Magic the Gathering
Magic the Gathering34891 medlemmar 692 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
TURNERINGAR Modern Champs - Åbo 17/3... Danish Modern Masters 2018 - S ...
Lantern Control vinner PT Rivals of Ixalan
Senast läst: 21:46:58, 22/4 -24. Läst 8228 gånger.
gortekS
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 20/12 -04

171 rubriker
2351 svar

21. Känner du att du har en rimlig... 13:00:35, 5/2 -18  
Don skrev 12:33, 5/2 -18
gortekS skrev 12:09, 5/2 -18
Don skrev 11:47, 5/2 -18 Karhart:

Problemet som jag ser det är att den verkligen låser ut dig totalt, du kan inte ta dig ur det. Jämför med t.ex. Tron som lägger runda 3 karn, det är inte heller speciellt fair MEN om du skulle dra exakt rätt kort i rätt ordning kan du ta dig ur det. Den chansen får du inte mot lantern.

Fast när låset sitter förlorar man väl inte mer än mot en stormlek som snurrar eller brännlek med Lethal? Är du helt låst så scoopa den matchen om du omöjligt har outs?
Med Lightning Bolt på stacken och du har tre liv utan svar så förlorar du lika mkt som mot ett lås med sista nödvändiga spell på stacken. Lekarna har bara olika wincons, väljer man ändå att lira igenomen match där man har 0 outs för vinst är det ju som att sitta och fundera över hur man ska skriva 0:an på Lifeblocket mot Lightning Bolten.

Fast med bolt på stacken så tar det inte 10-15 minuter att dö :)

Dessutom så KAN ju lanternspelaren fortfarande göra fel vid något tillfälle, så du ska då egentligen bedöma hur kompetent denne är. Samma sak med storm, de kan fizzla, plus att deras combo går mycket fortare att genomföra (enligt min erfarenhet iaf).

Känner du att du har en rimlig chans att vinna matchen inom 15 minuter så är det väl bara att spela vidare i så fall? :)

Det resonemanget går ju att applicera på så många scenarion. MartyrProc som har gått upp till 92 liv i Modern och låser med Proclamation of Rebirth varje runda vs BoråsDeckWins - scoopa eller spela vidare för den andra kan dra 14 land i rad och spela fel?

UW-controll på 7 kort och full life total mot random lek som inte kan bryta igenom Snapcasters, Cryptics och what not.

Det är väl mer att folk envisas med att spela ut matcherna mot skickliga Lanternspelare som gör att det tar tid att förlora istället för att ge upp när någon har låst en. I Legacy t.ex. om någon får in ex. Dovescape + Curse of Death's Hold mot combo så vinner ju inte den spelaren för det direkt men... den vinner ju.

Edit:
Eller när Nephalia Drownyard var standardlegal i UB-kontroll så vann man ju sällan på att man avslutade matchen med millning, de flesta hade ju förstånd att ge upp innan när matchen kommit till den punkten att det blev relevant.

Uppdaterad: 14:41:13, 5/2 -18
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

22. Vissa magicspelare i ett nötsk... 13:52:13, 5/2 -18  
Vissa magicspelare i ett nötskal


 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
GMDonk
FANTASY KING
Luleå
@svm s. 25/9 -05

14 rubriker
37 svar

23. Min gissning är att det är sto... 16:33:39, 5/2 -18  
Min gissning är att det är stor brist på Surgical Extraction i brädan på många lekar denna pro tour, om Death shadow lekarna haft en eller två i brädan skulle inte lantern-leken kommit långt.
gortekS
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 20/12 -04

171 rubriker
2351 svar

24. Hela grejen att spela en lek s... 16:57:46, 5/2 -18  
Hela grejen att spela en lek som kanske är svagare och tar upp en mindre del av metat är ju att övriga lekar fokuserar Maindeck/Sideboard på att bygga så greedy listor det bara går mot Main-metat.

Sen går denna typen av lek och vinner, folk skiftar lite kort för att få bättre svar när den ökar i popularitet och plötsligt slutar folk spela Lantern-kontroll för metat har anpassat sig.

