Turnering
Turnering i 3-kortsmagic!
Har du någonsin varit trött på att blanda 60 kort? Har du någonsin varit mer intresserad av att veta hur en matchup går än själva spelandet? Har du någonsin velat utsmarta folk i lekbygge? Då är den här turneringen för dig! Tillåt mig att presentera 3-kortsmagic!
av
Razorfin #10 PWP Yearly 21:30, 9/8 -14 läst 15066 ggr. |
Skriv ut artikel 339 kommentarer |
3-kortsmagic är ett format som poppat upp i diskussioner lite här och där i magickretsar, men som nästan aldrig faktiskt har spelats. Anledningen till detta kan vara att det är ganska roligt och utmanande att brewa lekar, och oavsett vad man hittar på finns det alltid någon annan lek som slår den osv, men att det hittills inte funnits en poäng med att faktiskt ha en turnering.
Så nu har jag gjort slag i saken och ska hålla en riktig turnering i formatet.
Det enda man behöver göra är att lämna in en leklista i form av ett internmail till SvM. Turneringen kommer inte att spelas rent fysiskt, utan jag kommer att simulera hela turneringen. Mer om exakt hur det här går till kommer i appendix nedan.
Sista tid för lekinlämning är tisdag 19 Augusti kl 23.59
Priser:
- Vinnaren ror hem 50 krediter.
- Tvåan får 20 krediter.
De korta reglerna:
- Bygg en lek med exakt tre kort.
- Matcher spelas precis som vanligt, man måste betala för sina spells osv.
- Matcher spelas i två dueller där man börjar varsin.
- Det är öppna leklistor, så ingenting handlar om playskill.
- Dueller kan sluta med seger för ena spelaren, eller oavgjort.
- Man kan vinna matcher med antingen 2-0 eller 1-0-1 (vinster-förluster-oavgjorda).
- Man kan spela oavgjort med antingen 1-1 eller 0-0-2.
De långa reglerna:
- Turneringen spelas inte, utan simuleras objektivt (se appendix) av mig, så det enda man behöver göra är att internmaila en leklista till SvM.
- Alla set är legala förutom Unglued och Unhinged.
- Inga kort är restrictade.
- Kort som förhindrar en simulering är bannade, t.ex Mana Clash, Hymn to Tourach, Menacing Ogre.
- Kort med tekniskt sett hemliga val fast där antalet kort i leken gör att valet inte blir hemligt är legala, t.ex Liar's Pendulum.
- Man har ingen sideboard, vilket gör t.ex alla Wishar helt meningslösa.
- Man börjar med alla tre kort på hand.
- Man kan inte välja att ta en mulligan.
- Enda tillfället man kan dra kort är när man har kort i leken, dvs man kommer aldrig dö för att man har tomt library och Words of War-cykeln fungerar inte, men om en Dark Revenant skulle dö så drar man den i drawstep.
- Turneringen spelas som alla-möter-alla.
- Seger ger 3 poäng.
- Oavgjord ger 1 poäng.
- Det är med andra ord precis som vanligt bättre att vinna en match och förlora en än att spela två matcher oavgjort. Bygg lekar som kan vinna!
- Första tiebreak är antal vunna dueller.
- Andra tiebreak är antal oavgjorda dueller.
- Tredje tiebreak är tid för inlämnandet av leklista, vilket alltså alltid kommer vara den avgörande faktorn mellan två identiska lekar. Om ni kopierar någon annans lek kommer ni automatiskt att hamna bakom honom/henne i standings!
- Det är en lek per man som gäller, och man kan inte byta lek när man väl lämnat in. Man får avväga om man ska submitta snabbt för att få bra tredje tiebreak, eller ta tid på sig för att komma på en ännu bättre lek.
- Dueller slutar oavgjort om det blir en standoff, dvs när ingen kan vinna. Saker så som lifetotals spelar ingen roll.
- Jag (Per) som håller i turneringen vill också vara med att spela. För att eliminera eventuella fördelar jag kan ha av det så har jag redan submittat lek, men kommer ändå att ha sämst tredje tiebreak av alla.
Appendix
Exempel 1:
Lek A: Island, Flying Men, Fugitive Wizard
Lek B: Forest, Defiant Elf, Charging Badger
Lek A vinner när den börjar på att Flying Men inte kan blockas. När lek B börjar får lek A spela defensivt och det blir en standoff.
Resultat: Lek A – Lek B 1-0-1 (duellvinster för A - duellvinster för B - oavgjorda)
Exempel 2:
Lek A: Swamp, Swamp, Ravenous Rats
Lek B: Plains, Savannah Lions, Elite Vanguard
Lek A skapar en standoff när den börjar, lek B vinner när den börjar.
Resultat: Lek A – Lek B 0-1-1
Exempel 3:
Lek A: Mountain, Mountain, Sparkmage Apprentice
Lek B: Plains, Plains, Mistral Charger
Den som först lägger sin gubbe förlorar, oavsett vem som börjar, så det blir standoffs.
Resultat: Lek A – Lek B 0-0-2
Exempel 4:
Lek A: Plains, Plains, Porcelain Legionnaire
Lek B: Plains, Tundra Wolves, Cathedral Sanctifier
Om Porcelain Legionnare byter med Tundra Wolves så vinner lek B. Tundra Wolves kan alltså anfalla, men då kan Porcelain Legionnaire anfalla tillbaka. I så fall kan visserligen även Cathedral Snactifier börja anfalla, men det är ett förlorande race. Det blir helt enkelt en standoff, och trots att liven kan vara lite olika blir det en draw.
Resultat: Lek A – Lek B 0-0-2
Exempel 5:
Lek A: Forest, Norwood Ranger, Woodland Druid
Lek B: Plains, Savannah Lions, Isamaru, Hound of Konda
Lek A kan inte ta racet utan måste spela defensivt. Om lek B anfaller med Isamaru kan lek A dubbelblocka för att skapa en standoff. Lek B väljer alltså istället att anfalla med enbart Savannah Lions, blockas den är vägen fri för Isamaru, blockas den inte är det bara att fortsätta.
Resultat: Lek A – Lek B 0-2
Exempel 6:
Lek A: Plains, Plains, Soltari Trooper
Lek B: Forest, Forest, Grizzly Bears
Den som börjar vinner.
Resultat: Lek A – Lek B 1-1
Frågor på det?
Om ja, ställ de antingen här i kommentarerna, eller internmaila mig om ni inte vill avslöja vilka kort ni bygger med.
Om nej, sätt igång att brewa :)