Magic the Gathering
Magic the Gathering34876 medlemmar 683 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
MODERN Tron, modern och banningar... Mono-U Reservoir ...
Metat i modern?
Senast läst: 02:08:44, 16/4 -24. Läst 3936 gånger.
Ollegunnar
MEDLEM
Skara
@svm s. 4/3 -14

86 rubriker
153 svar

Metat i modern? 18:38:56, 12/9 -17  
Tjenare!

Jag har inte spelat magic på något år nu men fick ett sug till att komma tillbaka samtidgt som jag säljer av några kort. Det slog mig dock att många kort som var dyrgripar när jag spelade t.ex Vendillion Clique, snapcaster mage och cryptic command är fortfarande dyra men har sjunkit ordentligt! Någon som kan svara på varför? Såg att detta gällde många kort!

Sen är jag nyfiken på metat i Sverige! Är merfolk fortfarande en gångbar lek?

elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

1. Cryptic, Snapcaster och Vendil... 18:54:42, 12/9 -17  
Cryptic, Snapcaster och Vendilion Clique har alla reprintas nyligen. Sen är de väl inte tier 1 i modern just nu vilket påverkar (Snappy kanske fortfarande är dock, har inte dunder koll).
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
Louie
MEDLEM
Lund
@svm s. 7/5 -12

95 rubriker
1339 svar

2. Det är mycket Eldrazi tron och... 19:04:15, 12/9 -17  
Det är mycket Eldrazi tron och Grixis Death's Shadow just nu samt Scapeshift som spelas. Men överlag väldigt blandat med lekar, allt har typ en chans mot de flesta lekar.

Av just de korten du nämner har de som sagts reprintats samt är inte med i några T1 lekar förutom Snapcaster Mage.
 
If it's broken, fix it.
If it's not, fix it anyway!
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

3. Jag tycker inte att Tier 1 är ... 19:22:39, 12/9 -17  
Jag tycker inte att Tier 1 är inget man kan använda om modern förutom för day 2 GPs eller större turneringar som worlds/pts. Skillnader i win% från det folk kallar tier 2-3 till tier 1 är extremt små och vara bekant med formatet och spela sin lek väl väger betydligt tyngre.

Man kan spela precis vad som helst i modern och göra bra ifrån sig, tom på GP nivå. Alltid nån random som går 7-2 med UB Mill eller nån konstig prison deck. Sånna lekar förstår jag dock att man kallar tier 2-3 då dom är väldigt "fringe". Däremot är inte UWr och UW kontroll något att fnysa åt längre. Cryptic-snap må kanske inte vara absolut tier 1 men det är helt klart en av dom bästa lekarna i formatet, tillsammans med 15-20 andra.

Edit: Min poäng är att alla som frågar sånt här ska oftast bygga nått för FNM eller pptqs, kanske side events på GPs osv. För sånt bör man hitta något man gillar och hålla sig till det, övning > tier.

Merfolk är en bra sleeper deck, Spreading Seas' är nog bättre än den någonsin varit, dock är Fatal Push såklart ett problem.
 
"From void evolved Phyrexia. Great Yawgmoth, Father of Machines, saw its perfection. Thus The Grand Evolution began."
—Phyrexian Scriptures
Uppdaterad: 19:35:32, 12/9 -17
Louie
MEDLEM
Lund
@svm s. 7/5 -12

95 rubriker
1339 svar

4. Håller absolut med dig! Det m... 20:04:00, 12/9 -17  
Ice_Age skrev 19:22, 12/9 -17 Jag tycker inte att Tier 1 är inget man kan använda om modern förutom för day 2 GPs eller större turneringar som worlds/pts. Skillnader i win% från det folk kallar tier 2-3 till tier 1 är extremt små och vara bekant med formatet och spela sin lek väl väger betydligt tyngre.

Man kan spela precis vad som helst i modern och göra bra ifrån sig, tom på GP nivå. Alltid nån random som går 7-2 med UB Mill eller nån konstig prison deck. Sånna lekar förstår jag dock att man kallar tier 2-3 då dom är väldigt "fringe". Däremot är inte UWr och UW kontroll något att fnysa åt längre. Cryptic-snap må kanske inte vara absolut tier 1 men det är helt klart en av dom bästa lekarna i formatet, tillsammans med 15-20 andra.

Edit: Min poäng är att alla som frågar sånt här ska oftast bygga nått för FNM eller pptqs, kanske side events på GPs osv. För sånt bör man hitta något man gillar och hålla sig till det, övning > tier.

Merfolk är en bra sleeper deck, Spreading Seas' är nog bättre än den någonsin varit, dock är Fatal Push såklart ett problem.

