Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 695 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Artiklar Krönika | Lekanalys | Strategi | Casual | Lekdoktor | Turnering | Recension | Intervju | SvM | Judge

Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas!
Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej.
Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!

Lägg till ny artikel

ARTIKLAR AV PARTYSMURPHEN
Lincon Höstlovet 2021, av partysmurphen, 15:18, 22/10 -21
Vi är äntligen tillbaka, känns det som just nu. Linköping Spelkonvent 2021 (Lincon) kommer gå av stapeln under Allahelgonahelgen 3-7 november. Det kommer blir ett lite mindre, lite mer lättsa...
GothCon 2021 - SÃ¥ gick det, av partysmurphen, 19:03, 15/4 -21
GothCon 2021 går till historien inte bara som det första digitala konventet så här i corona-tider. Det är även konventet där en huvudfoting kunde ha blivit SvenskaMagics nästa officiella token...
NybörjarMagic del III b - Arketyper, enemy color pair , av partysmurphen, 08:48, 26/11 -20
Välkomna till fortsättningen av del tre i min artikelserie om nybörjarmagic. I del ett presenterade jag konceptet. I del två gick jag igenom designregler för nybörjarlekar. I denna artikel komme...
NybörjarMagic del III a - Arketyper, friendly color pair, av partysmurphen, 08:30, 5/11 -19
Välkomna till del tre i min artikelserie om nybörjarmagic. I del ett presenterade jag konceptet. I del tvÃ¥ gick jag igenom designregler för nybörjarlekar. I denna artikel kommer jag gÃ¥ igenom nÃ...
NybörjarMagic IIb - Vi bygger en lek!, av partysmurphen, 11:37, 3/10 -19
I den här artikeln tar vi ett konkret exempel och ser hur man kan applicera de designregler som jag gick igenom i föregående artikel. Detta avsnitt var tänkta att knyta ihop säcken i föregående...
NybörjarMagic del II - Lekdesign, av partysmurphen, 08:15, 17/9 -19
I förra artikeln presenterade jag SvenskaMagics demoverksamhet. Vad den gör och varför den finns. Nu när vi har lite mer insikt i vad som är svårt för en nybörjare kan vi fokusera på hur vi b...
NybörjarMagic, av partysmurphen, 13:22, 2/9 -19
Sedan några år tillbaka är jag engagerad i Magic Demo, en Svenska Magic-verksamhet där vi på konvent visar upp vad Magic är och lär ut spelet, ger ut färdiga hemmabyggda lekar samt annat småt...
Theroskortens påverkan av Born of the Gods - Lite tankar och funderingar, av partysmurphen, 10:17, 13/2 -14
När Theros kom skrev jag ihop lite good-to-know stuff som jag lade i en forumpost. Det borde jag helt klart gjort en artikel om istället, så den här gången gjorde jag tvärtom. Dock så finns det...
Konsten att sätta ihop en M10 Sealed deck, av partysmurphen, 07:45, 27/8 -09
Återigen dags för lite Limitedstrategi. Den här gången ska vi kolla på lekkonstruktion i M10. Bäst behållning av artikeln får du om du tar dig tid att själv bygga en lek av samma pool innan d...
13 länder och en pile med crap, av partysmurphen, 15:01, 23/6 -09
Bättre sent än aldrig har det sagts mig. Här kommer min Linconrapport. Det finns stor risk för att jag blandat ihop motståndare och dueller. Disktera gärna min lekkonstruktion och kraften i t ex...
Limited: Shadowmoor, av partysmurphen, 21:47, 18/4 -08
Hej. Som så många andra förr tänkte jag göra en limitedanalys av ett set innan det spelats. Självkart handlar det om Shadowmoor. Jag tänkte följa upp med en artikel om lekarketyperna som sete...
Pestermite i Limited, av partysmurphen, 00:18, 17/1 -08
Få kort förtjänar sitt namn så mycket som Pestermite. Hur kan något så litet vara så irriterande? Denne lille gynnare är bra mycket bättre än vad man först tror....
Hur man vinner i Magic, av partysmurphen, 13:59, 31/10 -07
Jag har länge funderat på att skriva en artikel om hur man vinner i Magic men inte känt att jag haft tid. För inte så länge sedan (när du läser detta är det dock skitlänge sen) postades en a...

 

Strategi
Limited: Shadowmoor

Hej.
Som så många andra förr tänkte jag göra en limitedanalys av ett set innan det spelats. Självkart handlar det om Shadowmoor. Jag tänkte följa upp med en artikel om lekarketyperna som setet bäddar för eftersom jag lyckades hoppa direkt till slutsatserna i slutet av artikeln utan att ha förklarat bakomliggande resonemang.

av partysmurphen
21:47, 18/4 -08
läst 8608 ggr.
Skriv ut artikel
168 kommentarer

Även om inte alla bedömningar som görs här kommer vara 100% korrekta (jag missbedömde t ex Mudbutton Torchrunner som junk i Lorwyn innan det släpptes) så har jag tillräckligt bra koll på limitedarenan för att kunna ge en hyfsat bra bedömning. Tyvärr är inte spoilern helt säker än, men jag bör ha fått med så gott som alla commons och med förhoppningsvis rätt namn. Eftersom limited är ca 67% commons är det dessa jag kommer fokusera på men först lite allmän reflektion om settet.

Även om Shadowmoor är en spegelvärld av Lorwyn så har det inte tribal tema. Visst, korten supportar tribal. Att få de olika blocken i standard att samverka är för övrigt något som wizards tidigare misslyckats mycket med; Att blanda ninjas med artefaktländer gick liksom inte. I dagens standard smälter blocken ihop mer naturligt. Shadowmoor påminner om Ravnica, fast utan karoos. I en artikel från wizards pratades det mycket om hur bra det var att man nu kunde göra enfärgade lekar i Shadowmmor pga att det finns så mycket hybridkort. Gör inte rnfärgade lekar! Att begränsa sig till en färg ser visserligen till att du inte manascrewar lika mycket men att köra tvåfärgat är i princip lika lätt av just tack vare hybridkorten, samt att man har större utbud av kort stt välja till sin lek.

