Strategi [Booster Draft]
Theroskortens påverkan av Born of the Gods - Lite tankar och funderingar
När Theros kom skrev jag ihop lite good-to-know stuff som jag lade i en forumpost. Det borde jag helt klart gjort en artikel om istället, så den här gången gjorde jag tvärtom. Dock så finns det inte så mycket att tillägga regelmässigt så istället blir det lite tankar kring hur Theroslimited påverkas av Born of the Gods.
av
partysmurphen 10:17, 13/2 -14 läst 4394 ggr. |
Skriv ut artikel 6 kommentarer |
I och med Born of the Gods är det en del kort i Theros som plötsligt ökar i användningsområde och kraft. Jag tänkte lista lite intressanta interaktioner och inverkningar jag tror Born of the Gods bidrar med.
Tappa upp…
Att inspire-mekaniken medför ökat värde i untap-korten från Theros är kanske inte så konstigt. Det intressanta är dock hur potentiellt mycket bättre Breaching Hippocamp plötsligt blev; Surge och Tactics var bra innan pga a) Heroic och b) combat trick. Hästen är teoretiskt ett combat trick men det var sällan relevant. Breaching Hippocamp är ett kort man helst inte vill ha i sin lek. Om man inte plockat på sig några Pheres-Band Tromper eller Deepwater Hypnotist vill säga. Plötsligt är Hippocamp ett offensivt combattrick! Vill man göra det riktigt otäckt kan man lägga en Retraction Helix efter untap för att få ytterligare en inspire trigger i sin upkeep ( Du vet väl att triggers som sker i untap läggs på stacken först i upkeep?). Jag tror vi kommer se mer synnergi i lekarna än vad vi är vana från Theros enkla Bestow a Hero for value. Så se upp för hästen, den kan plötsligt ha blivit en två-för-en på riktigt. Det betyder inte att jag tror det kommer bli ett högt pick. Men jag tror den kommer bli väldigt mycket mindre benägen att wheela.
…eller tappa ner.
När vi ändå är inne på inspire så finns det ett annat gammalt hederligt last pick som kanske kan få lite kärlek i och med Born of the Gods – Witches' Eye. Kortet påminner mycket om en gammal personlig favorit som ironiskt nog släpptes setet precis innan Scry introducerades – Darksteel Pendant. Det var helt klart mitt favoritkort i Darksteel. Det var extra gött att den var indestructible. ”Varför skulle man vilja slösa en removal på den?” blev jag en gång frågad. Av precis samma skäl som det är värt att döda en Merfolk Looter. Ta hand om den eller vinn fort, för i längden kommer jag dra mycket bättre än du. Kostnaden att låsa upp en varelse har dock inte varit värt det, och jag har bara spelat Witches' Eye i leken med tre Flamespeaker Adept. Jag fick tyvärr aldrig igång kombon den gången. Flamespeaker Adept har även fått extra support för UR scry i Born of the Gods, inte minst i Stormcaller of Keranos.
Att tappa saker är förstås inte lika effektfullt som att kunna untappa mid-combat, men det finns en hel del value i inspiredkort som God-favored General, Satyr Nyx-smith och Sphinx's Disciple om man kan få dem tappade utan risk för att de lätt blockas ihjäl eller äts upp av en Excoriate. Om du behöver hugga för att kunna få inspiretriggers, glöm inte att Breaching Hippocamp även kan användas mot inspire.
Behovet av att kunna kurva
Ett av Theros bästa röda commons, Deathbellow Raider, har haft problemet att det behöver support för att bli riktigt bra. Bäst blir det förstås med en Ordeal, som kräver antingen studs, omedelbar Lightning Strike eller Ray of Dissolution för att det inte ska mynna ut i princip vinst där och då. Rött har själv en del mys i form av Dragon Mantle och Titan's Strength men för att den här killen ska kunna spelas behövs det lite mer. Svart har, förutom Scourgemark och Boon of Erebos, helt enkelt Swamps vilket gör att man kan spela Raider redan runda två utan att bli helt knallad av en Nessian Courser. I de andra färgerna finns i princip bara relativt dyra eller olämpliga Heroic-enablers och Feral Invocation som kan lyfta Raider till stats där den relativt obehindrat kan svinga fritt. Pga detta är Raider inte lika kraftfull i de färgkombinationerna. Förrän nu. Born of the Gods har en hel del billiga bestowkort vilket är precis vad Deathbellow Raider behöver.
Born of the Gods bidrar även med en del 2-drops som formatet behöver. Deepwater Hypnotist, Akroan Skyguard, Felhide Brawler och Swordwise Centaur är alla välkomna tillskott. Ett välkommet tillskott är att de nya bestowdjuren bidrar med ett överlapp bland billiga drops och något dyrare bestowkostnader. Både Nyxborn Eidolon och Nyxborn Triton har bra stats för att kunna spelas som tidiga drops vis behov, särskilt defensivt. Bestowdjuren i Theros led av att antingen ha för dyr bestowkostnad eller vara för klena som enbart varelser, undantaget Leafcrown Dryad och Nimbus Naiad.
