Magic the Gathering
Magic the Gathering31201 medlemmar 928 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Artiklar Krönika | Lekanalys | Strategi | Casual | Lekdoktor | Turnering | Recension | Intervju | SvM | Judge

Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas!
Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej.
Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!

Lägg till ny artikel

1794 Artiklar
ordna efter: Datum - &_sort=namn>namn - &_sort=artikeltyp>artikeltyp - &_sort=forfattare>SKAPARE

 

Casual
Worlds of the Void - A custom 270 card full Magic set

Under de senaste 9 månaderna så har jag stötvis arbetat med att skapa min egen Magicutgåva. Nu är den färdig. Välkomna till Worlds of the Void!

av Ichorid
08:25, 24/8 -16
läst 8953 ggr.
Skriv ut artikel
49 kommentarer












Låt oss först hoppa rätt i med lite spoilers:





HÄR HAR NI SAMTLIGA 270 KORT I FULL ART



Ok, spännande! Så, vad handlar WotV om?

Fem världar, var och en definierad av en dominerande typ av färgad mana, har slitits från resten av multiversum och placerats nära varandra i ett intet av en okänd kraft. Strax därefter fick var värld sin signaturmana våldsamt bortryckt från sig, vilket i sin tur orsakade en anomali som fick den svagaste typen av mana från var värld att växa sig starkare och starkare tills den så småningom tog platsen som den dominerande typen av mana, med stor förödelse för världarna som en effekt av detta. Förmågan att planvandra från världarna försvann. Efter dessa händelser, så bemöttes världsväktarna för var värld av en mystisk varelse (som porträtterade sig annorlunda för var och en av världsväktarna) som gjorde anspråk på att veta ett sätt att återställa den saknade manan för deras värld och i sin tur återställa världen igen. Varelsen avslöjade närvaron av den värld där den saknade manan hade vuxit sig starkast men höll de resterande tre världarna hemliga. För att ta över världen och stjäla tillbaka den saknade manan, så hjälpte den mystiska varelsen respektive världsväktare till denna nya, främmande värld.


Aha! Så vilka är dessa världar som vi snackar om då?









THE LESTI GUARD

Lesti är en värld befolkad av dryader, element, andar m.m. Världen styrs för nuvarande av människan Caluna och är hemvärlden för Zulas, Vorzuns nuvarande ledare. Lesti är en allmänt goodie-goodie och trevlig värld när den inte försöker att döda dig för att du vägrar att ansluta dig.

Lesti introducerar oss för den nya förmågan Reincarnate.

Reincarnate {Cost} (You may cast this card from your graveyard for its reincarnate cost. If it’s countered, exile it. If not, it gains “Exile this card if it would leave the battlefield.”)











THE METRA SUPERVISION

Metra är en värld befolkad av sphinxar, änglar, diverse vattenvarelser m.m. Världen styrs för nuvarande av merfolken Taylys och är hemvärlden för Krakon, Karsus nuvarande ledare. Metra är en värld hungrig efter absolut kontroll.

Metra introducerar oss för den nya förmågan Dictate.

Dictate — ((Ability)). (You may only dictate once a turn. Dictate only as an instant.)











THE VORZUN TYRANNY

Vorzun är en värld befolkad av liches, wraiths, vampyrer m.m. Världen styrs för nuvarande av demonen Zulas och är hemvärlden för Gavon, Ylgors nuvarande ledare. Vorzun är en värld utan levande varelser där de odöda slåss om den sista mängden livsenergi som finns kvar. Enbart en varelse kommer i slutändan att komma undan med alltihop.

Vorzun introducerar oss för den nya förmågan Drain.

Drain N (At the beginning of your end step, you may put up to N -1/-1 counters on another creature you control. If you do, put that many +1/+1 counters on this.)











THE KARSUS KINGDOM

Karsus är en värld befolkad av orcher, goblins, cycloper m.m. Världen styrs för nuvarande av dvärgen Krakon och är hemvärlden för Caluna, Lestis nuvarande ledare. I Karsus är krig och våld vardagsmat, och den enda ära som existerar är för de som dött spektakulärt i strid.

Karsus introducerar oss för den nya förmågan Burst (som från början hette Surge men sen så hände Oath of the Gatewatch så jag blev tvungen att ändra).

