Magic the Gathering
Magic the Gathering34879 medlemmar 660 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT För nybörjare - hur man spelar... Att köpa Magickort från land u ...
När ni anmäler folk till watchlist..
Senast läst: 07:24:56, 17/4 -24. Läst 12770 gånger.
Harvester_Of_Sorrow
HEDERSMEDLEM
Bagarmossen
@svm s. 30/3 -03

253 rubriker
6506 svar

När ni anmäler folk till watchlist.. 22:33:14, 29/2 -04  
Hej allihop!
Jag skulle vilja be alla som anmäler till watchlist om att tänka på vissa saker innan ni anmäler:

1. Det ni skickar till oss är en ANMÄLAN, den innebär inte automatiskt att personen i fråga hamnar på watchlist med en gång.

2. Ju mer vi får maila er om information, ju färre fall hinner vi ta hand om, så skriv ordentligt med information om fallet i samband med att ni anmäler.

3. Det är inte meningen att vi ska ordna upp era problem ÅT er, utan i SAMARBETE med er, det fungerar inte så att ni anmäler någon till watchlist och sedan inte bryr er om fallet.

4. INNAN ni anmäler, försök att lösa problemet själva genom att internmaila och tex påminna folk att betala efter auktion. Ibland händer det ju faktiskt att folk glömmer att betala eller att det finns en annan anledning till att betalning har uteblivit.
Kolla också ifall folk har varit inloggade och sett ert mail.

5. Hör av er då och då och meddela ifall fallet forfarande är aktuellt, eller om ni har valt att sälja vidare korten.
Man kan inte ha en anmälan på någon vars kort ni har sålt till någon annan, vad skulle då hända om de betalade, och det är ju för att de ska betala de ligger på watchlist.
Det tar mycket tid att sitta och maila runt till folk för att kolla om fallet är aktuellt eller om de fått sina pengar/kort alt sålt kort vidare...

6. De som inte betalar efter en auktion blir inte längre watchlistade, utan får istället en etta i reff av 'SvM-bot:en'. Anmälningar om detta görs dock som vanlig watchlistanmälan. Personerna i fråga kommer dock inte att bli uppsatta på watchlist!

7. Watchlistar folk gör man om någon inte fungerat som det ska i ett byte. Om folk skickat dumma mail eller likn så skall detta tas upp med moderatorerna, inte med väktarna (notera dock att många väktare också är moderatorer)

Ett av skälen till att jag skriver denna tråd just nu är att anmälningarna till WL börjar bli väldigt många och det vore bra om vi kunde lägga ner vår energi på de fall som är allvarligast.


Uppdaterad: 20:20:53, 30/11 -04

barbapappa
MEDLEM
Sollefteå
@svm s. 7/2 -02

55 rubriker
876 svar

1. Tack Elin..... 22:38:02, 29/2 -04  
Tack Elin..
 
{ Have / Want }

Barbapappas bautabroken auktion!

Min auktion med infinite många bra uncommons!

Nobody listen to techno let´s go
cardseeker
MEDLEM
Bjärred
@svm s. 15/10 -02

161 rubriker
779 svar

2. Elin...en snabb fråga bara: Hu... 22:44:17, 29/2 -04  
Elin...en snabb fråga bara: Hur länge efter att folk uteblivit med betalning har man rätt att sälja korten till ngn annan?

Ska kanske reflektera detta med reglerna iofs. Man är tydligen inte skyldig att sälja, men om det införs att det är bindande för säljare?

Keep up the Good Work!

//cardseeker...
 
.....
Harvester_Of_Sorrow
HEDERSMEDLEM
Bagarmossen
@svm s. 30/3 -03

253 rubriker
6506 svar

3. cardseeker skrev 22:44, 29/2 ... 23:05:12, 29/2 -04  
cardseeker skrev 22:44, 29/2
Elin...en snabb fråga bara: Hur länge efter att folk uteblivit med betalning har man rätt att sälja korten till ngn annan?

