Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 657 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT GP London - samåkning från Gat... Otappat designutrymme? ...
Råd inför köp av The Tabernacle at Pendrell Vale
Senast läst: 12:15:54, 25/4 -24. Läst 4114 gånger.
Cogo
MEDLEM
Luleå
@svm s. 2/3 -09

16 rubriker
362 svar

Råd inför köp av The Tabernacle at Pendrell Vale 12:02:23, 21/1 -18  
Tjoho!

Jag går i starka tankar att köpa mig en The Tabernacle at Pendrell Vale. *hostlandshost*.

Hade uppskattat all input och råd ni besitter angående hur jag i praktiken ska gå tillväga för att köpa ett så här pass dyrt kort.

Jag har ingen erfarenhet av att köpa såhär dyra kort från Magiccardmarket nämligen. Är det verkligen tryggt att köpa med Paypal via toppsäljare? Jag har inga planer på att köpa från någon som inte har något annat än oerhört imponerande reffar, alternativt kan lägga kortet i handen på mig före jag betalar.

Ett annat bra alternativ hade varit att köpa inom Sverige. Men på SVM finns just nu inte många till salu på folks have... Köpa från en pålitlig person från SVM har jag inget problem med.

Tips och tricks hur jag ska rent praktiskt gå tillväga? :) Tack som fan på förhand

mofow
MEDLEM
Varberg
@svm s. 15/2 -06

70 rubriker
355 svar

1. Ottifant har en, maila honom=)... 12:42:34, 21/1 -18  
Ottifant har en, maila honom=)
 
Slö, slapp och jävligt motiverad!
Vilrad
MEDLEM
Umeå
@svm s. 28/10 -05

3 rubriker
72 svar

2. Vid så höga summor blir dina p... 12:51:34, 21/1 -18  
Vid så höga summor blir dina pengar försäkrade hos mcm. Dvs säljaren får inte betalt förrän du mottagit och godkänt varan. Om det skulle försvinna i postgången så får du tillbaka dina pengar och även säljaren får tillbaka vad försändelsen var värd.
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

3. Ska du köpa utan att få det i ... 13:14:31, 21/1 -18  
Ska du köpa utan att få det i handen direkt så se till att få rejält med bilder på kortet i bra kvalitet och gärna högupplösta scans. Då har du nåt att jämföra med när du väl får kortet på posten. Väljer du att köpa via mcm så klicka INTE i att försändelsen kommit fram förrän du är 100% nöjd. När du bekräftar att du mottagit kortet skickas pengarna automatiskt till säljaren och mcm kan inte längre hjälpa dig ifall du på något vis är missnöjd.

Jag har handlat en del dyra kort på mcm och aldrig blivit missnöjd, se till att säljaren har bra reffar och prata med honom via internpost innan du gör dealen. Som vanligt är tyskarna bäst på att skicka snabbt och säkert, spanjorernas postsystem är inte alls tillförlitligt.

Det svåraste är väl att bekräfta kortets äkthet, så ta gärna kontakt med nån som har ett tabernakel att jämföra med. Som alla legendskort ser italienska och engelska väldigt olika ut i färgerna mm.
 
Titta gärna in i min PtP-liknande bytestråd
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

4. Köp en italiensk är mitt råd.... 17:35:29, 21/1 -18  
Köp en italiensk är mitt råd.
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

5. Av ren nyfikenhet: varför? Pga... 18:47:16, 21/1 -18  
elof_the_mighty skrev 17:35, 21/1 -18 Köp en italiensk är mitt råd.

Av ren nyfikenhet: varför? Pga. lägre pris?
 
Titta gärna in i min PtP-liknande bytestråd
Cogo
MEDLEM
Luleå
@svm s. 2/3 -09

16 rubriker
362 svar

6. Tack för tipsen! Har redan 2st... 19:43:39, 21/1 -18  
Tack för tipsen! Har redan 2st som mailat mig och frågat om jag vill köpa deras. Känns spontant lättare än MCM :)


I mitt fall är nog en Italiensk att föredra då jag hellre ser ett lågt pris än rätt språk. Samma gällande skick.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

7. Det plus att ska du gå igenom ... 19:45:40, 21/1 -18  
jd skrev 18:47, 21/1 -18
elof_the_mighty skrev 17:35, 21/1 -18 Köp en italiensk är mitt råd.

Av ren nyfikenhet: varför? Pga. lägre pris?

Det plus att ska du gå igenom besväret av att fejka ett kort så är det nog bättre att fejka en engelsk än en italiensk.