Burst {Cost} - ((Ability)). (Whenever this deals damage, you may pay {Cost}. If you do, sacrifice it and trigger its burst ability.)











THE YLGOR FREEDOM

Ylgor är en värld befolkad av bestar, wurms, viashinos m.m. Världen styrs för nuvarande av alven Gavon och är hemvärlden för Taylys, Metras nuvarande ledare. Ylgor är en värld i perfekt harmoni med naturen och är en spegling av den simultant vackra och fula cirkeln av liv och död.

Ylgor introducerar oss för den nya förmågan Feral.

Feral — ((Effect)) for as long as you have a less number of cards in your hand than an opponent.







Ni kanske är sugna på att se resterande legender och planeswalkers, så här har ni samtliga!





Jag tänkte avsluta artikeln med lite frågor och svar:



Varför har du skapat din egen magicutgåva?

För att jag älskar Magic. Jag har ritat och designat mina egna magickort sedan jag var 10 år gammal. När man skapar ett magickort så finns det oändligt med designutrymme. Dessutom så har jag suktat efter fyrfärgade kort och teman sedan jag var en liten scrub (nephilimarna räknas knappt), och om man vill ha någonting gjort så får man göra det själv!


Har du skapat utgåvan helt själv?

Yes, jag har skapat utgåvan helt själv utan input från någon. Ni är dom första som får se den.


Vad var det roligaste med att skapa din egna magicutgåva?

Att sakta se pusselbitarna falla på plats för att bilda en helhet, och att få utlopp för mina kortidéer.


Vad var den största utmaningen med att göra din egen magicutgåva?

Jag skulle nog säga att försöka hitta passande artwork för korten har varit den absolut största utmaningen med att skapa utgåvan. Jag föredrar definitivt "top-down design", det vill säga att man först tänker upp ett koncept, för att sedan designa ett kort kring det. När man väl har designat kortet, så ska man hitta passande artwork (och även vem som målat det!), och det kan vara en riktig pain in the ass. Reverse google image search har hjälpt mycket med detta. Jag har undvikit att använda mig av art som redan finns i andra spel, men det är mycket möjligt att några har lyckats slinka förbi utan min vetskap. Hade jag kunnat designa utgåvan med ett team med konstnärer i ryggen så hade det bokstavligt talat gått 100 ggr fortare. Det var dessutom en stor utmaning att ha limited och samtliga constructedformat i åtanke när jag designade korten, men det var faktiskt mer roligt än jobbigt.


Har du speltestat utgåvan?

Nope! Det kanske visar sig att blåvitt eller grönsvart eller något är helt bananas i limited, men jag har hållit limited i åtanke under hela tiden som jag har designat utgåvan, limited är trots allt "det viktigaste formatet". Jag ska så småningom printa hela utgåvan och göra den till en kub, det kommer att bli riktigt kul.


Bör jag designa min egen magicutgåva?

Absolut! Det är jätteroligt och mycket stimulerande. Se gärna till att dela med dig av den sen här på SvM :]


Något särskilt jag bör tänka på isf?

När du designar din egen utgåva? Definitivt. Kasta dig inte bara in och börja designa kort, det är inte en bra idé. Bestäm ditt tema och hur det bör uttrycka sig, och räkna sedan ut hur färgfördelningen bör se ut, se till att alla färger får lika stor mängd commons, uncommons, rares och mythics (såvida du inte har tänkt göra något udda så som en ny Torment eller Judgment eller dylikt), försök att fördela dina keywords jämnt mellan färgerna, osv. Balans är nyckelordet.


Vilka är dina egna favoritkort i Worlds of the Void?

Svårt att säga, samtliga? Men jag är ganska så stolt över min rare landcycle. Jag bollade en hel del med tanken på hur man skulle kunna lösa en intressant, 5-korts landcycle som passar in i en "4-colors matters" utgåva, utan att de alla mer eller mindre blir samma land. Ett exempel på katastrofal design hade varit en cycle av följande:


Four-color Rareland
Land
: Add to your mana pool.
, , Sacrifice Four-color Rareland: Add to your mana pool.


Jag tänkte huruvida jag kanske skulle vilja köra med duals, eller kanske någon variant av fetchland, och plötsligt så slog det mig att jag kan göra duals som även är fetchland, och så var problemet löst.




