Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 633 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
TURNERINGAR Modern Champs - Åbo 17/3... Danish Modern Masters 2018 - S ...
Lantern Control vinner PT Rivals of Ixalan
Senast läst: 06:43:33, 20/4 -24. Läst 8220 gånger.
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

Lantern Control vinner PT Rivals of Ixalan 23:54:01, 4/2 -18  
Väldigt kul att en så mysig lek som Lantern Control vinner en Pro Tour! Luis Salvatto vann med 3-0 mot Gerry Thompson i finalen, som spelade Mardu Pyromancer.

Länk till moderskeppets artikel.


 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever

Louie
MEDLEM
Lund
@svm s. 7/5 -12

95 rubriker
1339 svar

1. Kul att en mer unik lek vann! ... 05:52:23, 5/2 -18  
Kul att en mer unik lek vann!

Lantern har fått så jäkla mycket hat det inte är klokt men, min åsikt iaf, det borde finnas någon lek av varje arketyp. Alla (många) gillar inte att spela mot prison lekar, men det är deras problem. Alla gillar ju inte att spela mot varelseaggro heller. =P
 
If it's broken, fix it.
If it's not, fix it anyway!
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

2. Jättrkul, hoppas bara inte tre... 07:32:45, 5/2 -18  
Jättrkul, hoppas bara inte trenden från förra gången Modern var på PT håller i sig så att denna vinst orsakar en ban av Ensnaring Bridge. Men med tanke på hur standard sett ut senaste tiden ska man kanske inte hoppas alltför mycket.
 
"Not Gruul? Then die!"
karhart

Gruul
MEDLEM
Ersmark
@svm s. 7/5 -10

237 rubriker
2993 svar

3. Jag läste chatten under finale... 08:15:52, 5/2 -18  
Jag läste chatten under finalen, och jösses vilket hat mot Lantern-leken! "boring", "zzzzz", "this will kill modern!" var några av kommentarerna som virvlade förbi. Jag förstår inte varför, den leken representerar ju allt som magic står för! Underbar vinst, fantastisk final! Och Gerry T - vilken "sportsman"!
 
If it ain't fixed, it isn't broken.
gortekS
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 20/12 -04

171 rubriker
2351 svar

4. Förstår inte "ban"-hypen kring... 08:19:40, 5/2 -18  
Förstår inte "ban"-hypen kring denna typen av lekar.
Det är ju bara för metat att anpassa sig om detta blir jättevanligt. Inte som att det råder brist på kort som hanterar Artifacts i modern.
Louie
MEDLEM
Lund
@svm s. 7/5 -12

95 rubriker
1339 svar

5. Folk vill/orkar inte lära sig ... 09:02:36, 5/2 -18  
gortekS skrev 08:19, 5/2 -18 Förstår inte "ban"-hypen kring denna typen av lekar.
Det är ju bara för metat att anpassa sig om detta blir jättevanligt. Inte som att det råder brist på kort som hanterar Artifacts i modern.

Folk vill/orkar inte lära sig spela runt jobbiga lekar eller kort de inte gillar. Det är enklast att skrika tillräckligt högt, tillräckligt länge och vara tillräckligt många för att få en ban.

Med det sagt, inget ban denna gång. Ser verkligen inte behovet. Modern är så brett och öppet att allt har en chans. Lantern har sina match ups som är riktigt svåra och den kan inte vinna mot allt.

Åter igen, kul med en lek utan varelser vinner! Har aldrig gillat den aspekten av modern att man måste spela med varelser för att vinna. Lantern är dessutom unik i sitt sätt att spela och vinna. Bara det gör den till en lek som definitivt borde finnas i modern! =)
 
If it's broken, fix it.
If it's not, fix it anyway!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

6. Hur långsam är leken?... 09:02:53, 5/2 -18  
Hur långsam är leken?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Snurvel_

Orzhov
REDAX
Enskede
@svm s. 16/4 -02

18 rubriker
267 svar

7. En ban skulle ju framstå som d... 09:13:50, 5/2 -18  
En ban skulle ju framstå som direkt löjlig. Spela artifactremoval i brädan... leken står och faller med ensnaring bridge så knappast omöjlig att hantera
 
I know I believe in nothing but it is my nothing
Louie
MEDLEM
Lund
@svm s. 7/5 -12

95 rubriker
1339 svar

8. Beror helt på spelaren. Känner... 09:14:58, 5/2 -18  
latsblaster skrev 09:02, 5/2 -18 Hur långsam är leken?

Beror helt på spelaren. Känner man sin lek och vad man inte vill ge motståndaren går det snabbt. Se videos av hur Luis spelar, det går fort. Men det leder snabbt, om Lanternspelaren får till en bra start, till ett spel där dennes motspelare inte kan göra något åt ett stillastående bräde.