När jag kollade igenom det kort som var officiella för en vecka sedan var det bara stora underkostade biffar så långt ögat nådde. Removal lyste med sin frånvaro. Jag kände onda legions-vibbar (det krävdes en då kraftansträngning för att komma förbi en Needleshot Gourna. Ttvå var ett helt fort), fast med lite mer tempo än de fjantiga morpharna. Lyckligtvis är det de coola korten de visar först och alla "normala " kort kommer först sedan. Bli dock inte överaskad när det kommer stora varelser attackerandes alldeles för tidigt. Det finns ganska många underkostade aggressiva djur i Shadowmoor.


Jag kommer betygsätta korten på följande vis:

Oona, Queen of the Fae7 – Bomb. Det här kortet antingen vinner matchen åt dig på egen hand, som till exempel Oona, Queen of the Fae, eller vänder matchen totalt till ett övertag som din motståndare inte kan överkomma, t ex Earthquake. Enda common jag kan komma på som någonsin uppnått denna klass är Sprout Swarm.

6 – Firstpick. Det här kortet bör inte gå mer än en-två steg oavsett vilka kort du lagt i boostern. De här korten är dock bara snäppet bättre än Riktigt Bra Kort. Ofta kan kortet vända underläge till överläge på egen hand utan att för den delen vinna matchen.
Exempel: Shriekmaw.

5 – Riktigt Bra Kort. I en genomsnittsboster går inte de här korten särskilt långt. Typexempel är bra removal som inte riktigt når upp till firstpicknivå men är vanliga first-picks i brist på bättre.
Exempel: nameless inversion, summon the school

4- Bra kort. De är självklart bättre än Stabila kort men når inte upp till Riktigt bra kort.
Exempel: Game-Trail Changeling, weed strangle

3 – Stabilt kort. Åker alltid in i leken, såvida den slotten inte är överrepresenterad. Sällan något att skryta om, men inget att skämmas över heller. Exempel: Valfri grizzly bears eller hill giant.

2 – Filler. Kort man kan spela med men som man helst slipper.
Exempel: Gray Ogre

1 – Junk. Spela aldrig, typ. Det finns kort som aldrig ser spel för att de är för kassa. De bor i den här kategorin. Se upp dock! Det finns många exempel på junkkort som bildat bra lekar. Exiled Boggart och needle drop ser man inte mycket spel av eftersom de kräver en extremt fokuserad satsning som lätt slutar i katastrof. Folk har dock lyckats. Dampen thought-lekarna i 3x Champions of Kamigawa spelade enbart med skit som ingen annan ville ha och ca 80-90% av de tidiga affinitylekarna bestod av last picks i draftsammanhang.



Jag har graderat efter pickorder i draft men sealed decks graderingar bör vara i princip de samma. Sealed deck är erkänt långsammare som format och därmed mer förlåtlig till en högre manakurva. Hur bra en lek är beror dock inte endast på hur bra korten är utan även på hur bra de fungerar ihop. I det här blocket måste jag nog rekommendera alla att se upp med mana costs. Om du har ett hybridkort som kostar #1{BU}{BU} och kör en blå-vit lek så har man ju ingen nytta av att man kan betala med svart mana. Manakurva är förstås också viktig.

Vissa kort är i allmänhet bara bra i ett visst perspektiv, i en viss lek eller ihop med vissa andra kort. I Lorwyn handlade det om den var i rätt tribal. I Shadowmoor handlar det mer om scarecrows som ska ha rätt supportfärger. Dessa kort kommer rankas 2(3).
Exempel: Elvish branchbender.



Nu till korten. Tyvärr överensstämmde inte alltid uppgifterna vad gäller t ex namn. Jag har använt mig av de namn som finns inlagda i SvM och även namngett de alternativa namn jag sett omifall namnen skulle korrigeras.

Edit: Det har korrigerats en hel del efter det att jag anpassade länkarna efter felstavningarna i kortpärmen. Gör om, gör rätt. Nu ska det dock vara 99% rätt i alla fall. Förhoppningsvis har Goldenglow Moth hittat in i kortpärmen innan dess, annars finns den i bildspoilern. Hoppas även att jag inte missat fler kort som hade fel stats i tidiga spoilers. Är någonting helt nuts så kommentera gärna.



Vit Rune-Cervin Rider

Apothecary Initiate – Rank 1
1/1 med en förmåga som lockar till att suga upp mana? Nej tack.

Ballynock Cohort – Rank 4
Kort som Kitsune blademaster och War-spike Changeling har alltid varit riktigt bra i limited pga att de får hugga ganska fritt tidigt i matcherna. När jag först kollade igenom spoilern konstarerade jag dock att den här killen inte var bra nog i ett fält med 3/4 vigilant för samma cmc och massa andra biffar. Men nu när man sett lite mer commons så är den helt klart tillbaks bland toppkorten. Kravet på en annan vit kille i spel är så lätt fixat att det får räknas som givet att man lyckas uppfylla. Den här killen kan dock lätt övergå i en 1-för- 2 förlust om motståndaren har en removal som tar hand om din enda andra vita kille, så se upp.

Barrenton Medic – Rank 3
Den första spoilade versionen av det här kortet var 2/2 så givetvis ratade jag kortet. Som 0/4 går den dock rakt in i de vita lekarna som ändå har en defensiv approach.

Goldenglow moth – Rank 2
I constructed can den här ha en plats i en kontrolllek som behöver vinna tid. Spela inte den här i limited om du inte kan göra den odödlig.

