Magic the Gathering
Magic the Gathering34761 medlemmar 687 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Artiklar Krönika | Lekanalys | Strategi | Casual | Lekdoktor | Turnering | Recension | Intervju | SvM | Judge

Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas!
Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej.
Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!

Lägg till ny artikel

1892 Artiklar
ordna efter: Datum - namn - artikeltyp - SKAPARE

 

Intervju
Intervju med Randy Gallegos

Det är sex månader sedan det sist publicerades en illustratörsintervju på SvM, och nu känns det skönt att äntligen vara tillbaka! Förgäves väntade jag på svar från en viss illustratör som trots att han tackat ja till intervju var totalt okontaktbar fram till jag gav upp för någon månad sedan.
Den illustratör det blev istället är dock verkligen inget tröstpris. Faktum är att han är en av de absolut mest erfarna illustratörerna inom Magic. Han har tillbringat en del av sin tid med att dela sina tankar och erfarenheter med oss. Hans namn är Randy Gallegos.

av vampiric_ninja
09:10, 15/5 -13
läst 3330 ggr.
Skriv ut artikel
14 kommentarer

vampiric_ninja: Hej, Randy. På hela skandinaviska Magic-communityts vägnar vill jag tacka dig för att du ställer upp på den här intervjun. Det är verkligen ett privilegium!
Du har arbetat med Magic the Gathering i 18 år och de flesta äldre spelare borde känna till ditt namn. För de nyare spelarnas skull vill jag dock börja med att be dig om att presentera dig själv.


Randy Gallegos: Tack! Ja, jag är alltså Randy Gallegos. Jag har illustrerat Magic under en lång, lång tid. Mitt klassiska skämt är jag har arbetat med Magic "sedan istiden" (1), vilket inte bara är en dålig engelsk ordvits utan dessutom sant! Jag har arbetat med Magic till och från genom åren. Ibland har jag missat hela block, men jag har kommit tillbaka hyfsat regelbundet.

v_n: Det diskuteras ofta bland äldre spelare huruvida kvaliten på Magic-konsten har ökat eller minskat genom åren. Vissa argumenterar att även om den tekniska nivån på arbetet kanske har ökat, så har illustrationerna blivit mer strömlinjeformade och intetsägande. Jag håller inte med, utan hävdar att den något kaotiska nivån av variation i konsten som rådde i spelets barndom helt enkelt var en konsekvens av mindre fokuserad art direction. Enligt min mening finns det också gott om unika stilar bland dagens MtG-illustratörer.
Du har ett bredare perspektiv än de flesta. Vad är din åsikt om detta?


RG: Jag håller med om att kvaliteten defintivt har ökat. Även samma illustratörer 20 år senare är så mycket bättre.
Det är även sant att Wizards tog vad de kunde få på den tiden, och det innebar alla sorters stilar. Detta gällde även några som jag inte tycker var så heta, inte ens då, och då gillade jag ändå acceptansen inför den breda variationen av stilar.
Betalningen var inte så bra förrän royalties började rulla in, och många proffs tackade nej. När de sedan såg att det var bra pengar så sparkade de in dörrar för att komma in, men vid det laget var betalningen inte lika bra längre. Dock ersatte dessa konstnärer de mindre polerade. Vissa av oss lyckades hänga kvar och överleva dessa övergångar på något sätt!

Med tiden, i ett försök att definiera ett visst utseende för Magic och etablera ett tydligare varumärke, har Wizards bestämt sig för att använda konstnärer med en snävare räckvidd. Detta är både bra och dåligt. Till exempel älskar jag konsten i andra utgåvan av Dungeons & Dragons (2), men kanske tyckte de ursprungliga D&D-spelarna att det var för strömlinjeformat jämfört med orginalutgåvans primitiva men varierade illustrationer.

v_n: Det finns en vida spridd uppfattning inom MtG-communityt att de flesta av dagens konstnärer arbetar digitalt. När jag har pratat med dina kollegor har jag upptäckt att detta inte alltid stämmer. Visst är det så att somliga arbetar digitalt, men många använder blandade medier eller föredrar tradionellt måleri. Vad är din uppfattning?
Mesa Enchantress
RG: Jag såg nyligen en artikel av Mike Linneman som tog sin an Dragon's Maze digitalt kontra traditionellt. Nej, det är definitivt mer digitalt nu. Visst, det finns några som fortfarande arbetar traditionellt och vissa som använder hybridtekniker, men det är mycket digital art. Det är bara så konstvärlden utvecklar sig.

