Strategi
Pestermite i Limited
Få kort förtjänar sitt namn så mycket som Pestermite. Hur kan något så litet vara så irriterande? Denne lille gynnare är bra mycket bättre än vad man först tror.
av
partysmurphen 00:18, 17/1 -08 läst 2888 ggr. |
Skriv ut artikel 0 kommentarer |
Låt oss se vad vår lilla kompis kan göra. En 2/1-flygare för tre mana går alltid in i leken. Flash gör inte heller saken sämre. Dessutom kan man tappa eller tappa upp en permanent när han kommer i spel. Galet! Det är det här som gör Pestermite till den plåga han är. De vanligaste användningsområdena för Pestermite är:
¤ Spela i beginning of combat phase och tappa ner en av motståndarens offensiva killar.Oakgnarl Warrior kan behöva vila lite ibland.
¤ Spela end of turn och tappa ner en av motståndarens defensiva killar. Varför inte Cloudcrown Oak?
¤ Spela efter declare attackers. Tappa upp din Aethersnipe och blocka hans Hillcomber Giant. Ställ din Pestermite i vägen för hans Avian Changeling när du ändå håller på.
¤ Spela innan attack för att få igenom skada. Detta är ingen strategi jag skulle förespråka eftersom det förtar överraskningsmomentet men kan ibland vara värt det, särskilt i tryckta lägen om du precis topdeckade din fe och din motståndare ser ut att vinna om han får tappa upp. Vanligtvis vinner man dock i längden på att tappa i motståndarens tur eftersom man då hindrar en varelse både från att attackera och att kunna blocka.
Alla dessa plays handlar om combat tricks och combat tempo. Som du ser är det inte särskilt svårt att spela bra med Pestermite. Det gör vår lille flygare utmärkt på egen hand, särskilt mid- och lategame. Men om det är lätt att spela bra med Pestermite, så är det även i princip omöjligt att spela optimalt! För att spela optimalt måste man känna till okända parametrar som vad motståndaren har på hand. Helst ska man också veta vad han eller hon kommer dra, och vad du kommer dra. Men det är överkurs.
Det läge i vilket Pestermite är svårast att få in optimala spelet med är i början av matchen, dvs runda 3-4. Vid det laget har vardera spelaren fått ut nån enstaka gubbe och har fortfarande händerna fulla med kort. Här måste du ta ställning till om Pestermite är det bästa du kan spela i det läget. Kanske är det det enda du kan spela. Hur spelar du i så fall tap/untap på bästa sätt? Föreställ dig följande situation: Din tredje runda började precis. Du har Pestermite på handen och drar en Goldmeadow Harrier. I förra rundan spelade din motståndare sitt andra land och droppade Squeaking Pie Sneak. På något sätt vill du få ut tempovinst ur din Pestermite. Du kan då:
A. Tappa motståndarens kille nästa runda för att hindra attack.
B. Spela Pestermite main phase, tappa upp ett Plains och spela Goldmeadow Harrier.
C. Tappa ner ett land för motståndaren i dennes upkeep.
Alternativ A ger dig två liv. Alternativ B ger dig en mana. Denna mana ger dig Harrier en runda tidigare, och kommer låta dig tappa ner motståndarens kille en runda tidigare, förutsatt att din manakurva, dvs de kort du har på hand och kommer dra de närmaste två rundorna, tillåter det. Om du runda fyra bara kan spela spells för fyra mana är det oftast värt att spela en spell istället för att tappa med Harrier och suga med tre oanvända mana. I det läget gav din Pestermite alltså en 1/1 i spel istället för 2 liv. En 1/1 som man inte vill ha stek i. Bättre att ha kvar den på hand då och låta Tarfire bita Pestermite istället. Harrier kan i och för sig hugga tillbaks de två skada man tappade för att man inte tappade ner feargoblinen, men bara om det inte står något alls i vägen hos motståndaren. Och gör det inte det kan du ju se upp för flashkillar. Bättre att stanna hemma då. Alternativ B är dock galet om man runda fyra kan spela till exempel en Avian Changeling och ha kvar tapmana till Harrier. De två liven tjänar man in direkt på nästa attack och spelutvecklingen är optimal.