Inte nån garanti men rent spontant så borde det finnas fler fejkade engelska än italienska.
Cogo
MEDLEM
Luleå
@svm s. 2/3 -09

16 rubriker
362 svar

8. Oj, shit pommefritt, det var k... 19:47:37, 21/1 -18  
Oj, shit pommefritt, det var kloka ord Elof.

Fasiken nu blir jag ännu mer nervös när det ändå handlar om så stora summor.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

9. En pålitlig källa är värt oerh... 19:52:33, 21/1 -18  
En pålitlig källa är värt oerhört mycket mer när det gäller sånt.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

10. Det såldes en italiensk Tabern... 19:54:58, 21/1 -18  
Det såldes en italiensk Tabernacle häromdagen här på forumet som del av en klump med kort. Kan ju vara värt att titta om den kanske är till salu kanske.
pettdan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 1/7 -10

6 rubriker
362 svar

11. Om du köper på mcm får du fram... 21:08:33, 21/1 -18  
Om du köper på mcm får du framför allt deras hjälp ifall det skulle visa sig att du köpt ett fejkat kort. Om du blir misstänksam kan du skicka kortet till mcm som granskar det. (obs: jag har inte kollat upp exakt hur detta går till, har inte behövt). Men det är inte så lätt att själv komma fram till om ett kort är fejkat.. Men det gäller ju oavsett hur du köper det.

Jag skulle absolut inte betala på mcm via paypal. Det ger extra avgifter, flera procent sist jag behövde. Det blir mycket på ett tabernakel. IBAN-överföring är gratis.

Be absolut om foton där du tydligt ser (med skärpa) kortets fram och baksida, mot mörkt underlag. För en tabernakel skulle jag vilja se lite ljus speglat i ytan också, bild snett uppifrån så man anar ytskicket.

Slutligen tycker jag säljaren ska kunna berätta vem de har köpt den av. Verkar ruggigt skumt om de inte kan ange ett namn iallafall.

Lycka till och mycket nöje!

Uppdaterad: 21:56:23, 21/1 -18
gortekS
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 20/12 -04

171 rubriker
2351 svar

12. Köper och säljer man en del dy... 07:33:15, 22/1 -18  
Köper och säljer man en del dyra kort kan det vara värt att införskaffa en juvelerarlupp. Jag köpte en jättebillig här och tycker den fungerar utmärkt för att kunna zomma in och kolla på rastermönster och så att kort på text och manasymboler är tryck i ett separat lager över övrigt tryck.

Uppdaterad: 07:34:01, 22/1 -18
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8357 svar

13. Knarkvåg är att föredra framfö... 12:26:40, 22/1 -18  
Knarkvåg är att föredra framför lupp. Dagens kopior är så bra att det är svårt att se, men vikten är svår att få exakt. UV lampa är bra också.
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
gortekS
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 20/12 -04

171 rubriker
2351 svar

14. Kopiorna trycks väl ändå i ett... 15:21:31, 22/1 -18  
214 skrev 12:26, 22/1 -18 Knarkvåg är att föredra framför lupp. Dagens kopior är så bra att det är svårt att se, men vikten är svår att få exakt. UV lampa är bra också.

Kopiorna trycks väl ändå i ett 4-färg fortfarande i en enkel tryckning? Tror ingen har börjat köra 4-färgstryck + efterföljande 1-färgstryck än? Det blir en ganska avancerad tryckproduktion.
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

15. Hur värderar du vikt på kort? ... 15:53:57, 22/1 -18  
214 skrev 12:26, 22/1 -18 Knarkvåg är att föredra framför lupp. Dagens kopior är så bra att det är svårt att se, men vikten är svår att få exakt. UV lampa är bra också.

Hur värderar du vikt på kort? Jämfört med typ ljustest osv. Jag har aldrig testat väga kort individuellt, men har ett par ug-balance på jobbet. Vi testade väga in boosters under Theros och hade nog 90%+ rätt på vilka som innehöll foils baserat på vikt. Just det är ju inget nytt att man kan screena boosters.

Men tex Tabernacle, skulle man väga mot andra legends-länder på samma språk, vilken felmarginal är acceptabel? Jag sitter inte direkt på så många legendskort, slitage, fukt och fingeravtryck kommer ju spela stor roll om man ska väga på ug.

Anledningen att jag frågar är att jag köpte en Ex+ Tabernacle för ca 1.5 år sedan (från Svm), den ser felfri ut under lupp och i ljustest. Men har alltid haft en liten gnagande känsla "Tänk om den är counterfeit trots allt...". Den svarta bordern är tex inte så blekt på min, vilket tex mina Karakas varit. Kan ha suttit i en binder i 15 år, kan vara relativt nyöppnad, men man vet ju aldrig.

Skulle vara kul att testa väga in lite kort!
 
"From void evolved Phyrexia. Great Yawgmoth, Father of Machines, saw its perfection. Thus The Grand Evolution began."
—Phyrexian Scriptures
gortekS
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 20/12 -04

171 rubriker
2351 svar

16. Om du tittar på dem under mikr... 15:58:49, 22/1 -18  
Ice_Age skrev 15:53, 22/1 -18
214 skrev 12:26, 22/1 -18 Knarkvåg är att föredra framför lupp. Dagens kopior är så bra att det är svårt att se, men vikten är svår att få exakt. UV lampa är bra också.

