Krönika
Det bästa kortet: Innistrad, Dark Ascension, Avacyn Restored

“Kan man använda den här RedirectHymn to Tourach”? var min allra första fråga när jag började spela Magic. Man skulle lätt kunna tro att jag spelat sen Fallen Empires med tanke på citatet, men faktum är att jag började spela 2011, precis innan ett av de allra bästa seten någonsin släpptes. Jag hade precis fått lära mig om bomber (Morphling), vikten av kortövertag (Squadron Hawk) samt att det var helt okej att läsa på motståndarens kort om man frågade först (Vile Bile). Kort sagt, jag var redo att ge mig in i Limited och testa mina förmågor och vilket set gav en bättre möjlighet än Innistrad?

av Binkabi
20:46, 14/10 -18
läst 4787 ggr.

Innistrad

Innistrad, under förkortningen ISD, släpptes den 30:e september 2011. Hela 264 kort tog sig in i setet, som gick under kodnamnet Shake. Det överhängande temat var gotisk skräck, något som de allra flesta kan relatera till på ett eller annat sätt. En stor grej när det gäller Innistrad är att det är ett “top-down” designat set. Det betyder att det utvecklades med flavor som primärt syfte. Efter detta skapade och förfinades mekaniker för att passa in i konceptet. När det gäller Limited var Innistrad en riktig fullträff och ett av de mest uppskattade formaten någonsin. Formatet höll sig intressant väldigt länge och balansen var stabil. Tempot var ganska varierat med matcher som slutade turn 4 och matcher som höll sig långt efter att sista kortet i biblioteket hade dragits. Setet har en del överhängande teman som är uppdelat i olika färgkombinationer. Spirits för , Zombies för , Vampires för , Werewolves för och Humans för . Utöver dessa tribes hade setet en del spännande mekaniker som Curses (Curse of the Bloody Tome), Flashback (Think Twice), Morbid (Morkrut Banshee) och Transform (Delver of Secrets). Något som också är speciellt för Innistrad är att en ny draft-arketyp “upptäcktes” mot setets slut. Givetvis fanns det folk som spelat med korten och använt strategin innan, men det var först mot slutet som Spider Spawning verkligen blev en lek. Med diverse själv-mill kunde du få fram mängder av spindlar och med kombinationen Runic Repetition och Memory's Journey så kunde du aldrig decka. En riktigt kryddig lek kunde till och med ha en Laboratory Maniac som extra wincon! Annars så känns det som att -Humans med Travel Preparations är den lek som i efterhand kom att krönas som den starkaste.

Så vilket kort är det bästa från Innistrad? Skulle det ha varit Standard så hade jag valt Geist of Saint Traft, en riktig plåga tillsammans med Runechanter's Pike men ska man ta med hela Magic så står det egentligen bara mellan två kandidater: Snapcaster Mage och Liliana of the Veil. För mig är detta val faktiskt relativt lätt.

Snapcaster Mage

Snapcaster Mage är, förutom det sista Magic Invitational Card (av Tiago Chan), också ett av de mest välspelade kortet över alla Magics olika format. I Standard såg kortet spel i diverse kontrollekar där UB Mill med Nephalia Drownyard var en av de populärare lekvalen. Kortet såg även spel i andra lekar. I Modern spelas kortet i allt från UW Kontroll till diverse tempolekar. I Legacy spelar kortet också i Blade-lekar, Miracle, BUG m.m. Även i extremt kraftfulla format som Vintage spelas Snapcaster Mage och gör så i cirka 40% av lekarna.

Varför är Snapcaster Mage så bra? Fram tills relativt nyligen har Snappy varit ett av få effektiva sätt att få värde från graven. Att plocka upp kort är inte svårt, men det ska helst göras vid bra tillfällen. Allra helst i slutet av motståndarens runda, eller i svar på en spell som man vill kontra. Snapcaster har varit ensam om detta länge men har nu fått sällskap av såväl Torrential Gearhulk som Mission Briefing, så vi får se om han behåller spelarnas favör. Jag är rätt säker på att Snapcaster kommer att fortsätta vara spelarnas förstahandsval! Överlag är det kortet styrka att leverera kortövertag som gör det så attraktivt. Du får i princip spela en extra spell och får som tack även två power på brädet, något som räcker för att byta mot exempelvis en Dark Confidant, eller sätta press på en Jace, the Mind Sculptor. Snapcaster ger också en god flexibilitet som få andra kort kan erbjuda. Behöver du gräva efter ett land/specifikt svar? Spela om en Ponder. Håller du på att förlora mot en Scapeshift? Plocka upp en Negate. Saknar du tre skada för att vinna matchen? Den där Lightning Bolten som du har i graven ser intressant ut! Det är helt enkelt väldigt många fördelar med att spela med Snapcaster i leken. Dessutom frigör han en del platser i leken under själva byggandet. Låt oss säga att du vill ha 10 removal och 8 kontringar i leken. I vanliga fall måste du då spendera 18 platser och riskera att dra massor av död removal mot kontroll eller flooda på kontringar mot en snabb Burn-lista. Med Snapcaster Mage kan du nu spela 8 removal och 6 kontringar (+4 Snapcaster), minska riskerna att dra döda kort och samtidigt ha fler exemplar av korten på samma gång.

