Magic the Gathering
Magic the Gathering29384 MEDLEMMAR 983 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord 
REGELFRåGOR Kan man låta vissa saker på st... Commandeer och Approach of the...
Damage
Senast läst: 19:15:52, 22/11 -17. Läst 374 gånger.
Hekks
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 22/12 -11

61 rubriker
574 svar

Damage 07:25:16, 14/11 -17  
Kan någon vänlig själ förklara för mig varför jag kan döda Balduvian Horde med en Lightning Bolt och Wasteland Strangler trigger ability men inte Rhonas the Indomitable?

Mvh.

Sanojd
MEDLEM
Partille
@svm s. 1/2 -12

13 rubriker
295 svar

1. Rhonas är indestructible och t... 08:29:57, 14/11 -17  
Rhonas är indestructible och tar ingen skada av Lightning Bolt.
mixke
MEDLEM
@svm s. 29/10 -13

0 rubriker
4 svar

2. Ännu mer korrekt så tar han sk... 09:07:05, 14/11 -17  
Ännu mer korrekt så tar han skada av lightning bolt men dör inte av "lethal damage" eftersom han är indestructible.

CR 702.12b
A permanent with indestructible can’t be destroyed. Such permanents aren’t destroyed by lethal damage, and they ignore the state-based action that checks for lethal damage (see rule 704.5g).

Uppdaterad: 09:09:59, 14/11 -17
Hekks
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 22/12 -11

61 rubriker
574 svar

3. Alltså, Balduvian markeras med... 09:12:48, 14/11 -17  
Alltså, Balduvian markeras med 3 skada från bolt och avslutas från 1 med -3/-3 medan Rhonas inte ens markeras med 3 skada från bolten eller vadå?
Hekks
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 22/12 -11

61 rubriker
574 svar

4. Men man kan ju få bort en inde... 09:14:38, 14/11 -17  
mixke skrev 09:07, 14/11 -17 Ännu mer korrekt så tar han skada av lightning bolt men dör inte av "lethal damage" eftersom han är indestructible.

CR 702.12b
A permanent with indestructible can’t be destroyed. Such permanents aren’t destroyed by lethal damage, and they ignore the state-based action that checks for lethal damage (see rule 704.5g).

Men man kan ju få bort en indestructible med -x/-x. Det är det jag inte kopplar riktigt.
Varför kan man isf. kombinera skada med -x/-x på icke-indestructibles?
JonasHob
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

161 rubriker
1348 svar

5. För att skada och -x/-x är int... 09:34:02, 14/11 -17  
Hekks skrev 09:14, 14/11 -17
mixke skrev 09:07, 14/11 -17 Ännu mer korrekt så tar han skada av lightning bolt men dör inte av "lethal damage" eftersom han är indestructible.

CR 702.12b
A permanent with indestructible can’t be destroyed. Such permanents aren’t destroyed by lethal damage, and they ignore the state-based action that checks for lethal damage (see rule 704.5g).

Men man kan ju få bort en indestructible med -x/-x. Det är det jag inte kopplar riktigt.
Varför kan man isf. kombinera skada med -x/-x på icke-indestructibles?

För att skada och -x/-x är inte samma sak. Indestructible bryr sig inte om vanlig skada. Det känner av den, men ignorerar den. Dock kommer den dö om den får tillräckligt med -x/-x pga att dess toughness går ner till noll. Krångligt? Kanske. Men det är så det fungrar. Precis som att infectskada är separat från vanlig skada.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
The_Dark
MEDLEM
Storuman
@svm s. 30/1 -04

30 rubriker
760 svar

6. Enligt ovanstående exempel: Ba... 09:37:57, 14/11 -17  
Hekks skrev 09:12, 14/11 -17 Alltså, Balduvian markeras med 3 skada från bolt och avslutas från 1 med -3/-3 medan Rhonas inte ens markeras med 3 skada från bolten eller vadå?

Enligt ovanstående exempel: Balduvian Horde / Rhonas på brädet, sedan spelas en Lightning Bolt och därefter abilityn från Wasteland Strangler.

Balduvian Horde är en 5/5:a med 3 damage
Balduvian Horde är en 2/2:a med 3 damage (lethal)
Balduvian Horde går till gravhögen

---

Rhonas är en 4/4:a med 3 damage
Rhonas är en 1/1:a med 3 damage (lethal)
Rhonas går inte till graven pga indestructible, som säger att lethal damage ignoreras.

Det "tankefel" som många gör är att man tänker sig att damage som en creature tar också reducerar thoughness, vilket det inte gör. En 5/5:a med 3 damage har fortfarande 5 i thoughness.

I fallet med Rhonas är det därmed inte möjligt att kombinera skadan från Lightning Bolt med Wasteland Stranglers ability för att ta den till något annat än en 1/1:a. För att döda av den krävs det ytterligare någon -X/-X -effekt som tar den till 0 eller mindre i thoughness.
Bjorn
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

94 rubriker
4212 svar

7. -x/-x tar inte bort indestruct... 09:57:48, 14/11 -17  
Hekks skrev 09:14, 14/11 -17
mixke skrev 09:07, 14/11 -17 Ännu mer korrekt så tar han skada av lightning bolt men dör inte av "lethal damage" eftersom han är indestructible.

CR 702.12b
A permanent with indestructible can’t be destroyed. Such permanents aren’t destroyed by lethal damage, and they ignore the state-based action that checks for lethal damage (see rule 704.5g).

Men man kan ju få bort en indestructible med -x/-x. Det är det jag inte kopplar riktigt.
Varför kan man isf. kombinera skada med -x/-x på icke-indestructibles?

-x/-x tar inte bort indestructible. En 5/5 indestructible som får -3/-3 blir en 2/2 indestructible.
BYT BORD TILL


 
  Ixalan! Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!