Leken sjunker i dvala och folk plockar ur mer och mer kort ur sina lekar mot den för att maximera sina vinstchanser mot andra lekar, tills en dag när någon tröttnar på att alla spelar supergreedy utan hat mot Lantern-kontroll. Någon vinner en PT och så börjar vi om igen. Och igen. Och det är ju hela charmen med metagame i samtliga spel -> man måste känna lite hur vindarna blåser.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

25. I legacy har prison varit för ... 20:58:18, 5/2 -18  
I legacy har prison varit för harmlöst för att göra en stor impact. Och legacy är inte lika viktigt för wizards. Sega lekar ala sunrise är mer problematiska i modern.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
JackaBo

Dimir
MEDLEM
Farsta
@svm s. 3/8 -13

11 rubriker
245 svar

26. Spelar inte själv modern, men ... 22:15:38, 5/2 -18  
Spelar inte själv modern, men skulle jag spela modern skulle jag definitivt spela den här leken. Hur sweet som helst att den fick vinna.
Zasse

Golgari
MEDLEM
@svm s. 2/5 -15

20 rubriker
167 svar

27. Förstår inte varför folk klaga... 22:28:37, 5/2 -18  
Förstår inte varför folk klagar, det går jättefort att spela mot lantern om man kan sin egen lek, sina ins and outs, samt att motståndaren har koll på sin egen lek och vilka kort han behöver akta sig för. Lite som en draw-go mellan turerna om spelarna kan sitt. Jag vet när låset är inne och det är dags att gå till nästa game, bara att fokusera på att vinna nästa.

Lantern är inget för nya spelare att börja med lika lite som storm. Då tar det banne mig tid...
MrBlack
MEDLEM
Hägersten
@svm s. 6/12 -02

23 rubriker
151 svar

28. Finns ingen anledning att bann... 23:16:06, 6/2 -18  
Finns ingen anledning att banna, de är en lek som är svår att bemästra och bara för att den vann är den knappast dominant på de sättet som tex Eldrazi var när de bannades, en lek i top åtta säger inget, kom igen när de ser ut som Standardmetat när de är två lekar som utgör över 50 procent av metat eller warpar metat totalt som splinterTwin...

Med de sagt så är de ingen lek som passar mig och hade gärna sett att de bannat Opalen tex, men jag har mkt svårt att tro att de kommer ske inom kort, som nån sa, bara oinvigda som tror på en bann i detta läge.

Uppdaterad: 23:17:52, 6/2 -18
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

29. Som många innan har sagt så är... 23:34:15, 6/2 -18  
Som många innan har sagt så är leken inte något problem på något vis, den är inte för kraftfull.

Det är väl snarare människors attityd (se twitch chatten i finalen) som är ett problem, men det är inte lekens fel.

Prisonlekar är inte generellt långsamma, snarare tvärtom. Det är snarare oftast de som försöker att klättra ur fällan som är långsamma.
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
Daqqer
MEDLEM
Borlänge
@svm s. 12/6 -04

84 rubriker
522 svar

30. Får man tycka att det är skit ... 12:58:06, 10/2 -18  
Får man tycka att det är skit att den vinner? Detta kommer leda till att man möter leken mycket oftare, och jag tycker den är sååå trist att möta. Tycker det är bra att en otippad lek vann, men att det var just Lantern Control var synd.
Louie
MEDLEM
Lund
@svm s. 7/5 -12

95 rubriker
1339 svar

31. Klart att man få ha en åsikt. ... 13:17:23, 10/2 -18  
Daqqer skrev 12:58, 10/2 -18 Får man tycka att det är skit att den vinner? Detta kommer leda till att man möter leken mycket oftare, och jag tycker den är sååå trist att möta. Tycker det är bra att en otippad lek vann, men att det var just Lantern Control var synd.

Klart att man få ha en åsikt. Hade själv blivit missmodig om Gx Tron vann då det är en horribel match up för min favoritlek. Skulle dock aldrig hata på en lek på det viset många gör på LC.
 
If it's broken, fix it.
If it's not, fix it anyway!
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

32. Självklart så får en tycka som... 13:43:08, 10/2 -18  
Självklart så får en tycka som en vill! Smaken är som baken, vissa föredrar att spela mirrorn, andra vill inte ha något med kontroll lekar att göra.