Den enda konkurrenten som har en chans i sammanhanget är Liliana of the Veil. En mycket kraftfull planeswalker för endast 3 mana erbjuder verkligen tufft motstånd, men… Det är för mig rätt självklart att välja ett mycket flexibelt, välspelat och kraftfullt kort som ser spel i alla format, över Liliana som visserligen är ett formidabelt hot men som knappas kan anses ha samma status. Om jag möter en svart lek är det inte alls säkert att Liliana är med, möter jag en blå lek är det sällan som en Snapcaster inte dyker upp!

Så för att sammanfatta: Snapcaster Mage var bra i Standard, är bra i Modern, Legacy och Vintage och kommer antagligen aldrig att sluta spelas (om den inte träffas av The Banhammer, vilket är ytterst tveksamt). Dessutom är Snapcaster så pass mäktig att han kan låta dig spela om både Hymn to Tourach och Redirect. Klassar man inte det som styrka så vet jag inte vad jag ska säga!

Dark Ascension

Uppföljaren till Innistrad är Dark Ascension, DKA, som följer i stort sett samma tema. Precis som Innistrad är DKA ett “top-down” designat set, där flavor har fått högsta prioritet och mekaniker formats efteråt. 158 kort finns i setet och dessa förstärkte tribal-temat som fanns i Innistrad. De fem allierade färgparen fick en lord var, exempelvis Drogskol Captain, som numera även ser spel i Modern. För de som inte har full koll på all lore så börjar de goda krafterna att vackla under trycket från vampyrer, varulvar och zombies. Därför introducerades två nya mekaniker, nämligen Undying (Geralf's Messenger) och Fateful Hour (Thraben Doomsayer), som sagt för att passa in i storyn. Storyn innehåller också en del förklaringar vilket banar väg för det sista setet i blocket. Man får reda på att Avacyn, Innistrads väktare, är inspärrad i Helvault och det är därför som den goda befolkningen tappar styrka. När det gäller limited så draftade man DKA, ISD, ISD och det var både positivt och negativt. Eftersom man missade ett helt booster av ISD så försvagades vissa strategier, som Spider Spawning och Burning Vengeance. I gengäld förstärktes alla tribes och formatets identitet klarade sig utan att kännas allt för stelt. Överlag måste det ha varit svårt att släppa ett set precis efter Innistrad, uppföljaren är sällan lika bra som originalet.

Ska vi börja fundera på setets bästa kort så har vi ett tufft jobb framför oss. Tittar vi tillbaka på standard så ligger Huntmaster of the Fells bra till då kortet såg massor av spel. Geralf's Messenger och kompisen Gravecrawler spelades också flitigt i diverse aggressiva lekar. Dock finns det ett kort som stiger över de andra. Det är inte ett Mythic, det är inte ens ett rare. Kortet som man helst öppnade i draft, pickade över Sorin, Lord of Innistrad trots att de hade samma färger, som såg spel i Standard, som ser spel i Modern och som då och då spelas i Legacy. Så kraftfullt att det bannades i Block Constructed! Kortet i fråga är förstås… Lingering Souls!

Lingering Souls

Lingering Souls har sett massor av spel sen kortet trycktes, i allt från Block till Legacy. I block bannades kortet eftersom leken den spelades i, BW tokens, var extremt dominant. Tillsammans med Intangible Virtue (som också blev bannad) var leken mycket potent och krossade i princip allt motstånd. I Standard såg kortet också mycket spel, jämförbart med kort som idag ser gott om spel (Rekindling Phoenix) och når nästan upp till all-stars som Walking Ballista. I Modern har kortets glansdagar möjligen passerat, men ser ändå en del spel då och då. Ett stort plus är att Lingering Souls har flashback, vilket gör den väldigt attraktiv tillsammans med kort som Faithless Looting och Liliana of the Veil. I format som Legacy har kortet också ett hyfsat värde eftersom det genererar många creatures. Väldigt oväntat är dessa creatures mycket bra på att bära equipments, som Umezawa's Jitte eller Sword of Fire and Ice.

