Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 653 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Contraptions har anlänt!... 8 & 9 edition med black border ...
Varför just jag?
Senast läst: 15:14:43, 18/4 -24. Läst 6030 gånger.
karhart

Gruul
MEDLEM
Ersmark
@svm s. 7/5 -10

237 rubriker
2993 svar

21. Jag hade personligen reffat po... 22:27:49, 9/11 -17  
Fehulu skrev 21:16, 9/11 -17 Det var jag som reffade neutralt. Det är absolut inte menat som någon kritik mot dig personligen, du är säkert pålitlig.

Av de 96 andra bizzar jag haft sedan jag gick med 25/12 -16, har samtliga kommit i helt rimlig tid.
Har även gjort 87 köp på cardmarket.com, även där har samtliga kort kommit utan längre försening.

Med den bakgrunden valde jag att reffa neutralt, eftersom jag inte tidigare råkat ut för att det tagit så lång tid att få mina kort.

Hur hade du själv reffat?

Jag hade personligen reffat positivt med tanke på att posten var skurken i sammanhanget. Jag anser att så länge man kommunicerar och håller en fortlöpande dialog om eventuell ersättning eller dylikt så är det positivt. Men samtidigt är det inte en optimal biz, så jag förstår dig.

Men jag oroas fortfarande, det är fyra kuvert från mig som inte anlänt, trots snart en vecka sedan jag postade. Och det rör sig om bizar i 500-kronorsstorleken. Känns inte kul.
 
If it ain't fixed, it isn't broken.
Isanion

Dimir
MEDLEM
@svm s. 3/1 -11

34 rubriker
328 svar

22. Ett brev med 600:- i som jag s... 07:42:19, 10/11 -17  
Ett brev med 600:- i som jag skickade in till SvM för ett par månader sedan verkar också ha försvunnit. Utöver det har det försvunnit två eller tre gånger tidigare har jag för mig när jag har skickat och två gånger när folk har skickat till mig (inkl cardmarket) men det är under dom senaste 3-5 åren.

Uppdaterad: 07:44:35, 10/11 -17
egget
HEDERSMEDLEM
@svm s. 27/6 -04

233 rubriker
10411 svar

23. Känner igen detta. 2 brev har ... 08:12:58, 10/11 -17  
Känner igen detta. 2 brev har försvunnit för mig bara de närmsta månaderna (jämfört med 1, kanske 2 brev de senaste 15 åren).
culle
MEDLEM
Solna
@svm s. 2/7 -09

6 rubriker
140 svar

24. Har ett rek-brev från spanien ... 09:11:43, 10/11 -17  
Har ett rek-brev från spanien (mkm) som via PostNords egen tracking-service loggats som inkommet i landet till ngn sorteringsanläggning den 27/10 men som de helt tappat bort efter detta. Samtal till kundtjänst ger ungefär samma effekt som att försöka samtala med min 4-årige son; en massa svammel och oklarheter av typen "jag kan inte se mer än vad du själv gör på nätet" och "vi brukar aldrig tappa bort brev utan de brukar bara bli försenade mer eller mindre länge..."

Kommer ju förmodligen inte drabbas ekonomiskt av detta utan är ju spanjoren som får försöka claima tillbaka sina pengar men allt kommer ju ta några veckor/månader att reda ut...
Don
MEDLEM
Arvika
@svm s. 14/9 -06

132 rubriker
1779 svar

25. Man kan överklaga sin reklamat... 09:12:44, 10/11 -17  
karhart skrev 21:00, 9/11 -17
Blastoderm skrev 20:37, 9/11 -17 Du är inte ensam om det. Det är ganska exakt ett år sen brevet från dig försvann och sen dess har ytterligare två med säkerhet försvunnit. Väntar fortfarande på ett brev som skickades förrförra måndagen.

Senast i måndags fick jag ett brev som tog sex arbetsdagar att nå fram, och när det väl gjorde det var ena kortsidan uppriven och igenhäftad, otroligt nog låg korten kvar i brevet.

Jag har reklamerat samtliga försvunna och skadade försändelser och det enda svar jag får, efter att de jag pratat med hos kundtjänsten bett mig att just reklamera det, är att utredningen läggs ner då det är ett 1:a-klassbrev.

Från 2001 till oktober 2016 har jag inte förlorat en enda försändelse, nu är det tre (kanske fyra) försvunna, flera skadade och några som har skickats till helt fel ställe sen vår biz i fjol.

Det måste väl finnas något man kan göra? Ska det vara såhär, att man inte kan lita på statliga företag? Var är samhället på väg? Nu menar jag inte att låta överdramatisk, men jag börjar bli jävligt less. Vem kan vi kontakta?

