Sveriges största community för Magic: The Gathering
0
Artiklar Krönika | Lekanalys | Strategi | Casual | Lekdoktor | Turnering | Recension | Intervju | SvM | Judge

Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas!
Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej.

Lägg till ny artikel

1922 Artiklar Sortera efter: Datum - namn - artikeltyp - Författare
 
Krönika Legacy

Commander 2013 i Legacy

I den här artikeln har jag tänkt diskutera tre av de mest hypade korten i Commander 2013, de tre som folk på förhand gissade skulle spelas i Legacy. Jag tänker också återvända en snabbis till de tre lekar jag sedan tidigare har behandlat, Canadian Threshold, Team America och Blade Control och analysera deras position i Legacymetat just nu, med fokus på vad de nya korten från Commander 2013 tillför. Korten i fråga heter Toxic Deluge, True-Name Nemesis och Unexpectedly Absent.


En vis person sa en gång: ”Skrivande är som ingenjörskonst. Du är inte färdig när du inte kan lägga till något mer, du är färdig när du inte längre kan ta bort något.” Jag hörde inte detta direkt från den vise mannen, utan från Ben ”Yahtzee” Croshaw, eminent tv-spelsrecensent, krönikör och författare, men budskapet nådde fram. Den här artikeln blir betydligt kortare än de tidigare jag skrivit på SvM, inte för att en minoritet av kommentarerna påpekat att de tidigare alsternas digra längd gjorde dem dåliga, utan för min egen skull – det tar trots allt ett par arbetsdagar att researcha inför, skriva och redigera en artikel på femtusen ord. Det finns ju poänger med att skriva långt också, men likt poesi vill jag i min arrogans se skrivande som en konst i att säga mycket med lite, snarare än att försöka, likt en politiker, säga lite med mycket.

Alla som är med på ironin räcker upp en hand.

Ett bekymmer med Commander 2013 som jag inte var beredd på innan det släpptes är hur produkten förpackas och säljs till butiker. Mind Seize, den grixisfärgade leken, innehöll förutom True-Name Nemesis även Baleful Strix och även Baleful Force, de två tidigare väldigt svaga EDH-kort överlag, men desto bättre i Legacy och det senare åtminstone på pappret riktigt EDH-godis för dem som spelar rampstrategier, BGx eller liknande. Särskilt de två tidigare nämnda korten gjorde att efterfrågan på leken redan från start var mycket hög och lekarna såldes till butiker enkom i förpackningar om fem. Med andra ord kunde man som butik inte köpa in 50 Mind Seize och sälja till spelarna, man fick istället 50 exemplar av alla, vilket inkluderade de andra långt mindre populära lekarna – och butiker som därför vill stilla sina kunders hunger på grixisleken kan idag mer eller mindre ljudisolera med nayalekar om de så vill. Det här leder till ett problem i nästa led, då True-Name Nemesis andrahandsvärde inte är så enkelt att sänka. Det är inte heller särskilt troligt att True-Name Nemesis ser en reprint i ett nytt standardlegalt set, på samma sätt som Scavenging Ooze, ett annat commanderkort som under en tid låg i ungefär samma prisklass som True-Name Nemesis. Under slutet av 2012 och början av 2013 fick man punga ut en bit över 300:- för ett exemplar av den, men sedan den trycktes om i M14 ligger den ganska stabilt runt en hundring.

True-Name Nemesis har en inneboende icke-interaktivitet som gör att jag inte kan se den i varken Standard eller Modern inom en överskådlig framtid. Reprints i form av olika promos brukar inte heller har jättestor inverkan på priset hos kort av liknande dignitet.

Commander 2013 har dock varit ute ett tag och de som vill få tag på korten har troligen skaffat dem vid det här lagt, som allek och useL uttrycker det i sin podcast. Jag tänker analysera korten i logisk ordning, eftersom de beror lite på varandra.


Unexpectedly Absent
Unexpectedly Absent
Detta är det kort som av de tre inte alls fick mest uppmärksamhet, men den fick ändå sin beskärda del hype. I skrivandes stund finns tolv Legacylekar med Unexpectedly Absent i maindeck registrerade på TCdecks.net, och ytterligare sex lekar med densamme i sideboard. Samtliga av dessa lekar, med ett litet undantag, titulerar sig Miracles eller Blade Control, och i samtliga fall finns Unexpectedly Absent med i endast ett eller två exemplar.

