Krönika
Gatecrash Preview: Skarrg Guildmage

Priceguy: Välkomna till Svenskamagics Gatecrashpreview. Särskilt skulle jag vilja hälsa välkommen Peter Optimisten Wallin som är tillbaka vid min sida. Det pinsamma lilla missförståndet från förra gången är uppklarat och alla är vänner igen. Välkommen Peter!

av Priceguy
11:43, 11/1 -13
läst 17763 ggr.

the_machine: Tack tack! Det hela med att jag skulle ta över spoilerskrivandet föll ju lite på sin egen orimlighet. Ja, och att du får korten från Beakid först också. (Och att du och Beakid installerat en ny brandvägg.)

Priceguy: Nu ska vi inte gräva ner oss i detaljer, det gör ingen människa glad. Ska vi inte ta en titt på kortet i stället?

the_machine: Jag tycker det! Vad gömmer sig bakom dagens lucka i Gatecrash-kalendern? En dyr Blaze? En legend?

Priceguy: Ingetdera, men däremot en del av en cykel! Kanske styret, kanske ringklockan, och kanske:



Priceguy: En Guildmage!

the_machine: Jag hade velat ha en legend. Nåja nu ska vi inte gråta över spilld mjölk utan istället ta itu med vårt senaste tillskott till björnar som också är manasinks.

Priceguy: Japp. Till och med i dessa tider av Weimarliknande creature-inflation kan man väl inte räkna med att två mana ska köpa mer än en 2/2.

the_machine: Om man inte räknar creature tokens då, men de är väl lite billigare eftersom man måste ha med sig dem själv

Priceguy: ...just det. Precis min tanke. Eller nåt. Men detta är alltså Gruuls nya guildmage, och vad tycker vi om honom? Man vill ju inte vara negativ, men är inte den första abilityn en typisk sån som ser bra ut men ute i verkligheten är rätt lam?

the_machine: Lam? Ungefär lika lam som Usain Bolt, ja. Du har ju helt rätt i att det inte är en förmåga som du använder on-curve i early game, eftersom man inte har något att ge trample om man envisas med att spendera två mana varje runda. Men tänk däremot vad som händer så fort din Gruul-spelare spelar sitt femte land och vrider på laget. Kombinationen bloodrush och att kunna ge HELA sitt lag trample verkar våldsamt bra.

Priceguy: Trist att det kostar en ziljon mana och bara är bra när motståndaren redan måste chumpa.

the_machine: Missförstå mig rätt här, jag skulle vilja hävda att trampleabilityn är en ability som ser ut att vara bra, fast inte är så bra som den ser ut... och sedan ändå vinner matcher åt dig utan att du tänker på det.

Priceguy: Ja, och den är ju bra mot alla Drudge Skeletons som väl springer runt i ditt meta. Alltså, köksbordet är lite 1995, släpp det.

the_machine: Du... dag 2 på en GP ringde... undrade när du skulle komma förbi.

Priceguy: Det är i alla fall inte jag som scorat samtliga möjliga PTQ-top8-resultat utom en förstaplats...

the_machine: En comeback som hade svidit värre om du faktiskt vunnit en PTQ!

Priceguy: Men då kanske den erfarne PTQ-krigare du är kan komma med ett utlåtande om den andra abilityn? Folket kommer inte hit för att läsa din mediokra meritlista.

the_machine: Nej de stormar hit för att häpnas över ditt behov för självbekräftelse som är så stort att du skriver 50+ artiklar. Nåså, förmåga nummer två! : Target land becomes a 4/4 Elemental creature until end of turn. Även den är en lategame-förmåga och en helt fantastisk sådan. Jag skulle vilja säga att den är mycket väl designad med tanke på att Gruuls förmåga går ut på att använda sina djur som pump. Just 4/4 är ofta en storlek som det krävs att man antingen dubbelblockar för att bli av med aset eller att man tänkt chumpa för att racea med evasiongubbar. Dubbelblockar han bloodrushar man sin man, chumpar han så ger man trample.

Priceguy: Nu tycker jag inte att vi ska spränga kalsongerna här bara för att det är något du gör dagligdags. "Lategame-förmåga" är verkligen det minsta man kan säga; den dyker bara upp när en rödgrön gubblek har fyra mana att slänga iväg per runda. Om den första abilityn är en win-more så är den här lose-anyway.

the_machine: Du har aldrig floodat i en Limitedmatch förstår jag? Framför allt inte när du emellanåt slänger iväg dina gubbar för att pumpa?

Priceguy: Min plan med bloodrush är i och för sig att kunna ha fler gubbar än jag brukar eftersom de kan pumpa också, inte att slänga iväg mina gubbar så att jag inte har något att göra med min mana. Är du säker på att det här verkligen är ett spel för dig?

the_machine: Absolut, bloodrush ger flexibilitet både i lekbyggande och inuti duellerna. Men vad man ofta missar är att under en typisk Limited-duell drar man ungefär 6-9 spells om man räknar dem man har på starthanden. (det finns naturligtvis undantag gällande specifika lekarketyper á lá Truck-influerad kontroll-lek som vinner runda 33, precis innan han deckar sig själv). Alla tillfällen man får att använda länder till nåt mer än att bara tappa för mana är en riktig fördel. Bara för att jag säger att man oftast drar 5-7 spells innebär inte det att man varje duell kommer göra det. Ibland drar man bara fyra eller kanske till och med tre och att ha möjligheten att i sådana dueller bygga en 4/4 blocker är guld värd.

