Sök SvenskaMagic |
|
Sök kort:
Sök medlem:
Sök stad:
|
Sök forumet:
Sök regelterm:
Sök lek:
|
|
Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas! Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej. Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!
Lägg till ny artikel
Krönika
Det bästa kortet: Kamigawa-block
Kamigawa-blocket har en speciell plats i mitt Magic-hjärta, då det var med det blocket jag blev introducerad till kompetitiv Magic. Champions of Kamigawa var min första prerelease, det första settet jag draftade och det första settet jag spelade Standard med. Med andra ord, om jag nedan säger saker i stil med "detta är den coolaste Standardleken i Magics historia" kan det vara så att jag är aningen påverkad av nostalgi. Kamigawa ansågs tidigt vara ett block med relativt låg powerlevel: Kanske inte så konstigt med tanke på att blocket innan hette Mirrodin och innehöll ett gäng kort som behövde bannas i Standard, däribland Skullclamp, Arcbound Ravager och artefakt-länderna. Men Kamigawa-blocket innehöll ändå ett gäng constructed all-stars, och i denna artikel tänker jag gå igenom några av de mest ikoniska för att till sist utnämna det bästa kortet i vart och ett av de tre setten: Champions, Betrayers, och Saviors of Kamigawa.
Kamigawa-blocket inleddes hösten 2004 med släppet av Champions of Kamigawa. Temat var japansk mytologi, och mekanikerna i blocket fokuserade på legender samt på en andevärld som innehöll spirits (kami). De instants och sorceries som hörde till andevärlden hade subtypen Arcane, och många kort i blocket hade specifika interaktioner med just spirits och Arcane spells. Blocket innehöll totalt hela 103 legendariska creatures, men tyvärr var Commander ännu inte en grej och endast en av dessa 103 creatures trycktes som multicolor. Kamigawa-blocket har på senare år fått kritik för att många av mekanikerna (exempelvis Splice onto Arcane) endast fungerar inom sitt eget block, men min upplevelse är att folk ändå var ganska nöjda vid släppet av Champions of Kamigawa. Personligen gillade jag verkligen stämningen och illustrationerna i settet, och mekanikerna fungerade bra i limited.
Champions of Kamigawa innehöll ett gäng användbara kort, men därefter gick det utför med constructed-kvaliteten i blocket. Betrayers of Kamigawa var ett väldigt mediokert constructed-set, som dock innehöll ett extremt starkt kort: .
Jitten gav ett massivt övertag framförallt i creature-matchups då den dödar alla små creatures, och gör det väldigt svårt för motståndaren att blocka även med större creatures tack vare pump-abilityn. Dåvarande legend-regler sa att om två legender var i spel samtidigt, oavsett vem som kontrollerade dem, så förstördes båda, och därför var Jitte även ett av de bästa svaren på en fientlig Jitte. I limited blev Jitten snabbt ökänd och en aktiv Jitte ansågs vara nästan helt oslagbart: Det gick rykten på Dragon's Lair om att Halonen hade lyckats vinna mot den med en kombination av multipla och , men det var väl i så fall ett av de enda kända fallen.
ingick intressant nog som ett av två rares i en preconstructed-lek inriktad mot nya spelare – antagligen ett tecken på att Wizards underskattade hur bra kortet var. Preconstructed-lekarna såldes i butik för en hundring, mindre än vad en Jitte kostade på andrahandsmarknaden vid den tiden, vilket gjorde att "Rat's Nest" (som leken med Jitte hette) snabbt sålde slut överallt och var omöjlig att få tag på. Att öppna boosters för att få tag på Jittar var inte jätteroligt då Betrayers i princip helt saknade andra kort av värde.
Saviors of Kamigawa var ett väldigt svagt constructed-set, till och med jämfört med Betrayers, och innehöll highlights såsom . Med tanke på den låga powerleveln i framförallt Betrayers och Saviors är det förståeligt att Kamigawa blev överskuggat av Mirrodin under deras gemensamma tid i Standard. Men utöver (från Betrayers) innehöll Champions ändå en del kort som direkt tog sig in på den högsta nivån i Standard, och det viktigaste av dem alla var förmodligen .
På den här tiden fanns varken eller , men att sortera toppen av sin lek i kombination med shuffle-effekter för att blanda bort oönskade kort visade sig snabbt vara väldigt kraftfullt. I Champions of Kamigawa fanns även ett perfekt kort för att blanda om leken, nämligen . Med dåvarande regler lades combat damage på stacken, vilket innebar att kunde blocka och döda exempelvis en och samtidigt leta upp ett land. och spelades i en mängd Standardlekar, men framförallt i den fruktade Tooth and Nail:
Tänk på att det här var en Standardlek nästa gång ni klagar på Tron i Modern. Med accelerationen från , och spelar man utan problem runda 3-4, för att sedan ta upp den med och spela den igen. Det är inte jätteroligt att bli ad för er som inte har upplevt det.
