Sök SvenskaMagic |
|
Sök kort:
Sök medlem:
Sök stad:
|
Sök forumet:
Sök regelterm:
Sök lek:
|
|
Legendary
MEDLEM MEDLEM | |
Grundstommen i SvenskaMagic utgörs av alla våra fina medlemmar.
|
Uppsala
@svm s. 15/6 -02
65 rubriker
3206 svar
|
|
För nybörjare - hur man spelar magic
16:20:36, 3/11 -07
|
|
(För texten står ninnie. Det här är en repost eftersom den förra blev vandaliserad)
DET GÅR BRA ATT KOMMENTERA OCH GE SYNPUNKTER PÅ FÖLJANDE TEXT. MEN JAG VILL HA KONSTRUKTIV KRITIK SOM: DU HAR ETT SAKFEL DÄR OCH DÄR, DET SKA VARA SÅ HÄR ISTÄLLET.
JAG VILL INTE HA KRITIK SOM: DET VAR DET FÅNIGASTE JAG LÄST PÅ HUNDRA ÅR, DEN SORTENS KRITIK BRYR JAG MIG INTE OM.
Att spela magic
För att kunna spela magic krävs två saker:
1. Någon att spela med. (görs enkelt genom hitta spelare-bordet här på svenskamagic.com)
2. En lek.
För enkelhetens skull är vi två och ska nu göra en lek att spela med. Vi har hur mycket kort som helst för att kunna göra leken.
Att göra en lek
En lek ska innehålla minst 60 kort. Den KAN innehålla mera, men bör inte göra det. Hur den ska se ut bestämmer du själv.
En lek ska i alla fall ha länder. Vad du ska ha mer för kort i den bestämmer du själv. Det viktiga är vad korten gör, inte vad de heter.
När du gör leken ska du tänka på att ha tillräckligt med mana. Vad är då mana? Mana är sådant som man betalar med för att kunna lägga ut kort, och kommer ur olika källor som t.ex länder och artifakter. Länder i detta fallet är basicländer.
En vanlig lek innehåller 24 länder. Man ska alltid reservera 24 platser för länder i en lek.
De olika korten i en lek kan bestå av länder, creature, instants, sorceriers, enchantment och artifakter. Man behöver ínte ha med alla dessa sorters kort, huvudsaken är att korten fungerar med varann och att leken innehåller minst 60 kort.
Vad är det då för kort man spelar med
Länder: Länder är i detta fall basicländer som , , , och .
Non-basic-länder bör man inte spela med som nybörjare på grund av att det är mycket att hålla reda på ändå.
Creature: Detta är kort som man "slåss" med. Kännetecknet för en creature är att det står siffror nere i högra hörnet, t.ex. 2/1. Det betyder att den slår med 2 och tål 1.
Instant: Detta är kort som du kan lägga när som helst under spelets gång, och som påverkar spelet för just den rundan. Lägger du en instant så kan han/hon på andra sidan bordet svara med en instant, beroende på vems runda det är. Är det den andres runda kan det komma en sorcery istället. Exempel på instant är och
Sorcery: Detta är kort som du lägger i din egen runda och som påverkar spelet under just den runda. Exempel på sorcery är och .
Enchantment: Detta är kort som man lägger ut för att påverka spelet under hela spelets gång. Det finns flera sorters enchantment. Det finns en sorts enchantment som man lägger på en creature, exempel är .
Sedan finns det enchantment som påverkar en viss sorts creature, exempel är . Sedan finns det en tredje enchantment som påverkar alla kort som finns på bordet för tillfället, exempel är .
Artifakter: Man kan säga att artifakter gör allt som de andra färgerna gör tillsammans och lite till. Vissa tycker att artifakter är bra, andra tycker att dom är dåliga, det får man avgöra själv.
Det finns nonbasicländer av en del olika sorter och som gör olika saker. Jag kommer att ta upp ett par stycken här. Gemensamt för alla dessa nonbasicländer är att man får bara spela med 4 av varje sort.