Återigen, HÄR HAR NI SAMTLIGA 270 KORT I FULL ART



Tack så jättemycket för att ni tog er tiden att läsa den här artikeln, det har varit ett riktigt nöje för mig att få dela med mig av den. Jag ser fram emot att få läsa era kommentarer!

 

Artikel-feedback


Hade du varit inloggad hade du kunnat kommentera nyheten här.

Ichorid

HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
latsblaster skrev 08:34, 15/9 -18 Varför har Time Walkén röd kicker om den är från icke röda planet?

Som jag besvarade elof_the_mighty, Metras definerande mana var röd, innan en mystisk kraft stal den. Det refereras till i flavortexten, och i introduktionen :

Se även Metra Denizen

15:18:46, 15/9 -18
latsblaster

HEDERSMEDLEM
Varför har Time Walkén röd kicker om den är från icke röda planet?

08:34:17, 15/9 -18
Ichorid

HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
Laggie skrev 09:07, 8/6 -17 Embalm är ju faktiskt en variant på reincarnate. Du var först dock Ichorid ;)!

Jag tyckte att embalm verkade väldigt bekant när det spoilades : ]

11:52:47, 8/6 -17
Laggie

MEDLEM
Uppsala
Embalm är ju faktiskt en variant på reincarnate. Du var först dock Ichorid ;)!

09:07:04, 8/6 -17
Bjorn

MEDLEM
Linköping
Ichorid: Det är just ordet "only" som gör det förvirrande. Hade det stått "You may dictate as an instant" hade det varit tydligt. "Only" gör att man tror det ligger nån restriktion där.

I övrigt, mycket bra set! Skicka till Wizards!

11:51:58, 10/9 -16
latsblaster

HEDERSMEDLEM
Wizards vet inte om reach är vitgrön idag, men förmodligen är den det. Att skulk skär sig tycker jag själv inte behöver vara dåigt, men men. Det är ju en anledning att wizards är emot abilityn.

16:46:50, 9/9 -16
Choper

JUDGE L2
REDAX
Skövde
haha. Det är dock ingen säkerhet när det skapas nya mekaniker. Kan hända att det skapar något udda regelhaveri men tror att det är en mer streamlined wording av den.
När jag tänker efter så behöver du inte ens ha med delen om stacken. detta eftersom att den redan kommer att befinna sig på stacken när exilefunktionen börjar gälla.
Så, borde funka med:
Reincarnate - you may cast ~this~ from your graveyard. If it would enter any zone other than the battlefield exile it instead.

Som sagt, exile-delen kommer inte gälla fören den redan är på stacken om jag inte tänker snett (vilket händer).

För övrigt, håller med om att "only as a instant" mer är förvirrande än något annat. Det går väldigt snabbt att lära sig att activated abilitys är instantspeed.

15:56:27, 9/9 -16
Uppdaterad: 15:58:43, 9/9 -16
Ichorid

HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
latsblaster: Bra förslag! :)

: Jag föredrar dock lifelink i just det här fallet, det är en ability som förlänger matcherna utan risk för stalemates som vigilance kan göra. Vigilance skulle dock passa bra det med, det är mer en personlig smaksak i det här fallet. Även reach skulle fungera.
: Jag ville ge Bogles och liknande decks en liten present i just det här fallet, prowess skulle självklart även fungera det med :)
: Skulk skär sig med kicker i det här fallet.
: Nom.
: Yup.

skallbrand: Coola idéer! Och ty.

Choper: Du är Judge level 2 så jag litar på dig i den här frågan! :) Och ty.

Bjorn: Jag vet att (Dictate only as instant) är lite redundant, men jag ville att det skulle vara tydligt att man kan Dictate i instant hastighet, och följde mallen för Outlast (Outlast only as a sorcery) för att hålla det enhetligt. Efter responsen som jag har fått så verkar det dock som om det skulle vara tydligare att enbart ha det som (You may only Dictate once a turn) :) Jag ska fundera över saken lite mer.

15:21:31, 9/9 -16
Kenji

MEDLEM
Tyresö
Bjorn skrev 11:06, 9/9 -16
Kenji skrev 09:49, 9/9 -16
Bjorn skrev 23:22, 8/9 -16 Den här frågan kanske har ställts men, Dictate only as an instant? Är det nödvändig text? Och vad menas? Att man inte får dictata när stacken är tom på sin tur?