Listan innehåller även ett stort antal kort som blandar om leken, så att man hela tiden kan se nya kort med tills man hittar sin och vinner. Med går det inte ens att kontra ! Vissa gick väldigt djupt för att komma runt detta: Neil Reeves top8ade US nationals 2005 med Monoblå Kontroll, där hans sideboard-plan var att spela i for att hämta och , och sedan direkt använda Uyo för att kopiera igen och hämta två stycken , vilket resulterar i en oändligt stor .
Kombinationen av och dök även upp i ett antal andra Standardlekar. Se exempelvis den här mysiga -leken som top8ade US nationals 2005:
Ett constructed-format där Kamigawa-blocket hade väldigt stort inflytande var, inte helt förvånande, Kamigawa Block Constructed. Detta kan låta irrelevant, men Kamigawa Block Constructed var faktiskt ett väldigt väl supportat format som spelades på en Pro Tour, sex Grand Prixer och var dessutom ett PTQ-format. Med top-tier lekar såsom "Monovit Aggro med 4 " och "Monosvart Aggro med 4 " kan formatet vid första anblick verka tråkigt, men så var inte alls fallet vill jag påstå, mest på grund av formatets allra bästa lek:
Av: Mufflon 19:12, 16/11 -18 | Mufflon kommenterar: Den här leken spelades av Kenji Tsumura till en tredje plats i Grand Prix Salt Lake City 2005. | Kategori: Turneringsspel | Format: Champions of Kamigawa-blockStorlek: 60 kort | Färger: | Exportera till Magic Online Exportera till Apprentice Exportera till Magic Workstation Skriv ut 1612:- LEKVÄRDE | |
4 Sensei's Divining Top (Champions of Kamigawa) = 439:-
2 Kokusho, the Evening Star (Iconic Masters) = 198:-
1 Shizo, Death's Storehouse (Champions of Kamigawa) = 114:-
1 Goryo's Vengeance (Betrayers of Kamigawa) = 96:-
1 Goryo's Vengeance (Betrayers of Kamigawa) = 96:-
4 Tendo Ice Bridge (Betrayers of Kamigawa) = 88:-
1 Umezawa's Jitte (Betrayers of Kamigawa) = 74:-
4 Gifts Ungiven (Signature Spellbook: Jace) = 61:-
1 Ink-Eyes, Servant of Oni (Planechase 2012) = 53:-
1 Ink-Eyes, Servant of Oni (Planechase 2012) = 53:-
3 Pithing Needle (Return to Ravnica) = 40:-
4 Sickening Shoal (Betrayers of Kamigawa) = 34:-
1 Okina, Temple to the Grandfathers (Champions of Kamigawa) = 32:-
4 Kagemaro, First to Suffer (Saviors of Kamigawa) = 30:-
9 Forest (Battle for Zendikar) = 29:-
4 Kodama's Reach (Commander) = 29:-
4 Sakura-Tribe Elder (Archenemy) = 26:-
2 Godo, Bandit Warlord (Commander 2016) = 23:-
7 Swamp (Battle for Zendikar) = 20:-
1 Myojin of Night's Reach (Champions of Kamigawa) = 19:-
1 Tatsumasa, the Dragon's Fang (Champions of Kamigawa) = 16:-
1 Meloku the Clouded Mirror (Modern Masters) = 7:-
1 Meloku the Clouded Mirror (Modern Masters) = 7:-
1 Cranial Extraction (Champions of Kamigawa) = 7:-
2 Hideous Laughter (Champions of Kamigawa) = 4:-
1 Ryusei, the Falling Star (Iconic Masters) = 4:-
1 Mountain (Battle for Zendikar) = 3:-
1 Island (Battle for Zendikar) = 2:-
1 Wear Away (Champions of Kamigawa) = 2:-
1 Rending Vines (Saviors of Kamigawa) = 2:-
1 Rending Vines (Saviors of Kamigawa) = 2:-
1 Soulless Revival (Champions of Kamigawa) = 2:-
1 Ghost-Lit Stalker (Saviors of Kamigawa) = 2:-
1 Death Denied (Modern Masters 2015) = 1:-
1 Hana Kami (Modern Masters) = 1:-
|
| Manakurva Manakurva | |
|
Färgfördelning Färgfördelning | |
|
Guldfiska! [lek]232753[/lek] Köp leken!
