Krönika [EDH]
Commander: Tovolar - in the Woods
Wizards har insett att Commander (EDH) är ett väldigt populärt format hos dess kunder och frågar du mig så är det det mest populära formatet. Jag har alltid tyckt om att bygga lekar och jag har genom åren lyckats skapa en god grund att stå på när det gäller detta byggande.
I den här artikeln kommer jag berätta om hur jag tänker och tycker kring Commander lekbyggande och jag levererar också en färdig lek i budget form.
av
Discus 06:20, 11/4 -22 läst 2256 ggr. |
Skriv ut artikel 15 Kommentarer |
.
Wizards har insett att Commander (EDH) är ett väldigt populärt format hos dess kunder och frågar du mig så är det det mest populära formatet. Jag har alltid tyckt om att bygga lekar och jag har genom åren lyckats skapa en god grund att stå på när det gäller detta byggande.
Covid 19 stoppade oss från det fysiska spelet under väldigt lång tid men nu känns det som det är dags att börja titta på spelet igen. Av den anledningen kommer jag att försöka skriva en artikel i månaden om Commander, där jag fokuserar på hur jag tänker vid lekbyggande och jag kommer även ge bort den färdiga leken till någon som behöver en lek.
Wizards - Hur tänker ni egentligen?
Jag förväntar mig inte speciellt mycket när det gäller Wizards numera. De exploderar ut nya kort och fler varianter av samma kort än vad som är rimligt även för en samlare som mig. Jag uppskattar givetvis en av varianterna mer än de andra men det är inte rimligt att det numera finns så många varianter att “pimp”-kort knappt är värda mer än dess normala utgåvor.
De har insett att det är bra för affärerna att släppa Commander-lekar inför varje större släpp av produkter men det är uppenbart att någon på marknadsföringsavdelningen inte insett att om man släpper ett dubbelset som fokuserar på vampyrer och varulvar, så kan man givetvis också släppa commanderprodukter som följer det temat.
De släppte i höstas en vampyr-lek vilket givetvis var rätt, men vart hamnade varulvsleken? Hade jag varit ansvarig så hade jag bygget en Orzhov (svartvit) Vampyrlek och en Gruul (rödgrön) Varulvslek som var balanserad för att kunna fajtas med varandra. Det är för mig inte rocket-science, det är ren basic och det borde vilken commanderspelare som helst kunnat berätta för dem om de bara frågat.
Det finns en vampyr-lek så jag kommer inte bygga en ny variant av den leken även om den är felfärgad. Därmed finns det en öppning för mig att fokusera på hur jag bygger en varulvslek och hur jag prioriterar. Jag kommer bygga en budget-lek men jag kommer också lyfta fram kort jag anser en plats i leken om ekonomin finns.
.
Välja min general - vem ska leda min arme?
Jag har bestämt mig för att bygga en varulvslek och jag kan givetvis välja vilken legend som helst som är rödgrön. Det finns 43 alternativ om jag inte lägger in några begränsningar, men för min del känns det som att det enbart finns två alternativ då Tovolar, Dire Overlord och Ulrich of the Krallenhorde är de enda Werewolfs som finns tillgängliga.
När jag tittar på korten så är det för mig givet att välja Tovolar, för kortekonomi är väldigt viktigt i Commander och för agrolekar i synnerhet. Vi behöver fylla upp handen igen för att kunna hantera de massrens som vi garanterat kommer råka ut för.
Tovolar ger kortdrag för både Werewolfs och Wolfs och då vargtokens är generellt lätta att skapa, så ska leken även få en del vargar i sig. Det känns även rätt ur temasynvinkel.
Personliga preferenser
När man bygger en lek är det viktigt att veta vad man har för personliga preferenser. För även om en lek är väldesignad och bra, så kan den vara dålig beroende på att leken förutsätter att man har en spelstil som man inte är. För att ta ett extremt exempel, det är väldigt svårt att spela kontroll om man är en individ som gärna tappar ur och spelar agro.
När det gäller min personliga spelstil så är jag en durdle-spelare som gärna lutar mig tillbaka och gör minsta möjliga i väntan på att se vad andra gör. Det betyder inte att jag sitter och gör mina egna saker och låter andra vänta på mig. För det är något jag anser att man som magic-spelare ska undvika. Durdla gärna, men låt inte andra vänta på att du spelar magic med dig själv.
Spoiler:
När jag bygger mina budget-lekar har jag fokus som handlar om att de ska vara lätta att ta fram och spela med för vem som helst med lite sinne för Commander. Jag undviker att använda sök-effekter i biblioteket, då sådant förutsätter att spelaren vet exakt vad hen vill ha. Du ska kunna spela med det du ser och sedan kan det givetvis finnas saker du lär dig efter hand men generellt sett, ta upp leken och spela med den.