Det innebär att du kan använda dictate en gång på din tur och en gång på motståndarens tur, men bara en gång så om du har två dictateeffekter så måste du välja vilken du vill använda.

Det hade för övrigt kanske varit bättre att worda den som flash, kolla typ hur Mysic Cobra wordades tidigare.

Fast de är ju activated abilities. De är som instants per default. Texten känns onödog lch förvirrande.

True dat.

12:30:51, 9/9 -16
Bjorn

MEDLEM
Linköping
Kenji skrev 09:49, 9/9 -16
Bjorn skrev 23:22, 8/9 -16 Den här frågan kanske har ställts men, Dictate only as an instant? Är det nödvändig text? Och vad menas? Att man inte får dictata när stacken är tom på sin tur?

Det innebär att du kan använda dictate en gång på din tur och en gång på motståndarens tur, men bara en gång så om du har två dictateeffekter så måste du välja vilken du vill använda.

Det hade för övrigt kanske varit bättre att worda den som flash, kolla typ hur Mysic Cobra wordades tidigare.

Fast de är ju activated abilities. De är som instants per default. Texten känns onödog lch förvirrande.

11:06:06, 9/9 -16
Kenji

MEDLEM
Tyresö
Bjorn skrev 23:22, 8/9 -16 Den här frågan kanske har ställts men, Dictate only as an instant? Är det nödvändig text? Och vad menas? Att man inte får dictata när stacken är tom på sin tur?

Det innebär att du kan använda dictate en gång på din tur och en gång på motståndarens tur, men bara en gång så om du har två dictateeffekter så måste du välja vilken du vill använda.

Det hade för övrigt kanske varit bättre att worda den som flash, kolla typ hur Mysic Cobra wordades tidigare.

09:49:31, 9/9 -16
Bjorn

MEDLEM
Linköping
Den här frågan kanske har ställts men, Dictate only as an instant? Är det nödvändig text? Och vad menas? Att man inte får dictata när stacken är tom på sin tur?

23:22:42, 8/9 -16
Choper

JUDGE L2
REDAX
Skövde
Tror du kan snygga till texten på reincarnate.
Reincarnate: you may cast ~this~ from your graveyard. If it would be put in/enter any zone other than the stack or the battlefield exile it instead.

Så följer du Flashback mer samt gör mekaniken lite mindre komplicerad.


I övrigt, göttigt projekt.

17:35:15, 8/9 -16
Uppdaterad: 17:37:00, 8/9 -16
Kenji

MEDLEM
Tyresö
Skallbrand: Jag älskar ditt mythos, framför allt för att det öppnar upp för mythics med manakostnad RRRRR / motsv (gamla starkingar som hittar tillbaka till sitt hemland)

Ichorid: Jag gillar de nya cadeterna! Jag tycker dock att du begår ett stort misstag flavourmässigt genom att inte musha fyrfärg och förtrycka tre- och femfärg, but that's just my opinion, and this is your set, so in the end it's up to you!

06:08:47, 1/9 -16
skallbrand

MEDLEM
Uppsala
Spontant: Ett plane med fem kontinenter/landskap-ish. Varje kontinents invånare fokuserade i begynnelsen mer och mer på "sin" mana tills tex bergskontinenten i princip bara hade en absurt stark idealvariant av röd magi osv. För att förbereda en invasion av planet lyckades någon super utifrån onding/gud/kraft helt suga ut denna superutvecklade mana från vardera kontinent. (Antingen det eller att man helt enkelt "flög för nära solen" när man utvecklade för stark magi i en för ordinär värld typ)

Av någon anledning kom sedan aldrig någon invasion. Räddade någon planeten? Civilisationerna dog hursom nästan ut och på vardera del av världen fick man börja om på ruta ett, nu helt utan möjlighet att göra bruk av sin tidigare favoritmana. Man fick vara kreativ för att klara sig. Tänk gobliner utan rött, zombies utan svart etc. En skogskontinent utan grön mana. Nu flummar jag loss rejält men kunde bli viss ball art kanske.

Men det är grymt bra som det är med!

