Magic the Gathering
Magic the Gathering29669 MEDLEMMAR 967 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord 
REGELFRåGOR Guardian of the Guildpact ... Spirit Link + Orcish Artillery...
Spreading Seas + Wasteland?
Senast läst: 08:48:40, 23/2 -18. Läst 731 gånger.
mabe
MEDLEM
Västerås
@svm s. 16/1 -04

299 rubriker
3072 svar

Spreading Seas + Wasteland? 23:10:22, 15/1 -18  
Hej!

Under en Legacyturnering nyligen uppkom en situation som jag gärna vill ha ett svar på. Då åsikterna gick isär önskar jag inga "det borde vara" eller "troligt att" utan bara ett svar från domare som verkligen vet att det är på ett visst sätt. Tack! Så:

Spreading Seas läggs på ett dubbelland. Kan Wasteland förstöra det enchantade landet? Följdfråga: Tappar nämnda land upp om Back to Basics är i spel?

Vänliga hälsningar / Mats
 
Mabe

"Äger du icke gåvan av en övertygelse om det man icke ser, så akta dig dock för den motsatta plumpa meningen, att vad man icke ser icke är." /
Viktor Rydberg

Laggie
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 20/9 -04

46 rubriker
201 svar

1. Kortspecifika regler säger: ... 23:14:25, 15/1 -18  
Kortspecifika regler säger:

"10/1/2009

The enchanted land loses its existing land types and any abilities printed on it. It now has the land type Island and has the ability to tap to add  to its controller's mana pool. Spreading Seas doesn't change the enchanted land's name or whether it's legendary, basic, or snow"

Borde besvara frågan?
mabe
MEDLEM
Västerås
@svm s. 16/1 -04

299 rubriker
3072 svar

2. Hej! Berätta hur du tolkar ... 23:16:22, 15/1 -18  
Laggie skrev 23:14, 15/1 -18 Kortspecifika regler säger:

"10/1/2009

The enchanted land loses its existing land types and any abilities printed on it. It now has the land type Island and has the ability to tap to add  to its controller's mana pool. Spreading Seas doesn't change the enchanted land's name or whether it's legendary, basic, or snow"

Borde besvara frågan?

Hej!

Berätta hur du tolkar det.
 
Mabe

"Äger du icke gåvan av en övertygelse om det man icke ser, så akta dig dock för den motsatta plumpa meningen, att vad man icke ser icke är." /
Viktor Rydberg
Laggie
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 20/9 -04

46 rubriker
201 svar

3. Jag tolkar det som att de inte... 23:19:23, 15/1 -18  
Jag tolkar det som att de inte ändrar ett land till basic eller tar bort legendary eller snow. Alltså non-basics är fortsatt non-basics. Men nu är jag inte domare och bryter redan mot din försts ingång att det inte skulle vara något gissande :).
mabe
MEDLEM
Västerås
@svm s. 16/1 -04

299 rubriker
3072 svar

4. Ha! Ha! Jo, famlar lite här nä... 23:22:26, 15/1 -18  
Laggie skrev 23:19, 15/1 -18 Jag tolkar det som att de inte ändrar ett land till basic eller tar bort legendary eller snow. Alltså non-basics är fortsatt non-basics. Men nu är jag inte domare och bryter redan mot din försts ingång att det inte skulle vara något gissande .

Ha! Ha! Jo, famlar lite här när erfarna Legacy-spelare sa mot varandra. Min tanke också, men jag behöver veta från domare. Tack för att du tog dig tid!
 
Mabe

"Äger du icke gåvan av en övertygelse om det man icke ser, så akta dig dock för den motsatta plumpa meningen, att vad man icke ser icke är." /
Viktor Rydberg
partysmurphen
JUDGE L1
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

131 rubriker
6648 svar

5. Att det är en island betyder a... 23:32:27, 15/1 -18  
Att det är en island betyder att det har korttypen island och allt vad det innebär. Det innebär inte att det blir kortet Island.

Laggie citerade ju en perfekt källa:

"... doesn't change the enchanted land's name or whether it's legendary, basic, or snow"

Det ändrar alltså inte huruvida landet är basic eller inte. Ett dubbelland är inte basic innan spreading seas, och spredaing seas ändrar inte på detta. Går alldeles utmärkt att ta bort med Wasteland.


Angående din följdfråga:
Back to Basic bryr sig om det är non-basic. Wasteland bryr sig om det är non-basic. Landet är lika lite basic i båda fallen

Uppdaterad: 23:34:05, 15/1 -18
mabe
MEDLEM
Västerås
@svm s. 16/1 -04

299 rubriker
3072 svar

6. ...och med andra ord tappar de... 23:33:56, 15/1 -18  
partysmurphen skrev 23:32, 15/1 -18 Att det är en island betyder att det har korttypen island och allt vad det innebär. Det innebär inte att det blir kortet Island.

Laggie citerade ju en perfekt källa:

"... doesn't change the enchanted land's name or whether it's legendary, basic, or snow"

Det ändrar alltså inte huruvida landet är basic eller inte. Ett dubbelland är inte basic innan spreading seas, och spredaing seas ändrar inte på detta. Går alldeles utmärkt att ta bort med Wasteland.

...och med andra ord tappar det inte upp med Back to Basics i spel.

Tack!
 
Mabe

"Äger du icke gåvan av en övertygelse om det man icke ser, så akta dig dock för den motsatta plumpa meningen, att vad man icke ser icke är." /
Viktor Rydberg
Uppdaterad: 23:35:36, 15/1 -18
Bjorn
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

103 rubriker
4301 svar

#17 PWP Yearly

7. Du har samma effekt med Blood ... 08:56:59, 16/1 -18  
Du har samma effekt med Blood Moon. De blir non-basic mountains.
noatzon
MEDLEM
Vetlanda
@svm s. 27/9 -14

32 rubriker
523 svar

8. mabe: Ja det tappar inte upp m... 09:25:31, 16/1 -18  
mabe: Ja det tappar inte upp med Back to Basics i spel C: Landet får bara en liten makeover - ändrar inte vad det är från början!

MODAlltså, det här är ju inte helt sant. Det ändrar ju faktiskt visst vad det är från början, vad gäller land type och vad det innebär. En Taiga tappar t ex plötsligt varken för grönt eller rött längre, och en Strip Mine med Spreading Seas kan inte längre förstöra något. Men det ändrar inte supertype, i det här fallet "basic".

/Partysmurphen


Uppdaterad: 12:42:36, 16/1 -18
mabe
MEDLEM
Västerås
@svm s. 16/1 -04

299 rubriker
3072 svar

9. Tack för alla kommentarer.... 23:08:37, 16/1 -18  
Tack för alla kommentarer.
 
Mabe

"Äger du icke gåvan av en övertygelse om det man icke ser, så akta dig dock för den motsatta plumpa meningen, att vad man icke ser icke är." /
Viktor Rydberg
Loka
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/11 -05

264 rubriker
2089 svar

10. Det är väl ett Island?... 22:18:11, 17/1 -18  
Bjorn skrev 08:56, 16/1 -18 Du har samma effekt med Blood Moon. De blir non-basic mountains.

Det är väl ett Island?
 
lika bra o va tyst...
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!