Man kan överklaga sin reklamation till kundombudsmannen;

kundombudsmannen@postnord.com

Det har jag gjort vid två tillfällen när det handlat om rejält skadade försändelser. Har då fått ersättning motsvarande kortens värde utbetalat till konto. Jag har då formulerat mig såhär;

Hej!

Som jag även skrev i min reklamation anser jag inte att Ni fullföljt era åtaganden på ett korrekt sätt. Jag hävdar att det genom grov vårdslöshet har uppkommit skador på min försändelse samt att innehållet fått såpass omfattande skador att det numera är att betrakta som värdelöst. Värdet får betraktas som ringa, 250:-, men jag vill ändå mena att man kan kräva en trygg och säker hantering. Så kan omöjligt ha skett i detta fall.

Bifogar omfattande dokumentation kring det hela (vill samtidigt föreslå att gränsen för bilders storlek höjs, 1mb är ingenting med dagens kameror).

Mina kontaktuppgifter;

Har som sagt gjort detta 2 gånger och båda gångerna fått ersättning.
Radwin
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 25/11 -03

2 rubriker
154 svar

26. Jag har skickat runt 270 bizza... 09:49:59, 10/11 -17  
Jag har skickat runt 270 bizzar sedan augusti, inget brev har försvunnit hittills. Jag skickar i företagsmärkta kuvert, 2 har studsat tillbaka.

För 2 år sedan när jag sålde min power försvann en Mox Ruby som var skickad med rekommenderat.

Uppdaterad: 09:55:53, 10/11 -17
karhart

Gruul
MEDLEM
Ersmark
@svm s. 7/5 -10

237 rubriker
2993 svar

27. Bra! Men frågan är ju om man k... 10:37:29, 10/11 -17  
Don skrev 09:12, 10/11 -17
karhart skrev 21:00, 9/11 -17
Blastoderm skrev 20:37, 9/11 -17 Du är inte ensam om det. Det är ganska exakt ett år sen brevet från dig försvann och sen dess har ytterligare två med säkerhet försvunnit. Väntar fortfarande på ett brev som skickades förrförra måndagen.

Senast i måndags fick jag ett brev som tog sex arbetsdagar att nå fram, och när det väl gjorde det var ena kortsidan uppriven och igenhäftad, otroligt nog låg korten kvar i brevet.

Jag har reklamerat samtliga försvunna och skadade försändelser och det enda svar jag får, efter att de jag pratat med hos kundtjänsten bett mig att just reklamera det, är att utredningen läggs ner då det är ett 1:a-klassbrev.

Från 2001 till oktober 2016 har jag inte förlorat en enda försändelse, nu är det tre (kanske fyra) försvunna, flera skadade och några som har skickats till helt fel ställe sen vår biz i fjol.

Det måste väl finnas något man kan göra? Ska det vara såhär, att man inte kan lita på statliga företag? Var är samhället på väg? Nu menar jag inte att låta överdramatisk, men jag börjar bli jävligt less. Vem kan vi kontakta?

Man kan överklaga sin reklamation till kundombudsmannen;

kundombudsmannen@postnord.com

Det har jag gjort vid två tillfällen när det handlat om rejält skadade försändelser. Har då fått ersättning motsvarande kortens värde utbetalat till konto. Jag har då formulerat mig såhär;

Hej!

Som jag även skrev i min reklamation anser jag inte att Ni fullföljt era åtaganden på ett korrekt sätt. Jag hävdar att det genom grov vårdslöshet har uppkommit skador på min försändelse samt att innehållet fått såpass omfattande skador att det numera är att betrakta som värdelöst. Värdet får betraktas som ringa, 250:-, men jag vill ändå mena att man kan kräva en trygg och säker hantering. Så kan omöjligt ha skett i detta fall.

Bifogar omfattande dokumentation kring det hela (vill samtidigt föreslå att gränsen för bilders storlek höjs, 1mb är ingenting med dagens kameror).

Mina kontaktuppgifter;

Har som sagt gjort detta 2 gånger och båda gångerna fått ersättning.

Bra! Men frågan är ju om man kan tillämpa detta vid försvunnen leverans.
 
If it ain't fixed, it isn't broken.
a06petah

Rakdos
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 22/5 -09

43 rubriker
393 svar

28. Kundombudsmannen är ett skämt,... 13:58:51, 10/11 -17  
Don skrev 09:12, 10/11 -17
karhart skrev 21:00, 9/11 -17
Blastoderm skrev 20:37, 9/11 -17 Du är inte ensam om det. Det är ganska exakt ett år sen brevet från dig försvann och sen dess har ytterligare två med säkerhet försvunnit. Väntar fortfarande på ett brev som skickades förrförra måndagen.