Inquisitor's Snare – Rank 4
Eftersom jag inte riktigt känner formatet än så är jag lite försiktig. Om man inte har en röd eller svart target så måste man döda den i combat för att det ska vara värt. Med all hybridmana är chansen dock stor att den här är guld varje gång och bör i sådana fall draftas högt. Att ge det här kortet en korrekt bedömning just nu är svårt.

Kithkin Shielddare – Rank 4
Helt ok. Vad som gör den här killen mycket bättre än kithkin daggerdare är att den kan pumpa sig själv.

Last Breath – Rank 3
Lite väl smal för att bli kallad för bra removal. Kan bli nergraderad till Rank 2 om det inte finns några vettiga hot som man vill ta hand om. Det verkar dock finnas tillräckligt med evasionbjörnar för att det ska vara ett kort man vill spela med, och wither hjälper också till.

Mine Excavation – Rank 2
Det finns en hel del bra enchantments I formatet. Men att offra en slot på det här kortet tror jag inte på. Visst, den hämtar upp scarecrows också. Men det räcker inte.

Niveous Wisps – Rank 3
Helt ok. Det finns en hel cykel med killar som inte kan blockas av respektive fiendefärg. Så länge den färgen inte är vit så är det här klart användbart. I sämsta fall är det en time walk runda 2-3. Den sabbar dessutom colors matter-kort som de kraftfulla Auras som är beroende av varelsens färger. Jag förutspår en viss terrorbalans mellan Wisps och korten de totalsabbar.

Rune-Cervin Rider – Rank 5
Svårt. Jag är inget fan av blåvitalekar som flyger in för vinsten och skulle normalt sett ranka den här 4. Men pumpet kommer göra den till en riktig pain in the ass; Även om det är dyrt så räcker det med hotet att kunna pumpa den stor för att den ska komma igenom. Att den i princip kräver G/W för att vara helt monstruös gör den något sämre men fortfarande stabil.

Safehold Sentry – Rank 3
Helt ok. Abilityn avskräcker block men det genererar bara 2-4 extra skada jämfört med vanlig björn. Klart sämre än sin flygande kompis.

Strip Bare – Rank 1
Även om det verkar finnas en hel del bra Auras i formatet så är det här ett kort som bör sitta på avbytarbänken.

Woeleecher – Rank 3
Helt ok. En defensiv varelse med en högst relevant förmåga. Kommer bli helt jobbig i en defensiv lek med mycket persist.


Blå Consign to Dream

Briarberry Cohort – Rank 4
Som sin vita kompis är det väldigt lätt att få in en blå kille till i spel, och 2/2 flyer för två mana är duktigt bra.

Cerulean Wisps – Rank 3
Combat trick? Hur som helst en cantrip för en mana. Och en colors matter marodör förstås. Spela.

Consign to Dream – Rank 4
Den här är lite tveeggad. Om det är stor risk för röd eller grön kille är den skitbra. Om det inte är din egen kille som du försöker rädda förstås. En sån här i motståndarens röda/gröna kille är dock en time walk! Hög rank pga alla bra Auras som måste hanteras.

Drowner initiate – Rank 2 eller 4
Det finns helt klart ett litet milltema Shadowmoor. Jag ratade den här som junk först men efter att ha kollat igenom settet lite mer tror jag den här kan bli rikitgt bra. Förutom i milllekar med Memory Sluice så är synnergin med Consign to Dream och Aethertow påtaglig, särskilt eftersom den är given att utnyttja för Conspire.

Ghastly discovery – Rank 3
Lite bättre än cantrip förstås men man måste ändå spela conspire för att göra reell kortvinst. Ytterligare ett kort som gör Drowner initiate spelbart då Conspire inte smärtar lika mycket på resurserna.

Kinscaer harpoonist – Rank 3
En ok flyer, inte mer.

Merrow Wavebreakers – Rank 4
Det här kortet är bra! Påminner lite om Vigilant Drake. För 2 mana har den här killen vigilance och flying. Inte fy skam. Kommer alltid gå in i leken men platsar inte i kategori med riktigt bra kort. Inte just nu iaf. Bli inte förvånad om den visar sig galen.

Parapet Watchers – Rank 2
Helt ok men inte mer.

Prismwake Merrow – Rank 3
Kan väl användas som combat trick men inte mycket att hurra för.

Put Away – Rank 2
Har man inget annat svar på en bomb är det bara att bräda in. Undvik dock helst. Bonusen är i princip ovidkommande även om det är bra att kunna fördubbla antalet removlas man kan dra från leken ibland.

Sinking Feeling – Rank 1
Nej, nej, nej!

Spell syphon – Rank 2
En tempospell. Alldeles för lätt ett dött kort men kan gynna en blå aggrolek med snabba billiga killar som Briarberry Cohort och en arsenal av Consign to Dreams.

Whimwader – Rank 3
En jättevägg. Funkar finfint i en klassisk blå-vit konstellation med defensiva killar och flygare för vinsten.


Svart Sickle Ripper

Aphotic Wisps – Rank 3
Cantrip för en mana är fortfarande helt spelbart. Den här ger dessutom evasion. Rätt in i leken.

Ashenmoor Cohort – Rank 3
En 5/4 för 6 mana. What is not to like? Hade hellre sett en 4/4 för fem mana men den här är helt ok.

Cinder Bones – Rank 3
En reggare star oftast bara och suger upp din mana varje runda. Den här killen är så mycket mer än så. Packa inte din lek full med såna här men en eller två är helt ok. Om man inte möter massa wither varelser då.

Cinderhaze Wretch – Rank 2
För långsam. Kunde man tvingat fram 3 ryck rundan efter hade den varit så mycket batter. Nu är det bara ett hatkort mot kontrollekar.

Disturbing plot – Rank 4
Kortvinst till priset av tempoförlustt. Kan funka, speciellt I en stand-off. Plocka upp två monster på nytt och börja om.