Ska kanske reflektera detta med reglerna iofs. Man är tydligen inte skyldig att sälja, men om det införs att det är bindande för säljare?

Keep up the Good Work!

//cardseeker...


Det enklaste vore väl att man skriver ett sista betalningsdatum i auktionsreglerna och om folk inte håller det så kan man väl göra vad man vill med korten, tycker jag.. För att det inte ska bli bråk kan man ju skriva att man säljer korten efter ett visst datum om inte betaling sker..
Problemet blir ju då det här med 'bud är bindande' regeln då folk ser att de kan skita i sina bud om de ångrar sig..

Personligen väntade jag typ en månad efter att jag WL:at (satte sista betalning inom en vecka och gav dem sedan en vecka till innan WL). De personerna det gällde hade inte ens loggat in sedan de blivit WL:ade så det var inte så stor mening. Jag satte upp korten på en ny auktion och när jag sedan hade fått bud på korten tog jag bort WL:ningen av den ursprungliga budgivaren.
Tänk bara på att interna den WL:ade att du sålt korten så du inte riskerar att helt plötsligt få betalt för kort du inte har, blir ju jobbigt att hålla på och skicka tillbaka pengar...
 
Söker basicländer (även foil) och promoländer till min samling!

Söker Spirit Link (7th) i foil.. Interna!
Uppdaterad: 23:06:37, 29/2 -04
Ozzy
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/11 -01

52 rubriker
1837 svar

4. numera sticky =) //Ozz..... 23:15:20, 29/2 -04  
numera sticky =)

//Ozz..
 
Köp min display. Kolla här
Hoogard
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 9/9 -02

682 rubriker
15449 svar

5. Även om man säljer korten till... 23:29:47, 29/2 -04  
Även om man säljer korten till någon annan så kan man fortfarande förvänta sig en ursäkt från den första personen. Jag brukar låta personerna ligga kvar tills de bett om ursäkt. Och där brukar de tyvärr ligga ganska länge
 
Har ni tänkt på att kranvatten?
Harvester_Of_Sorrow
HEDERSMEDLEM
Bagarmossen
@svm s. 30/3 -03

253 rubriker
6506 svar

6. Hoogard skrev 23:29, 29/2 Äve... 23:32:27, 29/2 -04  
Hoogard skrev 23:29, 29/2
Även om man säljer korten till någon annan så kan man fortfarande förvänta sig en ursäkt från den första personen. Jag brukar låta personerna ligga kvar tills de bett om ursäkt. Och där brukar de tyvärr ligga ganska länge =(


Kanske därför du har flest fall av oss alla ; )
Känns som att det där med ursäkt inte kommer hända med folk som inte loggar in vilket är rätt många som WL:as, men de försvinner ju efter tre månader då iaf..
 
Söker basicländer (även foil) och promoländer till min samling!

Söker Spirit Link (7th) i foil.. Interna!
Hoogard
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 9/9 -02

682 rubriker
15449 svar

7. Harvester_Of_Sorrow skrev 23:3... 23:39:24, 29/2 -04  
Harvester_Of_Sorrow skrev 23:32, 29/2
Hoogard skrev 23:29, 29/2
Även om man säljer korten till någon annan så kan man fortfarande förvänta sig en ursäkt från den första personen. Jag brukar låta personerna ligga kvar tills de bett om ursäkt. Och där brukar de tyvärr ligga ganska länge


Kanske därför du har flest fall av oss alla ; )
Känns som att det där med ursäkt inte kommer hända med folk som inte loggar in vilket är rätt många som WL:as, men de försvinner ju efter tre månader då iaf..


Kanske därför . Men som du skrev så droppar de av efter ett tag. Så man får allt anta sig nya också beroende på hur många man jobbar med för tillfället.

Av principskäl är jag emot att personen försvinner från watchlist för han har ju inte gjort något för att ändra på saken. Så en ursäkt är det minsta man kan begära.
 