Hur värderar du vikt på kort? Jämfört med typ ljustest osv. Jag har aldrig testat väga kort individuellt, men har ett par ug-balance på jobbet. Vi testade väga in boosters under Theros och hade nog 90%+ rätt på vilka som innehöll foils baserat på vikt. Just det är ju inget nytt att man kan screena boosters.

Men tex Tabernacle, skulle man väga mot andra legends-länder på samma språk, vilken felmarginal är acceptabel? Jag sitter inte direkt på så många legendskort, slitage, fukt och fingeravtryck kommer ju spela stor roll om man ska väga på ug.

Anledningen att jag frågar är att jag köpte en Ex+ Tabernacle för ca 1.5 år sedan (från Svm), den ser felfri ut under lupp och i ljustest. Men har alltid haft en liten gnagande känsla "Tänk om den är counterfeit trots allt...". Den svarta bordern är tex inte så blekt på min, vilket tex mina Karakas varit. Kan ha suttit i en binder i 15 år, kan vara relativt nyöppnad, men man vet ju aldrig.

Skulle vara kul att testa väga in lite kort!

Om du tittar på dem under mikroskop (eller lupp) så kan man mot de normala kopiorna (fakekorten) se en kraftig skillnad mellan riktig/fake då fakes baseras på högupplösta scans. De trycks dock bara i en tryckningen vilket innebär att den svarta färgen är en blandning av Cyan-Magena-Gul-Svart (CMYK).

Detta ger bilderna ett rastermönster även i de svarta detaljerna. Orginalbilder trycks först i en CMYK-tryckning, efter det trycks all text och helsvarta detaljer i ett lager ovanpå med enbart svart färg vilket ger en bättre skärpa och inte lämnar några marginaler för färgstick.

Denna bilden visar ett rätt tydligt exempel.
https://d1e6kjuoijvkkn.cloudfront.net/api/file/jSfkKR0TOWHK3ygcFEwR

Se även här där du kan notera att de svarta partierna i expansionssymbolen är tryckta ovanpå 4-färgstrycket (på originalet) vilket gör att det inte finns något rastermönster från CMYK-trycket (vilket du ser tydligt på fake-kortet)
https://d1e6kjuoijvkkn.cloudfront.net/api/file/J9Rdx7vZQIm0EdT4Cnu5

Tycker även denna genomgången av fake vs riktiga kort är bra och täcker bl.a. vikt, tjocklek, etc.
http://www.moxbeta.com/mtg-cards-test/

Ett USB-Mikroskop är inte heller speciellt dyrt och kan vara en bra investering om man dealar med mycket exklusiva kort.
Jag har själv inte erfarenhet av dessa (borde verkligen köpa mig ett bara för intresses skull), tänker mig att något i stil med detta bort funka bra.

Länk

Ser att även Kjell och Co. har ett par i sitt sortiment.
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/foto-video/mikroskop

Uppdaterad: 16:11:06, 22/1 -18
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

17. Jag har båda lupp och mikroskå... 16:21:11, 22/1 -18  
Jag har båda lupp och mikroskåp om jag känner för det, har koll på rosettemönstret. Frågan va om vågen! ;)

Moxbeta länken va nice dock, ty!
 
"From void evolved Phyrexia. Great Yawgmoth, Father of Machines, saw its perfection. Thus The Grand Evolution began."
—Phyrexian Scriptures
Uppdaterad: 16:27:58, 22/1 -18
gortekS
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 20/12 -04

171 rubriker
2351 svar

18. My bad. Skulle kapat citatet f... 16:33:32, 22/1 -18  
Ice_Age skrev 16:21, 22/1 -18 Jag har båda lupp och mikroskåp om jag känner för det, har koll på rosettemönstret. Frågan va om vågen! ;)

Moxbeta länken va nice dock, ty!

My bad. Skulle kapat citatet från dig men gick inte editera bort :)
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8357 svar

19. Jag vågar inte lova något och ... 16:48:30, 22/1 -18  
gortekS skrev 15:21, 22/1 -18
214 skrev 12:26, 22/1 -18 Knarkvåg är att föredra framför lupp. Dagens kopior är så bra att det är svårt att se, men vikten är svår att få exakt. UV lampa är bra också.

Kopiorna trycks väl ändå i ett 4-färg fortfarande i en enkel tryckning? Tror ingen har börjat köra 4-färgstryck + efterföljande 1-färgstryck än? Det blir en ganska avancerad tryckproduktion.

Jag vågar inte lova något och på äldre kort är det svårt. Har ett kort jag skickat bilder på till flera seriösa samlare och alla svar jag får är olika.
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!