Alternativ 3 är lurigare. Mycket lurigare. Vad innebär det egentligen att tappa ner ett land för motståndaren? Det vet du inte, eftersom du inte har koll på vad denne har på hand. Om han har tvådrop och land på hand kan ditt tilltag vara utan effekt. Det kan också vara helt ödesdigert. Många är de matcher i Limited som förlorats pga ett missat landdrop, ett enda kort som om det legat en placering högre upp i leken hade gjort hela skillnaden. Eller att man inte hade mana av rätt färg. Spells har en tendens att göra just ingenting förrän man spelar dem, och det är inte sällan man inte hinner. Även om din motståndare har ett tvådrop, eller kanske till och med två, så kan tap av ett land sabba spelutvecklingen ganska ordentligt.
Man har ofta en ganska bra koll på hur ens spelutveckling kommer se ut de närmaste rundorna: spela djuren efter kurvan, kanske slänga iväg den där Tarfire med hjälp av en överbliven mana nånstans. Man försöker planera in korten med den manautveckling man ser att man kommer ha. Din Pestermite förvandlade just en gameplan beståendes av runda tre Spiderwig Boggart - runda fyra Adder-Staff Boggart, Soulbright Flamekin - runda fem Caterwauling Boggart till en alternativ spelplan bestående av runda tre Adder-Staff Boggart - runda fyra Caterwauling Boggart runda fem Spiderwig Boggart, Soulbright Flamekin. För att ge lite jämförelse med hur stor effekten är kan vi jämföra hur mycket skada utvecklingarna skulle ge om de var oblockade: runda fyra 2/2 (3), runda fem 6(7)/4(5), runda sex 8(9)/8(9).
Rx A/B(C) betyder:
Runda x. Pestermite har inte påverkat spelplanen. Genererar A skada den rundan. Om Pestermite störde runda tre så kan man istället få in B skada. Skada inom parentes är den skada man genererar om man vann clashen med Adder-Staff Boggart.
Förutom att man får in två skada mer med den ordinarie spelplanen, har man dessutom fått en misstiming i varelserna. Och man behöver ett land till. Att få in Caterwauling Boggart före de övriga varelserna är ofördelaktigt ur blocksynpunkt då man inte gärna blockar med honom. Och risken att motståndaren hellre attackerar än sparar två blockers per varelse du har är också rätt liten. Pestermite sparade alltså inte bara två liv; han såg också till att du inte trampade på den mina som Caterwauling Boggart utgör tempomässigt, och tvingade din motståndare att dra in i ett land mer än vad som skulle behövas annars.
Två liv. Är det allt pestfén ger i bonus? Mycket text för lite bonus, särskilt som vi även med det mest uppenbara spelet redan får in det. Sant. Men då har vi använt en lek som har låg och kompakt manakurva som exempel. En sån lek är relativt okänslig för manaloss runda tre, om man inte lyckas plocka den enda Mountain som finns att tillgå förstås. Då har vi plötsligt en Time Walk. Inte helt sällan möter man lekar som har nästan perfekt kurva upp till 4-5 mana, särskilt om man möter grönt. Det betyder att även om de har en björn extra de kan spela så är hela deras gameplan förskjuten en runda. Effekten blir nästan densamma som en Boomerang eftersom man tappar en runda i spelutvecklingen. Det krävs förstås lite timing och en känsla för vad motståndaren spelar för att få in en så kraftfull effekt. Och lite tur. Det är det här som gör Pestermite svår, för att inte säga omöjlig, att spela optimalt.
Observera att jag lade in en extra okänd faktor för alternativ C när jag valde Adder-Staff Boggart som exempel på kort som motståndaren kan spela. Detta är avsiktligt. Hur mycket man än försöker strukturera upp spelet så finns det massor av små faktorer att ta hänsyn till. Att räkna på hur en spelutveckling ser ut eller hur mycket skada man kan ha fått om X rundor är inte alltid lätt. Antag att man istället hade haft Fire-Belly Changeling. I så fall kan det kanske vara värt att spela ut Spiderwig Boggart före Caterwauling Boggart eftersom man ändå har nytta av manan som blev över.
Kuriosa:
I tidernas begynnelse fanns Turnabout. Antalet saker man kunde göra med denna bild i en duell var inte mindre än tolv, och även om man kanske inte alltid vill tappa upp motståndarens länder så finns det ju alternativ att leka med så det räcker. Tappar hela ditt lag i beginning av combat. Tappar upp hela mitt gäng innan declare blockers. Tappar upp alla mina länder. Tappar ner alla dina etc. Pestermite är som en Turnabout junior, och flavourtexten skulle passa Pestermite minst lika bra: The best cure for a big ego is a little failure.