Den segaste leken att möta måste väl ändå vara någon slags stormkombo. Med Lantern Control så får vi ändå interagera med motståndaren, mot storm så blir det bara patiens av det hela.
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
Daqqer
MEDLEM
Borlänge
@svm s. 12/6 -04

84 rubriker
522 svar

33. Tycker nog det är tvärtom. Sto... 02:03:54, 11/2 -18  
Ichorid skrev 13:43, 10/2 -18 Självklart så får en tycka som en vill! Smaken är som baken, vissa föredrar att spela mirrorn, andra vill inte ha något med kontroll lekar att göra.

Den segaste leken att möta måste väl ändå vara någon slags stormkombo. Med Lantern Control så får vi ändå interagera med motståndaren, mot storm så blir det bara patiens av det hela.

Tycker nog det är tvärtom. Storm vinner ju på en runda. LC sitter där och bestämmer att man drar kort efter kort som inte har nån relevans. Samtidigt som en Ensnaring Bridge ligger och stirrar på en. Antal kort på hand: alltid 0.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

34. Om det här är sant finns det r... 12:07:29, 11/2 -18  
Om det här är sant finns det risk att wizards reagerar på det.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3640 svar

35. Vad menas? Kan du förtydliga?... 13:32:28, 11/2 -18  
latsblaster skrev 12:07, 11/2 -18 Om det här är sant finns det risk att wizards reagerar på det.

Vad menas? Kan du förtydliga?
 
Ranking av svenska magispelare 1996-2014,2015,2016
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

36. Fast då har ju leken redan vun... 19:59:02, 11/2 -18  
Daqqer skrev 02:03, 11/2 -18
Ichorid skrev 13:43, 10/2 -18 Självklart så får en tycka som en vill! Smaken är som baken, vissa föredrar att spela mirrorn, andra vill inte ha något med kontroll lekar att göra.

Den segaste leken att möta måste väl ändå vara någon slags stormkombo. Med Lantern Control så får vi ändå interagera med motståndaren, mot storm så blir det bara patiens av det hela.

Tycker nog det är tvärtom. Storm vinner ju på en runda. LC sitter där och bestämmer att man drar kort efter kort som inte har nån relevans. Samtidigt som en Ensnaring Bridge ligger och stirrar på en. Antal kort på hand: alltid 0.

Fast då har ju leken redan vunnit. Scoopa. Enda skillnaden mot storm är att den inte tvingar dig till förlust snabbt. Men när låset är ute har du ju redan förlorat.
Louie
MEDLEM
Lund
@svm s. 7/5 -12

95 rubriker
1339 svar

37. Word! Storm vinner på samma t... 20:45:42, 11/2 -18  
Bjorn skrev 19:59, 11/2 -18
Daqqer skrev 02:03, 11/2 -18
Ichorid skrev 13:43, 10/2 -18 Självklart så får en tycka som en vill! Smaken är som baken, vissa föredrar att spela mirrorn, andra vill inte ha något med kontroll lekar att göra.

Den segaste leken att möta måste väl ändå vara någon slags stormkombo. Med Lantern Control så får vi ändå interagera med motståndaren, mot storm så blir det bara patiens av det hela.

Tycker nog det är tvärtom. Storm vinner ju på en runda. LC sitter där och bestämmer att man drar kort efter kort som inte har nån relevans. Samtidigt som en Ensnaring Bridge ligger och stirrar på en. Antal kort på hand: alltid 0.

Fast då har ju leken redan vunnit. Scoopa. Enda skillnaden mot storm är att den inte tvingar dig till förlust snabbt. Men när låset är ute har du ju redan förlorat.

Word!
Storm vinner på samma tur som den går av (efter x minuter). Lantern vinner när den får ihop låset. Att tro att du ska kunna dra något relevant flera drag i rad är tämligen optimistiskt.
En bra lanternspelare gör inga misstag, ligger det något orelevant på toppen så får du dra det, oavsett vad. Kort du kan spela från graven? Pyxis of Pandemonium exilar. Det bästa du kan göra är som Bjorn skrev att ge upp, du har redan förlorat.
 
If it's broken, fix it.
If it's not, fix it anyway!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

38. Glömde citera. Dagger beskrive... 21:29:36, 11/2 -18  
Sajkobeer skrev 13:32, 11/2 -18
latsblaster skrev 12:07, 11/2 -18 Om det här är sant finns det risk att wizards reagerar på det.