Manlands: Dessa länder blir dessutom "gubbar" som man kan slåss med och de är mycket få. Dit hör bl.a. och .
Offraländer: Dessa länder offrar man för att kunna leta upp vanliga basicländer. Ett exempel är . Detta landet ger även 1 colorless mana och det innebär att den inte ger färgad mana utan ofärgad.
Threshold: Detta finns flera nonbasicländer som man kan få threshold av, och det är då det händer saker. Threshold får man när det ligger 7 eller mer kort i graven. Dessa threshold-länder finns 1 av varje färg och de gör lite olika saker. Dessa länder kan även kallas pain-länder för man tar 1 damage av dom när man använder dom till färgad mana. Ett exempel på både threshold och painland är .
-länder: I Ravnica-blocket kom det en ny sorts länder som kallas -länder. Det gör dom bara för att om man lägger in dom i spel upptappade så får man 2 damage av dom, samma som man får av kortet . Om man lägger in dom tappade istället, så händer inget. Ett exempel är . De andra nonbasicländerna i Ravnica-blocket ger färgad dubbelmana.
Men som nybörjare bör man starta med vanliga basicländer, det är tillräckligt mycket att hålla reda på ändå.
Hur man spelar
Man börjar med 20 liv. Du kan hålla reda på dina liv, antingen med tärningar eller med penna och papper.
Vi säger nu att vi har gjort en lek och blandat den efter alla konstens regler. För enkelhetens skull har vi gjort en helgrön lek.
Han på andra sidan bordet - det brukar för det mesta vara en han - döper vi till Oskar. Han har en helsvart lek.
Tänk på nu att när du lägger leken på bordet så se till att kortets namn hamnar åt ditt håll och inte neråt för då får vända korten varje gång du tar upp ett.
En sak som är viktig. GLÖM INTE PLASTFICKOR.
Nu ska vi då sätta igång och spela.
För att avgöra vem som börjar spela måste man ta reda på det på något sätt. Man kan ju vara snäll och tala om för den andre att han/hon får börja, men det vanligaste sättet är att använda tärning. Det är viktigt att ta reda på detta, för det är beroende på att den som börjar drar inget kort från högen.
Lägg korthögen på bordet och dra upp 7 kort. Det är viktigt att du inte visar korten för den andre utan håller dom så bara du ser dom.
Ok, du har nu 7 kort på din hand. Du har följande kort: 2 ,
1 , 1 , 1 , 1 och 1
Du börjar med att lägga ut en forest. Kortet ska ligga rakt upp och ner. När du ska lägga ut nästa kort så vrider du foresten på tvären och lägger ut vineyarden. Varför kommer senare. Nu är du färdig och det är Oskars tur.
Oskar börjar med att dra ett kort från sin korthög.
Oskar har en svart lek och lägger ut 1 . OK, nu börjar det roliga för dig - inte för honom. I och med att du har vineyard ute på bordet, så har han 2 gröna mana i sin manapool, och kan han inte använda dom så åker han på en manaburn.
Vadå manapool? Vadå manaburn?
Det finns vissa kort - som vineyard - som ger mana i mainphase antingen man vill ha dom eller inte. Det kan man kalla manaproducerande kort i och med att man får dom per automatik - man får dom automatiskt. Dom bara finns där. Och kan man inte använda dom så får man en manaburn, dvs man kan säga att man bränner sig på manan, dvs man förlorar 2 liv. För att Oskar inte ska förlora 2 liv, så måste han på sin hand ha ett kort som kostar 2. Nu har han inte det och därför förlorar han 2 liv. Men han visar att han har en på sin hand. är ett dra-kort som tar alla kort utom land och creatures (eller gubbar som jag kallar det från nu). Det enda som Oskar kan ta från din hand är , men det gör inget. Så nu har Oskar förlorat 2 liv och är ner på 18.
Nu är det din tur igen.
Du börjar med att vända upp foresten som du använde för att lägga ut vineyard. Du måste använda den igen för att lägga ut mer kort.
