Krönika
Tiny Leaders - Primer

Så var det äntligen dags att försöka producera en primer så vi kan börja publicera de artiklar som ligger lagrade (i skrivande stund tre!). Vissa påstår att Tiny Leaders är ett dött format och att folk enbart vill roffa åt sig pengar medan vissa, som vi i Kalmar, verkligen nöter på och uppskattar formatet. På bara ett fåtal turneringar har 30+ ledare testats och många olika strategier har slagits om att nå den där eftertraktade förstaplaceringen. Jag tänkte dra grunderna för formatet, vad som gör det bra, vad som gör det dåligt och självklart presentera själva tanken med denna artikelserie. Hoppas ni hänger på dessa artiklar och lämna gärna era tankar om formatet innan ni ger er av!

av Binkabi
09:33, 28/12 -16
läst 4368 ggr.

Vad är Tiny Leaders?

Tiny Leaders är ett format som oftast förklaras som en blandning av Commander och Legacy, vilket inte är en helt dålig beskrivning. Formatet har ett par specifika regler:

  • Man börjar med 25 liv
  • Man spelar med en/flera commander(s)*
  • Max converted mana cost är 3
  • Leken får inte innehålla mer än ett av varje kort exklusive basicländer
  • Leken måste innehålla 50 kort inklusive din/dina commandern(s)
  • Leken måste följa de färger som commandern representerar
  • Upp till 10 kort i brädan


*Med den nya partner-mekaniken är det möjligt att ha mer än 1 commander

Kollar vi på listan ovan ser vi direkt dragen från commander med regeln att man som mest får spela ett exemplar av varje kort samt att man spelar med en commander. Anledningen till att formatet jämförs med Legacy är att samtliga expansioner är legala i Tiny Leaders, precis som Legacy och Vintage, men Tiny Leaders har en ban-list som liknar den som existerar för Legacy. Låt oss ta en titt:

  • All Ante and Manual Dexterity cards
  • Ancestral Recall
  • Balance
  • Black Lotus
  • Black Vise
  • Channel
  • Counterbalance
  • Demonic Tutor
  • Earthcraft
  • Edric, Spymaster of Trest
  • Fastbond
  • Goblin Recruiter
  • Grindstone
  • Hermit Druid
  • Imperial Seal
  • Library of Alexandria
  • Karakas
  • Mana Crypt
  • Mana Drain
  • Mana Vault
  • Metalworker
  • Mind Twist
  • Mishra's Workshop
  • Mox Emerald, Jet, Pearl, Ruby, Sapphire
  • Necropotence
  • Shahrazad
  • Skullclamp
  • Sol Ring
  • Strip Mine
  • Survival of the Fittest
  • Sword of Body and Mind
  • Time Vault
  • Time Walk
  • Timetwister
  • Tolarian Academy
  • Umezawa's Jitte
  • Vampiric Tutor
  • Wheel of Fortune
  • Yawgmoth's Will


Additionally, these Legendary creatures cannot be used as Commanders:

  • Erayo, Soratami Ascendant
  • Rofellos, Llanowar Emissary
  • Derevi, Empyrial Tactician


Trots att många snabba kort är bannade är Tiny Leaders fortfarande ett snabbt format av naturliga anledningar, som att alla lekar innehåller många billiga spells. Tiny Leaders är också ett format som lämpar sig för creatures, då många av de starkare planeswalkers och brutna spells kostar mer än tre mana. Det är dock långt ifrån omöjligt att spela lekar som inte jobbar med att dela ut skada via djur, så tappa inte modet för det! Vi kommer att presentera många olika ledare och lektyper under seriens gång!

Vad är bra med Tiny Leaders?

Det är helt omöjligt att inte lägga in sin egen värdering här, men jag ska försöka att presentera så allmänna åsikter som möjligt. Det första som gör Tiny Leaders till ett bra format är att det är ett singelton-format. Många spelare tycker att det är tråkigt att alltid behöva inkludera 4 av de bästa spellsen eftersom det inte lämnar någon plats för spännande och mer oväntade alternativ. Varför skulle man spela med kort som Burst Lightning innan man maxat sina Lightning Bolt? Tja, i Tiny Leaders får du endast spela med 1 Lightning Bolt vilket gör att du måste använda andra alternativ!


Så, vilka tredrop väljer du till din lek?

Det andra som folk verkar uppskatta är att Tiny Leaders har en övre gräns för hur dyra spells får vara. Detta gör att många kort som generellt inte uppskattas, som Emrakul, the Aeons Torn, Jace, the Mind Sculptor och Griselbrand inte får användas. Dels ger detta nya, intressanta lekbyggar-möjligheter samtidigt som det öppnas upp för andra strategier. Låt oss säga att kort som Show and Tell inte direkt är brutna i Tiny Leaders!

X-spells är också något som uppskattas eftersom man kan gå runt cmc 3-regeln. Som ett exempel har vi Lifeblood Hydra som kostar XGGG, vilket enligt reglerna innebär att hydran har cmc 3. Du kan dock spela den för mycket mer än 3 utan att bryta formatets regler, vilket gör att större lekar kan existera. Dock kan du inte fuska med dessa som man generellt kan se folk göra med Elesh Norn, Grand Cenobite eller Sundering Titan utan här är det bara att betala mana-priset om du vill ha något stort. Mer balanserat, om man får lyssna på allmänheten.