Med allt ovanstående sagt så finns det ett kort från Dark Ascension som skulle kunna konkurrera ut Lingering Souls. Personligen tycker jag inte att det är riktigt dags än, men Thalia, Guardian of Thraben vinner definitivt sett till Eternal-spel. Skulle jag återvända och göra en bedömning om några år så är det inte omöjligt att Thalia då har tagit över förstaplatsen, men tills dess, grattis Lingering Souls!

Slutord för Dark Ascension och Lingering Souls: Stabilt set med ett stabilt kort på förstaplatsen. Ett kort som såg spel i massor av format och som fortfarande ser en hel del spel. Inte så illa för ett uncommon!

Avacyn Restored

Det sista setet i Innistrad-blocket är Avacyn Restored, ett rätt så kontroversiellt set om man får uttrycka sig så. Med sina 244 kort räknas Avacyn Restored som ett stort set, relativt ovanligt för ett tredje-set. En stor skillnad om man jämför med Dark Ascension är att Avacyn Restored är en form av nystart för Innistrad som block, vilket uppnås genom att skrota många av de utmärkande dragen från det första två seten. Borta är den ikoniska mekaniken Flashback, och dubbelsidiga kort plockades också bort ur Avacyn Restored. In togs istället Miracle (Entreat the Angels) och Soulbond (Deadeye Navigator). Detta var tänkt att symbolisera de “godas” kamp mot zombies, varulvar och vampyrer, nu när deras skyddsängel Avacyn, Angel of Hope är fri från Helvault och lyckades till stor del, men… Något som gjorde folk irriterade, åtminstone så vitt jag minns, är att endast 4 av de 5 färgerna har dessa mekaniker. Egentligen var det inte så hemskt att bara rött, vitt, blått och grönt hade tillgång till Miracle och Soulbond. Det som alltid kommer att lämna en något besk eftersmak är att svart knappt har någon mekanik alls. Svart hade ett hyfsat sacrifice-tema, men det var tufft att få ihop. Kort som Butcher Ghoul var extremt viktig eftersom det är färgens enda common med Undying, så att man hade mer mat att offra. Svart hade också ett “ensam är stark” tema vilket syns tydligast i kort som Demonic Rising och Homicidal Seclusion. Det ska också tilläggas att Avacyn Restored, eftersom det var en form av omstart, spelades 3x AVR i limited, man skippade alltså helt de två föregående seten. Så sammanfattningsvis draftade man först 3x ISD, sen 1x DKA + 2x ISD och slutligen 3x AVR.

När det gäller Limited så fanns det ett par tydliga strategier och tips. Creatures med converted manacost 2 sågs som mycket värdefulla. Endast 11 fanns på common-nivå, jämfört med de 14-15 som vi ser i nyare set idag. Eftersom flera färger gärna var aggressiva var man ibland tvungen att ta en Moorland Inquisitor över betydligt starkare kort, just för att de var så viktiga. Bra kombinationer som sågs var bland annat aggro, -baserad aggro med human-tema (med kort som Thatcher Revolt, Riot Ringleader och Kessig Malcontents), -baserad flicker (med Mist Raven och Ghostly Flicker), -baserat med soulbond (Joint Assault och Trusted Forcemage) och de redan nämnda svarta strategierna. Som jag minns det var många rätt låga på Avacyn Restored, antagligen för att det inte nådde upp till kvalitén av tidigare två set i blocket och kanske framförallt att det så totalt ändrade hur limited-formatet såg ut. Jag vill dock slå ett slag för setet, på senare tid har jag testat att drafta det igen och det är ett helt okej set, snudd på bra till och med! Får du chansen kan det vara värt att återbesöka Avacyn Restored och se om du kan ändra din uppfattning!

Vad finns det då för bra kort i setet? Helt ärligt trodde jag att denna del skulle vara kortast, tråkigast att skriva och ha minst intressanta kort. Det kunde inte vara mer fel än så. Avacyn Restored har mängder av otroliga kort som kämpar om titeln “bästa kortet”. För att göra det rättvist måste jag dela in bedömningen i kategorier. De olika delar som kortet kan få poäng i är: bra och spelat i Standard, håller måttet i Modern, vettigt kort för Legacy, “bra i EDH” och värdefullt i limited. Låt oss ta en titt på de tävlande!