Unexpectedly Absents största bekymmer är att den i sina två konfigurationer är utklassad av andra kort i Legacy. Om man ser den som en Time Walk för WW som kan ta bort blockers så finns det redan Submerge, ett annat situationellt kort, som är gratis mot många lekar man vill ha den mot, och om man ser Unexpectedly Absent som ett removal, om man spelar den för massvis med mana eller som svar på exempelvis ett fetchland, så finns redan Swords to Plowshares i samma färg, och främst Abrupt Decay och bränn i andra färger. Legacy är ett format med många bra spotremovals, helt enkelt. Unexpectedly Absent är dock mer flexibelt än båda dessa två kort gemensamt, och man får helt enkelt försöka se kortet som att det är större än summan av sina delar. Empirin är inte riktigt där än dock, det återstår att se om kortet blir en riktig staple eller inte. Långt ifrån alla lekar som titulerar sig Miracles eller Blade Control spelar den än så länge.

Det sagt, grönt (frånsett i formen av Elves) och i förlängningen kort som Tarmogoyf är på nedgång i Legacy, och andra gröna strategier såsom Maverick som spelar med Knight of the Reliquary är nästan helt borta. Därmed är Submerge inte längre lika given i sideboards som den var tidigare, och Unexpectedly Absent kan åtminstone fylla lite av den efterfrågan som blivit mindre specialiserad. Samtidigt är det en mycket stark tempostrategi att lägga upp en creature på motståndarens library och i nuläget finns ingen tempolek som vill betala dubbelvitt för det. Åtminstone inte på pappret.

Det verkar som om Unexpectedly Absent för tillfället existerar lite i Legacys periferi, men jag hoppas att den kan komma att bli en större spelare framöver.


Toxic Deluge
Toxic Deluge
Toxic Deluge är det kort jag personligen var mest intresserad av, mer än True-Name Nemesis. På pappret verkar den fantastisk, en Damnation för tre och jag såg mig själv spela den, åtminstone i sideboard, i BUG Landstill – leken jag spelar när jag blir trött på att yttra orden ”trigger på Delver” i varje upkeep. Jag har dock inte fått den att fungera där, för andra viktiga kort tenderar att äta på mitt lifetotal, vilket tillsammans med anstormningen från motståndarens creatures tenderar att bli för mycket. På TCdecks.net figurerar den ännu mer sparsamt i maindeck än Unexpectedly Absent, endast ett fåtal Shardless BUG-lekar, Nic Fit-lekar och Tezzeret Control spelar den i något enstaka exemplar. Den figurerar dock i ett stort antal sideboards, i allt från Reanimator till Team America till The Epic Storm. I den sistnämnda kan den ju dessutom hämtas med Burning Wish. Å andra sidan är de flesta hate bears som stormlekarna vill döda vita, Gaddock Teeg, Thalia, Guardian of Thraben, Ethersworn Canonist och så vidare, och i det läget vill man nog hellre ha Massacre i den slot som Toxic Deluge annars skulle uppta.

För närvarande är Toxic Deluge alltså relegerad till sideboardplikt, och även om den är en förhållandevis kostnadseffektiv sweeper så har den konkurrens från Pernicious Deed som kan spränga andra saker än creatures och Golgari Charm som är billigare och instant på köpet i lekar som även spelar grönt, och liksom formatets starka spotremovals finns ett gäng sweepers i andra färger som håller hög klass, Engineered Explosives, Terminus, Rough // Tumble, Supreme Verdict och liknande.

Tre mana och sorcery är mycket i Legacy. För tre mana i den farten spelar lekar kort som True-Name Nemesis, Liliana of the Veil, Show and Tell, Shardless Agent och andra starka kort. Toxic Deluge är tveklöst ett starkt kort, men har än så länge likt Unexpectedly Absent inte riktigt hittat hem.


True-Name Nemesis
True-Name Nemesis
True-Name Nemesis är utan tvekan stjärnan från Commander 2013, och redan innan produkten släpptes började medlemmar på The Source ropa efter en ban. Det är inte svårt att se varför – på pappret är True-Name Nemesis en Progenitus för tre som visserligen tar några fler rundor på sig att avsluta matchen, men med den viktiga distinktionen att han kan bära equipments.

