Magic the Gathering
Magic the Gathering34893 medlemmar 659 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Dubbla Navigator's Ruin och Fr... Triggas Titania's Chosen? ...
Torment of Scarabs
Senast läst: 18:21:20, 17/4 -24. Läst 1818 gånger.
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

Torment of Scarabs 15:20:05, 16/12 -17  
Kan en spelare som blivit enchantad med Torment of Scarabs välja Discard a Card även om den är hellbent?
 
"Not Gruul? Then die!"

Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

1. Nope, de förlorar 3 liv om de ... 15:29:29, 16/12 -17  
Nope, de förlorar 3 liv om de inte offrar ett icke-land eller slänger ett kort. Eftersom de inte offrar ett icke-land eller slänger ett kort, så förlorar de 3 liv.
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

2. Tack för svaret!... 15:43:32, 16/12 -17  
Tack för svaret!
 
"Not Gruul? Then die!"
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

3. kort och gott, du kan inte bet... 16:22:03, 16/12 -17  
kort och gott, du kan inte betala med saker du inte har =)
 
Jag saccar LED för tre blå.....
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

4. Nja, om det inte kommer något ... 18:51:19, 16/12 -17  
Bloodspawn skrev 15:20, 16/12 -17 Kan en spelare som blivit enchantad med Torment of Scarabs välja Discard a Card även om den är hellbent?

Nja, om det inte kommer något kort blir det väl att förlora 3 liv oavsett vad du ”väljer”?

Tänker du att man slipper bli av med liv så länge man är hellbent? Och inte har några permanents i spel?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

5. Jag vill spela kortet och vill... 20:11:48, 16/12 -17  
latsblaster skrev 18:51, 16/12 -17
Bloodspawn skrev 15:20, 16/12 -17 Kan en spelare som blivit enchantad med Torment of Scarabs välja Discard a Card även om den är hellbent?

Nja, om det inte kommer något kort blir det väl att förlora 3 liv oavsett vad du ”väljer”?

Tänker du att man slipper bli av med liv så länge man är hellbent? Och inte har några permanents i spel?

Jag vill spela kortet och ville vara säker på att motståndaren inte kunde välja discard a card om den är hellbent, det hade gjort kortet ospelbart. Jag var inte hundra procent säker på om formuleringen innebar en cost motståndaren måste betala för atg inte förlora tre liv eller om det var ett val mellan olika effekter. Det går ju att spela och resolva en Funeral Charm på en motståndare som är hellbent, så jag var rädd att den skulle bli verkningslös på en motståndare som var hellbent.
 
"Not Gruul? Then die!"
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

6. Att kasta kort till Torment of... 20:45:30, 16/12 -17  
Att kasta kort till Torment of Scarabs är inte en kostnad, det är en effekt. Det går t ex alldeles utmärkt att spela Diabolic Edict på en spelare som inte har några varelser. Och det går alldeles utmärkt att förlora 3 liv även om man bara har 2 (däremot kan man ju inte betala med liv man inte har!).

Det som får det här att fungera är att abilityns effekt är baserad på om motståndaren faktiskt offrar/slänger eller inte. Hade den istället varit wordad "Opponent chooses one: Discard a card; Sacrifice a Creture; Lose 3 life" så hade man kunnat välja discard även med tom hand.
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

7. Skillnaden är att Torment of S... 20:50:36, 16/12 -17  
Skillnaden är att Torment of Scarabs säger att du förlorar 3 om du INTE offrar ett ickeland eller diskar ett kort. Det är helt andra kriterier som måste mötas. Funeral Charm bryr sig inte om hur många kort man har, för effekten kräver inte att motståndaren måste ha kort att diska. Annat hade det varit om Funeral Charm hade sagt typ *target player with one or more cards in his/her hand chooses a card and discards it*. Då hade du inte kunnat spela den mot någon som är hellbent.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

8. Det är nog samma sak med Magic... 22:03:51, 16/12 -17  
Bloodspawn skrev 20:11, 16/12 -17
latsblaster skrev 18:51, 16/12 -17
Bloodspawn skrev 15:20, 16/12 -17 Kan en spelare som blivit enchantad med Torment of Scarabs välja Discard a Card även om den är hellbent?

Nja, om det inte kommer något kort blir det väl att förlora 3 liv oavsett vad du ”väljer”?

Tänker du att man slipper bli av med liv så länge man är hellbent? Och inte har några permanents i spel?

Jag vill spela kortet och ville vara säker på att motståndaren inte kunde välja discard a card om den är hellbent, det hade gjort kortet ospelbart. Jag var inte hundra procent säker på om formuleringen innebar en cost motståndaren måste betala för atg inte förlora tre liv eller om det var ett val mellan olika effekter. Det går ju att spela och resolva en Funeral Charm på en motståndare som är hellbent, så jag var rädd att den skulle bli verkningslös på en motståndare som var hellbent.

Det är nog samma sak med Magic 2015 demonen och -kortet som kom i Amonkhet-block. Kolla kortspecifika regler på dem, jag tror att det står där med.

Oracle-text för Indulgent TormentorKostnad:
Korttyp: Creature - Demon
Power/Toughness: 5/3
Oracle-text:
Flying

At the beginning of your upkeep, draw a card unless target opponent sacrifices a creature or pays 3 life.
Kortspecifika regler:
7/18/2014
The opponent chooses whether he or she sacrifices a creature, pays 3 life, or allows you to draw a card. That player can't make an impossible choice, such as sacrificing a creature while he or she controls no creatures.

7/18/2014
If there are no legal targets to choose, perhaps because all your opponents have hexproof, the ability is removed from the stack with no effect. You won't draw a card. This is also true if the target opponent becomes an illegal target in response to the ability.



Oracle-text för Torment of HailfireKostnad:
Korttyp: Sorcery
Oracle-text:
Repeat the following process X times. Each opponent loses 3 life unless that player sacrifices a nonland permanent or discards a card.
Kortspecifika regler:
7/14/2017
If X is 0, Torment of Hailfire resolves with no effect.

7/14/2017
While resolving Torment of Hailfire, your opponent chooses a card to be discarded without revealing it, chooses a nonland permanent to be sacrificed, or chooses to do neither. Then that player discards that card, sacrifices that permanent, or loses 3 life, then repeats this process if it hasn't been done X times yet. Your opponent can always choose to lose 3 life, even if he or she has cards to discard or nonland permanents to sacrifice.

7/14/2017
Each repetition through this process is done separately. If an opponent sacrifices a creature with an ability that triggers when another creature dies, for example, it will see creatures that are sacrificed before it, but not those are sacrificed after it.

7/14/2017
State-based actions aren't checked in between repetitions of this process, so the game state may be a little unusual while making the choice. For example, a player may sacrifice a creature and then later sacrifice an Aura that was attached to that creature.

7/14/2017
In a multiplayer game, each opponent in turn order makes his or her choice once, then all of the actions occur simultaneously, then they repeat this process if it hasn't been done X times yet. Opponents will know choices made by earlier opponents when making their choices, although a card chosen to be discarded this way isn't revealed until it's discarded.

7/14/2017
In a Two-Headed Giant game, Torment of Hailfire causes both opponents to sacrifice a nonland permanent, discard a card, or lose 3 life X times. Your opponents can choose the same torment or different ones each time.


 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Uppdaterad: 22:06:49, 16/12 -17
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!