Magic the Gathering
Magic the Gathering34953 medlemmar 540 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Artiklar Krönika | Lekanalys | Strategi | Casual | Lekdoktor | Turnering | Recension | Intervju | SvM | Judge

Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas!
Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej.
Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!

Lägg till ny artikel

1897 Artiklar
ordna efter: Datum - namn - artikeltyp - SKAPARE

 

Intervju
Intervju med Vincent Proce

Denne konstnär introducerades till spelet under det ursprunliga Zendikar och trivs bra med att vara tillbaka bland hedroner och Cthulhu-monster. Han är specialiserad på karaktärsarbete, men för Magic har han huvudsakligen fått illustrera länder.
Vincent Proce är en av undertecknads favoriter bland de sentida konstnärerna. Läs om hur han bearbetar saker via sin konst, hur det gick till när han skapade ett av Magics mest skrämmande verk och om hans inblandning i Mortal Kombat. Mycket nöje!

av vampiric_ninja
21:58, 26/11 -15
läst 4997 ggr.
Skriv ut artikel
4 kommentarer

vampiric_ninja: Hej, Vincent. Tack för att du ställer upp på denna intervju! Vill du presentera dig för mina läsare?

Vincent Proce: Hej, jag heter Vincent Proce, och jag har varit en professionell konstnär under större delen av mitt vuxna liv. Jag har arbetat inom de flesta inriktningar av 2D-konst. Jag började inom grafisk illustration och fortsatte sedan med serietidningar (Comico Comics), 2D-animation (Warner Brothers, Animaniacs, Hysteria), tv-spel (Psy-Ops, Mortal Kombat, Stranglehold) och film (Pacific Rim 2). Jag älskar alla dessa inriktningar och skulle gärna ägna mig åt alla om jag kunde, men tyvärr har vi bara en livstid.

v_n: Du bor i Chicago, Illinois. Medan jag skriver detta inser jag att jag inte direkt vet något användbart om Chicago. Är det en bra plats att bo på?

VP: Chicaco är en fantastisk amerikansk stad som har en otrolig historia och vacker arkitektur. De olika stadsdelarna känns som olika städer i USA med sina egna människor och kulturer.
Staden är vidsträckt med många grönområden och den genomskärs av esplanader som sammanbinder parker och bostadsområden. Sjösidan är inte förstörd av industrier som annars är vanligt i USA, utan är bevarad och återställd. Den sträcker sig längs med hela staden och alla stora museum är antingen belägna där eller i närheten. Dessutom godkändes just att George Lucas-muséet ska byggas där.

v_n: Jag tror jag lägger till staden till min lista över platser jag vill besöka någon gång!

Är du från Chicago ursprungligen?


VP: Ja, jag föddes här och min son har växt upp här. Jag har bott här hela mitt liv, men för att vara ärlig att jag redo att gå vidare. Min familj härstammar från Italien och jag skulle vilja flytta dit en vacker dag.

v_n: Jag har intervjuat runt 20 av dina illustratörskollegor vid det här laget, och de har alla möjliga sorters bakgrund. De flesta har någon form av nördig läggning, och har växt upp med serietidningar, rollspel och så vidare, medan andra inte är inne på sådant alls. Hur är det med dig?

VP: Haha, tja, jag antar att det alltid har funnits en nivå av nördighet i mitt liv. Jag var verkligen inne på klassiska monster, Star Wars (jag såg filmen 33 gånger på bio under 1977) och Doctor Who (Tom Baker-upplagan), men jag kom aldrig riktigt in på rollspel. Mitt liv blev väldigt galet under tonåren så jag var inte riktigt intresserad av något speciellt, men jag har alltid älskat bra historier och konst. När min son blev gammal nog för att spela så spelade jag Magic ett tag, men jag var aldrig särskilt bra på det.

v_n: Om jag inte tar miste så var det ursprungliga Zendikar-blocket din introduktion till Magic. Har det varit kul att återbesöka Zendikar?

VP: Konceptfasen av Zendikar var mitt första Magic-jobb. Jag hade ett annat jobb vid den tidpunkten så jag fick använda all semestertid till att åka till Seattle och jobba med Mark Tedin, Richard Whitters, Matt Cavotta och Jeremy Jarvis, men det var värt det! Jag lärde mig väldigt mycket och det var den bästa introduktionen jag kunde få till Magics universum.

