Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas! Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej. Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!
Lägg till ny artikel
ARTIKLAR AV SNURVEL_
Pauper på lunchmenyn, av Snurvel_, 08:58, 6/5 -19
Pauper är ett roligt och billigt format. Så roligt att jag bara vill skaffa alla dugliga lekar och så billigt att jag kan skaffa dem Så, vad gör man då man har många Pauperlekar, lite tid att s...
Täcker försäkringen förlust av Magickort?, av Snurvel_, 10:30, 18/2 -19
Vad händer om din Legacylek blir stulen? Kan man ersätta en Mox Ruby som brunnit upp? I denna artikel ska vi ägna oss åt lite konsumentupplysning gällande försäkringar och vilket skydd de ger d...
Turneringsrapport: Vintage Challenge *Top 4*, av Snurvel_, 12:49, 31/1 -19
Jag bestämde mig för att damma av mina Mishras Workshop och se hur långt de tog mig i lördagens Vintage Challenge på Magic Online. Ganska långt visade det sig. Och vad är roligare än att få d...
Bästa kortet: Julspecial, av Snurvel_, 00:05, 24/12 -18
Det lackar mot jul. Och vad passar bättre i väntan på snö, Kalle och klappar än att gå igenom de Holiday Promos som WotC årligen ger anställda? Eftersom julen handlar om glädje och mysig stä...
Det bästa kortet: Magic 2013 – Magic 2015, av Snurvel_, 12:51, 12/11 -18
Vem älskar egentligen ett grundset? Är det till för att nybörjaren ska ha ett limitedformat att börja med, för att turneringsspelaren ska få tillgång till brädkort i Standard, eller kanske f...
Det bästa kortet: Magic 2010 – Magic 2012, av Snurvel_, 09:06, 29/10 -18
I den här instansen av serien skall vi tala om förändringar. Och om några riktigt starka kort för framför allt Modern. Vi kommer också att beröra reglerna en hel del, både de gamla och de ”...
Matematik: the Gathering del 4, av Snurvel_, 07:54, 13/8 -18
I denna artikel, som får avsluta artikelserien, ska vi undersöka den eviga frågan om mulligans. När bör man ta en? För att komma fram till ett svar studerar vi sannolikheten för att lyckas dra ...
Matematik: the Gathering 3, av Snurvel_, 09:01, 28/5 -18
I denna krönika ska vi studera sannolikheten för att möta ett visst kort i en limitedturnering en, två eller fler gånger. Mer specifikt ska vi se närmare på sannolikheten att den färglösa bo...
Matematik: the Gathering del 2, av Snurvel_, 19:44, 14/5 -18
I denna artikel ska vi vad sannolikheten att öppna ett visst kort är när man sprättar boosters. Vi ska gå igenom både den enkla övningen att se på hur stor sannolikheten är att öppna ett vis...
Matematik: the Gathering, del I, av Snurvel_, 13:44, 13/4 -18
Utifrån ett matematiskt perspektiv ser vi närmare på hur svårt det är att faktiskt vinna en Magicturnering....
Bli bättre på Two-Headed Giant, av Snurvel_, 23:24, 1/3 -18
Wizards har äntligen förstått att Two-Headed Giant (2HG) Limited är Magics roligaste format, och trycker ett eget set för formatet.
Men vad är egentligen bra i 2HG? Snurvel_, som regelbundet 5...
PPTQ Tales Part IV: Cirkeln sluts, av Snurvel_, 18:23, 26/12 -17
I den avslutande delen om höstens PPTQ:ande är Snurvel tillbaka där artikelserien började, i lärdomsstaden Uppsala. Den här gången går det bättre än senast och rapporten innehåller endast e...
A Day in Temur Town: Höstens PPTQ del tre, Stockholm, av Snurvel_, 08:13, 8/11 -17
Efter att ha tagit en paus för att spela Ixalan Prerelease fortsätter mina äventyr på PPTQ-circuiten och så även mina berättelser om dem. Nu senast bar det av till Stockholm, bättre känt som ...