Priceguy: Använda länder till nåt mer än att bara tappa: visst. Spela en gubbe som bara är bra när han leder länderna såsom lamm till slaktbänken: inte fullt så hett, kanske? Inte det scenario man hoppas på när man bygger ihop sin - inte för att vara tjatig - rödgröna gubblek? Det här är en björn som ger kidsen drömmar och om du vill sälla dig till de drömmande kidsen så inte mig emot. Jag kanske har turen att pairas mot dig.

the_machine: Om jag bara fick spela matcher som spelar ut så som jag hoppades på när jag byggde min lek så hade jag inte förlorat en duell. Någonsin. Säger herrn på allvar att herrn inte skulle spela Skarrg Guildmage? I så fall säger jag bara till gode herrn "bring it" när vi möts.

Priceguy: Det är klart man spelar en björn, en björn är en björn är en björn är en björn. Är en björn. Jag skulle inte vänta mig mer av den men sitt du där och snickra ihop dina best-case-scenarios, det leder nog till legendariska stordåd ska du se. Hoppet dör aldrig, inte ens när världen gång på gång anstränger sig för att slå det i spillror. Så vakna inte upp för Guds skull, det vore nog en chock.

the_machine: Vafan! Om nåt snickrar jag väl ihop worst-case-scenarios! Och det är ju ändå jag som är "Optimisten".

Priceguy: Ja, du lever i alla fall i kurvans båda ändar, det kan man lugnt säga.

the_machine: Var det där ett påhopp på min kroppshydda? Att jag skulle vara så stor att jag finns i båda ändar av kurvan? I så fall vill jag bara säga att om man nån gång gjorde en film om ditt liv så skulle du spelas av Warwick Davis.

Priceguy: Och du av någon sorts ohelig kombination av Peter Mayhew och Danny DeVito. Får vi höra några mästerliga slutord från tangentbords-Maestro då? Kanske några djuplodande strategiska tips från din gedigna kunskapsbank? Några taktiska insikter som du grävt upp genom alldeles för många timmar framför Magic Online?

the_machine: Hmm, ja jo... det är ju lite svårt med tanke på att settet inte är släppt på Magic Online! Men eftersom du frågar tänker jag ventilera lite synpunkter på spoilers som jag sett av nya setet. Jag tror att korten vi sett än så länge som kan se spel i Standard är:
Skullcrack som är ett bättre svar på Sphinx's Revelation än vad Frontline Medic nånsin kommer vara. Nackdelen med Frontline medic är att leken som spelar med Sphinx's Revelation antagligen spelar med både Supreme Verdict och Azorius Charm.
Domri Rade för att han är en 3-kostnads-planeswalker som ger kortekonomi och kan fungera som removal. Alla hans abilities har med creatures att göra, men det är naturligtivs en lekbyggarfråga. Förmågorna i sig kanske ser lite tama ut, en situationell kort-ekonomiförmåga och ett situationellt removal, men jag tror inte att det går att göra dem så mycket bättre utan att höja hans manakostnad.
Jag hoppas att Obzedat kommer bli en player, men jag tror han är för dyr eftersom kontroll-lekarna antagligen hellre spelar Thragtusk och får livet upfront och aggrolekarna kanske bara nöjer sig med att spela billigare gubbar.
Jag tror att Dimir Charm kommer se spel även om den är väldigt väldigt lik Izzet Charm som knappt ser spel idag. Dock är alla mångsidiga instants som t.ex. Charms värda en extra titt ihop med Snapcaster Mage.

Priceguy: Och där fick du intryckt ett stycke text som precis ingen bad om. Snyggt. Nöjd nu eller ska du utsätta våra läsare för ännu mer?

the_machine: Jag vill ändå hävda att just du bad om det! Precis just ovanför här! Men seniliteten har väl börjat sätta in på farbror.

Priceguy: Ja, jag bad så klart om att du skulle tjafsa loss om precis alla kort som INTE är kortet vi faktiskt pratar om! Nåt mer relevant du vill säga? Nåt om trippel-Judgment-draft kanske? Homelands Constructed? Sätt igång, du kan inte rimligen sabba den här artikeln mer än du gjort. Det här är sista gången jag jobbar med en amatör, hör du det Beakid?

the_machine: Mmm... trippel Judgment... mmm. What can I say... haters gonna hate.

Priceguy: Och vi avslutar med en total kliché, det var ju förbaskat passande. Det här var ett fullständigt fiasko.

the_machine: Sluta käfta och passa mig Anurid Brushhopper.

 

Artikel-feedback