Faerie Macabre – Rank 4
Flygande 2/2:or för tre mana har alltid varit bra. En som alternativt stoppar persist dessutom på upp till två killar (som dog i samma combat t ex) är ju en fin bonus.

Gloomlance – Rank 4
Removal som i 40% av fallen ger kortvinst. Ja tack.

Loch Korrigan – Rank 3
Kan bli helt tokig men låser upp din mana.

Rite of Consumption – Rank 1
Dålig finisher. Kräver en aggresiv lek med för många för små killar. Vilket är motsägelsefullt eftersom aggresiva lekar i regel har många små varelser, inte stora. Undvik.

Sickle Ripper – Rank 4
Tänk så här: Du har den här och en Hill giant. Motståndaren hugger med en egen Hill giant. Vilken blockar du med? Personligen ser jag ju hellre att jag har en 3/3 och motståndaren en 1/1 än att jag har kvar en 2/1 och motståndaren inget alls. Även om din motståndare hade en 4/4:a från början så äger du i alla fall. Och vill inte han anfalla så kan ju du göra deti stället för samma effekt. Spela den här killen!

Smolder Initiate – Rank 2
1/1:or med marginella förmågor är ingen höjdare. Man kan kräma ut ett par liv med den här killen men det känns inte värt det. Effekten hör hemma i en aggresiv lek och en sådan vill inte göra alla sina spells en mana dyrare. Och väntar du tills du ändå sitter med överskottsmana så har du i regel inga kort kvar, så en varelse som faktiskt gör något är alltid bättre.

Splitting Headache – Rank 3
Helt ok. Ryck är underskattat i limited. En eller två stycken kan vara ok att spela med. Kan vara helt matchavgörande i rätt match-up, speciellt mot defensiva lekar som lurar på Aethertow.

Torture – Rank 2
En removal som kostar 5 mana för att döda en 2/2:a? Njäe.


Röd Ember Gale

Blistering Dieflyn – Rank 2
Nu ska vi se. Kostar en hel del, suger upp all mana, dör lätt. Har en plats som toppen på kurvan i R/B. Tyvärr har alla defensiva lekar flying och grönt har spindlar. Inget kort jag skulle spela med om jag kan undvika det men saknar man end game eller finishers så är den nog ett måste.

Bloodshed Fever – Rank 1
En ny Hunt down. Last pick.

Boggart Arsonists – Rank 3
Helt ok. Evasion och removal. Tyvärr är inte changelings en del av Shadowmoor, men å andra sidan går scarecrows in i alla lekar.

Burn Trail – Rank 6
Picka det här kortet. Två för ett eller 6 i huvudet på motståndaren i en aggresiv lek.

Crimson Wisps – Rank 3
En av de bättre wisparna. Rätt in i aggroleken.

Ember Gale – Rank 6
Tokig! Jag börjar mer och mer tro på den svart-röda aggressiva lekarketypen i det här formatet. Att den dessutom är en minisweeper gör den ju inte sämre. Rankade först den här som sämre än Burn Trail men med tanke på hur aggresiva de röda lekarna kommer vara är den här helt galen. Wave of indifference ansågs på sin tid vara en bomb. Den här är billigare och dödar dessutom småttingar.

Inescapable Brute – Rank 2
Lite väl liten för sin kostnad. Lyckas man rensa bordet så är den ju elak mot en motståndare som bara drar björnar men annars måste man göra den här killen större eller göra den indestructable för att det ska vara värt det. Med tanke på att indestructable inte hjälper mot wither kan man ju låta bli att spela den här killen alls dock.

Intimidator Initiate – Rank 2
Tycker fortfarande inte om 1/1:or med marginella förmågor men den här kan jag faktiskt se mig själv spela.

Mudbrawler Cohort – Rank 1
Kräver liksom att man droppat en kille runda 1, och då får man bara en björn. Skillnaden mot en vanlig björn är alltså två skada om man har en röd kille i spel. Om motståndaren inte redan har en större blocker.

Power of Fire – Rank 4
Den är lite svag pga att det är en aura och därmed riskerar man kortförlust. Den har man ju dock vunnit tillbaks så fort man skjutit ner sin första kille.

Puncture Bolt – Rank 5
Det är inte bara en bolt. Det är dessutom ett combat trick. Plocka!

Rustrazor Butcher – Rank 3
Bättre än den ser ut att vara. Boosta den lite så har du ett monster! Observera att björnar inte kan döda den.

Smash to Smithereens – Rank 2
Normalt ett brädkort, men alla scarecrows gör den spelbar.


Grön Devoted Druid

Crabapple Cohort – Rank 5
Skillnaden mellan 3/3:or och 4/4:or är att det finns gott om den förra men få av den andre. 5/5:or är rena rariteter, vilket innebär att den här killen i princip alltid är en kille som hugger igenom tills motståndaren fått ihop tillräckligt med varelser för att kunna gängblocka. Svara med valfritt combat trick eller removal och äg sönder din motståndare. Till skillnad från sina kusiner behöver den här inte ha en grön kompis för att vara bra. Auto-include.

Devoted Druid – Rank 5
Coalition Relic har blivit något sämre och hamnat i commonslotten istället. Spela ut din 5/5 ovan runda 3! Behöver jag ens påpeka att den här är bra?

Farhaven Elf – Rank 3
Wood Elves har blivit manafix. Accar inte lika bra som devoted men gör ändock sitt jobb.

Foxfire Oak – Rank 3
Stor stark kille som dödar typ allt man ställer ivägen. Suger dock mana för att vara riktigt effektiv. Du kommer troligtvis ha mycket bättre alternativ pga den höga manakostnaden.

Gleeful Sabotage – Rank 1
Brädas in mot Aura.dec. Låt bli annars.