En del förutspådde att Merfolk skulle göra en comeback i Legacy i och med tryckningen av True-Name Nemesis, men denna har inte riktigt skett än. Andra, däribland undertecknad, förutspådde att han skulle bli helt vild i lekar med Stoneforge Mystic, och det har visat sig mer sant. Jag trodde själv på en stonebladevariant med Jace, the Mind Sculptor, Snapcaster Mage och liknande bredvid True-Name Nemesis och Stoneforge Mystic, men leken där han troligen haft störst genomslagskraft i är än så länge Owen Turtenwalds GP-vinnande UWr Delver.

UWr Delver, av Owen Turtenwald

Legacy / Turneringsspel

Av: ember
15:41, 22/1 -14

ember kommenterar:
Grand Prix: DC

2013-11-20

Placering: 1
Kategori: Turneringsspel
Format: LegacyStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Skriv ut 34505:-
Manakurva Färgfördelning Guldfiska! [lek]152257[/lek]
Köp leken! Proxa leken!


Som ni ser spelar leken endast 4 Delver of Secrets, 4 Stoneforge Mystic och 2 True-Name Nemesis som creatures i maindeck. I övrigt bär den stora likheter med Canadian Threshold, som jag har skrivit om tidigare, men Turtenwalds lista har inte Stifle, och den spelar mer removal än Canadian Threshold samt ett helt playset med Spell Pierce.

True-Name Nemesis gör sig utmärkt i leken som i övrigt saknar något mer beständigt hot i likhet med Nimble Mongoose, planeswalkers eller andra permanenter som kan vinna en match utan att dö mot Abrupt Decay, Swords to Plowshares eller annat spotremoval. I tidigare listor var Geist of Saint Traft med istället för True-Name Nemesis, och spöket var en av de två konkurrenterna till True-Name Nemesis som jag listade i min artikel om Stoneblade – den andra var Vendilion Clique. True-Name Nemesis åker ut i match-ups mot orättvisa lekar, Turtenwald visar bland annat i sin artikel om GP DC att han tar ut True-Name Nemesis mot Reanimator och Charbelcher. Den senare är knappast vanlig i Legacy, men samma sideboardingteknik bör vara applicerbar på match-ups som Sneak and Show eller ANT. Geist of Saint Traft hade förmodligen åkt ut mot dessa arketyper också, men Geist of Saint Traft dödar en motståndare utan försvar på 3-4 rundor medan True-Name Nemesis gör samma sak på 6-7 rundor, vilket är stor skillnad mot lekar som försöker skulptera sin hand och lägga länder varje runda.

Hur man än ser på det är True-Name Nemesis här för att stanna i formatet, åtminstone så länge Wizards inte lyssnar på gnällspikarna på internet. Kortet är helt fantastiskt på att slå hål på annars rättvisa matcher baserade på combat.


Vad betyder detta för Canadian Threshold, Team America och Stoneblade?
Tombstalker
Threshold har figurerat lite mindre i formatet sedan årsskiftet, kanske främst med anleding av det tredje kortet jag diskuterade ovan. I USA har StarCityGames än så länge hållit fyra turneringar (ett totalt urval av 64 lekar med andra ord, för litet för att säga något med säkerhet men man kan absolut se vissa tendenser), och i dessa har Canadian Threshold placerat sig bland de 16 bästa i tre turneringar, totalt fyra spelare. En av dem spelar själv True-Name Nemesis i brädan, och en av de andra har valt att gå upp till tre Red Elemental Blast i brädan istället, vilket verkar klokt. Exakt hur mycket Canadian Threshold har att hämta från True-Name Nemesis själv är i dagsläget lite oklart, han har absolut presterat bäst i de lekar där han får bära equipments, men klart är att True-Name Nemesis dels sätter stora käppar i hjulet för Canadian Threshold om han får resolva, och dels att Canadian Threshold har exakt noll svar på honom utanför stacken. Vissa har testat att gå ner till 3 Tarmogoyf för att spela en True-Name Nemesis i maindeck och på så sätt få ett femte creature med Shroud mot kontrollekarna, men med blandade resultat än så länge.

