvart så måste man försvara sina hot proaktivt snarare än reaktivt, och få kort gör detta bättre än dedikerade discardspells. Thoughtseize kör även double duty som discardoutlet för dina egna targets ifall det skulle krisa sig, och Cabal Therapy combar bra med både Putrid Imp och Sundering Titan.
Dessa kort kan man ha lite roligt med – låt fantasin flöda; vill du att dem ska visa dina Endless som utför olika feats, eller ska dem gestalta olika händelseförlopp i serien? (ex. när Ruby DeLonge tappar sin cigg i sängen, eller The Kindly Ones träffar Fiddlers Green) Det är du som väljer.
4 Dark Ritual
4 Lotus Petal
15 Swamp
Petaler och Ritualer är för att öka chansen för runda 1 reanimering, och basic swampsen är där för att hålla leken budget. Den som känner för att mickla med manabasen är välkommen att göra det (möjliga vägar att gå är Wasteland, Cabal Pit och Piranha Marsh, beroende på vad du vill åstadkomma).
Antingen så låter man länderna vara som dem är (men det är väl tråkigt?), eller så går man in för att att på varje land gestalta en plats som besöks i serien (ex. olika platser i The Dreaming, huset i The Dolls House, The Mansion at Worlds End, eller The Endless olika Realms, listan kan göras lång)
Den blåsvarta builden:
Denna build tror jag presterar bättre i turneringssammanhang, men den är dock inte lika budget.
4 Putrid Imp --> 4 Careful Study
4 Duress --> 4 Force of Will
3 Cabal Therapy, 1 land --> 4 Brainstorm
3 Animate Dead --> 3 Mystical Tutor
1 land --> 1 Wipe Away
länder --> typ 6-9 fetch och 2-3 duals, speltesta för att se vad som är optimalt
Leken går från att vara proaktiv till att vara mer reaktiv. Ut med massa discard (med du behåller det bästa, Thoughtseize) och in med en massa kortkvalité (Brainstorm och Tutor), skydd (FoW) och en toolboxlösning (Wipe Away – kan bytas ut mot något annat mysigt som man vill kunna tuta efter). Careful Study ersätter även Putrid Imp, vilket leken mår bra av.
I och med att bredden på kortens användningsområden nu ökat så finns det här möjlighet för artistisk spelrum. Force of Will gestaltas kanske med någon form av intervention från Dream, och Brainstorm kanske är en av The Endless som tilltalar sina syskon från sitt Gallery? Bara fantasin sätter gränserna.
So there you have it. Min take på en potentiellt cool konceptlek som kanske till och med skulle kunna prestera om det så krävdes av den. Tack för att ni tagit er tid att läsa artikeln, och hoppas ni sätter er ned och börjar fila på era egna konceptlekar nu :)
/ Kenji
Props:
Konceptet Reanimate, för att det är manligt att lägga bomb runda 1
Ni, för att ni tittar in på min blogg spark.blogg.se vid tillfälle
Slops:
Jag, för att jag saknar målarskills att genomföra det här projektet själv
Wizards, för att Lotus Cobra är Mythic när den bara borde bara vanlig Rare