Magic the Gathering
Magic the Gathering34875 medlemmar 675 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Råd inför köp av The Tabernacl... Innersleeves och förvaring av ...
Otappat designutrymme?
Senast läst: 09:59:30, 16/4 -24. Läst 7994 gånger.
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

Otappat designutrymme? 20:26:19, 12/1 -18  
Har ni sett något designutrymme i Magic som inte har använts ännu som har potential? Exempel på sådana skulle kunna vara untap som förmåga à la Shadowmoor eller colorless som ett attribut för eldrazis som varelser utanför multiversum.
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever

RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

1. EDIT: blä, basicly splice och ... 20:49:29, 12/1 -18  
EDIT: blä, basicly splice och imprint.
Nåja

Uppdaterad: 21:10:00, 12/1 -18
ztrider

Golgari
HEDERSMEDLEM
Uppsala
@svm s. 7/2 -13

79 rubriker
343 svar

2. Skrapkort. Man får skrapa sitt... 22:11:48, 12/1 -18  
Skrapkort. Man får skrapa sitt kort om en triss.
 
"Drog inga land"
Snurvel_

Orzhov
REDAX
Enskede
@svm s. 16/4 -02

18 rubriker
267 svar

3. Tror Wizards själva upplever l... 22:25:05, 12/1 -18  
Tror Wizards själva upplever lite torka när det gäller sådana idéer. Tex så tillförde de senast Energy, dvs lade till något som inte tidigare funnits. Troligen för att de har svårt att komma på saker i spelet att knyta förmågor till. Men snabbt då:
De lade ju nu till en förmåga för att ha många permanenter, och har sedan tidigare att ha tom hand. Vad sägs om något som gör att du ska ha få permanenter i spel?, skulle ju gynna aggro och det ska ju allt göra idag.
Annars är leken och faserna de speldelar som är kvar att utforska, men lekmanipulation blir lätt brutet och faserna är nog för krångligt för alla dom inte har domarlicens...
 
I know I believe in nothing but it is my nothing
Snurvel_

Orzhov
REDAX
Enskede
@svm s. 16/4 -02

18 rubriker
267 svar

4. Please bring back splice! Gjo... 22:27:09, 12/1 -18  
RolloTomasi skrev 20:49, 12/1 -18 EDIT: blä, basicly splice och imprint.
Nåja

Please bring back splice!
Gjorde draft så kul ”det här kortet suger men har arcane som card type, ska jag ta den över det här i sig själv spelbara kortet?”
 
I know I believe in nothing but it is my nothing
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

5. Detta hade jag ish i kommentar... 22:39:58, 12/1 -18  
Snurvel_ skrev 22:27, 12/1 -18
RolloTomasi skrev 20:49, 12/1 -18 EDIT: blä, basicly splice och imprint.
Nåja

Please bring back splice!
Gjorde draft så kul ”det här kortet suger men har arcane som card type, ska jag ta den över det här i sig själv spelbara kortet?”

Detta hade jag ish i kommentaren innan jag tog bort den:

Jag tänkte mig att man kan spela en gubbe och exila ett kort från handen när den kommer in i spel.
Så den får den spellens förmåga som en etb eller något.
Green

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/3 -10

23 rubriker
210 svar

6. [Void] When a card with void w... 23:05:33, 12/1 -18  
[Void] When a card with void would be put into your graveyard, exile that card. Then, if you have 4 cards with the same name in exile, you may cast that card without playing their mana-cost.

Eller något annat exile-relaterat. Om något kanske det är svårt att göra det utan att lägga det på eldrazis iom att dom typ äger exile-som-spelzon utrymmet.

Uppdaterad: 23:06:27, 12/1 -18
IJK

Golgari
MEDLEM
@svm s. 8/12 -03

15 rubriker
192 svar

7. Så vi har ju Dredge som byter ... 00:12:56, 13/1 -18  
Så vi har ju Dredge som byter ut ett kort i graven mot X kort från toppen.
Ett annat sätt att byta ut draw vore ju coolt.
Typ sådana här effekter

Growing Lands
Land
Tap : Add 1 to you mana pool

Whenerv you would draw a card you may instead reveal Growing Lands from you hand and search your library for a basic land card.
OrC_MeD_StiL
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/9 -04

18 rubriker
505 svar

8. WotC är ena riktiga ynkryggar ... 00:17:40, 13/1 -18  
WotC är ena riktiga ynkryggar vad gäller mekaniker som nämner stacken. Här finns det ju en massa coola saker man kan göra. Split second är bara toppen av ett isberg. Eftersom WotC är ett företag som helt sonika försöker gå med vinst lär vi dock inte se något sådant i standard, inte ens i Dominaria. I annalkande Commander-iterationer etcetera har vi emellertid ett tryggare utrymme där den sortens idéer kan utforskas.
 
When nothing remains, everything is equally possible.

Gulligt djur
vampiric_ninja

Izzet
REDAX
Kalmar
@svm s. 23/10 -02

225 rubriker
3066 svar

9. I mitten av 90-talet kunde man... 00:19:19, 13/1 -18  
ztrider skrev 22:11, 12/1 -18 Skrapkort. Man får skrapa sitt kort om en triss.