Digitala verktyg har ett visst utseende. Vissa konstnärer kan efterlikna oljemåleri ganska väl, men om man nått den punkten, varför inte bara måla? Jag tycker digital konst är som bäst när den gör saker som bara den kan göra. När jag arbetar digitalt försöker jag dock efterlikna olja, bara för att spara tid.
Det finns vissa saker som man inte behöver kunna göra fysiskt för att göra digitalt. Vissa effekter som är väldigt svåra att åstadkomma med riktiga färger kan ta minuter eller till och med sekunder att göra digitalt. Det är ekonomiskt att arbeta digitalt - man kan göra det snabbare och man behöver inte ens lära sig hur man gör vissa effekter på riktigt.
Ens portfolio förbättras snabbt. Allting kan tweakas, medan med måleri måste man fatta beslut på ett mer definitivt sätt eftersom att ändra något innebär att måla om. Man måste alltså vara bra nog för att ta säkra beslut och kunna genomföra dem självsäkert, medan med digital art kan man börja jobba med en mer otydlig idé och hitta sina svar under resans gång.

v_n: Det är lätt att uppfatta digital art som "den smala vägen", men du belyser väldigt tydligt varför många kontsnärer väljer att arbeta digitalt.
När jag läste din biografi fick jag veta att du arbetar nästan uteslutande i olja. Du har skrivit att du gillar utmaning som det innebär. Kan du utveckla detta?


RG: Digital art är inte fel eller ondskefullt, men jag började inte måla bara för nöjet att skapa bilder utan även för att utmana mig själv med att bemästra mediet. I slutändan är en fysisk målning någonting mycket, mycket unikt. Tryck kan inte återskapa utseendet och känslan. Med en målning vet man att varenda molekyl av pigment är där för att ett levande sinne rörde en hand för att sätta den där. Man ser tanke greppbart uttryckt. Jag har sett många stora, högkvalitativa digitala tryck av digitala konstnärer. Det är fantastiska bilder, men det rör inte min själ på samma sätt som en målning, och jag tror inte heller att det är möjligt.

v_n: Du gjorde den ikoniska illustrationen för Soul Warden. När Exodus släpptes 98 så stod din fridfulla cleric ut som det bästa konstverket i setet. Med tanke på att kortet har tryckts sex gånger under en elvaårsperiod och illustrationen aldrig har bytts ut så verkar Wizards också gilla den!
Jag inser att det var länge sedan du målade den, men vad tycker du om Soul Warden idag?


RG: Jag älskar den. Det är ett av de verk som jag gjort under resans gång som verkligen visat mig vart jag var på väg, som sammanfattade vad jag handlar om. Många beställningsjobb tillåter dig inte att spegla din estetik på ett renodlat sätt. Du gör dem, hoppas göra ett professionellt jobb och skapa något intressant. Andra verk är mycket mer av din egen röst. Soul Warden var ett sådant. Idag ser jag förstås många tekniska problem med den, men jag gillar den fortfarande.

v_n: I Planar Chaos gjorde Terese Nielsen en tolkning av Soul Warden med sin Essence Warden. Har du sett detta kort, och i så fall, vad tycker du om det?
Soul Warden
RG: Ja, jag tyckte det var suveränt! Vi är vänner, och jag hostade hennes konst på en gallerisida som jag drev under dessa år, så jag såg den definitivt. Hon nämnde den aldrig medan hon arbetade med den, dock.
Jag tror säker att hon ombads göra en referens till Soul Warden när det kommer till pose eller så. WotC ber ibland uttryckligen om sådana referenser. Tereses partner Dawn var defintivt en fantastisk modell för den (3)!

v_n: Från Ice Age till återkomsten till Ravnica så har du besökt ett stort urval av olika världar. Har du en favorit?