Senast i måndags fick jag ett brev som tog sex arbetsdagar att nå fram, och när det väl gjorde det var ena kortsidan uppriven och igenhäftad, otroligt nog låg korten kvar i brevet.

Jag har reklamerat samtliga försvunna och skadade försändelser och det enda svar jag får, efter att de jag pratat med hos kundtjänsten bett mig att just reklamera det, är att utredningen läggs ner då det är ett 1:a-klassbrev.

Från 2001 till oktober 2016 har jag inte förlorat en enda försändelse, nu är det tre (kanske fyra) försvunna, flera skadade och några som har skickats till helt fel ställe sen vår biz i fjol.

Det måste väl finnas något man kan göra? Ska det vara såhär, att man inte kan lita på statliga företag? Var är samhället på väg? Nu menar jag inte att låta överdramatisk, men jag börjar bli jävligt less. Vem kan vi kontakta?

Man kan överklaga sin reklamation till kundombudsmannen;

kundombudsmannen@postnord.com

Det har jag gjort vid två tillfällen när det handlat om rejält skadade försändelser. Har då fått ersättning motsvarande kortens värde utbetalat till konto. Jag har då formulerat mig såhär;

Hej!

Som jag även skrev i min reklamation anser jag inte att Ni fullföljt era åtaganden på ett korrekt sätt. Jag hävdar att det genom grov vårdslöshet har uppkommit skador på min försändelse samt att innehållet fått såpass omfattande skador att det numera är att betrakta som värdelöst. Värdet får betraktas som ringa, 250:-, men jag vill ändå mena att man kan kräva en trygg och säker hantering. Så kan omöjligt ha skett i detta fall.

Bifogar omfattande dokumentation kring det hela (vill samtidigt föreslå att gränsen för bilders storlek höjs, 1mb är ingenting med dagens kameror).

Mina kontaktuppgifter;

Har som sagt gjort detta 2 gånger och båda gångerna fått ersättning.

Kundombudsmannen är ett skämt, hade ett ärende hos postnord på brev som vart söndertrasat med värdefulla kort i, efter MYCKET om och men och flera turer med kundtjänst skickade jag ett långt brev till kundombudsmannen på postnord. Detta var över ett år sen och jag har ännu inte fått något svar...
 
<Forumsignatur>
Vindicate

Simic
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 18/11 -01

193 rubriker
679 svar

29. Köpte kort på magiccardmarket ... 22:23:13, 10/11 -17  
Köpte kort på magiccardmarket för cirka 200 euro, spårbart och allt. Nånstans i Sverige försvann brevet, blev bollad runt mellan mitt utlämningsställe och nån postsorteringscentral. De var väldigt trevliga men svaret var ungefär att 43 försändelser hade skickats till mitt utlämningsställe men bara 42st hade typ checkats in i deras system så troligen var just mitt brev borta.

Efter lite mer än en månad fick jag ersättning men säljaren fick bara nån tredjedel av värdet från posten i Belgien, han var lagom nöjd.

Förutom det missödet tror jag att jag bara varit med om ett förlorat brev på närmare tusen affären på svm/mcm.
Slanfan

Simic
HEDERSMEDLEM
Hägersten
@svm s. 1/7 -04

61 rubriker
523 svar

30. Inte för att jag arbetar på Po... 00:05:06, 11/11 -17  
Inte för att jag arbetar på PostNord...det gör jag inte!

Men OM det ändå var förmånligt och enkelt att driva verksamhet med vinst när det kommer till logistik så hade troligene ingen klagat...och de krav som ställd på postnord (samt andra brev-transportörer) gör det inte direkt enklare för de verksamheter som försöker leva på postgång.

Att brev försvinner är såklart tråkigt, och hanteringsfel är i de allra flesta fall boven i dramat, men hur många skriver extremt nogrannt och tydligt...egentligen?

Mina tips som skickar ganska mkt brev både privat och inom företaget är:
  • Om möjligt skriv inte för hand utan skriv ut adress med hjälp av skrivare. (Om ändå SVM kunde lösa en Print-funktion för Bizzar så man slapp markera och välja skriv ut markering samt lägga till ett val att printa VIK-kuvär vore det ju kalas!)
  • Ange ALLTID avsändare när du skickar brev.
  • Väg dina brev och applicera korrekt porto! (För lite porto tenderar att hamna i fel hantering och kan dröja eller returneras. Saknas då avsändare hamnar brevet ibland i limbo!)
  • Lägg inte dina brev i brevlådor som töms sällan eller är placerade på platser du själv inte skulle vilja vistas på under ”okristna” tider utan att vrida Magic: The Street Gathering

 
Besök min CUBE-sida och kommentera.