Gloomwidow's Feast – Rank 2
Oonas nemesis. Men sen då? Det finns en hel del bomber som flyger, men så mycket commons finns det inte. Brädkort således.

Hungry Spriggan – Rank 3
Grymt aggressiv. Varför är den här killen inte röd? I ett set med drösvis av wither och andra sätt att lägga minus-counters på så finns det dock stor risk att den här killen blir totalägd. Glöm inte heller att det finns en röd common-aura som gör valfri fjolla till en prodigal pyromancer. Hade det inte varit för att den har trample hade jag sagt att den var kass pga förekomsten av wither.

Juvenile Gloomwidow – Rank 3
Stabil defensive kille. Droppa den här först och storebror eller Spriggan runda tre ser ju ut att vara en bra gameplan.

Nurturer Initiate – Rank 2
Läste först att den skulle ge en +1/+1 counter. Hade den gjort det hade den varit grymt bra. Med tanke på att man ser ut att kunna få ut en hel arme av aggresiva 3-drops är den här kanske inte så dum ändå från runda 4. För tillfället ratar jag den dock.

Presence of Gond – Rank 3
Det här är lika lite Imperious Perfect som Pemmin's Aura är Morphling. Men har man något värdelöst (Läs: en Initiate) så varför inte? Kan bli en game-winner. Auras är dock som vanligt förenat med kortförlust så kör inte med dåliga killar för att ha något att lägga den här på. Mår bäst i en defensiv lek. Totalt tokig på varelser med untap abilitys!

Toil to Renown – Rank 1
Life gain är sällan nån höjdare. Den här må kunna generera sjukt mycket liv i en aggresiv situation, och därmed tippa över racet till din fördel. Men jag skulle inte spela med den. I en defensiv lek är den ännu sämre, dels för att man givetvis har färre tappade permanenter. Dels för att men behöver göra något konstruktivt i en defensiv situation, inte plocka liv.

Viridescent Wisps – Rank 3
Byta björn mot Hill Giant för en mana utan kortförlust? Ja tack.

Wildslayer Elves – Rank 4
Hill Giant med Wither? MÃ¥ste vara bra.


Hybrid: Aethertow

Aethertow – Rank 6
Måste vara bästa commonet i hela setet. Time walk med conspire, hur kan det vara dåligt? Kombinera med millning för maximal förnedring.

Barrenton Cragtreads – Rank 3
Basic Hill Giant med halv evasion. Såna kan man inte bli besviken på.

Curse of Chains – Rank 5
Stabilt removal. Stoppar tyvärr inte varelser med tap eller untap abilitys. Kombo med Raret som plockar upp killar ur graven.

Silkbind Faerie – Rank 4
Stabil defensiv kille. Se upp för spindlar bara. Sinnssjuk ihop med Presence of Gond.

Somnomancer – Rank 3
Untap enabler? Tappa ner en jobbig blocker? En björn med marginellt trick helt enkelt.

Steel of the Godhead – Rank 4
En kraftfull aura som kommer vinna matcher. Klart värt risken.

Thistledown duo – Rank 3
Ok men för beroende av konstant flöde av spells. Påminner lite om Kithkin Zephyrnaut i styrka och svaghet.

Turn to Mist – Rank 4
Combat trick. Ta bort massa jobbiga counters eller simulera vigilance? Här sätter nog bara fantasin gränsen.

Zealous Guardian – Rank 1
Vad är poängen liksom?


Hybrid: Fate Transfer

Fate Transfer – Rank 5
“Här, ta mina minuscounters å stoppa upp dem nånstans". Och instant är den också. Måste vara fjantigt lätt att 2-för1:a med den här som combat trick.

Gravelgill Axeshark – Rank 3
En 3/3:a som blir en 2/2:a förutsatt att han inte bråkade med en withervarelse. Är väl ok. Har man sätt att bli av med counters på stiger den förstås i värde men i sin grundform känns den långsam relativt resten av setet. Borde kanske rankas 2?

Gravelgill Duo – Rank 3
Som alla duos så kräver den sin manakurva. Att dra den här mid-game är inte direkt upphetsande. Fear bör vara ovanligt dåligt i det här setet pga alla hybridkort toppade mad artefact creatures.

Helm of the Ghastlord – Rank 2
Auras vill man helst ska betala sig direkt, innan motståndaren låter en ångra att man spelade dem alls. Den här kräver att man ska komma igenom så man är i behov av evasion. Känns ostabilt.

Memory Sluice – Rank 4 eller 1
Det här kortet gillar jag! Dampen thought-leken i 3x Champions of Kamigawa byggde på multipla mill x4. I limited behöver man I princip bara milla 20 kort för att man ska ha vinsten inom räckhåll. Varje Sluice kan milla 8 kort, så två sådana resolvade och något mer millkort, typ blå initiate, och man har redan vunnit. Och blått kryllar av defensiva varelser med untap abilitys. En sådan lek känns dock mer blå-vit. Har man dock inte rätt lek är det här skräp.

Oona's Gatewarden – Rank 4
Wither och låg casting cost gör hela kortet. Passar bara i defensiva lekar men det kan man väl leva med.

Scarscale Ritual – Rank 3
En engångs-skullclamp. Ska givetvis missbrukas med kort som Fate Transfer. Annars är väl risken stor att man har nån varelse som krymt av wither ner till en storlek där man inte har nytta av honom längre.

Torpor dust – Rank 3
Ok combat trick.

Wanderbrine Rootcutters – Rank 3
Lika bra som sina kusiner.


Hybrid Fists of the Demigod

Cultbrand Cinder – Rank 4
Det finns en hel uppsjö av jobbiga varelser man antingen dödar eller åtminstone hindrar från att insistera (persist) med comes into play abilityn. Inte jättestark men 2-för1:ar tillräckligt oft för att vara värd.