Jag älskar att vara tillbaka på Zendikar, jag tycker att det är ett av de coolaste planen inom Magic.
Grim Backwoods
v_n: Du har gjort en hyfsad mängd landkort för spelet. Gillar du att måla länder?

VP: Innan Magic var jag intressant nog nästan exklusivt en karaktärskille. Jag gjorde karaktärsanimation för TV och karaktärskonceptkonst för spel och kände aldrig riktigt att jag hade en bra känsla för miljöer.
Zendikar är ett miljöblock och jag anställdes för att fokusera på den episka miljöaspekten av det hela. Det var ok dock för jag älskar att bli utmanad när jag jobbar, så om jag får något som verkar svårt att göra ser jag det som en möjlighet att utveckla mina förmågor.
Ibland är det omöjligt för mig att få ett kort att se rätt ut och det slutar med att jag skickar in en bild som jag inte är nöjd med. Sedan när den kommer ut så brukar de flesta älska den och jag kan sova om nätterna igen.

v_n: Föreställ dig att du är din egen art director. Vilken karaktär från Magics universum hade du helst velat lägga vantarna på? Hur skulle du designa den?

VP: Det är svårt att säga. Jag är inte bekant med de återkommande karaktärerna inom Magic, men när jag gör konceptarbete får jag ofta möjligheten att jobba med karaktärer jag gillar. Oftast är mina versioner av karaktärer från Magics universum lite för vridna för att passa i setet, men ibland får jag med en. Jag antar att det vore coolt att göra en planeswalker, fövriden och härdad av konstanta strider och absorberandet av magiska besvärjelser.

v_n: Jag skulle verkligen vilja se din förhärdade version av en klassisk planeswalker!

Men låt oss återvända till Zendikar! Jag antar att fullartformatet för basicländer är roligare att arbeta med. Några tankar kring detta?


VP: Det är inte roligare, det är bara ett annat format. Jag gillar det eftersom jag vet att fansen gör det. Skapandeprocessen är densamma, förutom att jag gör en vertilkal illustration, mer som ett bokomslag.

v_n: Jag föreställde mig att det är mer tillfredsställande att se sin konst i större skala på kortet!

Zendikars landskap är ganska bisarrt med flytande klippor och galna proportioner. Finner du detta mer intressant än realistiska miljöer?


VP: Det finns större möjligheter att göra intressanta saker när du har intressanta riktlinjer för världen du målar i. Som konstnär är det dock mitt jobb att hitta det fantastiska i vardagen. Om något slår mig och jag vill måla det så spelar det ingen roll vart inspiration kommer ifrån. Det viktiga är visionen i mitt huvud som försöker komma ut.

v_n: Mycket av ditt arbete har en grynig, rostig egenskap som jag verkligen gillar. Tectonic Edge är ett bra exempel på detta.
Kan du berätta något om dina influenser?


VP: Jag har en väldigt rostig och grynig bakgrund i livet - jag antar att det kommer därifrån. Ärligt talat är det svårt att säga var den här skiten kommer ifrån. Ibland målar jag något och inser långt senare vad mitt undermedvetna måste ha brottats med för att jag skulle kunna producera det. Jag hanterar verkligen en hel del genom min konst.

v_n: Jag förstår. Jag använder själv musik på ett liknande sätt.

På tal om inre demoner har du också gjort en hel del monster och andra varelser. Personligen gillar jag Lotleth Troll, Han ser bara så rutten och hotfull ut! Har du några personliga favoriter bland dina monsterdesigner?

Scythe Specter
VP: Scythe Specter från Commander och eldrazi-designerna jag gjorde för Zendikar.

v_n: Du, jag gillar verkligen Scythe Specter. Speciellt den där mardrömslika, insektsartade fladdermusvarelsen den rider på! Det var den första gången jag verkligen la märke till ett av dina verk. Varför är det din favorit? Berätta mer om designen!