Kolla in min WANT och om du har kort så SKRIK TILL!
Uppdaterad: 00:21:22, 11/11 -17
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

31. För att börja med att besvara ... 00:45:05, 11/11 -17  
För att börja med att besvara det ursprungliga inlägget så är min gissning att det helt enkelt beror på otur kring vilka personer som är inblandade i hanteringen av just dina försändelser. En eller flera slarvers i närheten av dig i logistikkedjan. Min fru ägnar sig åt hundsport och många av hennes bekanta köper och säljer färgglada halsband och liknande, som likt magickort postas kors och tvärs över landet. En bekant fick fyra försändelser i rad levererade i form av tom, söndertrasad/uppsliten blå Posten-påse från samma avsändare under någon månads tid. Knappast en slump, och det är troligen inte det i ditt fall heller.

Jag har själv hållit på och skickat och tagit emot kort i kuvert i ca 1,5 år nu och har väl totalt hunnit med tusentalet transaktioner. På dessa har två stycken försvunnit helt. Ett brev som jag skickade, och det andra var faktiskt en beställning från SvM-butiken.

Något som jag skulle notera som lite extra anmärkningsvärt, om än inte särskilt förvånande kanske, var att runt jultider förra året (slutet på november fram tills mitten på januari kanske) var posthanteringen fullständigt katastrofal. Massor av brev som tog 7-10 dagar att komma fram, rekordet var 21 dagar för ett helt vanligt brev. Det var även under denna period som min enda borttappade skickade försändelse inträffade. Lärdomen blir att låta bli att posta saker runt jul och i år ska jag försöka skära ner på biz:andet rejält.
Butiken
REDAX
Göteborg
@svm s. 19/10 -05

66 rubriker
149 svar

32. Jag har för mig att felprocent... 04:52:24, 11/11 -17  
Jag har för mig att felprocenten för leveranser med posten (dvs helt borta och inte bara strul) tidigare har legat på ca 0,5 promille men det känns som om det kan komma att gå upp lite i nästa mätning pga mycket ny personal.

Den förändring som strulat till det mest för oss på SvM butiken är att posten företagscenter har minskat sina öppettider vilket innebär att ibland kan det vara problem att hinna med att lämna in posten vilket kan leda till en dags försening från vår sida, lite tråkigt då folk får vänta på sina kort.

Butiken // Flax
Queldion

Azorius
MEDLEM
Västerås
@svm s. 8/10 -04

431 rubriker
8090 svar

33. Felmarginalen ligger oerhört m... 12:11:07, 11/11 -17  
Butiken skrev 04:52, 11/11 -17 Jag har för mig att felprocenten för leveranser med posten (dvs helt borta och inte bara strul) tidigare har legat på ca 0,5 promille men det känns som om det kan komma att gå upp lite i nästa mätning pga mycket ny personal.

Den förändring som strulat till det mest för oss på SvM butiken är att posten företagscenter har minskat sina öppettider vilket innebär att ibland kan det vara problem att hinna med att lämna in posten vilket kan leda till en dags försening från vår sida, lite tråkigt då folk får vänta på sina kort.

Butiken // Flax

Felmarginalen ligger oerhört mycket högre idag.
Felmarginalen du pratar om är nog också från deras interna mätning.
De klarar idag inte av att leverera A-post enligt gällandr lag, 85% på 1 dag och 98% på tre dagar. Därför ändras postlagen för att Postnord ska kunna fortsätta leverera A-post.
 
Ny auktion, mycket commander, FOILS!

endbringer presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion Blandat godis Premodern! Mox Diamond, Sliver Queen etc.

Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

Treachery (FN) 325:-

Sulfurous Springs (EX) 35:-

Yavimaya Coast (EX) 85:-

Yavimaya Hollow (GD) 625:-

Sol Ring (GD) 70:-

Lightning Bolt (PR) 20:-

Adarkar Wastes (PR) 60:-

Adarkar Wastes (FN) 40:-

Adarkar Wastes (EX) 45:-

Ankh of Mishra (GD) 35:-

Counterspell (PR) 20:-

Flooded Strand (EX) 454:-

Mystic Remora (PR) 25:-

Serendib Efreet (GD) 50:-

Academy Rector (FN) 500:-

Wrath of God (GD) 30:-

Karplusan Forest (PR) 35:-

Karplusan Forest (EX) 30:-

Sylvan Library (FN) 265:-

Enlightened Tutor (GD) 235:-


BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!