Proxa leken! | | |
och har här teamat upp med ett annat av Kamigawa-blockets mest ikoniska kort: . Leken kan sätta upp en loop med och , så att man exempelvis kan spela i alla motståndarens wincons, eller varför inte varje runda för att rensa bordet med ? Gifts var en väldigt stark och väldigt populär lek, men den var framförallt bra på att spöa aggrolekar, och i Grand Prix Salt Lake City 2005 utnyttjade vinnaren Antonino De Rosa detta genom att spela Monoblå Kontroll:
De Rosas lista kunde kontra Gifts-lekens främsta hot (stora monster och ), stänga av value från och med hjälp av och samtidigt dra massor av kort med och . Nackdelen var att aggromatchupen var lite kämpig, och De Rosa tvingades spela 4 i sin sideboard (ett vanilla-kort man inte ens är glad över att ha i sin sealed deck!) för att i alla fall ha någon form av tidigt försvar. Notera att (äntligen lite kärlek till Saviors!) utöver även stänger av Jittar och var en given 4-of i leken.
Med existensen av Monoblå Kontroll fanns det ingen definitiv bästa lek i formatet, som därav var ovanligt intressant för att vara Block Constructed. Gifts-leken var också fantastiskt kul att spela. Frank Karsten hävdar i sin biografi på CFB att hans favoritformat i Magic är "Kamigawa Block Constructed Gifts Ungiven mirror match", och själv har jag en Kamigawa Block Constructed Gifts och en White Weenie uppsleevade här hemma för casualspel.
Hösten 2005 släpptes Ravnica: City of Guilds och kickade ut Mirrodin-blocket från Standard. roterade även ut tillsammans med 8th Edition, vilket jag inte tror någon var särskilt ledsen över. Med Mirrodin och framförallt ur vägen var det plötsligt fritt fram att spela långsammare kontroll- och midrangelekar i stil med Gifts-leken från Block Constructed. Med 9th Edition reprintades , vilket gav upphov till en av mina absoluta favoritlekar från Standard någonsin:
Greater Gifts var en midrange/kontroll-lek som kunde låsa ut motståndaren ur matchen genom att upprepade gånger offra till . Grunden till leken är vi dock bekanta med sedan tidigare: , och . Leken var väldigt rolig att spela och jag har många fina minnen av den. Ett av mina favoritminnen är en match där min motståndare runda tre satt och funderade på om han skulle lägga ut en tredje creature eller spela runt . Ett okänt kid dyker plötsligt upp bakom mig, kikar på min hand och läser högt på knackig engelska: ”Bury all creatures”. Efter denna incident bytte jag mina 4th Edition WoGar till japanska FBB.
Creature-lekar var betydligt vanligare i det här Standard-metat än under Mirrodin/Kamigawa-tiden, och fanns därför överallt. Ville man inte fokusera på creatures fanns det ändå ett antal top-tier lekar att välja mellan, däribland UR Tron, Esper Control (SolarFlare) samt en -kombolek (som självklart spelade och ). Överlag var det ett väldigt varierat och roligt Standard-format.
Under sommaren 2006 släpptes Coldsnap, vilket var strax före Kamigawa-blocket roterade ur Standard, och dessa set var därför bara legala tillsammans under en kort period. Och tur var nog det. Coldsnap innehöll nämligen kortet , och jag tror inte jag behöver förklara närmare vad det kortet gör tillsammans med . Ett av de få större event som spelades med Kamigawa och Coldsnap tillsammans i Standard var japanska nationals 2006, som mycket riktigt vanns av en CounterTop-lek.
Med releasen av Time Spiral hösten 2006 roterade Kamigawa-blocket tillslut ur Standard, men många av korten hade vid det här laget redan hunnit etablera sig i övriga constructedformat. blev snabbt populär i Extended, där den bland annat användes för att leta upp + 3st Onslaught cycling-länder i diverse olika lekar. Även och såg mycket spel, exempelvis i den mysiga CAL-leken nedan som Olivier Ruel använde för att vinna Grand Prix Bilbao 2005. I Extended hade man även tillgång till fetch-länder, vilket såklart var ett uppsving för och medförde att behovet av för att blanda om leken minskade.
I det (2005) helt nya formatet Legacy var ett starkt kort, och Ben Goodman top8ade den allra första Legacy GPn med 3 maindeckade i sin Bant Threshold. Nålen stoppade bland annat , och från Goblins (den mest populära leken på den GPn) och kunde även stänga av viktiga kort från andra lekar såsom , , och , för att bara nämna några.