Det som dock anses vara formatets allra största styrka är hur extremt brett det är. I skrivande stund finns det 143 tillgängliga commanders att välja på, där snudd på alla är helt rimliga att spela med. Visserligen något utdaterad, men en undersökning på Gathering Magic redovisar att det verkar finnas 3 commanders som är commanders-to-beat med 21 (!) commanders som är snudd på lika starka. Utöver detta redovisas 11 lekar som skulle kunna klassas som tier 2, men som fortfarande tveklöst kan plocka hem en turnering. Så är du sugen på att sleeva upp Adun Oakenshield och grinda ut någon? Vill du försöka bryta matchen med Sydri, Galvanic Genius och hennes artefakter? Kanske vill du bara bränna folk och kan tänka dig att samarbeta med Ashling the Pilgrim? Oavsett om du gillar Burn, Mill, GW Humans, Storm, Ramp eller Planeswalker control så är det möjligt att spela i Tiny Leaders med bra resultat!

Vad är dåligt med Tiny Leaders?

Låt oss diskutera några av formatets svagheter. Man ska inte sticka under stolen med att det är rätt stora bitar som säkerligen oroar många, men jag ska göra mitt bästa för att vara så saklig som möjligt. Det första som folk retar sig på är skaparen av formatet och hans grupp av kompanjoner. Man känner helt enkelt att det inte läggs ner så mycket energi på formatet som det borde göra. Uppdateringarna för ban-list går långsamt, det kommer inte så mycket information ut från skaparna och överhuvudtaget verkar de kraftigt underbemannade. Nu är det förstås så att man inte kan förvänta sig att ett par killar ska dra ett helt format själva eftersom saker som livet och annat trams måste fixas också. Dock gör detta att många undviker formatet eftersom formatet riskerar att dö och enligt många har det redan dött. Här måste jag dock flika in att formatet definitivt inte är dött, men ser ut att behöva ett handtag om det ska fortsätta att vara värt att spela. Detta leder oss osökt in på nästa punkt, formatets topplekar.

Ibland används begreppet “solved” när man talar om Magic och ett speciellt meta eller ett speciellt format. Vad det innebär är kort och gott att det finns en lek eller strategi som totalt utklassar allt annat och man är i princip knäpp om man försöker sig på något annat. Exempelvis låg Modern farligt nära detta när Eldrazi kröp upp mot 25% av metat. För Tiny Leaders använder vissa personer gärna begreppet och menar att formatet är “solved” eftersom vissa strategier, som Geist of Saint Traft eller Merieke Ri Berit, tenderar att krossa allt motstånd. Det är inte direkt en nyhet att Geist of Saint Traft är ett bra kort eller att kontroll är en viable strategi. Det som stör mig här är att vissa redan gett upp och inte testar nya saker. Jag har personligen spelat allt från Tetsuo Umezawa-kontroll till Yasova Dragonclaw-Depths till Marath, Will of the Wild-Astral Slide och alla har haft bra och dåliga stunder. Precis som många av de bästa formaten så finns det massor av strategier som funkar, om man bara orkar sätta sig ner och bygga något. Jag skulle nästan våga påstå att Standard är ett mer “solved” format med miljoner Smuggler's Copter och UW/RW aggro som krossar allt som försöker ställa sig upp (jag är medveten om att det finns fler lekar, men ni fattar poängen).

Det sista på minuskontot är snacket som gått runt om att folk bara vill håva in pengar. På flera ställen kan man läsa att formatet enbart skapades för att några personer hordat bra kort för formatet för att sedan sälja när det var som mest populärt. Efter detta skrattade man bara hela vägen till banken och formatet lämnades att dö med en kniv i ryggen. Jag säger inte att detta är omöjligt på något sätt, tvärtom är det rätt troligt, dock tar det inte bort spelbarheten för formatet. När jag började spela gick det en del liknande prat kring Commander också, att folk/butiker enbart ville sälja gammalt ospelbart skräp som råkat visa sig bra i formatet. Även om Commander har en längre historia (2000-2001) än Tiny Leaders tog det lång tid innan formatet fick upp ångan. Det finns inget som talar för att Tiny Leaders inte skulle kunna uppnå samma framgång, om formatet tas väl omhand.



Vad går denna artikelserie egentligen ut på?

Kortfattat ville vi (Binkabi och vampiric_ninja) gärna sprida lite ljus över formatet och dela med oss av det vi uppnått under de turneringar som hållits. Det rörs om ganska kraftigt i brew-grytan i Kalmar och många commanders och strategier har redan testats, vilket vi är väldigt glada över. Framförallt vill vi försöka visa upp formatets mångsidighet och ge folk som är intresserade en bra plattform att utgå ifrån. Det som kommer följa denna artikel är dels artiklar som riktar in sig på en specifik commander och dels artiklar som riktar sig mot en färg. Just nu har jag 3 artiklar färdigskrivna samt 2 halvfärdiga, vilket förhoppningsvis ska bidra till en viss konsekvens vad gäller publicering. Vi kommer också att försöka, så långt det går, att lägga upp videos också! Nästa gång kommer vi att undersöka en av mina favoritledare och kolla över vad hon kan bidra med för att öka dina chanser att vinna!

Slutord

Det får räcka för den här gången! Förhoppningsvis har du nu en hyfsad uppfattning om vad formatet är och vad som är positivt/negativt. Jag vill återigen understryka att det är färgat av mina åsikter men jag försökte verkligen att förhålla mig neutral.

Har du några spännande historier från en Tiny Leaders-batalj eller sitter du på några starka åsikter som bara måste luftas? Lämna en kommentar så vi kan fortsätta diskutera formatet! Jag skulle också uppskatta om du berättar om det finns något speciellt som du vill att vi skriver om, så ska vi försöka att ordna det! Som jag nämnde ovan är redan flera texter färdiga så det kan dröja innan vi kommer ikapp med diverse önskemål, men det betyder åtminstone att arbetet uppskattas, vilket vi är glada över!

Tills nästa gång, må draftgudarna vara med er och må aldrig era kanter stötas!


 

Artikel-feedback