Magic the Gathering
Magic the Gathering23515 medlemmar 80 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Forumnytt

Torgetnytt
50%-3darKvar! av prinsallan
Massa mys!! av AxeFestis
Snabb M15 r/mr/foil av PatrikAsp
BO på allt!!! av KalleKoinberg
SOMMARRENSNING av Johewa
Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Regelboken Ordlistan | Formatguide 

Huh?

Vad menas med Typ 2? Hur fungerar Flanking? Vad är PTQ för något? Svar på dessa frågor och många fler får du här i Regelboken.

Har du trots all info här någon fråga du vill ha svar på kan du posta en rubrik på forumbordet Regelfrågor.

 

Veckans regelfråga

Svärd i Skiteparken

2011-08-14 09:08:23, av GunnarH


Adam aktiverar Sword of Feast and Famines equip ability och targetar sin Squadron Hawk, i response på detta aktiverar Nils sin Spellskites ability och targetar equip-abilityn.
Vad händer?

Alternativ

Antal röster

Röster i %

Graf

Spellskites ability ändrar target och Sword of Feast and Famine kommer att attachas till Spellskite

133

19.4%

 
Spellskites ability blir countered upon resolution.

43

6.3%

 
Spellskites ability resolvar men gör inget.

148

21.6%

 
Nils kan inte aktivera Spellskites ability med equipabilityn som target.

230

33.5%

 
Spellskites ability resolvar men sedan blir equip abilityn countered upon resolution.

132

19.2%

 

Total:

686

100%

 

Kommentar till frågan

"Spellskites ability ska ha en spell eller ability som target, equip-abilityn är en ability, och alltså ett legalt target för spellskites ability, precis som vilken annan speller eller ability också. Spellen eller abilityn behöver inte ens ha ett target, man väljer vilket av spellens eller abilityns targets man ska ändra till spellskite under resolutionen av Spellskites ability.

Equipabilitien är alltså ett legalt target och den kommer att resolva och göra så mycket som möjligt.

Spellskite är inget legalt target för equipabilityn eftersom Adam inte kontrollerar Spellskite.

Enligt 114.6a och 114.6b i comprehensive rules får man fram att om byte av target här ska ske, så måste man byta target till ett legalt target, vilket spellskite inte är, alltså kommer target inte att kunna bytas under resolutionen av Spellskites ability.

Spellskites ability kommer alltså att resolva, men den kommer inte att göra något.

Rätt svar är alltså det tredje alternativet och 21,6% av de svarande lyckades pricka in detta alternativet."
2011-08-24 13:01:58, av GunnarH

Veckans regelfråga:

Tyvärr pågår det ingen Veckans regelfråga just nu

Tidigare regelfrågor:

Den stora läskiga hydran som växer
Luriga Hästen
Strö salt i blodiga sår
Vågmästarn!
Olivia Voldaren vs Förbannade Ravinen

Vågmästaren och fanatikern
Teysan och brännet
Änglavalvet
Galningen i laboratoriumet
[Medel] Eld var det här!

Visa alla
 

Våra domare

pelle, Timecode, RPGLORD, Fantasydevilboy, kungenavrolfstorp, Said, Topaz, Hoben, Davorac, HappyMagicHardcore, NemO, partysmurphen, GlueBall, Zarox, CrowZoneMan, cjva, Burrito, Discus, anthrox, Choper, sparkelemtal, Quadman, FatMaximus, Simbachu, comawhite, Scale, Rygar, Neverest, Maddog, duddelutten, frozen, andersuno, Xior, hertz, ImpossibleFFS, elite099, Robostar, esmandil, funfviertel, WMazter, zxq, flamedash, Thunman, Cartago, PocketUniverse, Riconian, kandarian, GunnarH, Blaezer, Rasy, thranuil, Nike, Darkbeast, vetoki, Ganfar, Binarin, DavidF, ElfBro, fripojke, Glazastik, cardtrader, Raeser, Plague, Gemo, Jockejockejockejocke, Anilusion, bernhardtz, 214, Jarven, Spacy, Freiden, hay, Sander, DawdlingSphinx

Sök i ordlistan


SENASTE REGELFRÅGOR
- Policy vid otydligt spel?, av PsssT
- Deklarera flytande mana?, av PsssT
- target an heroic creature twice??, av Rosenthal
- Doubling Cube ??, av hongkong
- Tappa och försvara??, av Andreas_Pettersson
 

Magic-regler


Ladda ner Magic's regelbok och börja spela Magic med en gång! Ladda ner magicrules.pdf
 

Turneringsregler

Hur fungerar mulligan? Vem börjar i Team Rochester Draft? De officiella turneringsreglerna hittar du på Wizards hemsida.

 

Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!