Efter det så drar du ett kort från din korthög. Man börjar med att dra ett kort från korthögen efter man har tappat upp sina kort man har använt från gången innan. Det gör man alltid.
Efter du har dragit ett kort så lägger du ut en forest. Nu får du se upp. Av vineyarden får du två gröna mana i din manapool. Dom måste du utnyttja nu annars får du en manaburn. Med hjälp av vineyarden lägger du ut och drar ett kort. Det står på att när du lägger in väggen i spel så får du dra ett kort. Efter det så vänder du dina forest på tvären och lägger in .Efter det är din tur slut och det är Oskars tur nu.
Oskar börjar med att vända upp sin swamp som han använde förra gången när han la ut .
Efter det drar han ett kort från sin hög.
Oskar lägger nu en swamp till. Han har nu 2 swamp i spel + 2 gröna mana från din vineyard. Med hjälp av vineyarden och sina swamp lägger han ut . Imp är en 2/2 flying, men den kan också ta ett liv utan att man slåss med den. I och med att den är flying, så tar du automatiskt skada av den, i och med att du inte har någonting som kan stoppa flying. Innan han lägger ut Impen är han ju tvungen att vända sina länder på tvären, annars kan han inte lägga ut Impen. Nu är Oskars tur slut och det är din tur.
En viktig sak att komma ihåg i detta sammanhang är att när du har slagits med dina gubbar, och dom inte dött, så försvinner skadan från gubbarna och de är redo att användas på nytt.
Du börjar med att vända upp dina kort som du har använt.
Efter det tar du ett kort från högen. Du har nu kvar på din hand en . Men i din gravhög ligger ett kort som heter . Om du tittar på det kortet ser du att det står att du kan ta en flashback på det. Det kostar 4 mana att få en flashback. Du plockar upp det från graven och med hjälp av vineyarden och dina 2 forest får du in en 6/6 token i spel. En token kan man säga är ett tillfälligt djur som man spelar med till det dör och sedan försvinner det från spel. Efter att du har fått in token ska du nu attackera Oskar. Du kan attackera honom med hjälp av . När du ska attackera med dina gubbar ska du markera detta genom att vända kortet på tvären och säga något. De flesta säger "slåss", andra säger "attack". En del som spelar med fåglar säger "kviddevitt". Det spelar ingen roll vad du säger, bara du säger något.
Du kan plusa på genon att slänga på honom, det står på kortet att du göra den större genom att slänga kort på honom. Det gör att Mongrel blir större och svårare att döda. Nu är din Mongrel en 3/3 - om du väljer att slänga alven på honom. Nu kan Oskar blocka med sin om han vill. Men i och med att Impen är en 2/2 och din Mongrel är en 3/3 så dör Impen. Han väljer att ta 3 i skada istället så han går ner på 15.
Nu är det Oskars tur igen.
Han vänder upp alla kort han har använt och drar ett kort från högen. Han lägger ut en swamp till.
Nu har han 3 swamp + 2 gröna mana från din vineyard. Han lägger nu ut . är en 1/1 som kan pumpas. Vadå pumpas? Vad menas med det? Om du tittar på shaden så ser du att för kan du ge den +1/+1. Detta innebär att ge mer swamps du vänder på tvären när du attackerar med den, desto större blir den. Så; vänder du på 1 swamp blir den en 2/2, vänder du på 2 swamp blir det en 3/3 osv.
Nu har Oskar 2 mana kvar. Om han använder dom spelar ingen roll för han får ingen manaburn av dom. Det är hans egna länder. Men han vill använda sina 2 sista mana och lägga ut . Om du tittar på Gnats så ser du att den dels är flying och dels att den kan regenerera. Det betyder att den i princip är odödlig. Den tål inte och . Men den kan stå och stångas med en 20/20 på andra sidan bordet.
Nu är Oskar färdig och det är din tur igen.
Och så här håller det på tills någon har vunnit över den andre, dvs någon har 0 liv kvar.
