Magic the Gathering
Magic the Gathering29278 MEDLEMMAR 897 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord 
REGELFRåGOR First strike utanför combat ph... hjälp...
The Scarab God + Tarmogoyf
Senast läst: 23:11:47, 21/10 -17. Läst 752 gånger.
DaBoo
MEDLEM
Örebro
@svm s. 18/3 -15

3 rubriker
1 svar

The Scarab God + Tarmogoyf 04:53:22, 11/10 -17  
Tja! En fråga som uppstod mellan mig och min vän handlar om interaktionen mellan The Scarab God och Tarmogoyf.

Om goyf är i en grav, och guden exilar den med sin ability, vad för P/T kommer kopian ha?
Samma som en vanlig goyf ( */1+*) eller 4/4?

Min första tanke var att en goyf's P/T är en modifier (Layer 7c), men efter att ha läst lite i Layers och andra regler, vill jag revidera och ändra min uppfattning.

Jag tolkar nu det som att goyf'ens P/T är en "characteristic-defining ability" (hädanefter CDA)
(Layer 7a) och inte Modifier (7c)

Kopian får ett Set Value (7b) på P/T som är 4/4, och ifall en goyf's P/T är CDA, borde då alltså Set Value skriva över dess CDA, och därmed vara en 4/4

Har jag fått något om bakfoten, är det något flummigt, eller har jag numera en korrekt uppfattning?

karhart
MEDLEM
Kåge
@svm s. 7/5 -10

220 rubriker
2881 svar

1. Goyf är en goyf zombie med pt ... 05:47:35, 11/10 -17  
Goyf är en goyf zombie med pt 4/4.
 
If it ain't fixed, it isn't broken.
Choper
JUDGE L2
Skövde
@svm s. 26/5 -04

40 rubriker
1477 svar

2. Det är en cda ja. Så fort det ... 06:07:18, 11/10 -17  
Det är en cda ja. Så fort det står stjärnor i p/t fönstret så är det en god ledtråd om att det handlar om cda.

Cda är det i princip när något säger "jag Är det här". Kan tex handla om färg: "jag Är grön" "jag Är färglös" eller att vara korttyp "jag Är alla creature typer".

skillnaden mot icke cda är att de pratar om att de Får någonting, "jag Får den här förmågan" (exemepel Necrotic Ooze)



Jämför med tex Knight of the Reliquary. Här har du inte en förmåga som säger "jag är så här" utan istället "jag får det här". Knekten är en 2/2a som får någonting mer. Goyf är */*+1


notera även att förmågor som påverkar andra objekt än sig själv aldrig är cda. Painter's Servant eller Blood Moon är inte cda. Om de vore det skulle det räcka med att ha dem i leken för att de skulle gälla.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 06:39:22, 11/10 -17
Fehulu
MEDLEM
Säffle
@svm s. 25/12 -16

1 rubriker
7 svar

3. Jag antar att det samma gäller... 07:50:57, 11/10 -17  
Jag antar att det samma gäller för Consuming Aberration som blir exilad med god-pharaos gift då? Alltså Consuming blir en 4/4, som inte ökar p/t i takt med graveyard?

Uppdaterad: 08:50:47, 11/10 -17
Choper
JUDGE L2
Skövde
@svm s. 26/5 -04

40 rubriker
1477 svar

4. Ja.... 09:16:08, 11/10 -17  
Ja.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Fehulu
MEDLEM
Säffle
@svm s. 25/12 -16

1 rubriker
7 svar

5. Sååå, om jag gör en token av n... 10:02:20, 11/10 -17  
Sååå, om jag gör en token av necrotic ooze medans consuming aberration finns i graven får necrotic ooze */*?
Choper
JUDGE L2
Skövde
@svm s. 26/5 -04

40 rubriker
1477 svar

6. Är p/t cda en aktiverad förmåg... 10:28:23, 11/10 -17  
Är p/t cda en aktiverad förmåga menar du? :)

svaret är nej iaf.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Preacher
MEDLEM
Harlösa
@svm s. 16/2 -11

82 rubriker
1612 svar

7. har spelat magic till och från... 14:53:12, 11/10 -17  
har spelat magic till och från sen 1995 och när man läser sådant här inser jag hur lite jag kan... tur att man inte har några goyfs...:)
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

272 rubriker
7560 svar

8. Jämför med om du har en goyf i... 17:20:07, 12/10 -17  
Jämför med om du har en goyf i spel och spelar Humble på den.

Stryk det. Wings of Velis Vel
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
Uppdaterad: 17:21:08, 12/10 -17

Discus presenterar ett smakprov från sin have
Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

BYT BORD TILL


 
  Ixalan! Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!