I mitten av 90-talet kunde man köpa kortspelet Champions i Sverige. De hade just sådana skrapfält och var bedrövligt.
 
Fatality-bloggen - metal, tv-spel, film och podcast på köpet.

"Den dödar en blå flygare eller artefakt i upkeep.."
- Beakid förklarar Wolf-Skull Shaman för arako
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

10. Har förut tänkt på spells som ... 00:44:49, 13/1 -18  
OrC_MeD_StiL skrev 00:17, 13/1 -18 WotC är ena riktiga ynkryggar vad gäller mekaniker som nämner stacken. Här finns det ju en massa coola saker man kan göra. Split second är bara toppen av ett isberg. Eftersom WotC är ett företag som helt sonika försöker gå med vinst lär vi dock inte se något sådant i standard, inte ens i Dominaria. I annalkande Commander-iterationer etcetera har vi emellertid ett tryggare utrymme där den sortens idéer kan utforskas.

Har förut tänkt på spells som ändrar plats på spells/triggers på stacken.
Kan funka som en kontring eller vid stora stackar kan helt ändra hur APNAP och annat påverkar resultatet av en Warp World

Uppdaterad: 00:45:26, 13/1 -18
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

11. Om det nu är så lätt så kan du... 11:56:16, 13/1 -18  
OrC_MeD_StiL skrev 00:17, 13/1 -18 WotC är ena riktiga ynkryggar vad gäller mekaniker som nämner stacken. Här finns det ju en massa coola saker man kan göra. Split second är bara toppen av ett isberg. Eftersom WotC är ett företag som helt sonika försöker gå med vinst lär vi dock inte se något sådant i standard, inte ens i Dominaria. I annalkande Commander-iterationer etcetera har vi emellertid ett tryggare utrymme där den sortens idéer kan utforskas.

Om det nu är så lätt så kan du väl ge oss ett par nya abilities som fungerar när kortet ligger på stacken? De ska vara minst lika flexibla och flavordrypande som Split Second.
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
Green

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/3 -10

23 rubriker
210 svar

12. [Magehold Z] If atleast Z spel... 13:08:27, 13/1 -18  
[Magehold Z] If atleast Z spells are in the stack, X.

"Mageholdbolt" R
Sorcery

Mageholdbolt deals 3 damage to target creature.

[Magehold 2] Magebolt can be cast as an instant. It also deals X damage to that creatures controller, where X is the number of spells cast this turn and can be cast as an instant.

Typ threhshold-stack-storm? Borde gå att göra flexiblet som fan.

Uppdaterad: 13:08:37, 13/1 -18
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

13. liknar kortet Muscle Burst... 13:17:52, 13/1 -18  
Green skrev 13:08, 13/1 -18 [Magehold Z] If atleast Z spells are in the stack, X.

"Mageholdbolt" R
Sorcery

Mageholdbolt deals 3 damage to target creature.

[Magehold 2] Magebolt can be cast as an instant. It also deals X damage to that creatures controller, where X is the number of spells cast this turn and can be cast as an instant.

Typ threhshold-stack-storm? Borde gå att göra flexiblet som fan.

liknar kortet Muscle Burst
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

14. Den var ganska så smart! Kort ... 13:19:15, 13/1 -18  
Green skrev 13:08, 13/1 -18 [Magehold Z] If atleast Z spells are in the stack, X.

"Mageholdbolt" R
Sorcery

Mageholdbolt deals 3 damage to target creature.

[Magehold 2] Magebolt can be cast as an instant. It also deals X damage to that creatures controller, where X is the number of spells cast this turn and can be cast as an instant.

Typ threhshold-stack-storm? Borde gå att göra flexiblet som fan.

Den var ganska så smart! Kort som bryr som om hur många spells som är på stacken har vi inte sett ännu :]
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

15. Just fan, det kortspelet! Jag ... 15:05:23, 13/1 -18  
vampiric_ninja skrev 00:19, 13/1 -18
ztrider skrev 22:11, 12/1 -18 Skrapkort. Man får skrapa sitt kort om en triss.

I mitten av 90-talet kunde man köpa kortspelet Champions i Sverige. De hade just sådana skrapfält och var bedrövligt.

Just fan, det kortspelet! Jag och mina polare köpte några sådana ett kort tag, det slutade alltid med att vi skrapade alla korten för att vi var nyfikna i en strut.


 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
soppanootanten

Dimir
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/5 -13

39 rubriker
826 svar

16. Det där är ett sinnessjukt bra... 16:12:17, 13/1 -18  
IJK skrev 00:12, 13/1 -18 Så vi har ju Dredge som byter ut ett kort i graven mot X kort från toppen.
Ett annat sätt att byta ut draw vore ju coolt.
Typ sådana här effekter

Growing Lands
Land
Tap : Add 1 to you mana pool

Whenerv you would draw a card you may instead reveal Growing Lands from you hand and search your library for a basic land card.