00:18:20, 1/9 -16
latsblaster

HEDERSMEDLEM
Kadetterna var ganska fina, men petig som jag är föreslår jag:

: Vigilance
: är prowess uteslutet?
: Kom igen wizards, Spelet och funkar inte utan skulk ...
: Majonäs, helt rätt.
: trample ja.

23:31:51, 31/8 -16
Ichorid

HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
skallbrand: Sorry, jag missade att besvara din fråga angående inspiration eller ej från Shards of Alara! :O

Det stämmer, Shards of Alara är ett av mina favoritblock, jag tycker att flavorn är riktigt, riktigt cool. När jag skapade utgåvan så försökte jag att tänka mig varför det saknas en färg för var team. Storyn hade kunnat utspela sig på en enda värld, men det kändes som om det behövdes en skarpare åtskillnad till faktiskt varför var team har valt bort en färgad mana och valt att inte utnyttja den. Efter lite bollande med idéer så valde jag i slutändan att gå i en liknande riktning som Shards of Alara. Lite småsurt möjligtvis att det påminner en del om Shards, men Simpsons Did It! helt enkelt :P För mig blev det en bra lösning, mycket möjligt att man hade kunnat göra det på ett annat sätt. Några intressanta förslag? :)

23:21:30, 31/8 -16
Ichorid

HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
skallbrand: Tack så mycket! :)
Jajjemän, dock så är Reincarnate mer tänkt som "Creature Flashback" från min sida. Jag har alltid älskat flashback sedan Odyssey anlände och har velat se en creaturevariant av det, och det kändes som en passande förmåga för Lesti :)

Kenji: Jag håller med dig om att man bör pusha fyrfärgat i den här utgåvan i limited, men trots alla fyrfärgade kort så är Worlds of the Void ändå främst en utgåva som fokuserar på dess fem världar, och inte enbart på att vara "The Four Color Set". Ju mer fyrfärgat limited blir dock, desto bättre, då det representerar världarna tydligare. Jag tror det blir riktigt, riktigt svårt att se till att alla spelare främst bygger fyrfärgade lekar i limited däremot, tre- eller femfärgade lär det nog i slutändan oftast bli trots allt.

Du har mycket bra argument gällande cykeln av Cadets och jag håller med dig, jag tror dock att det går bra att ha kvar dom i common om man ändrar lite på dom, vilket jag har gjort :)

De brukade se ut såhär, och ser numera ut såhär!

Nu blev limited nedslöat, och fyrfärgat blev mer representerat, särskilt i common. Good good! :)

Har ni några fler frågor eller förslag så får ni mycket gärna ställa dom :)

23:09:14, 31/8 -16
Powerload

MEDLEM
Stockholm
Jag höll på med ett set baserat kring The Blind Eternities, men sen kom hela Eldrazi-ballongen och det konceptet kändes djupt ofräscht plötsligt.

17:58:50, 31/8 -16
latsblaster

HEDERSMEDLEM
Kenji skrev 08:46, 31/8 -16
latsblaster skrev 08:26, 31/8 -16
Kenji skrev 05:18, 31/8 -16 Lats: Vilket Plane skulle du vilja att dit set utspelade sig på? Något vi redan besökt eller ett nytt, outforskat? Jag är sugen på Kamigawa, eller Tarkir.

Vilka mechanics skulle du vilja fronta? Jag skulle vilja göra ett enchantment-set, och det passar ju ganska bra med Kamigawa och alla Hondens.

Kamigawa eller Tarkir vore väl nice, om det inte vore så att Sarkhan förstörde tarkir? Möjligen att jag resurrect Tarkir med mina fourcolor dragons?

Mechanics jag skulle ta vore något icke graveyardsaktigt (för graveyard är mys).

Vill du att din limitedenvironment ska vara snabb? Långsam? Mycket trades? Många complicated board states med myclet creatures? Ska något av färgparen göra något ovanligt? (ex rw är tokens istället för aggro, som är det vanligaste) Ska mill vara en grej? Ska du slopa/dubbla något key common? (ex finns ingen giant growth effekt i grönt, eller finns dubnla reanimeringseffekter i svart)

Vad vill du ha? :)

Mums-tankar ...

14:34:30, 31/8 -16
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!