RG: Jag tyckte verkligen om Kamigawa och Lorwyn. Tyvärr tror jag inte att de seten sålde så bra, så jag förväntar mig inte ett återbesök. Kamigawa var bara så visuellt unikt, och jag älskar japanskt bildspråk överlag. Lorwyn var en fantastisk visuell saga, inte lika "badass" som övriga expansioner.

v_n: Apropå Ravnica så har du gjort båda illustrationerna för Gruul Guildgate. Jag trodde förut att båda versionerna beställdes på samma gång och att visa oss de olika perspektiven hade varit planen hela tiden. När jag läste din blogg fick jag dock veta att detta inte var fallet. Jeremy Jarvis (4) lär ha kontaktat dig och dina kollegor i sista minuten och bett er att omvisualisera portarna. Kan du ge mina läsare kortversionen av den berättelsen?

RG: Ja, jag målade de två portarna med kanske sex-sju månader emellan. Jag hade ingen aning om att de skulle be om ett återbesök, men när Jarvis la fram konceptet så såg jag verkligen fram emot att göra det. Idén att zooma ut kameran och visa mer av miljön kom från WotC, men det var en bra idé.
Tacksamt nog hade jag sparat mina anteckningar angående färgval och liknande, vilket hjälpte mig att återskapa den udda färgpaletten jag hade använt för den första porten.

v_n: När du skrev om Gruul Guildgate så nämnde du att du önskade att du oftare ombads att göra om kort på detta vis. Vilket kort skulle du mest vilja återbesöka och vad skulle du göra?

RG: Oooh. bra fråga. Dance of the Dead från mitt första set har varit ikonisk, men det vore en stor utmaning att återbesöka den. Jag skulle defintivt kunna göra den mycket bättre teknikmässigt, men den sortens komposition skulle förmodligen inte ens tillåtas idag. Den är för enkel, saknar bakgrund och narrativ. Det vore en utmaning att få den att passa in.
Accumulated Knowledge kan nog vara ett av mina mer populära kort sett till spelbarhet, men jag var inte nöjd med den alls. Hade jag känt till hur viktigt kortet skulle bli så hade jag målat en till version gratis och lämnat in. Jag har aldrig gjort tryck av Accumulated Knowledge eftersom jag inte gillar illustrationen. Detta har förmodligen kostat mig tusentals dollar i utebliven försäljning. Det är synd och skam!

v_n: Min fru får fråga varje illustratör en fråga, så här kommer den: Bland alla kort du har gjort, vilket tycker du anknyter mest till dig som person?

RG: Tre av mina favoriter är Soul Warden, Counsel of the Soratami och Balance. De har alla en mystisk vibb, feminin skönhet och en drömlik egenskap. De är på många sätt vad jag gillar att uttrycka med mitt arbete.

v_n: Senare i år kommer vi att introduceras för den nya settingen Theros. De har inte berättat mycket för oss spelare, men det har avslöjats att det kommer att vara en värld inspirerad av grekisk mytologi. Jag har älskat grekisk mytologi sen barnsben, och detta verkar onekligen mycket lovande.
Jag antar att du har något slags tystnadslöfte. men kan du berätta någoting för oss? Kommer vi till exempel att kunna njuta av ditt arbete i Theros?


RG: Som jag sa tidigare har jag ibland varit borta från Magic under hela block. Det händer, det är tonvis med konkurrens och jag har inget emot det. Magic är som en gammal vän, när de ringer är det som att ingen tid har gått sen sist, men jag har vanligen varit upptagen med andra saker. Jag trodde att jag inte skulle vara med i Theros alls, men det har visat sig att jag kommer att ha med åtminstone ett verk. Jag var alltså nästan utelämnad, men inte helt!

v_n: Kentaurer, harpyor, dryader, minotaurer, titaner. Grekisk mytologi har en massiv samling av fantastiska varelser. Personligen har jag alltid älskat gorgoner. Är det någon varelse från en grekiska mytologin som tilltalar dig speciellt som konstnär?