Har ni tänkt på att kranvatten?
El_Diablo
MEDLEM
Gagnef
@svm s. 21/10 -03

13 rubriker
278 svar

8. Men om någon haft en auktion o... 17:56:17, 11/8 -04  
Men om någon haft en auktion och man betalat, men säljaren i fråga inte skickar korten och inte loggar in mer, vad gör man då?
Harvester_Of_Sorrow
HEDERSMEDLEM
Bagarmossen
@svm s. 30/3 -03

253 rubriker
6506 svar

9. El_Diablo skrev 17:56, 11/8 M... 18:44:45, 11/8 -04  
El_Diablo skrev 17:56, 11/8
Men om någon haft en auktion och man betalat, men säljaren i fråga inte skickar korten och inte loggar in mer, vad gör man då?


Om man som köpare när man inte får korten söker upp adressen på tex Eniro och ringer upp personen i fråga (du har ju adressen för att kunna betala) så ordnar det sig nog.. Då har du ju uppgifter så du kan kontakta säljaren även om hans konto försvinner..
 
Söker basicländer och promoländer till min samling!

Säljer Euroländer och commonbuntar!

Söker Slivertokens och Spirit Link (7th) i foil!
Mangan
MEDLEM
@svm s. 8/10 -03

61 rubriker
1038 svar

10. När folk som inte har betalat ... 20:54:55, 31/8 -04  
När folk som inte har betalat för kort som dom köpt blir botrefade, har man då som säljare rätt att sälja korten till någon annan?? (mest rutinfråga... Har nämligen en liten rad med sådana ouppklarade bizar från folk som inte har betalat på typ 3 Månader)
Hoogard
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 9/9 -02

682 rubriker
15449 svar

11. ja.... 22:05:40, 31/8 -04  
ja.
 
Har ni tänkt på att kranvatten?
Qax
MEDLEM
Kalmar
@svm s. 4/12 -06

99 rubriker
985 svar

12. Enl KöpL 51 § Betalar köpar... 12:14:52, 25/5 -09  
Enl KöpL

51 § Betalar köparen inte i rätt tid eller medverkar han inte till köpet enligt 50 § 1 och beror detta inte på säljaren eller något förhållande på dennes sida, får säljaren enligt 52--59 §§ kräva betalning eller annan fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne varan enligt 10 § och kräva ränta enligt 71 §.

54 § Säljaren får häva köpet på grund av köparens dröjsmål med betalningen, om dröjsmålet utgör ett väsentligt avtalsbrott.
Har säljaren förelagt köparen en bestämd tilläggstid för betalningen och är den inte oskäligt kort, får köpet även hävas om köparen inte betalar inom tilläggstiden.
Medan tilläggstiden löper får säljaren häva köpet endast om köparen meddelar att han inte kommer att betala inom denna tid.

förslagvis skickar du ett meddelande när betalningsfristen gått ut till köparen om tilläggstid på en lika lång tid som den föregående, betalar inte köparen inom denna tid eller meddelar dig på något sätt så kan du häva köpet.

detta ifall ni inte har avtalat om några andra specifika regler gällande er Biz
Odenetheus
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 4/11 -09

87 rubriker
837 svar

13. Såvida jag inte har missförstå... 12:06:06, 15/1 -10  
Såvida jag inte har missförstått någonting har alla personer som köper något via SvM, även via Butiken, rätt att häva köpet enligt svensk lagstiftning, inom senast 14 dagar från erhållen vara, och då är ni som säljare skyldiga att betala tillbaka.
Det är inte vare sig etiskt försvarbart eller uppmuntransvärt att en person som ångrar en ingången biz får en negativ referens av detta, eftersom konsumentskydded säger att det är allas rättighet, och säljarens skyldighet att tillhandahålla ångerrätten i fråga.