De olika faserna i spelet innehåller:
beginning phase: denna fas innehåller untap, upkeep och draw step
main phase
combat phase
second main phase
end phase
Untap: här vänder du upp alla kort som du använde från förra rundan för att kunna använda dom igen
Upkeep: här betalar du echo och cummulative upkeep om du har några sådan kort.
Draw step: här drar du ett kortfrån din korthög
Main phase: här lägger du ut alla kort som du vill lägga ut eller använda denna rundan.
combat phase: här attackerar du med dina creature och han på andra sidan bordet svarar, antingen med att blocka dina gubbar med sina gubbar eller så kan han svara på andra sätt. När du attackerar visar du det genom att vända dina gubbar på tvären.
Second main phase: kommer efter attack phase, här kan du lägga ut mer kort om du har mana kvar att använda.
End phase: detta är den sista fasen, då du ser efter om du har mer än 7 kort på handen. Har du mer än 7 kort på handen så får du slänga kort i graven. Du får aldrig ha mer än 7 kort på din hand. Såvida du inte har en artifakt i spel som heter .
Speciella egenskaper för de olika färgerna och kortexempel
Vitt
Vitt har mycket flying. Vitt har även mycket protection, både från creatures och färger. Ex på protection från creatures är och . är dessutom en Legend, och legender får man bara spela med en av varje sort. Skulle det finnas två legender av samma sort i spel, så dör bägge två.
Ex på protection från färger är och .
Blått
Blått har också mycket flying och protection från färger.
Men blått har andra kort som de andra färgerna inte har, nämligen kontringar och studs.
Ex på kontring är bl.a. och på studs finns bl.a. .
Svart
Svart har också flying, men inte så mycket protection. Det som mest kännetecknar svart är alla destroykort och livförstörarkort. Ex är , och .
Rött
Rött kännetecknas av alla skadekort. Ex. på kort är och .
Något annat som kännetecknar rött är alla gobliner. I alla former och storlekar, och dom är röda, bruna eller gröna. Ibland är de söta som , ibland är de fula som .
Och det finns flera gobliner som man bara vill spela med.
: Du börjar bl.a. med ett och Lackey på hand. Med hjälp av berget får du in Lackey i spel. Nästa gång det är din tur så ligger det med all säkerhet inte någon gubbe på andra sidan bordet. Det gör att när du attackerar med Lackey och får in en skada så får du lägga in en goblin i spel gratis så att säga.
: En till goblin som är bra att spela med. Alla gobliner som du spelar med kostar mindre att spela + att alla gobliner har haste. Det innebär att de attackerar samma runda som de kommer i spel.
: När Piledriver attackerar får den +2/+0 från alla andra gobliner som också attackerar.
Grönt
Grönt kännetecknas av alla alver. Det finns många av dom också. Det finns många manacreatures bland alverna, bl.a. och .
Det finns kort som producerar extra mana bl.a. .
Det finns även alvkort som gör att man får lägga in ett land i spel när kortet kommer in
Olika förmågor
Haste
Du kan inte anfalla med dina gubbar samma runda som du lägger in dom. De har summoning sickness. Om de inte har haste vill säga. En gubbe med haste ex. , får anfalla samma runda som du lägger in den. På en del andra gubbar som står det: Unaffected by summoning sickness. Det är ungefär samma sak som Haste.
Trample
En del gubbar har som det heter trample. Trample kan man översätta med "Övergående skada". Ex. på trample är .
Om du blir attackerad av låt oss säga en 3/3 med trample och du blockar med en 1/1 så får du 2 i trampleskada. Om du inte vill ha trampleskada så måste du blocka med en gubbe som är lika stor, dvs en 3/3 eller flera gubbar tillsammans som blir en 3/3.
Echo
En del gubbar har echo, ex. är . Echo kan man översätta med: betala mana 2 gånger, för det är det man gör. Man betalar en gång när man lägger in kortet. Sedan när det är ens egen tur igen, så betalar man manan för kortet en gång till - om man vill ha kvar det vill säga. Vill man inte ha kvar kortet, betalar man inte echo och kortet går i graven.