Det är nu som man scoopar om man vet att hen inte kommer att göra några misstag. Det blir annars fram och tillbaka på samma sätt, man drar kort som inte gör något medan kort som kunde göra något millas/exilas.
 
If it's broken, fix it.
If it's not, fix it anyway!
Teddie
MEDLEM
@svm s. 31/12 -13

16 rubriker
97 svar

9. Man blir alldeles varm i hela ... 09:16:12, 5/2 -18  
Man blir alldeles varm i hela kroppen. Mer sådana här lekar i nya block så standard får sitt också.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

10. Om leken är för långsam blir d... 10:15:22, 5/2 -18  
Louie skrev 09:14, 5/2 -18
latsblaster skrev 09:02, 5/2 -18 Hur långsam är leken?

Beror helt på spelaren. Känner man sin lek och vad man inte vill ge motståndaren går det snabbt. Se videos av hur Luis spelar, det går fort. Men det leder snabbt, om Lanternspelaren får till en bra start, till ett spel där dennes motspelare inte kan göra något åt ett stillastående bräde.

Det är nu som man scoopar om man vet att hen inte kommer att göra några misstag. Det blir annars fram och tillbaka på samma sätt, man drar kort som inte gör något medan kort som kunde göra något millas/exilas.

Om leken är för långsam blir det banning, samma som varit tidigare (Sunrises & chockladtopp eller nåt)
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
chrono

Izzet
MEDLEM
Stehag
@svm s. 25/7 -06

46 rubriker
1735 svar

11. Nu spelar jag inte modern men ... 10:29:03, 5/2 -18  
Nu spelar jag inte modern men ett format är väl som roligast när det inte är samma lek som vinner hela tiden. Det är väl bara kul om de lite udda lekarna också tar hem en seger lite då och då.
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3640 svar

12. Ban-hypen kommer främst från f... 10:31:30, 5/2 -18  
Ban-hypen kommer främst från folk som inte kan spelet eller som är väldigt nya i spelet som jag uppfattar det.
 
Ranking av svenska magispelare 1996-2014,2015,2016
Don
MEDLEM
Arvika
@svm s. 14/9 -06

132 rubriker
1779 svar

13. Om det kommer en ban så är det... 11:31:56, 5/2 -18  
Om det kommer en ban så är det något i lanternleken som ryker gissar jag. Inte för att den är för bra utan för att den låser ut spelare från att få spela magic och att wizards gillar väl interaktion mer än den här typen av lekar. Tycker den till viss del har samma problem som Eggs hade tidigare, och som också blev bannad.
karhart

Gruul
MEDLEM
Ersmark
@svm s. 7/5 -10

237 rubriker
2993 svar

14. OM de bannar Lantern of Insigh... 11:33:00, 5/2 -18  
Don skrev 11:31, 5/2 -18 Om det kommer en ban så är det något i lanternleken som ryker gissar jag. Inte för att den är för bra utan för att den låser ut spelare från att få spela magic och att wizards gillar väl interaktion mer än den här typen av lekar. Tycker den till viss del har samma problem som Eggs hade tidigare, och som också blev bannad.

OM de bannar Lantern of Insight eller något annat kort som får Lanternleken att snurra så blir jag oerhört besviken. Visst, det är en rätt ickeinteragerande lista, men man kan ju för fanken inte banna alla lekar som vinner som inte är "fair"? Då skjuter de sig själva i foten.
 
If it ain't fixed, it isn't broken.
Monte

Orzhov
MEDLEM
Lindesberg
@svm s. 21/11 -07

115 rubriker
1083 svar

15. Leken är rätt cool men trist a... 11:45:11, 5/2 -18  
Leken är rätt cool men trist att möta. tar lång tid på sig vilket är drygt.
 