Emberstrike Duo – Rank 3
Aggresiv men kräver uppföljning. Mycket bättre pga sin låga kostnad jämfört med sina kusiner.

Fists of the Demigod – Rank 5
Herrejösses vilken monster aura! Rödsvart lever verkligen upp till sin aggresiva natur. Kombinationen first strike och wither är helt tokig. Räkna med att den här genererar mycket extraskada och kommer fälla chumpblockare i långa rader.

Poison the well – Rank 1
Att sabba någons manabas i ett hybridformat känns svårt. Att man skulle vinna tempo på den här känns också osannolikt, och det finns inga nonbasics som är värda besväret.

Scar – Rank 3
Inte mycket till combat trick eller removal men fullt spelbar. Cultbrand Cinder rankas högre pga kortekonomin.

Sootstoke Kindler – Rank 4
Haste på varje kille man droppar efter den här måste ju vara bra. Tyckte först det här var en joker men nu är det uppenbart att den är en nyckelkomponent i de grön-röda lekarna. Röd-svarta draftare kan också vara intresserade men i R/G är den sjuk.

Sootwalkers – Rank 3
Hill Giants forever etc...

Traitor's Roar – Rank 3
Rätt in i aggroleken. Ett kort som gör kort som initaites och Soulstoke kindler mer spelbara pga conspire. Förtjänar troligtvis rank 4 men måste nog visa vad den går för först.


Hybrid Giantbaiting

Giantbaiting – Rank 4
Den här gör ont. Även om man tappar två halvstora varelser för conspire så slipper man ju kortförlusten om de skulle blockas ihjäl. Synd att det inte är en instant. Waylay-tricket hade varit mys. Varför kortet måste vara offenisvt dedikerat förstår jag inte. Känns lite som att Wizards bygger lekarna på förhand utan tanke på flexibilitet på korten vilket är synd.

Loamdragger Giant – Rank 3
Stor och dyr. Sjukt mycket bättre än Foxfire Oak och löjligt mycket sämre än Crabapple Cohort. Så mycket plats för jättemonster har man inte. Ergo: Plocka manadjuren först!

Manamorphose – Rank 3
Gratis manafix med cantrip. Varför skulle man inte spela den här? Finns dock ingen anledning att picka högt förstås.

Mudbrawler Raiders – Rank 3
Vi har sett dem förr. Lika vanlig som alltid.

Runes of the Deus – Rank 3
Helt ok. Lägg den här på Wildslayer Elves. Smaka studs/removal eller vinn.

Scuzzback Marauders – Rank 3
Inte jätteupphetsnande men nog är den aggresiv alltid. Pinsamt svag för removal.

Scuzzback Scrapper – Rank 2
Jag vet inte vad jag ska säga. Wither gör den åtminstone spelbar, om än knappt.

Tattermunge Duo – Rank 3
Bra grundstats och man behöver för ovanlighets skull inte träffa båda färgerna för att det ska bli mysigt. Helt ok.

Shield of the Oversoul
Hybrid:

Barkshell Blessing – Rank 4
Bra combat trick. I defensiva situationer är den riktigt bra eftersom conspire då blir “gratis".

Elvish Hexhunter – Rank 2
Jag skulle normalt sett aldrig spela den här main utan istället ha den som brädkort mot jobbiga Auras, men eftersom det finns så många bra Auras i Shadowmoor skulle jag nog föreslå omvända strategin istället.

Medicine Runner – Rank 3
Persist once more! Helt ok sidekick på en björn. Var inte snål och håll inne med honom för det. Björnar ska spelas runda två så de kan hugga mer.

Old Ghastbark – Rank 3
Stor kille. Har du inget i övre delen av mankurvan så in med honom.

Raven's Run Dragoon – Rank 3
Varför heter inte den här ~ Random ~ Raider som sina kusiner?

Safehold Duo – Rank 3
Ok kille. Men brukar man inte redan ha droppat merparten av sina killar när den här väl kommer ut?

Safehold Elite – Rank 3
En björn som blir en chumpblockare när han dör. Helt ok.

Safewright Quest – Rank 3
Är det inte en-manas cantrips så är det en-manas manafix. Spelar man inte bägge färgerna är den dock menlös, men den skapar ju möjligheter för splash.

Shield of the oversoul – Rank 4
Indestructable är typ fjantigt mot wither, men det är det ju inte alla varelser som har. Och flying indestructable är ju direkt farligt att möta.

Artefakt Scuttlemutt

Blazethorn Scarecrow – Rank 2
Röd-grönt har redan ett helt spectrum med varelser med cmc 5,6 eller7. Den här är kass. Wither hjälper inte.

Blight sickle – Rank 3
Jag borde antagligen vara mer imponerad, men är det verkligen värt manainsatsen? Har du lyckats drafta 4 ballynock Cohort så go for it. Annars är det väl en bra filler antar jag.

Chainbreaker – Rank 3
Dina persistvarelser blir odödliga så länge de inte bråkar med witherkillar. Dyr att hålla igång men helt tokig om den får vara aktiv. Den här kommer troligtvis få mången spelare att prioritera fel och förlora matcher på ren snålhet. Ungefär som skeletal changeling förlorade matcher för dem som lät den låsa upp två mana per runda i Lorwyn-limited.

Elsewhere Flask – Rank 2
Inget man behöver skämmas för att man spelar, men har du verkligen inget bättre?

Pili-pala – Rank 1
Är inte poängen med hybridkorten att man inte ska totalfizzla med manan? Den här är ju sjukt dålig. Man kan ju inte ens skicka den in i en säker död av ren desperation efter färgad mana; "Blockad? Ok, mana i mig... mana burn... Bajs." Kombar dock bra med enchantments som Power of Fire och Presence of Gond. Låter ju bra tills man blir ägd av Scar etc.