VP: Eftersom jag är både konceptkonstnär och illustratör skickar Magics art directors ofta bara en beskrivning utan tillhörande konceptkonst. Med Scythe Specter sa de bara: "Vad den rider är upp till dig - det kan vara en odöd eller skelettdrake eller fågel, eller något mycket konstigare (så länge som det flyger)."

Jag tänkte mig ett flygande monster som har en liten bit av helvetet inuti sin kropp. Om du tittar noga kan du se de plågade själarna inuti dess bröstkorg, brinnandes i oheliga lågor. Spectern omgivs av och bär med sig mardrömmarna av de fiender han har besegrat med sin mäktiga lie.

Jag gillar den verkligen på grund av friheten jag hade med bilden, och det är ett riktigt otäckt monster.

v_n: För att vara ärlig har jag aldrig lagt märke till de detaljerna tidigare, men jag känner nu att jag uppskattar bilden på ett annat sätt. Verkligen ett skräckens mästerverk (1)!

Jag blev glatt överraskad när jag kollade din hemsida och hittade konceptkonst från Mortal Kombat (2). I likhet med Magic har min kärlek till denna franchise varat i över 20 år. De bilderna var från Mortal Kombat vs DC Universe, va? Berätta mer om ditt arbete med detta projekt!


VP: Efter jag arbetat som animatör på Warner Brothers fick jag jobb på Midway som konceptkonstnär. Jag arbetade med flera titlar varav flera var MK-titlar. Med MK vs DC gjorde jag målningarna för sluten och arbetade på den cinematografiska avdelningen. Jag gjorde också lite konceptkonst för MK9 som inte kom ut förrän jag lämnade Midway (3). Innan jag slutade gjorde jag en pitch för en reboot av spelet. Jag omarbetade mekanikerna och karaktärerna och gjorde dem mer moderna och hårda. Dessa konceptbilder kan beskådas på min hemsida.

v_n: Coolt! Jag gillar verkligen dessa karaktärsdesigner. Jag hade lätt kunnat prata om Mortal Kombat i timmar, men eftersom den här intervjun görs för en Magic-hemsida är det säkrast att jag låter bli!

Ditt namn är väldigt likt namnet på en viss legendarisk skräckfilmsikon. Givet bilderna du postat på sociala medier så vet jag att du är högst medveten om detta sammanträffande. Vad är dina tankar kring den store Vincent Price (4)?


VP: Haha, tja, jag antar att associeras med Vincent Prices karaktärer kan få mig att framstå som en snubbe som inte går att lita på och som alltid har obehagliga överraskningar i form av galenskap eller mordiska avsikter. Den kopplingen gör att folk håller sig på tårna... Jag antar att min konst har en viss Vincent Price-känsla i ton och tema, men det är också en produkt av sammanträffande och inte avsikt.

v_n: Jag tror att herr Price hade uppskattat din konst!

Tack ska du ha, Vincent, och lycka till framöver. Fortsätt ge oss mörka och vridna bilder!



FOTNOTER:
1) Kolla in detaljerna på denna fantastiska bild här!
2) Speldesignern Ed Boons skötebarn är västvärldens mest långlivade fighting-franchise. Den har hittills gett upphov till ett femtontal spel (varav det senaste är Mortal Kombat X), samt flera filmer och tv-serier.
3) Faktum är att Midway gick i konkurs efter Mortal Kombat vs DC Universe. Mortal Kombat 9 (förvirrande nog bara kallat "Mortal Kombat") utvecklades istället av Ed Boons nya studio Netherrealm.
4) Vincent Price (1911-1993) var en amerikansk skådespelare och är en av tidernas största skräckikoner.

 

Artikel-feedback


Hade du varit inloggad hade du kunnat kommentera nyheten här.

mabe

MEDLEM
Västerås
Tack!

03:04:15, 29/11 -15
Ichorid

HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
Sweet, som vanligt!
Nessian Game Warden som Vincent har målat är en av mina favoritillustrationer någonsin, högupplöst bild här

23:56:21, 28/11 -15
vampiric_ninja

REDAX
Kalmar
Innan någon hinner fråga - den engelska originaltexten hittas här. :)

16:36:18, 27/11 -15
elof_the_mighty

ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
Kanon!

15:13:30, 27/11 -15
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!