Håller absolut med dig!
Det man tycker om att spela ska man spela, oavsett hur "bra" den är i dagens meta.

Gick själv 7-2 dag 1 i köpenhamn med 8rack, det stämmer med min erfarenhet att kunna sin lek, vad man möter och vad som finns i brädan gör sjukt mycket för hur bra det går. Stal till och med ett game mot snubben som vann hela GP runda 9 (varpå han ställde om sig och spelade sjukt bra med det han hade mot min lek och gav mig ganska mycket pisk trots flera jobbiga spells och bra drag).
 
If it's broken, fix it.
If it's not, fix it anyway!
mabe
MEDLEM
Västerås
@svm s. 16/1 -04

312 rubriker
3182 svar

5. Merfolk med en kunnig chaufför... 21:55:12, 12/9 -17  
Merfolk med en kunnig chaufför är alltid ett hot på bordet - ja.
 
Mabe

"Äger du icke gåvan av en övertygelse om det man icke ser, så akta dig dock för den motsatta plumpa meningen, att vad man icke ser icke är." /
Viktor Rydberg
LasseKongo
MEDLEM
Enskede
@svm s. 14/11 -14

22 rubriker
48 svar

6. Jag antar att destå mer ''caus... 22:23:52, 12/9 -17  
Jag antar att destå mer ''causal'' turnering destå mer kommer vissa tier 1 lekar att få¨problem av hemmabyggen som är bra mot enbart ett par lekar i formatet. Modern är ett väldigt brett format och därför kan man väl dra ihop det mesta och göra vinstbart.

Jag pratar av egna erfarenheter men jag spelar ENBART modern på dragon's lair på tisdagar(motsvarar väl en vanlig FNM). Tror de lekar som går bäst i längden på sådana ställen är ngn form av burn/zoo eller affinity som slaktar allt ''random'' och har OK vs resten?

Jag lirar själv en Tier 2/3 lek i form av MONO U TRON och är en ganska dålig magicspelare. Men jag tror att i ungefär 50% av matcherna har jag förlorat pga av mina egna misstag med resten är väl dåliga matchups.

Uppdaterad: 22:25:16, 12/9 -17
Steamliner
MEDLEM
@svm s. 7/9 -13

34 rubriker
538 svar

7. "Metat i Sverige" är lite svår... 22:58:05, 12/9 -17  
"Metat i Sverige" är lite svårdefinierat, men lokalt i Malmö var vi 23 spelare på Green Factions Modern Monday igår och räknade in tiotalet arketyper bland lekarna. Lekarna som gått 4-0 senaste månaden är Titanshift, Naya Burn, Living End och Grixis Death's Shadow. Blandad kompott med andra ord, vilket återspeglar modern som format. Bredden gör det knepigt att slå metat på mindre turneringar, så mitt råd är att hitta en lek som har en stabil egen plan och som du trivs med och kör på den. Merfolk funkar alltid, så om du tänder på "små blå som slår för två" är det bara att träna .
 
Reprinta Back to Basics!
För övrigt anser jag att Staffanstorp bör förstöras.
mabe
MEDLEM
Västerås
@svm s. 16/1 -04

312 rubriker
3182 svar

8. ...och de slår oftast mycket h... 23:14:45, 12/9 -17  
Steamliner skrev 22:58, 12/9 -17 "Metat i Sverige" är lite svårdefinierat, men lokalt i Malmö var vi 23 spelare på Green Factions Modern Monday igår och räknade in tiotalet arketyper bland lekarna. Lekarna som gått 4-0 senaste månaden är Titanshift, Naya Burn, Living End och Grixis Death's Shadow. Blandad kompott med andra ord, vilket återspeglar modern som format. Bredden gör det knepigt att slå metat på mindre turneringar, så mitt råd är att hitta en lek som har en stabil egen plan och som du trivs med och kör på den. Merfolk funkar alltid, så om du tänder på "små blå som slår för två" är det bara att träna .

...och de slår oftast mycket hårdare än så...!
 
Mabe

"Äger du icke gåvan av en övertygelse om det man icke ser, så akta dig dock för den motsatta plumpa meningen, att vad man icke ser icke är." /
Viktor Rydberg
pussah

Dimir
MEDLEM
Ursviken
@svm s. 18/10 -10

85 rubriker
558 svar

9. Som andra säger så går det mes... 07:46:27, 13/9 -17  
Som andra säger så går det mesta att spela i modern, men här finns en ganska bra meta breakdown: http://mtgtop8.com/format?f=MO

Sen hur det ser ut just i det område du kommer spela kan vara en helt annan sak
 
"Legacy is like a onion, layers upon layers and lots of crying" - Patrick Chapin
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!