Rattleblaze Scarecrow – Rank 3
Går väl in i aggroleken antar jag. Men vill man inte hellre ha de bra billigare korten? Persist ger ju lite kortekonomi iofs. Och den kan ju komma som en blixt från klar himmel.

Scrapbasket – Rank 2
Killar för fyra mana med 2 i toughness dör av killar för två mana med 2 i power. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Eftersom den senare varianten är duktigt vanlig så inser man snabbt att man har investerat i en tempoförlust så fort man spelar den här killen. Han har dock en fördel: Han enablar alla färgkodade Auras. Och han kan conspirera med vem som helst.

Scuttlemutt – Rank 3
Den här har potential! Mana-acc och Aurasabotör. Dessutom kan den göra dina Hill Giants (ehrm, Raiders) mer svårblockade och din motståndares blockbara. Sicken kille.

Thornwatch Scarecrow – Rank 3
Lite dyr, men in-color är den ändå rätt så mysig. Och kroppen är precis lagom stor för att vigilance ska vara najs utan att behöva evasion. Risk för att bli petad av riktiga gröna och vita kort dock då dessa är mycket bättre.


 

Artikel-feedback


Hade du varit inloggad hade du kunnat kommentera nyheten här.

partysmurphen

JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
Antag att motståndaren har två persistvarelser som anfaller. Du blockar ihjäl dem. Persist x2 triggar, och som svar på det discar du din fe för att ta bort dem.

21:19:23, 18/6 -08
BFM

MEDLEM
Göteborg
vad menar du med "som dog i samma combat t ex" i kommentaren till [/card]Faerie Macabre[card] – Rank 4???


18:58:41, 18/6 -08
partysmurphen

JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
Spontant tycker jag det här är det sämsta wizards gjort på mycket länge. Tama tricks, allt kostar 5 eller mer, inkl satan, hans moster och alla andra små pysslingar, samt totalt obalanserat. Svart är helt sjukt dåligt och vitt är bissart bra. Det hela blir inte bättre av att designteamet gjort det fjantigt lätt för sig med mer cycler i ett set än jag nånsin sett förut.



19:36:22, 8/5 -08
Uppdaterad: 19:42:11, 8/5 -08
moonlite

SHAGGY
REDAX
Göteborg
Skuggvarg skrev 09:44, 8/5 -08
moonlite skrev 00:29, 8/5 -08 Axy: i alla de set jag spelat har det alltid funnits den sortens synergier du talar om. Kanske minst i Ravnica- och Time Spiral dock.

Ravnica var förstås hårdstyrt på ett annat sätt, pga gillena. Kul på ett sätt, tråkigt på ett annat sätt. Time Spiral var däremot väldigt befriande och öppet, det gällde även för Kamigawa och Mirrodin (men i Mirrodin blev det å andra sidan för mycket artefakter).

EDIT: Blev inspirerad att gräva lite mer i vad som gör ett set bra eller dåligt, så jag skapade en tråd om det. Titta gärna in och diskutera.

Det var ju bara på det viset i trippel ravnica typ. Så fort Guildpact kom spelade man ju typ alltid tre guilds.

12:09:42, 8/5 -08
Sajkobeer

REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
Thundersong Trumpeteer + Rally the righteous, combo?

Ravnica var asnajs. Detta blocket håller inte riktigt samma höga klass. Dock har jag bara lirat 1 sealed och 1 draft.

10:18:15, 8/5 -08
Skuggvarg

MEDLEM
Västerås
moonlite skrev 00:29, 8/5 -08 Axy: i alla de set jag spelat har det alltid funnits den sortens synergier du talar om. Kanske minst i Ravnica- och Time Spiral dock.

Ravnica var förstås hårdstyrt på ett annat sätt, pga gillena. Kul på ett sätt, tråkigt på ett annat sätt. Time Spiral var däremot väldigt befriande och öppet, det gällde även för Kamigawa och Mirrodin (men i Mirrodin blev det å andra sidan för mycket artefakter).

EDIT: Blev inspirerad att gräva lite mer i vad som gör ett set bra eller dåligt, så jag skapade en tråd om det. Titta gärna in och diskutera.

09:44:35, 8/5 -08
Uppdaterad: 11:09:22, 8/5 -08
moonlite

SHAGGY
REDAX
Göteborg
Axy: i alla de set jag spelat har det alltid funnits den sortens synergier du talar om. Kanske minst i Ravnica- och Time Spiral dock.


00:29:03, 8/5 -08
Axy

MEDLEM
Göteborg
Brukar ju inte finnas så mycket kombos annars ju, det är just det jag menar. I tidigare block, så som jag upplevt det jämfört med shadowmoor, så har man en gubbe, och en annan gubbe, och en spell på handen, och inget mer med det. I shadowmoor ger gubbe A bonus till gubbe B om man draftat rätt, och instant A kan utnyttjas till fullo om man draftat/byggt rätt.

23:32:42, 7/5 -08
Skuggvarg

MEDLEM
Västerås
Mufflon skrev 17:53, 7/5 -08
Axy skrev 17:39, 7/5 -08 Spontant tycker jag det är det roligaste limited-formatet på länge, men speciellt i draft, som Mattias nämnde.

I draft kan man bygga en väldigt synergisk lek, istället för att alla kort jobbar självständigt som i tidigare format.

Lorwyn-Morningtide draft va ju typ också synergi-baserat. Tycker allmänt det e rätt trist med draftformat som försöker locka in en i vissa arketyper, vare sig det gäller creaturetypes eller färgkombinationer. Men det kanske blir roligare när nästa set kommer så det går att spela enemy-color lekar också.

Jag vill gärna att formatet ska vara så öppet som möjligt, så att man får bygga helt själv. Det ÄR tråkigt när man blir inlockad och/eller intvingad i vissa lekarketyper, där kort X och Y måste vara med för att "de fungerar ju så bra tillsammans". Nä, mycket trevligare när det inte är så inlåst och man får sitta och komma på roliga och bra grejer själv.