Det där är ett sinnessjukt bra land, helvete vad jag vill ha det
 
Mvh Emil
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

17. Jag gillade idén med kort som ... 16:53:37, 13/1 -18  
Green skrev 13:08, 13/1 -18 [Magehold Z] If atleast Z spells are in the stack, X.

"Mageholdbolt" R
Sorcery

Mageholdbolt deals 3 damage to target creature.

[Magehold 2] Magebolt can be cast as an instant. It also deals X damage to that creatures controller, where X is the number of spells cast this turn and can be cast as an instant.

Typ threhshold-stack-storm? Borde gå att göra flexiblet som fan.

Jag gillade idén med kort som bryr sig om hur många spells det är på stacken så pass mycket att jag var tvungen att designa ett par stycken :]















 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
Jolly_roger
SM-VINNARE 2014
JUDGE L1
Växjö
@svm s. 27/6 -06

209 rubriker
3696 svar

18. Kort i stil med Panglacial Wur... 21:54:44, 13/1 -18  
Kort i stil med Panglacial Wurm som har effekter eller liknande från library. Man skulle kunna tänka sig

a) Kort som likt Wurmen kan spelas när man searchar.
b) Abilities som kan aktiveras när man searchar
c) Kort som i stil med Animate Library interagerar med libraryns storlek.
d) Dra kort från en speciell placering i libraryn.
e) Kort som efter motståndaren har kuperat 7shufflas hamnar faceup i libraryn och har någon effekt

m.m
 
Varje gång någon rippar en booster gråter draftgudinnan.

Min Magicblogg: Klicka

Men det kanske bara är jag.
OrC_MeD_StiL
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/9 -04

18 rubriker
505 svar

19. Ingenstans i mitt inlägg hävda... 22:03:06, 13/1 -18  
Ichorid skrev 11:56, 13/1 -18
OrC_MeD_StiL skrev 00:17, 13/1 -18 WotC är ena riktiga ynkryggar vad gäller mekaniker som nämner stacken. Här finns det ju en massa coola saker man kan göra. Split second är bara toppen av ett isberg. Eftersom WotC är ett företag som helt sonika försöker gå med vinst lär vi dock inte se något sådant i standard, inte ens i Dominaria. I annalkande Commander-iterationer etcetera har vi emellertid ett tryggare utrymme där den sortens idéer kan utforskas.

Om det nu är så lätt så kan du väl ge oss ett par nya abilities som fungerar när kortet ligger på stacken? De ska vara minst lika flexibla och flavordrypande som Split Second.

Ingenstans i mitt inlägg hävdar jag att det är lätt, men jag anser ändå att WotC är fega som inte har försökt längre än split second.

Du mixtrade ju lite med att räkna antal spells på stacken, vilket är en tillämpning. Här kommer en ännu krångligare variant som även innehåller stackmanipulation (placera på botten).

Metagrowth
Instant
When you cast Metagrowth, it is placed on the bottom of the stack. Put a charge counter on it for each spell above it.
Whenever a player casts a spell while Metagrowth is on the stack, put a charge counter on Metagrowth.
Target creature gets +X/+X until end of turn, where X is one plus the number of charge counters on Metagrowth.

Nedan kommer ett litet axplock av kort som manipulerar eller bryr sig om stacken:

AEther Acrobat
Creature - Illusion Rogue
1/1
Flying
: Put AEther Acrobat onto the stack.

Flip Around
Instant
Target spell or ability is placed on top or bottom of the stack.

Well-Reasoned Argument
Instant
Target spell or ability resolves.

Wielder of the Firmaments
Creature - Elemental Wizard
1/1
Flying
Wielder of the Firmaments gets +1/+1 for each spell on the stack.
, Sacrifice Wielder of the Firmaments: Counter target spell unless its controller pays , where X is Wielder of the Firmaments’s power.

Spur of Insanity
Instant
Spur of Insanity deals damage to target creature or player equal to the number of effects on the stack.

(Insta-win med Nomads en-Kor)

Fictitious Firmament
Instant
Cast Fictitious Firmament only before the second main phase.
Target spell can’t resolve until the second main phase.

Det sista kortet håller kvar spells på stacken, vilket är ett sätt att utöka antalet objekt som ligger där. Ett annat sätt är kort med "mini-storm", t.ex. en funktionell reprint av Forked Bolt:

Sparkflame
Sorcery
Sparkflame deals 1 damage to target creature or player.
When you cast Sparkflame, copy it once. You may choose new targets for the copy.
 
When nothing remains, everything is equally possible.

Gulligt djur
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

20. Utanför legacy har jag aldrig ... 07:37:15, 14/1 -18  
Utanför legacy har jag aldrig sett fler än tre spells på stacken samtidigt (Grizzly Bears, Counterspell, Dispel). Även om korten är häftiga i sig känns det som att risken finns att de blir ungefär lika relevanta som Trait Doctoring.
 
"Not Gruul? Then die!"
Uppdaterad: 07:37:51, 14/1 -18
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!