Det hela började med att vi experimenterade med ett format som
egget och
mg utvecklat, som kallades Broken Tribal Multiplayer. Efter minnesvärda öppningsdrag som "land, mox, lotus, ancestral, mox, , mox, Timewalk, ny runda, drar ett kort, droppar , go" med snokleken eller "runda ett , runda två in i , droppar " med constructleken tröttnade vi och började utveckla ett lite mer sansat format, Tribelander. Större lekar, mer variation, mer spel och lägre stormcount.
Tribelander är ett aggrocentrerat multilpayerformat som optimalt sett spelas av fyra spelare, alla mot alla, last man standing. Som namnets första led antyder skall varje lek vara centrerad kring en tribe (egentligen tribe eller class), och som ändelsen "lander" antyder råder vissa highlanderrestriktioner ("There can only be one!"). Reglerna som presenteras nedan har utvecklas under snart två år, och de är fortfarande i danande. Tribelander är inget format som primärt skall brytas - snarare ett format där spelarna gemensamt utformat reglerna efter hand för att det skall vara så balanserat som bara går. Istället för sinnesjukt galna kombolekar uppmuntras alltså aggrostrategi, diplomati, tillfälliga allianser, ränkspel och slughet - helt enkelt ett mer socialt spelande. En annan viktig poäng med reglerna är att valet av tribe i viss mån skall styra ens lekbyggande. Vidare vet ju alla att i begränsningarna finner man utlopp för sin kreativitet.
Grundreglerna för att bygga lekar:
+ Minst 100 kort
+ Leken skall vara gjord för att vinna genom att anfalla med varelser
+ Inga inf-combos är tillåtna
+ Alla varelser i leken måste ha samma creture type*
+ Minst 30% av korten i leken måste vara varelser
+ Inga tribalkort (typ ) om de inte tillhör triben man spelar
+ Inga planeswalkers om de inte representerar en varelse ur ens tribe
+ Inga kort som blir varelser, skapar tokens eller dylikt av andra typer än triben**
+ Alla manasymboler i manakostnaden på icke-varelser måste finnas på varelser i leken också. För hybridmana räcker det med att en av symbolerna delas av varelser i leken.
Extra Spelregler
+ Spelare har en "gratis" mulligan till sju kort innan vanliga paris mulligan tar vid
+ Spelare startar på 30 liv
+ Den spelare som börjar har en drawphase
+ Win/lose/draw the game-effekter gör ingenting. Can't win/can't lose och dylikt fungerar som vanligt.
+ En spelare med eller på hand kan inte vinna (Team Squattelhaups Houserule #1)
+ Powergaming och sansat beteende beivras.
+ När en spelare dör försvinner hans lek minus alla permanenter han inte har kontroll över från spelet.
Restrictade kort
+ Alla ickeländer som ej tillhör ens tribe***
+
+
+
+
Bannade kort
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+ Flipkort
+ Antekort (förutom förstås, som är legal)
+ Pakter (ex. )
Bannade tribes/classes
+ Humans
+ Slivers
+ Wizards
* Undantag: Om kortet helt uppenbart jobbar för eller med triben kan undantag ges så att kortet är restrictat istället för bannat, t.ex. i form av Endrek Sahr i thrulls, i dragons, i rats eller dylikt.
** Undantag: om korten själva på något sätt tillhör triben eller skapar kort av triben (t.ex. ok i horrors, ok i Thrulls)
*** Undantag: totems i rätt tribe, "hidden-kort" i rätt tribe, i snakes, i rats o dyl.
Avslutande ord, staples och några leklistor
Reglerna som presenterats ovan har vuxit fram ur en tajt spelgrupps preferenser och bör givetvis inte ses som huggna i sten. Se dem istället som en utgångspunkt för lite längre, lagom balanserade och fruktansvärt underhållande multiplayeromgångar. Vissa av regeländringarna vi gjort (exempelvis regeln om vad som händer när en spelare dör) kan kanske tyckas omotiverade. Testa er fram.
Som utlovat presenterar jag ett gäng kort som blivit staples i formatet, med förhoppningen att detta urval säger något om Tribelander i stort. Förutom att massremoval florerar ymnigt, att alla lekar givetvis spelar och (det bästa kortet som är legalt i formatet) samt , och om de kan så är följande kanske lite mindre självklara kort värda att nämna: (åkte in i praktiskt taget samtliga lekar då den släpptes i M11), (spelades initialt i alla lekar, numera blott i de flesta), (spelar du blått spelar du denna, eller så är du sinnessvag), (svart autoinclude som ger sex för ett i de flesta fall), cyclingländer (framför allt de från , men även de från Urza's Saga är populära av förklarliga skäl), legendariska legendsländer (, , , och det lite mer självklara - i ett format med väldigt få s är dessa länder i många fall aningen bättre än ett basic samt mycket mer flavorfull), Darkstell Ingot (funkar rätt bra efter , , , +, , eller liknande)... Listan kan givetvis göras längre, men det är roligast att själv leta fram trixiga multiplayerkort.
Innan jag presenterar några leklistor skall jag ge ett fåtal enkla tips. För det första: ju mindre/konstigare tribe, desto större utmaning och roligare lekbyggande. För det andra: vid orättvisor/krångel/brutenhet, anpassa era lekar efter metat först och främst, och ändra reglerna i sista hand och i så liten mån som möjligt - med denna attityd kommer ert lokala meta hållas vid liv och inte stagnera. För det tredje: testa det här. Det är oändligt roligt.
Sist men inte minst skall ni få se några exempel på leklistor i formatet. Först ut är min kära horrorlek:
Sedan har jag äran att presentera
mgs elementallek:
För att visa på formatets variation bör även
Goebblins fruktansvärt underliga shapeshifterlek undersökas närmare:
För att glädja
Nulaal (och förhoppningsvis läsarna) skall vi även titta på hans hårda trädlek:
Avslutningsvis: spela!