23:20:29, 7/5 -08
julego

MEDLEM
Hägersten
Wither gör sump-blockning ganska roligt och mer värt än tidigare iaf

21:29:22, 7/5 -08
Sajkobeer

REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
Man tror att man har hela vinsten på bordet så: Bam Runes of the Deus på en stor vanillagubbe och vipps så har man 16 i hullet i doublestrike trampleskada :(

Det blir ruskigt random eftersom de auror som är "jättebra" på multicolordjur bara är bra på 25% av djuren i leken eller dylikt.
Åkte själv rätt ut prellen på det sättet.
Motståndaren spelade inte direkt bra och gav mig därmed chansen att avgöra själv trots landtorsken. För att när jag fått "kontroll" på partiet toppa en runes of the deus och lägga den på sin vanillatjockis som jag hade 3 sumpare till. Jag räknade dock inte med double strike och trample :(

Annars så är det kul att se så många roliga kort. Wither känns som en väldigt rolig mekanik.

18:09:58, 7/5 -08
Axy

MEDLEM
Göteborg
Hmm sant, spelade aldrig lorwyn/morningtide, det kan jag tänka mig också var högst synergibaserat.

17:59:36, 7/5 -08
Mufflon

MEDLEM
Ã…rsta
Axy skrev 17:39, 7/5 -08 Spontant tycker jag det är det roligaste limited-formatet på länge, men speciellt i draft, som Mattias nämnde.

I draft kan man bygga en väldigt synergisk lek, istället för att alla kort jobbar självständigt som i tidigare format.

Lorwyn-Morningtide draft va ju typ också synergi-baserat. Tycker allmänt det e rätt trist med draftformat som försöker locka in en i vissa arketyper, vare sig det gäller creaturetypes eller färgkombinationer. Men det kanske blir roligare när nästa set kommer så det går att spela enemy-color lekar också.

17:53:08, 7/5 -08
Axy

MEDLEM
Göteborg
Spontant tycker jag det är det roligaste limited-formatet på länge, men speciellt i draft, som Mattias nämnde.

I draft kan man bygga en väldigt synergisk lek, istället för att alla kort jobbar självständigt som i tidigare format.

17:39:22, 7/5 -08
moonlite

SHAGGY
REDAX
Göteborg
Sajkobeer skrev 11:27, 2/5 -08 Helrandom format.

Jag tycker också det känns rätt trist. Förutom att man ibland vinner på manan eller den gudakurvan vinner man ofta på trista kombos som untap-gubbe+aura eller demigod-aurorna. Hatar den blåvita auran ordentligt mycket nu efter bara två sealed's.

EDIT: det verkar vara bättre som draft-format dock. Det var även sjukt kul i Team Emperor Rochester (tips!).

13:56:10, 7/5 -08
Uppdaterad: 13:57:34, 7/5 -08
Queldion

MEDLEM
Västerås
Sajkobeer skrev 11:27, 2/5 -08 Helrandom format.

Vad gör formatet random då?

12:56:59, 7/5 -08
svenne

MEDLEM
Söderåkra
Sajkobeer skrev 11:27, 2/5 -08 Helrandom format.

HÃ¥ller med. Lika random som mitt magic spelande.
Jag är så dåligt på Magic att jag borde bannas.
Men en mkt bra artikel.

12:54:39, 7/5 -08
Uppdaterad: 12:56:03, 7/5 -08
partysmurphen

JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
Skuggvarg:
Då är det mer relevant att skriva en ny artikel med post-release perspektiv nu när man spelat lite mer. Fast då sulle jag hellre skriva om de lekstrategier som visat sig gångbara och vilka kort som är viktiga för respektive. Men än så länge har jag draftat alldeles för lite för en sådan artikel.

Axy:
Jag förstår vad du menar. Jag har också sett att man ofta har mer glädje av Consign just pga att den kostar mindre. Memory lapse effekten gör sig gällande tillräckligt ofta också. Har dock fått smaka på konspirerad Aethertow också och det är nästan alltid game over. Aethertow är ett mycket mer defensivt kort och blir sämre pga att det kräver combat i kombination med att conspire är svårt att få in . Man har liksom inte tillräckligt med killar som stannar hemma som vill stanna upptappade. Vitt har en hel del untapkillar men det kostar ju som sagt mana. Consign dödar untap-power of firekombon också vilket fäller fördel för consign.

20:33:13, 4/5 -08
Axy

MEDLEM
Göteborg
Draftade igår och gick 5-0 med UW. Magkänslan säger att Consign to Dreams är göttigare än aethertow. Inte lika situational, kan göra så han inte kan blocka och en mindre i kostnad. Analyserar man sönder det kanske man kommer fram till att aethertow är bättre, men magkänslan säger att consign är göttigare atm.

19:31:02, 4/5 -08
Skuggvarg

MEDLEM
Västerås
partysmurphen skrev 16:14, 4/5 -08 Spooken:
HAlva poängen med artikeln är att göra en snabb analys innan prereleaserna. Tyvärr hittade jag ingen komplett spoiler, och jag satt in i det oändliga med att uppdatera namn som var felaktiga. T ex hette Rite of consumption Ritual of wasting i SvM's spoiler fram till morgonen för publiceringen, vilket var dagen före pre-release. Kort som Gloomwidow och Corrosive mentor var dessutom commons. Gloomwidow upptäckte jag för sent att den är uncommon t ex. Det finns även andra kort som saknas som den blå-svarta scarecrown.

Skulle man kunna få din åsikt angående de common-kort som saknas i artikeln? Du kan ju skriva ett inlägg här och säga vad du tycker om dem?

19:16:34, 4/5 -08
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!