RG: Med tanke på mitt svar på frågan från din fru är det kanske ingen överraskning att jag älskar musorna. Varelsemässigt är det minotauren, men jag tycker att Ansons (5) Hurloon Minotaur redan är ett klassiskt porträtt.

v_n: Hurloon Minotaur är grym!
Det var min sista fråga. Tack så mycket, Randy, och fortsätt måla fantastiska bilder!



Nästa gång blir det förmodligen Slawomir Maniak. :) Till dess, titta gärna in på Randys blogg!


FOTNOTER
1) Randy har jobbat med Magic sedan expansionen Ice Age.
2) Det klassiska amerikanska bordsrollspelet. Ägs numera även det av Wizards.
3) Dawn stått modell för flera av Tereses verk, till exempel Moon Sprite.
4) Nuvarande art director för Magic, tidigare illustratör.
5) Den store Anson Maddocks, en av de ursprungliga Magic-illustratörerna.

 

Artikel-feedback


Hade du varit inloggad hade du kunnat kommentera nyheten här.

vampiric_ninja

REDAX
Kalmar
Slawomir Maniak har antingen avmaterialiserats från jordens yta eller skiter han helt enkelt i att svara på mail. Hursomhelst blir det Adam Paquette nästa gång istället!

15:20:54, 1/8 -13
Kombat_Burpo

MEDLEM
Solna
Kul och bra läsning - tumme upp! :)

09:03:47, 17/5 -13
vampiric_ninja

REDAX
Kalmar
Haha, vad kan jag säga? Jag försöker undvika svengelskan så långt det går, men i slutändan är jag ändå en amatörskribent. ;)

Jag har faktiskt en idé angående Quinton Hoover som dessutom anknyter till vissa av mina tidigare artiklar. Man kanske skulle göra slag i saken. :)

15:56:53, 16/5 -13
Rolex

SM-VINNARE 2016
Malmö
Förutom lite svengelska en trevlig läsning.

Du skulle nästan slänga ihop en artikel om Quinton Hoover tycker jag. Kanske en topp-10-lista över dina favoriter bland hans illustrationer.

15:49:56, 16/5 -13
TheCrow

MEDLEM
Kumla
All credit till dig! Dessa intervjuer är mycket trevligt att läsa.

07:51:45, 16/5 -13
vampiric_ninja

REDAX
Kalmar
Tack för alla uppmuntrande kommentarer! Känns skönt att vara tillbaka. :)

02:43:19, 16/5 -13
Kalkhasse

MEDLEM
Jönköping
Mycket trevlig läsning, som vanligt! Keep it up!

21:26:29, 15/5 -13
Sathsarrion

MEDLEM
Bra jobbat som vanligt!
Tycker personligen om den lilla biten om digital art, tror det kan vara intressant för många att få lite koll på hur konstnärerna själva ser på saken.

14:25:28, 15/5 -13
Cthulhu

MEDLEM
Tullinge
Dessa intervjuer är en fröjd att läsa och är mina absoluta favoritartiklar på SvM. Keep up the good work!

12:56:17, 15/5 -13
elof_the_mighty

ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
Kanon! Tempest Island är bland hans snyggaste!

11:14:54, 15/5 -13
UnkenFisk

TOMTE
Göteborg
Du har fått riktigt bra snits på det här!

10:28:31, 15/5 -13
Yoggoth

MEDLEM
Karlholmsbruk
Mycket trevlig läsning, som alltid.

10:03:28, 15/5 -13
ember

REDAX
Limmared
Bra jobbat!

09:55:35, 15/5 -13
Quadman

JUDGE L1
Oxie
Jättebra frågor. Enkelt att ta sig igenom och uppskatta hela intervjun.

09:25:15, 15/5 -13
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!