Go Big
Monstrous, Tribute, Bestowade Heroes. Det är inte precis brist på fetton. Ett bra svar på dessa är deathtouchdjur som inte bryr sig om hur stor din best är. I Theros finns det två billiga commons med deathtouch. I Born of the Gods kommer dessutom ett deathtouch-equipment och ett combat trick som ger deathtouch. Givetvis behöver det finnas svar på dessa dumheter, något som Wizards förstås tar i beaktning i sin design. Särskilt som Archetype of Finality finns (Obs! Kombo med Lightning Volley). Prevent, redirect eller helt enkelt indestructible är bra lösningar på störiga 1/1:or som skrämmer bort jättemonster. Och omvänt så är det även ett sätt att rädda sitt fetto från att dö.
Det finns en del komponenter man ser i nästan alla block. Bolten, svarta billiga removals med någon form av drawback, gröna pumpspells, blå studs och vita Pacifismliknande kort. Men trots att Theros är ett enchantmentblock så finns ingen Pacifism. Det beror förstås på att man har pushat auror så långt att man till och med tummat en hel del på grundläggande regler för att göra Bestow attraktivt - Illegal target? Då kontras den…om det inte är en Bestow förstås. Har man gått så långt så vill man ju inte att det ska gå åt skogen pga vad som troligtvis är magichistoriens vanligaste first-pick. Så Pacifismeffekten uteblev.
Dock, så behöver man ändå kunna ta hand om stora fetton, störiga deathtouchdjur eller ett jobbigt hot med evasion. Ett kort som löser alla dessa problem är just pacifismeffekten. Fast i Born of the Gods kommer den i blå tappning. Eternity Snare är dyr, så den inte blir just det där jobbiga auto-include removalen som man var rädd för. Den interagerar även väldigt bra enligt principen på answers needs answers med alla untap-kort. Interaktionen mellan Savage Surge och Paralyzing Grasp fanns redan i Return to Ravnica. Nu kan du alltså låsa ner din motståndares bestowade jättemonster, men det är knappast så tryggt som det brukar vara.
Go Wide
Det pratas om hur Born of the Gods mer kommer belöna Go Wide istället för Go Big (eller go deep), något som bland annat LSV tagit upp i sin set review. Att det kan vara mer lönsamt att satsa på många små än några få stora är en strategi det finns stöd för. Akroan Phalanx, Loyal Pegasus och Lightning Volley är exempel på kort där fler är batter. Självklart finns det dock risker med att satsa på många små, och Drown in Sorrow är den mest uppenbara. Dock finns det även ett rare från Theros som trots sin powerlevel sällan platsade i draftlekar, nämligen Anger of the Gods. Om Go Wide blir bra eller om det är bygga fetton som fortsätter att dominera återstår att se.
Heroic spells, eller Heroic auras?
Acolyte's Reward är inte bara ett bra trick mot deachtouch. Man kan spela den även om det inte finns någon skada att preventa, något som kan vara användbart för att trigga heroic. Redirecta helt enkelt från en av dina heroicvarelser till en annan. Ett annat kraftfullt sätt att få heroic triggers är mha Glimpse the Sun God. Hulla med laget, tappa motståndarens gäng och dina egna, som ju redan är tappade efterssom de attakerar, samtidigt. Blockers borta och dina egna gubbar större. Kraftfullt.
Born of the Gods bjuder på en annan lite godbit vad gälelr heroictriggers. Om man spelade limited i Kamigawablocket (eller Ice Age för den delen) så känner man till hur orättvist Blind With Anger är. Spela den efter declare attackers, sno en av din motståndares varelser (varför inte en av de som attackerade?) och blocka med den. Ofta två för en, och då ofta två jobbiga varelser man blir av med. Du har väl inte glömt deathtouch-djuren jag nämnde innan? Theros kan ha lurat in oss i vanan att heroic handlar om att enchanta för att få orättvist stora djur, särskilt om man bestowar. De lekar jag spelat har spelat har sällan haft plats för så många instants. Med Akroan Conscriptor är det primärt instants du vill ha, t ex Gods Willing. Detta kan göra så att man blir mer kräsen i vilka heroictriggers man vill picka, vilket jag tycker är bra då det inte längre bara är heroicgubbar och enablers man draftar, utan man behöver väga vilka gubbar och vilka enables man ska picka. Som grädde på moset finns nu även ett sac outlet i formatet: Scourge of Skola Vale. Det är dock inget som kommer göra Portent of Betrayal högre pickat än det redan är.
Detta var allt jag hade för den här gången. Mycket bilder blev det. Hade jag haft tid hade jag tittat lite närmre på hur många relevanta 1-toughness djur och Cyckloper det finns att döda med Eye Gouge. Berätta gärna om andra interaktioner ni sett.