I övrigt:
"Information innan ett avtal ingås
6 § I rimlig tid innan ett distansavtal ingås skall
näringsidkaren ge information om
1. sitt namn och sin adress,
2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper,
3. varans eller tjänstens pris, inbegripet skatter och
avgifter,
4. leveranskostnader,
5. sättet för betalning och för leverans eller fullgörande på
annat sätt,
6. vad som gäller om ångerrätt enligt denna lag,
7. kostnaden för att ett medel för distanskommunikation
används, om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa,
8. den tid under vilken erbjudandet gäller, och
9. avtalets kortaste löptid, om avtalet avser återkommande
leveranser av varor eller avser en tjänst som utförs
fortlöpande."

Distansavtalslagen i sin helhet: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2005:59

Jag kan naturligtvis ha helt fel och att distansavtalslagen inte gäller, men jag betvivlar detta.
 
Sanojd: Jo, jag tycker han är cool så där har du fel.
Uppdaterad: 12:07:06, 15/1 -10
Hoogard
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 9/9 -02

682 rubriker
15449 svar

14. Distansavtalslagen gäller bara... 13:32:39, 15/1 -10  
Distansavtalslagen gäller bara gentemot butiken. Privatpersoner är inte näringsidkare och då är det köplagen som gäller.


Vänligen posta bara på 1 ställe.
 
Har ni tänkt på att kranvatten?
Nulaal
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 10/8 -08

29 rubriker
1190 svar

15. Hoogard: Det är inte riktigt s... 12:11:21, 5/8 -10  
Hoogard: Det är inte riktigt säkert att det där stämmer. Iaf vad gäller Konsumentköplagens tillämpning så finns det möjlighet att vissa av storhandlarna (typ Suqata) skulle kunna klassas som näringsidkare. Jag vet inte om de skulle göra det även vad gäller DAL. I DAL har du ju dessutom ytterligare rekvisit, som att det i definitionen av distansavtal ingår att det är säljaren som skall ha organiserat systemet för försäljning, vilket ju kan diskuteras om SvMs auktioner uppfyller. Det är helt enkelt inte säkert att DAL och/eller KKL inte skulle anses tillämpbar i vissa fall.

Det här blir ju dock bara aktuellt i det fallet att tvisten skulle hamna i domstol, vilket ju är tämligen sällsynt, speciellt med tanke på de små belopp det oftast handlar om.
 
Team Squattelhaups
Boo116

Izzet
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 14/1 -18

11 rubriker
66 svar

16. Bra... 14:15:53, 21/2 -18  
Bra
Dunderlunke

Dimir
MEDLEM
Älvsbyn
@svm s. 24/10 -18

5 rubriker
13 svar

17. Ah tack som fan, har sett mån... 00:44:39, 10/11 -18  
Ah tack som fan, har sett många "black"/"watch" lists och det här är än så länge den mest "lättlästa"

Fast dem jag var runt var mest om folk som sålde giftormar till minderåriga/oerfarna så där gällde det inte bara att någon lurades på pengar, viktigaste var att någon inte dog.


Men tänkte fråga, är tvungen till att använda telefon nu, finns det typ någon klistrad tråd, om forumregler, tänkte där kan jag nog få en överblick om forumet.

Ps, rättstavningen slås av och på konstant och kag börjar bli lite närsynt så det kan vara lite stavfel.

Ichorid presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

Mystic Remora (FN, Tyska) 150:-

Vampiric Tutor (F. Kinesiska) 600:-

Psychic Puppetry (Foil) 40:-

Snow-Covered Plains (Foil) 50:-

Temple of the False God 10:-

Quirion Dryad (GD) 5:-

Serra Avatar 20:-

2 Snow-Covered Swamp (Foil) 100:-

Shunt (EX) 5:-

2 Spark Elemental (Foil) 5:-

2 Putrid Imp (Foil) 5:-

Piracy Charm (Foil) 50:-

Sparkhunter Masticore (Foil) 15:-

Supreme Verdict (Foil) 140:-

2 Ponder (EX) 20:-

Ponder (Italienska) 15:-

Regrowth (Foil) 20:-

Pentarch Ward (Foil) 5:-

Renewed Faith (Foil) 5:-

Spell Pierce 30:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!