Varulvar och vargar
Vårt tema har begränsat oss rejält när det gäller varelser och om vi bara tittar på Werwolfs så finns det totalt 69 stycken att välja på och det är lätt att gå igenom vilka som är intressanta. När jag väljer vilka som ska få vara med så är fokus manakurva, kortens effektivitet i förhållande till manakostnad och ekonomi. Sedan vill jag undvika att ha med billiga (manakostnad) varelser som är direkt dåliga att dra senare. För ett ta ett lätt exempel så är Duskwatch Recruiter ett väldigt bra kort medan Gatstaf Shepherd är ett väldigt mediokert kort, trots att de har samma manakostnad och samma power/toughness.
När det gäller vargarna så tittar jag egentligen inte på de rena vargarna utan mer på kort som skapar vargar och gör saker med vargar. Det gav mig följande 103 träffarna. Utöver det finns det säkert fler kort som jag inte tänkt på men det är dessa som jag scrollade igenom i mina försök att finna passande kort till den här leken.
Det är sättet att få in varelser som ligger nära till hands att plocka in sedan har man givetvis personliga preferenser och favoritkort som man kan tänkas plocka in bara för att de känns rätt. Här har jag med Chameleon Colossus och Taurean Mauler med som givetvis är varulvar också, men de söks inte fram lika lätt. Neyith of the Dire Hunt är ett kort jag adderat för att den har fin synergi med vad jag tänker kring leken.
Efter en stunds pillande kom jag fram till en manakurva för mina varelser som ser ut enligt följande där vi går från 1 mana till 6 mana. 1st - 9st - 10st - 11st - 6st - 3st. Jag har prioriterat bort vissa kort av ekonomiska skäl, men om du har dem hemma är det givetvis helt rimligt att addera dem till din egen lek. För att nämna några jag valt bort så har vi Avabruck Caretaker, Huntmaster of the Fells, Master of the Wild Hunt och Realmwalker.
Övriga spells
Här har vi nu en lek fylld med varelser som gärna slåss och ur temasynvinkel ser jag gärna att vi lägger in att de ska slåss och då har vi keyword fight att leka med. Sedan behöver vi lite mer kortekonomi och en del accelerande av manan för att kunna spela de häftiga sakerna tidigare om möjligt. .
Spelar man grönt och vill komma upp en bit i manan så spelar man Cultivate och Kodama's Reach, så är det bara. De är två länder i ett kort och snabbar på dina landdrop, bättre än så blir det inte. Jag är egentligen emot kort som Sol Ring, då jag anser att kortet borde vara bannat men när jag bygger budget lekar får den vara med. Arcane Signet är stabil och numera har den tryckts så många gånger att den får anses vara inom budget.
Blood Sun är ett kort jag anser vara väldigt bra för att hantera mycket landtrixande och namnet associerar fint med det jag är ute efter. I övrigt handlar korten jag valt ut om att pumpa upp, dra kort och slåss. Givetvis med lite vargar som studsar in lite här och där. Det finns så många kort att välja på så att det är omöjligt att välja ut exakt rätt, men det känns som att de kort jag valt ut gör det jag vill att leken ska göra.
Bygga en manabas
Manabasen är alltid tråkig, för det optimala vore givetvis att vi får den mana vi vill ha när vi behöver den.
Spoiler:
Detta är en tvåfärgad lek lite lagom aggressiv lek och det gör att jag vill undvika länder som kommer in tappade men samtidigt vill jag givetvis finna sätt att få en stabil manabas där vi exempelvis inte fastnar med en färg. Har man ekonomi så finns det givetvis all världens möjlighet att lägga in kort som Taiga, Wooded Foothills, Spire Garden och Stomping Ground. Generellt sett så kan man spendera hur mycket pengar som helst på manabasen men min fokus i den här leken är att enbart lägga till ekonomiskt dyrare kort om de tillför leken något viktigt.
Det gör att Mosswort Bridge, Skarrg, the Rage Pits och Kessig Wolf Run är kort jag känner är viktiga för den här leken. Sedan finns det kort jag känner är viktiga för stabiliteten av leken och då adderar jag Temple of Abandon, Path of Ancestry och Myriad Landscape. Utöver det så adderar jag enligt principen att få ihop så mycket stabilitet som möjligt.
Den färdiga leken: Tolovar - in the Woods
Nu har jag fått ihop en lek och det finns alltid kort man kan lägga till eller dra ifrån. Allt efter tycke och smak. Kom gärna med idéer om kort jag borde adderat och protestera gärna högljutt mot kort som absolut inte borde vara med.
Spoiler:
Tovolar - in the Woods | EDH / Casual |
|
Vem behöver denna lek?
Jag nämnde i början av artikeln att jag skulle ge bort den färdiga leken till någon och det tänker jag göra. Vem känner du behöver en Commander lek och skulle uppskatta att få denna lek?
Kom med förslag så väljer jag ut en person som får leken levererad hem till sig!
Nästa lek - det ska skrivas en ny artikel om en lek!
Kom gärna med förslag om en lek jag borde skriva om och berätta gärna varför du tycker att det är ett bra förslag. Nu har jag redan min nästa idé redo och den kommer från det senaste setet (Kamigawa: Neon Dynasty), där jag återigen saknade en Commander-lek som hade varit så rätt!