Tales of a Modern PPTQ Warrior Part 2: Stockholm, av Snurvel_, 20:59, 29/9 -17
Dags för del två i serien om höstens PPTQ:ande. Och jag lovar. Den här gången ska jag skriva en seriös turneringsrapport. Jag ska gå igenom lekvalet, speltestningen, mina tankar kring hur sideb...
Tales of a Modern PPTQ Warrior Part I: Uppsala, av Snurvel_, 11:12, 20/9 -17
2017 åkte jag till Uppsala för att spela PPTQ. 2001 vågade jag mig för första gången ned i den kvava källarlokal i Stockholm som benämndes Absolut Spel. Där satt c:a tolv andra killar och vi ...
Ingen slutar med Magic ..., av Snurvel_, 07:58, 6/9 -17
Man tar bara olika långa pauser.
Så sägs det, och även om jag känner flera personer som faktiskt har slutat och troligen aldrig kommer röra en bild igen så stämmer det väl in på mig. Följ ...
Vi måste tala om Constructed, av Snurvel_, 15:39, 22/1 -14
Om någon frågade mig vad jag föredrog, Limited eller Constructed, skulle jag i likhet med tre av fyra Magic-spelare, svara Limited. Nu baseras det här på min bekantskapskrets inom Magic, framför...
Coverage semifinal SM 2006, av Snurvel_, 09:42, 13/8 -06
Låt vara att det var ett tag sen SM var, men alla vill vi väl läsa hur de som satt där uppe i toppen spelade för att komma dit och när de väl var där. Här kan du läsa om den spännande semif...
Mera 8th Edition, av Snurvel_, 22:55, 18/8 -03
Detta är enligt Janne en reaktion på den artikel om 8th Edition av toothpick_jack som tidigare publicerats här på SvenskaMagic /Gorling...
En tamburinman i Sundsvall, av Snurvel_, 16:05, 9/5 -03
Hey! Mr. Tambourine Man, play a song for me,
I'm not sleepy and there is no place I'm going to.
Hey! Mr. Tambourine Man, play a song for me,
In the jingle jangle morning I'll come followin' you....
Krönika
Matematik: the Gathering, del I
Utifrån ett matematiskt perspektiv ser vi närmare på hur svårt det är att faktiskt vinna en Magicturnering.
Varför är det roligt att spela Magic?
Frågan har säkert nästan lika många svar som det finns utövare, men för mig ligger en stor del av charmen i att det är svårt. Det är svårt att spela rätt, svårt att inte göra fel, svårt att välja/drafta lek.
Ett dumt misstag, och nu menar jag t.ex. att tappa fel länder när man lägger en spell så att man inte har grön mana till i motståndarens tur eller att runda två ta bort istället för och sedan förlora racet mot , kostar ofta en duell.
Reglerna är svåra, svarar ens hälften av oss rätt på Veckans regelfråga här på SvM?, men ack så viktiga.
Och utöver svårigheterna med att spela tekniskt korrekt (komma ihåg triggers e.dy.) så är Magic ett djupt strategispel som kräver avancerade beslut på flera nivåer. Vad som är bäst för stunden är inte nödvändigtvis bäst sett till hela duellen, exempelvis.
Sedan tillkommer en inte oansenlig slumpfaktor, så även om du spelar tekniskt och taktiskt perfekt så förlorar du relativt ofta, även mot spelare som gör multipla misstag.
Det är helt enkelt svårt att vinna. Och däri ligger lockelsen. Varje vunnen match, för att inte tala om turnering, är en prestation att yvas över, kombinerat med känslan att turen är på din sida idag. Inte undra på att man kan finna det en aning beroendeframkallande.
Men hur svårt är det faktiskt att vinna då? Det tänkte jag att vi skulle utreda med hjälp av vår vän matematiken. Eftersom jag spelat en del PPTQ:er (mina berättelser om dessa kan hittas via: länk del I, länk del II, länk del III, länk del IV) sedan i höstas kommer jag basera mina exempel på dessa.