Även i Vintage hade Kamigawa-blocket stor inverkan. var den perfekta partnern till och gjorde direkt Oath till en top-tier lek. Detta trots att det bästa man kunde hämta med vid den här tiden var och ! Även blev snabbt populär i Vintage då den kunde hämta 4 galna restrictade kort alternativt + + 2 andra galna restrictade kort. ansågs till och med vara FÖR bra, och restrictades i Vintage 2007.
Som ni har märkt var ett väldigt populärt kort redan innan Coldsnap trycktes, men tog kortet till en helt ny nivå. CounterTop kombon blev mycket populär i både Extended och Legacy, vilket ledde till att bannades i Extended 2008, strax före Pro Tour Berlin. Intressant nog banade detta väg för ett annat kort från Champions of Kamigawa som vid det här laget var nästan helt bortglömt, nämligen !
Tidigare under 2008 hade både och tryckts, och med CounterTop-kombon bannad var det nu fritt fram att gå loss med Elves i Extended. Luis Scott-Vargas gjorde precis detta och tog hem Pro Tour Berlin med följande lista:
…och ja, ett av de bästa korten mot leken, och det främsta sideboard-kortet i mirrorn, var såklart !
Jitten skulle för övrigt snart få en ny bästa kompis, nämligen , som trycktes i Worldwake 2010. Vid det här laget hade dock Wizards tröttnat på Kamigawa-blockets shenanigans, och när det nya formatet Modern skapades 2011 var , och alla bannade från start. och spelas dock tillsammans än idag i Legacy, ett format där man även hittar Elves med .
Runt den här tiden skedde även ett rejält uppsving för en del mindre kända kort från Kamigawa-blocket, i samband med att nya kort trycktes. var ett tidigare helt ospelat kort som visade sig vara för bra med den nya infect-mekaniken, och fick bannas i Modern. och var perfekta kort att spela tillsammans med och . , , och möjliggjorde kombolekar med . Även fick nya användningsområden i och med tryckningen av de nya flashback-korten och .
Och sist men inte minst: Miracles! I och med fick ytterligare en bästa kompis utöver . Miracles kom att dominera Legacy i flera år, och tillslut (2017) bannades även i Legacy.
Så ja, nu har det äntligen blivit dags att svara på frågan: Vilka är de bästa korten i Kamigawa-block?
Ni borde ha någon slags aning vid det här laget. Som jag ser det har Betrayers ett självklart bästa kort, Saviors är lite mer jämnt mest för att det i princip inte finns några bra kort i settet överhuvudtaget. Champions däremot är mer intressant och kan debatteras. Så vi tar det sist.
Först ut, till ingens stora förvåning, det bästa kortet i Betrayers of Kamigawa: !
Jitten dominerade Block Constructed, Standard och Extended, var bannad från start i Modern och ser fortfarande en hel del spel i Legacy. Dessutom finns det knappt någon konkurrens i resten av Betrayers: Näst bästa kort är antagligen , som är kraftfull i rätt omgivning men ett väldigt nischat kort.
Vi fortsätter med Saviors of Kamigawa, där det bästa kortet är !
är inget flashigt kort, men har varit ett viktigt sideboardkort i alla constructedformat ända sedan den först trycktes i Saviors. Den är billig och färglös och kan spelas av i princip alla lekar som ett effektivt svar på ett stort antal problem, däribland Kamigawa-korten och . har även dykt upp i maindecks i flera format genom åren, och idag används den exempelvis i maindeck av Legacy Turbo Depths för att skydda och mot . Konkurrensen om bästa kort i Saviors är inte heller jättehård: Näst bästa kort är antagligen eller .
Till sist: Champions of Kamigawa! Här finns det faktiskt flera kort man skulle kunna argumentera för är de bästa i settet, men jag tycker ändå att svaret känns ganska självklart: Det bästa kortet är !
Kortet såg massor av spel i constructed redan innan det fanns varken eller , men dessa två cementerade verkligen som ett av de bästa och mest inflytelserika korten i hela Magics historia. och har båda haft väldigt stor inverkan på ett antal constructedformat, men inte så stor som .
Sedan måste jag bara tillägga att , och alla är kort som är extremt roliga att spela med! Se till att spela snabbt bara, för alla de tre korten leder ofta till att man måste ta väldigt många och/eller väldigt svåra beslut, och ingen vill väl spela sig till en draw?
TL;DR - De bästa korten i Kamigawa-block:
Så där har ni dem, de bästa korten från Champions of Kamigawa, Betrayers of Kamigawa och Saviors of Kamigawa. Tack för att ni läste, och kommentera gärna om ni inte är nöjda med min ranking eller om ni tycker att jag glömt något kort!
Artikel-feedback
|
|