Min auktion, mitt verkstadskort, min bytes tråd, min köp och sälj tråd och min MTGO tråd
Don
MEDLEM
Arvika
@svm s. 14/9 -06

132 rubriker
1779 svar

16. Karhart: Problemet som jag ... 11:47:05, 5/2 -18  
Karhart:

Problemet som jag ser det är att den verkligen låser ut dig totalt, du kan inte ta dig ur det. Jämför med t.ex. Tron som lägger runda 3 karn, det är inte heller speciellt fair MEN om du skulle dra exakt rätt kort i rätt ordning kan du ta dig ur det. Den chansen får du inte mot lantern.

Uppdaterad: 11:48:08, 5/2 -18
gortekS
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 20/12 -04

171 rubriker
2351 svar

17. Fast när låset sitter förlorar... 12:09:30, 5/2 -18  
Don skrev 11:47, 5/2 -18 Karhart:

Problemet som jag ser det är att den verkligen låser ut dig totalt, du kan inte ta dig ur det. Jämför med t.ex. Tron som lägger runda 3 karn, det är inte heller speciellt fair MEN om du skulle dra exakt rätt kort i rätt ordning kan du ta dig ur det. Den chansen får du inte mot lantern.

Fast när låset sitter förlorar man väl inte mer än mot en stormlek som snurrar eller brännlek med Lethal? Är du helt låst så scoopa den matchen om du omöjligt har outs?
Med Lightning Bolt på stacken och du har tre liv utan svar så förlorar du lika mkt som mot ett lås med sista nödvändiga spell på stacken. Lekarna har bara olika wincons, väljer man ändå att lira igenomen match där man har 0 outs för vinst är det ju som att sitta och fundera över hur man ska skriva 0:an på Lifeblocket mot Lightning Bolten.
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

18. Leken borde ju dö hårt mot kom... 12:29:33, 5/2 -18  
Leken borde ju dö hårt mot kombo, unbanna nåt kul istället om lantern skulle visa sig för kraftfull. Alla kan ju inte spela midrange kisslekar, då blir ju metat tråkigt om nåt. PS. Jag har ingen koll på modern, aldrig ens spelat det. Men med legacyögon ser ju denna leken rättt harmlös ut.
 
Titta gärna in i min PtP-liknande bytestråd
Uppdaterad: 12:29:58, 5/2 -18
Don
MEDLEM
Arvika
@svm s. 14/9 -06

132 rubriker
1779 svar

19. Fast med bolt på stacken så ta... 12:33:27, 5/2 -18  
gortekS skrev 12:09, 5/2 -18
Don skrev 11:47, 5/2 -18 Karhart:

Problemet som jag ser det är att den verkligen låser ut dig totalt, du kan inte ta dig ur det. Jämför med t.ex. Tron som lägger runda 3 karn, det är inte heller speciellt fair MEN om du skulle dra exakt rätt kort i rätt ordning kan du ta dig ur det. Den chansen får du inte mot lantern.

Fast när låset sitter förlorar man väl inte mer än mot en stormlek som snurrar eller brännlek med Lethal? Är du helt låst så scoopa den matchen om du omöjligt har outs?
Med Lightning Bolt på stacken och du har tre liv utan svar så förlorar du lika mkt som mot ett lås med sista nödvändiga spell på stacken. Lekarna har bara olika wincons, väljer man ändå att lira igenomen match där man har 0 outs för vinst är det ju som att sitta och fundera över hur man ska skriva 0:an på Lifeblocket mot Lightning Bolten.

Fast med bolt på stacken så tar det inte 10-15 minuter att dö :)

Dessutom så KAN ju lanternspelaren fortfarande göra fel vid något tillfälle, så du ska då egentligen bedöma hur kompetent denne är. Samma sak med storm, de kan fizzla, plus att deras combo går mycket fortare att genomföra (enligt min erfarenhet iaf).
hells_cream

Boros
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 9/12 -17

27 rubriker
154 svar

20. Känns inte som att de komma ba... 12:41:34, 5/2 -18  
Känns inte som att de komma banna något med tanke på hur stor spridning det var på lekar.

Edit: Redigerade bort resten då det inte tillförde något

Uppdaterad: 13:28:05, 5/2 -18
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!