Vi börjar med en del antaganden:
- En typisk PPTQ är 6 rundor swiss, och för att komma topp8 bör man vinna fyra av de fem första rundorna. Börjar man 4-0 eller 4-1 är chansen god att kunna ta en draw vilket nästan alltid räcker. Vi kommer anta att det är vad som krävs, fyra vunna matcher av fem möjliga*.
- För att vinna turneringen måste man först ta sig till topp8 och sedan vinna tre raka matcher.
- Eftersom vi tänker att vi ska vinna så får vi anta att vi har en komparativ fördel visavi våra motståndare (vi kanske har gjort bra research och har den perfekta leken för metat eller så är vi bara ”bra” på att spela). Vi tänker oss därför att vi har 60 % sannolikhet att vinna en match i swissen.
- I topp8 får vi förvänta oss hårdare motstånd och vinstsannolikheten sjunker till 50 %.
Det matematiska** sättet att modellera ovanstående är att se varje match som ett experiment som har en viss sannolikhet att lyckas. Eftersom vi antagit att tidigare resultat inte påverkar våra vinstchanser (så kallad dragning utan återläggning) så hamnar vi i en binomialfördelning. Vi har alltså:
P(vinna turneringen)=P(gå topp8)*P(vinna tre raka matcher i topp8)
Eftersom båda händelserna i högerledet måste inträffa för att vi ska lyckas får vi multiplicera dem med varandra. Enligt känd formel för binomialfördelade variabler (se bild ovan) får vi då, med n = 5, x = 4 och p = 0,6:
P(gå topp8)= (n!/((n-x)!x!)) * p^x * (1-p)^(n-x)=5!/(1!4!) * 0,6^4 * 0,4^1 = 0,2592
Det vill säga att vi har lite drygt en chans på fyra att hamna i topp8, medräknat att vi är ganska kraftiga favoriter i varje match.
P(vinna tre raka matcher i topp8)=0,5^3=0,125
Så vi kan förvänta oss att vinna en av åtta av de topp8 vi tar oss till, föga förvånande då vi antog att alla matcher är helt jämna på förhand och det är åtta spelare.
Och slutligen:
P(vinna turneringen)=0,2592*0,125=0,0324=3,24%
Så vi kan förvänta oss att vinna lite drygt 3 %, alltså en av 31, av de PPTQ vi ställer upp i som favoriter. Så ja, det är svårt att vinna i Magic!
Vi kan med samma metod räkna ut sannolikheten att vinna om vi är i sammanhanget enorma favoriter, säg 70 % i swissen och 60 % i topp8 och om vi är underdogs (50% i swissen och 40 % i topp8) eller möter ett helt jämnt fält (50 %, alla matcher).
P(storfavorit)=0,078=7,8 %
P(jämnt)=0,020=2 %
P(underdog)=0,010=1 %
Jag hoppas att dessa resultat kan göra det lite enklare för läsaren att acceptera att de inte lyckades kvala till touren just denna gång! Kom ihåg att efter vunnen PPTQ ska man även klara av en RPTQ. Att hamna topp4 i en sådan kan vi såklart också räkna ut med ovanstående metod.
Om vi antar att alla matcher är jämna historier i en RPTQ så tar vi oss till topp8 i 15,6 % av de vi spelar och vinner kvartsfinalen (och därmed en PT invite) i hälften (7,8 %) av de fallen. Så av de tre procent PPTQ vi vinner kommer vi i knappt åtta procent av fallen även klara av RPTQ:n, motsvarande en sannolikhet att lyckas med båda bedrifterna på 0,253 %. Det betyder att på 395 försök lyckas vi en gång!
Svår att nå!
*: Det kan såklart hända att det blir fem eller sju rundor eller att någon får spela topp8 som inte vann fyra av de fem första rundorna. Exempelvis var det fem rundor swiss i Linköping i mars i år, och en spelare i topp8 hade gått 3-2 i turneringen. Och i Stockholm i mars i år räckte det inte ens med 4-1-1 för en spelare för att nå topp8.
**: För den noggranne har vi nu tagit oss in på fältet matematisk statistik.
Artikel-feedback
|