Team America har en placering mer än Candian Threshold, totalt fem placeringar på dessa fyra turneringar, och en av dem, Laurence Moo Young, tog sig hela vägen till första plats i Orlando. Av dessa Team America är det dock egentligen bara fyra som jag personligen skulle kalla för Team America. Den femte är en lek med samma färger, men har en game-plan mycket mer lik Canadian Threshold, då den spelar med Stifle, Spell Pierce och bara 18 länder, men bredvid intressanta kortval som Dark Confidant. En tydlig trend bland Team America-spelarna just nu är att leken är för närvarande ganska spikad och statisk i sin maindeck – nästan alla lekar spelar med samma 58 kort, och endast de två sista slotsen ses som något där man kan välja lite vad man vill. Klart är att Liliana of the Veil verkar vara det mest framgångsrika exemplaret, ibland i två exemplar och ibland i ett bredvid Sylvan Library. I brädan spelar många nuförtiden så många som tre Disfigure, ett kort jag bara ytligt behandlade i min artikel förra året. Denna fantastiska lilla instant brädas flitigt in i många match-ups i metat just nu och den har snabbt blivit mitt personliga favoritkort i Team Americas bräda. Ett annat kort som man mer eller mindre måste spela i brädan nuförtiden är Golgari Charm, som dels dödar True-Name Nemesis, och också är ett stabilt brädkort mot Elves och Death and Taxes, där den dödar bland annat en aktiv Mother of Runes, Thalia, Guardian of Thraben, Phyrexian Revoker samt kommande Spirit of the Labyrinth som lär se spel åtminstone i lekens sideboard.

Av de två tempolekarna som jag tidigare skrivit om är det för närvarande Team America som positionerar sig bäst gentemot metat, och det är också den som enklast tar hand om artikelns huvudperson. Med det sagt är Canadian Threshold alls inget dåligt val heller, och i slutändan handlar det som jag skrev i mina tidigare artiklar mycket om spelskicklighet när det kommer till de här lekarna.

Stoneblade har inte riktigt tagit sig tillbaka till sina glansdagar, under samma period för samma turneringar som ovan har Stoneblade, eller Esper Trueblade som vissa kallar den nuförtiden presterat fyra placeringar, tre av dem med just True-Name Nemesis i maindeck. I ett av fallen spelas så många som tre stycken, och den fjärde är en mer rogue variant med massvis med basics, Back to Basics och inga True-Name Nemesis. Det verkar som om UWr Delver är den mer populära leken med Stoneforge Mystic och True-Name Nemesis i sig. UWr Delver (eller Patriot) har totalt nio placeringar på samma turneringar, och av de lekar som än så länge i år finns representerade på TCdecks.net är det den lek som presterat bäst, med Stoneblade som tvåa, den senare har klarat sig bättre i mindre europeiska turneringar.

Datan ovan är långt från perfekt, 2014 är ännu ett ungt år, men det kändes ändå säkrare att väga resultat från turneringar med 200+ deltagare tyngre än de från turneringar med 30-50 deltagare. Tydligt är att True-Name Nemesis är ett riktigt stabilt kort i metat och de andra två har ännu inte fått samma fotfäste.


Slutord
Hallowed Burial
Både Unexpectedly Absent och Toxic Deluge är stabila kort i Commander. Fetchländer är populära i flerfärgade lekar, och att blanda in motståndarens general i hans library är ett av de säkraste sätten att få bort den mer eller mindre permanent, åtminstone jämfört med alla andra metoder. Toxic Deluge är inte alls lika långsam i kontexten Commander som i Legacy, och att betala X liv känns mer motiverat i en multiplayermatch med lite politiska drag och 40 liv än en Legacymatch med 20 liv. Sweepers är därtill väldigt viktiga i formatet och spelas i någon form i nästan alla lekar. Frågan är om Toxic Deluge är bättre eller sämre än andra populära massförstörelsevapen, som Hallowed Burial, Oblivion Stone eller Decree of Pain; jag lutar åt att den är sämre. Å andra sidan är den betydligt billigare, så att droppa en sweeper och sedan ett fetto på en tom plan är enklare med Toxic Deluge.

True-Name Nemesis, å andra sidan, är i formatet Commander väldigt undermålig. En 3/1:a som för alla utom en motståndare är en vanilla creature kommer inte att imponera på någon, och i ett format som är fullt av sweepers kommer han aldrig att ha någon större inverkan. Kortets flavour är tydligt skapat för Commander men det känns troligare att den inkluderades i produkten för att Wizards of the Coast skulle sälja lekar.

I Legacy, formatet som ligger mig närmst om hjärtat, tror jag inte att något av korten ovan har visat vad de går för på riktigt.

 

Artikel-feedback

Dwarf88
76 rubriker, 4953 svar
Medlem
Marbäck
@svm s. 1/7 -02
Bra skriven artikel, som vanligt, gör inget att den är lite kortare den här gången :).