Vad menas? Kan du förtydliga?

Glömde citera. Dagger beskriver det som att man som motståndare är helt nerlåst och inte kan ta sig ur, utan får stirra på bron medan man drar fel kort, det är väl bland annat det som gör att Mind Twist förblir bannad i legacy, att ett kort riskerar förstöra och avgöra ett helt parti runda 1 på ett banalt sätt. Givetvis är inte lantern lika dödligt snabb, men om lantern bara är sunrisig av sig tror jag att den får ban, jag antar att topens banning inte beror på att själva topen är för bra, utan för att wizards/dci bedömer den som dålig magic (det är inte mirakel-korten eller Counterbalance som är tjuvarna i dramat, trots att de i sig är starka kort).
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

39. Att sitta utlåst i game 1 (lan... 10:42:42, 12/2 -18  
Att sitta utlåst i game 1 (lanternspelaren kan ju göra ett misstag) som tar 35 minuter och resulterar i en 1-1 draw är mera motståndaren till lanternspelarens fel. Ge upp din 1 % vinstchans i duellen för att ge dig en större möjlighet att vinna matchen. Att värdera klockan och hur mycket tid du har kvar är en viktig del av att spela turneringsmagic.

Har du problem med Lantern? Börja spela artefakthat som Ancient Grudge och Stony Silence.
 
Känner du mig? Lägg in #jagkänneraginamist i din signatur eller i dina inlägg!

Vinnare av lagturneringen i 93/94-VM 2016 med laget "Sveriges Reservhuvudstad & Åland Overdrive"
gortekS
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 20/12 -04

171 rubriker
2351 svar

40. Alltså ni som inte ger upp när... 11:57:03, 12/2 -18  
Alltså ni som inte ger upp när Lantern har komplett lås - är ni MonoRödBränn-spelarna som lirar på mot en lek som fått oändligt med liv för att ni hoppas på att decka moståndaren med Goblin Guides?

Som möter MartyrProc på 200 liv men vägrar ge upp mot konstant forecast på Proclamation of Rebirth för att de kan tabba sig?

Jag tycker det är lika frustrerande att vara på andra sidan i så fall och titta på era Mountains när ni funderar på att hardcasta eller suspenda Riftbolten för att ta ner mig på 197...

Problemet är ju att spelare vägrar inse sin förlust. Om det beror på att de inte förstår spelet eller tror på någon Magicgud som mirakulöst ska få motståndaren DQad låter jag vara osagt - men lirar man vidare på 0 outs och gnäller på att matchen är tråkig så bör man ju fundera på vad man håller på med själv...

Uppdaterad: 11:58:19, 12/2 -18

danols presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion Vårauktion! Allt startar på halva BO! Foils, Staples, Bös!

Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

Yavimaya Coast (FN, Foil) 10:- Buyout: 20:-

Birds of Paradise (EX, Foil) 125:- Buyout: 250:-

Birds of Paradise (EX) 35:- Buyout: 70:-

Birds of Paradise (FN, Foil) 95:- Buyout: 190:-

Birds of Paradise (EX) 35:- Buyout: 70:-

Birds of Paradise (FN) 35:- Buyout: 70:-

Birds of Paradise (EX, Foil) 125:- Buyout: 250:-

Blood Crypt (EX) 75:- Buyout: 150:-

Mox Opal (Foil) 650:- Buyout: 1300:-

Utopia Sprawl (Foil) 75:- Buyout: 150:-

Utopia Sprawl (Foil) 75:- Buyout: 150:-

Utopia Sprawl (EX, Foil) 60:- Buyout: 120:-

Utopia Sprawl (EX, Foil) 60:- Buyout: 120:-

Didgeridoo (FN) 62:- Buyout: 120:-

Didgeridoo (GD) 55:- Buyout: 110:-

Blackcleave Cliffs (FN) 25:- Buyout: 50:-

Time Warp (EX, Foil) 225:- Buyout: 450:-

Questing Phelddagrif (FN, Foil) 25:- Buyout: 50:-

Chandra, Torch of Defiance (Japanska, Foil) 450:- Buyout: 900:-

Chandra, Torch of Defiance (Japanska, Foil) 450:- Buyout: 900:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!