Flashback
På en del kort står det flashback på. back betyder ungefär "återblick". Ex på flashback är .
back-korten har ett märke uppe i vänster hörn, så man lättare hittar korten i graven. detta flash-back-märke finns inte ängre kvar på de nyare korten utan finns endast på de gamla.
Vadå hittar korten i graven? Är inte kort i graven döda? Jodå, det stämmer, men flashback-korten är det annorlunda. Dessa kort tar man upp från graven, använder en gång till och sedan försvinner de från spel för denna gången.
Buyback
På andra kort står det buyback på. Det kan man översätta med "återköp". Ex på buyback är och .
Man betalar extra mana för att få upp kortet på hand istället för att det går i graven.
Madness
En del kort har madness. Kort med madness på spelar man för madnesskostnaden om man är tvungen att slänga kortet. Ex är .
Låt oss säga att du sitter med mer än 7 kort på handen. Ett par av dessa har madnesskostnad. Istället för att slänga korten i graven spelar du dom för madnesskostnaden.
Threshold
En del kort har threshold. Det kan översättas med ungefär "tröskel". Du måste komma över en tröskel på 7 kort för att få en threshold. Ex på threshold är och . När man då har threshold inträffar vissa trevliga saker som att vissa gubbar får plus och att länder blir creature.
Morph
En annan trevlig förmåga är morph. Detta innebär att du kan "morpha" in gubbar i spel utan att visa vad det är för gubbe. Man lägger alltid in kort i spel med framsidan upp, men med morph är det annnorlunda. Där lägger du in gubben i spel med baksidan upp. Gubben blir i detta fall en 2/2 opch kostar 3 mana.
På kortet står det morphkostnaden, vad det kostar att vända upp kortet. En del morphgubbar passar inte in.
Två morphkort som man definitivt vill spela med och som definitivt hör ihop är och . är en 1/1 flying som man "morphar" in i spel. Varför det nu då? När man morphar upp en så får man lägga in ett annat morphkort i spel rättvänt och då lägger man in . Denna drake är en 5/5 flying och om det skulle vara så att han/hon på andra sidan bordet vill lägga ett destroykort i draken, så flyttar man destroykortet till ett annat kort med hjälp av
Cycling
En del kort har cycling. Ex är . I detta fallet innebär detta att om jag betalar 2 mana kan jag kasta kortet i graven och dra ett nytt istället. I andra fall får man betala annat för cycling.
Flying
En hel del kort har en förmåga som heter flying. En flygande varelse slår in skada om den inte blockas med en annan flygare. Tänk dig själv följande: En fågel kommer flygande. Helt plötsligt kommer en orm eller råtta upp i luften och knockar vederbörande fågel. Det är helt omöjligt. Det är detsamma i magic. En flying slår alltid in skada. Även om du har en ickeflying på bordet som slår kan en flying blockera ickeflying.
First strike
En del varelser har first strike som förmåga. Detta innebär att den slår först. Det innebär också att en gubbe som har first strike som slåss med en gubbe som inte har first strike, så dör gubben utan first strike och gubben med first strike överlever.
Cumilativ upkeep
En del kort har cumulativ upkeep, ex är . Cum. upkeep innebär att man får betala för kortet hela tiden man vill ha det i spel. T.ex. blå mana som väggen. Detta gör man i upkeepen efter untap phasen. Vi tar väggen som exempel. Första rundan efter den har kommit i spel - om man vill behålla väggen - betalar man 1 blå mana för väggen innan man lägger ut andra kort. Andra rundan betalar man 2 blå mana innan man lägger ut andra kort. Tredje rundan betalar man 3 osv tills man anser att man inte vill behålla kortet längre. När man inte vill betala upkeepen längre, dör kortet och det går i graven.
(EDIT: Stickyfierad + 7 stjärnor /Legendary)
I mitt sinne ska orkanerna dö/
Vackert väder på Gennesarets sjö Uppdaterad: 15:18:42, 12/2 -16 |
|
|
|