Toxic Deluge är definitivt det nicigaste av dom nya korten när det gäller commander i alla fall (imo).
 
"It doesn't matter if you win or lose, as long as you look really cool doing it!"

Gary var här. Ash är en sopa.
latsblaster
562 rubriker, 9293 svar
Hedersmedlem
@svm s. 17/7 -09
Okej, så här - jag tycker att kortet är häftigt. Effekten är unik, och även om man spelar den för X = 0 så är kostnaden aggressivt låg i jämförelse med andra liknande kort, Temporal Spring, Excommunicate, Repel osv.

Japp, snyggt kort och fan för vit att få gratistrix!

Kortet förtjänar i mina ögon att spelas mer

Ja, kan vara sant, men det är inte samma sak som hoppas på.

och personligen vill jag kontra fler grejer med mina Spell Snares, och därför hoppas jag att folk inom en snar framtid börjar kasta Unexpectedly Absent för 0 på mina Tarmogoyf. :)

Ja, där har du en vettg anledning tlll att du hoppas att kortet ska spelas mer!
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
214
334 rubriker, 8456 svar
Medlem
@svm s. 18/10 -11
Jag skrev ett långt svar med en ganska barnslig och barnförbjuden liknelse, den blev lite väl rå för denna sida så jag lägger den i en spoiler längst ner..

Riktigt bra skrivet.

Spoiler:

HAHA, du kunde inte hålla dig, SNUSKHUMMER

 
HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT HITTA FBB Volcanic Island??? Hojta om du har

AUKTION
ember
181 rubriker, 10836 svar
Redax
Limmared
@svm s. 26/10 -02
latsblaster skrev 08:19, 5/2 -14
ember skrev 22:51, 4/2 -14
latsblaster skrev 21:32, 4/2 -14 Första stycket var dåligt, resten av artikeln var bra.

"jag hoppas att den kan komma att bli en större spelare framöver"

Varför då? Varför ska man hoppas på att ett bra kort ska spelas mer för? Ska du sälja den dyrt då eller?

Nej, jag gillar kortet bara, jag säljer väldigt sällan några Magickort alls.

Ja, kan man då inte bara gilla kortet istället för att hoppas på att det ska spelas mer? Jag vet inte om jag vill att de kort som just jag gillar ska spelas mer. Det var det jag reagerade på.

Okej, så här - jag tycker att kortet är häftigt. Effekten är unik, och även om man spelar den för X = 0 så är kostnaden aggressivt låg i jämförelse med andra liknande kort, Temporal Spring, Excommunicate, Repel osv.

Kortet förtjänar i mina ögon att spelas mer, och personligen vill jag kontra fler grejer med mina Spell Snares, och därför hoppas jag att folk inom en snar framtid börjar kasta Unexpectedly Absent för 0 på mina Tarmogoyf. :)
Ichorid
463 rubriker, 3592 svar
Hedersmedlem
Redax
Linköping
@svm s. 28/3 -02
latsblaster skrev 08:19, 5/2 -14
ember skrev 22:51, 4/2 -14
latsblaster skrev 21:32, 4/2 -14 Första stycket var dåligt, resten av artikeln var bra.

"jag hoppas att den kan komma att bli en större spelare framöver"

Varför då? Varför ska man hoppas på att ett bra kort ska spelas mer för? Ska du sälja den dyrt då eller?

Nej, jag gillar kortet bara, jag säljer väldigt sällan några Magickort alls.

Ja, kan man då inte bara gilla kortet istället för att hoppas på att det ska spelas mer? Jag vet inte om jag vill att de kort som just jag gillar ska spelas mer. Det var det jag reagerade på.

latsblaster, the enigma of SvM
 
“There are some qualities—some incorporate things,/ That have a double life, which thus is made/ A type of twin entity which springs/ From matter and light, evinced in solid and shade.”

Odyssey block 4-ever
latsblaster
562 rubriker, 9293 svar
Hedersmedlem
@svm s. 17/7 -09
ember skrev 22:51, 4/2 -14
latsblaster skrev 21:32, 4/2 -14 Första stycket var dåligt, resten av artikeln var bra.

"jag hoppas att den kan komma att bli en större spelare framöver"

Varför då? Varför ska man hoppas på att ett bra kort ska spelas mer för? Ska du sälja den dyrt då eller?