Det där är en rätt sjuk lista! Okej, till bedömningen. Poäng för Standard-kategorin får Restoration Angel (grym ihop med Thragtusk), Bonfire of the Damned (avgjorde matchen i WMC mellan USA och Taipei), Sigarda, Host of Herons (massor av spel i GW-lekar), Cavern of Souls (såg spel i humans och spirits samt i något mindre antal i många andra lekar) och Tamiyo, the Moon Sage (såg spel i många blåa lekar). Några av de andra såg också spel men jag tycker inte att de hade riktigt samma impact som ovanstående fem.

För Modern får vi ge poäng till Cavern of Souls (främst i Humans dessa dagar) och Terminus (alltid funnits där men har på senare tid fått mycket speltid). Dessa kort ser frekvent spel i olika lekar och kommer troligen alltid att vara något att räkna med. Griselbrand är nära, men hans påverkan i Modern är inte riktigt stor nog.

Vettiga kort som ser spel i Legacy är Cavern of Souls (i exempelvis Merfolk, Goblins, Elves, Death and Taxes m.fl), Craterhoof Behemoth (rätt bra att hämta med Natural Order), Griselbrand (finns få bättre creatures att slänga en Reanimate på!), Entreat the Angels och Terminus (båda har tappat en del sedan Sensei's Divining Top fick smaka hammaren).

“Bra i EDH” är kanske lite uttjatat, men några kort är bra på riktigt. Avacyn, Angel of Hope (ett av de kämpigaste korten att möta), Cavern of Souls (extremt användbar i tribal-lekar) och Craterhoof Behemoth (troligen en match-avslutare) är de jag kan se skulle kunna titulera sig “bra i EDH - på riktigt!”. Edit: Nu är ju Griselbrand bannad i EDH och det skulle man kunna se som poäng också. Önskar man så är det fair game att ge honom 1 extra poäng!

Slutligen har vi Limited. Tamiyo, the Moon Sage (planeswalkers är nästan alltid bra), Sigarda, Host of Herons (odödlig bomb), Entreat the Angels (setets största windmill-slam), Bonfire of the Damned (setets näst största windmill-slam) och Restoration Angel (ruskigt solida stats, skyddar mot removal och omdirigerar Soulbond) är alla värda en poäng för Limited.
Cavern of Souls
Då återstår bara att räkna samman poäng och utse en vinnare. På 0 poäng har vi: ingen! Alla kort på listan är bättre än så. På 1 poäng hittar vi: Avacyn, Angel of Hope och Griselbrand. Rätt så dyra och svåra att få in i spel, men oj så starka när de väl är där! På 2 poäng: Tamiyo, the Moon Sage, Craterhoof Behemoth, Sigarda, Host of Herons, Entreat the Angels, Bonfire of the Damned, Restoration Angel och Terminus. I princip alla utom vinnaren hittar vi här. Korten är starka, relativt unika och möjliga att få ut i spel. Hoof är något dyr, men som tur är sitter han i en färg som inte har så stora problem att få ihop mycket mana. Det betyder att vi har ett kort ensam på 4 poäng, nämligen: Cavern of Souls! Onekligen enklast att få in i spel och användbar i de allra flesta lägen. Restriktionen att hålla sig till en tribe är inte helt nödvändig eftersom kortet även kan ge en färglös mana. Såg/ser spel i alla format vilket är imponerande! Var kanske inte någon höjdare i Limited, men ändå helt okej i vissa lekar. Överlag ett mycket starkt kort från ett set med många starka utmanare om förstaplatsen.

TL:DR - Bästa kortet i Avacyn Restored är Cavern of Souls.

Det var det hela från mig! Jag har haft väldigt roligt när jag skrivit denna artikel och tackar för förtroendet att få vara en del av den. Avacyn Restored var det första setet som jag deltog i en prerelease för och jag lyckades på någon vänster ramla in i top 8:an efter att en av spelarna behövde droppa. Innistrad var det set som jag började spela med mycket, jämfört med New Phyrexia och M12 som var seten som kom medan jag lärde mig grunderna i spelet. Det finns många “bra” tider att börja med Magic, men Innistrad-eran måste jag nog se som en av de allra bästa! Tack för mig och kika gärna efter nästa del i serien!

 

Artikel-feedback