Huh?
Vad menas med ?Standard?? Hur fungerar Double strike? Svar på dessa frågor och många fler får du här i Regelboken.
Har du trots all info här någon fråga du vill ha svar på kan du posta en rubrik på forumbordet Regelfrågor.
Veckans regelfråga
Sicken groda |
2015-11-09 19:05:57, av partysmurphen
|
Erik spelade förra rundan en . På sin nuvarande runda spelar han . Han tappar sina två thopters till Rouges ability, med Nantuko Husk som target. Sedan anfaller Erik Vilhelm med Husk.
Erik offrar sina thopters och Whirler Rogue till Nantuko Husk innan declare blockers. När huskens ability har resolvat klart (alla tre gånger) spelar Vilhelm på Nantuko Husk. Vad stämmer?
|
Alternativ
|
Antal röster |
Röster i % |
Graf |
Husk är 1/1, men kan inte blockas pga Rogues ability. |
101 |
29.8%
|
|
Husk är 1/1, men kan blockas eftersom thopters inte längre ligger kvar i spel. |
4 |
1.2%
|
|
Husk är 1/1, men kan blockas då Turn to Frog gör att Husk går att blocka. |
81 |
23.9%
|
|
Husk är 7/7, men kan inte blockas pga Rogues ability. |
98 |
28.9%
|
|
Husk är 7/7, men kan blockas eftersom thopters inte längre ligger kvar i spel. |
2 |
0.6%
|
|
Husk är 7/7, men kan blockas då Turn to Frog gör att Husk går att blocka. |
53 |
15.6%
|
|
Total: |
339 |
100% |
|
|
Kommentar till frågan
"När man hanterar effekter som ändrar varelsers power/toughness så appliceras de som sätter p/t till ett värde först. För att förtydliga detta har begreppet "base power and toughness" införts, vilket man ser på t ex Magic Origins version av Turn to Frog. Oavsett time stamp kommer alltså Nantuko Husks pump ability appliceras efteråt, och den är således 7/7.
Hur är det då med blockandet? Låt oss kolla på lite regeltexter.
109.3. An object’s characteristics are name, mana cost, color, color indicator, card type, subtype, supertype, rules text, abilities, power, toughness, loyalty, hand modifier, and life modifier. Objects can have some or all of these characteristics. Any other information about an object isn’t a characteristic. For example, characteristics don’t include whether a permanent is tapped, a spell’s target, an object’s owner or controller, what an Aura enchants, and so on.
611.2c If a continuous effect generated by the resolution of a spell or ability modifies the characteristics or changes the controller of any objects, the set of objects it affects is determined when that continuous effect begins. After that point, the set won’t change. (Note that this works differently than a continuous effect from a static ability.) A continuous effect generated by the resolution of a spell or ability that doesn’t modify the characteristics or change the controller of any objects modifies the rules of the game, so it can affect objects that weren’t affected when that continuous effect began. If a single continuous effect has parts that modify the characteristics or changes the controller of any objects and other parts that don’t, the set of objects each part applies to is determined independently.
Example: An effect that reads “All white creatures get +1/+1 until end of turn” gives the bonus to all permanents that are white creatures when the spell or ability resolves—even if they change color later—and doesn’t affect those that enter the battlefield or turn white afterward.
Example: An effect that reads “Prevent all damage creatures would deal this turn” doesn’t modify any object’s characteristics, so it’s modifying the rules of the game. That means the effect will apply even to damage from creatures that weren’t on the battlefield when the continuous effect began. It also affects damage from permanents that become creatures later in the turn.
112.10. Effects can add or remove abilities of objects. An effect that adds an ability will state that the object “gains” or “has” that ability. An effect that removes an ability will state that the object “loses” that ability. Effects that remove an ability remove all instances of it. If two or more effects add and remove the same ability, in general the most recent one prevails. (See rule 613, “Interaction of Continuous Effects.”)
Vi sammanfattar:
- För att en effekt ska kunna ge en varelse en ability måste det stå "gains" eller "has" den ability.
- En effekt som inte påverkar en varelses charecteristics påverkar istället spelets regler.
- Vilka abilitys en varelse har är en del av dess charecteristics.
Slutsats:
Det står ainte att varelsens gains, eller has något. Alltså får inte Husk en ability av Rogue. Och därmed kan inte Turn to Frog ta bort effekten. Husk kan inte blockas. Detta är en modifiering av reglerna enligt 611.2c.
Rätt svar:
Husk är 7/7, men kan inte blockas."
2015-11-15 18:45:53, av Partysmurphen
Veckans regelfråga:
Tyvärr pågår det ingen Veckans regelfråga just nu
Tidigare regelfrågor:
En phasansfull natt
Grisen som lärde gubben flyga
Som natt och dag
Disturbing Gisa
Smoking wire
Dressed down Ballista
Legendary Treasure?
Bundless Maps
Får Gnoll Hunter en counter?
Frogthemoth
Visa alla
Våra domare
pelle
, Said
, Hoben
, Davorac
, partysmurphen
, Zarox
, Darkblur
, Choper
, Karbunkelsopp
, sparkelemtal
, Quadman
, Simbachu
, tonedown
, Maddog
, Jolly_roger
, Rhenk
, frozen
, Xior
, hertz
, esmandil
, funfviertel
, WMazter
, zxq
, flamedash
, Thunman
, Cartago
, Riconian
, kandarian
, nepO
, Blaezer
, Rasy
, thranuil
, Nike
, Darkbeast
, vetoki
, Binarin
, Agarfield
, ElfBro
, fripojke
, Bendover
, cardtrader
, Raeser
, Plague
, Gemo
, Jockejockejockejocke
, Anilusion
, bernhardtz
, Greenskull
, Spacy
, hay
, lufos
, Sander
, DawdlingSphinx
, Aldreen
, jimroff
, Vintrastorm
, yespair
, MWTB
, Ogpersson
|
|
SENASTE REGELFRÅGOR
- Creature type ?, av Zombie_Cannibal
- Creature type ?, av Zombie_Cannibal
- Att kopiera Narset's Reversal ?, av Jesper97
- Två olika Jace på bordet ?, av texas
- Orcish Bowmaster + Massacre Girl, Known Killer ?, av Danefjord
Magic-regler
Spana in Magics regler och kom igång att spela med en gång! wizards.com
Turneringsregler
Hur fungerar mulligan? Vem börjar i Team Rochester Draft? De officiella turneringsreglerna hittar du på Wizards hemsida.
|