Nej, jag gillar kortet bara, jag säljer väldigt sällan några Magickort alls.

Ja, kan man då inte bara gilla kortet istället för att hoppas på att det ska spelas mer? Jag vet inte om jag vill att de kort som just jag gillar ska spelas mer. Det var det jag reagerade på.
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
ember
181 rubriker, 10836 svar
Redax
Limmared
@svm s. 26/10 -02
latsblaster skrev 21:32, 4/2 -14 Första stycket var dåligt, resten av artikeln var bra.

"jag hoppas att den kan komma att bli en större spelare framöver"

Varför då? Varför ska man hoppas på att ett bra kort ska spelas mer för? Ska du sälja den dyrt då eller?

Nej, jag gillar kortet bara, jag säljer väldigt sällan några Magickort alls.
latsblaster
562 rubriker, 9293 svar
Hedersmedlem
@svm s. 17/7 -09
Första stycket var dåligt, resten av artikeln var bra.

"jag hoppas att den kan komma att bli en större spelare framöver"

Varför då? Varför ska man hoppas på att ett bra kort ska spelas mer för? Ska du sälja den dyrt då eller?
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
Ichorid
463 rubriker, 3592 svar
Hedersmedlem
Redax
Linköping
@svm s. 28/3 -02
En tasty bitesize artikel, I like!

Keep 'em coming :]
 
“There are some qualities—some incorporate things,/ That have a double life, which thus is made/ A type of twin entity which springs/ From matter and light, evinced in solid and shade.”

Odyssey block 4-ever
LarsLeif
74 rubriker, 1036 svar
Medlem
Bromma
@svm s. 10/2 -12
skallbrand skrev 11:50, 4/2 -14 Massacre och Golgari Charm är dock betydligt mer situationella, det finns mycket random man skulle vilja bräda in Toxic Deluge mot. jag tror inte att strikta jämförelser håller riktigt, men det är väl en fråga om hur specifik man vill vara när man bygger sin bräda. i tex en lek med Burning Wish kan jag tänka mig att 1 Massacre och 1 Toxic Deluge är en rimlig väg att gå.

Jag kör den uppdelningen, av just de skälen du skriver.
skallbrand
322 rubriker, 6277 svar
Medlem
Uppsala
@svm s. 4/9 -05
Massacre och Golgari Charm är dock betydligt mer situationella, det finns mycket random man skulle vilja bräda in Toxic Deluge mot. jag tror inte att strikta jämförelser håller riktigt, men det är väl en fråga om hur specifik man vill vara när man bygger sin bräda. i tex en lek med Burning Wish kan jag tänka mig att 1 Massacre och 1 Toxic Deluge är en rimlig väg att gå.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
Uppdaterad: 11:51:22, 4/2 -14
LarsLeif
74 rubriker, 1036 svar
Medlem
Bromma
@svm s. 10/2 -12
ember skrev 10:42, 4/2 -14
LarsLeif skrev 00:01, 4/2 -14 Bra artikel, jag håller med om allt ovanstående. Jag har spelat Toxic Deluge i brädan i Tezzeret-Control och gillar den. Massacre är också bra dock, men tar inte Teeg.

Det är helt sant, vilket jag inte nämner i artikeln ovan. Min åsikt är dock att GW-strategier i allmänhet och Maverick i synnerhet är på nedgång just nu, och bland hatbjörnarna i Legacy är ju Thalia långt mer vanlig.

Det stämmer! :=)
ember
181 rubriker, 10836 svar
Redax
Limmared
@svm s. 26/10 -02
LarsLeif skrev 00:01, 4/2 -14 Bra artikel, jag håller med om allt ovanstående. Jag har spelat Toxic Deluge i brädan i Tezzeret-Control och gillar den. Massacre är också bra dock, men tar inte Teeg.

Det är helt sant, vilket jag inte nämner i artikeln ovan. Min åsikt är dock att GW-strategier i allmänhet och Maverick i synnerhet är på nedgång just nu, och bland hatbjörnarna i Legacy är ju Thalia långt mer vanlig.
LarsLeif
74 rubriker, 1036 svar
Medlem
Bromma
@svm s. 10/2 -12
Bra artikel, jag håller med om allt ovanstående. Jag har spelat Toxic Deluge i brädan i Tezzeret-Control och gillar den. Massacre är också bra dock, men tar inte Teeg.