Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 651 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Azusa, Lost but Seeking... Planeswalker redirect damage ...
Academy Rector + kopior
Senast läst: 18:30:44, 22/4 -24. Läst 984 gånger.
yohaan81
MEDLEM
Örebro
@svm s. 10/4 -09

235 rubriker
488 svar

Academy Rector + kopior 12:44:30, 9/9 -17  
Academy Rector är ute och har Blade of Selves equipped, anfaller en motståndare och får in 2st till som anfaller övriga motståndare, på ett eller annat sätt får jag token versionerna att dö.
kommer jag kunna välja att dem ska "exiles" och leta enchantment? eller försvinner tokens innan jag kan använda abilityn?

lite osäker för på kortet står det "när den är i graveyard" medans oracle säger "When Academy Rector dies, you may exile it. If you do, search your library for an enchantment card, put that card onto the battlefield, then shuffle your library."

men de står inte "instead" heller, som vissa kort har "when bla bla is put into a graveyard, exile it instead" vilket gör att den inte hamnar i graven.

så, går det att använda Academy Rector ability på döende token versioner?

pettdan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 1/7 -10

6 rubriker
362 svar

1. Academy Rectors effekt triggar... 19:10:56, 9/9 -17  
Academy Rectors effekt triggar när den åker i graven och lägger sig överst på stacken. När den effekten resolvar behöver du kunna exila kortet från graven. Det kommer inte att gå för en kopia/token som försvinner direkt när den åker i graven (kan inte detaljerna där, det kanske är replacement.. Men den är definitivt inte där när rektorns effekt väl får resolva).

Edit: gammal tråd från 2011 om samma fråga och två andra. Inga uppdateringar till det vad jag känner till. Men jag är ju inte expert eller domare...
http://www.mtgsalvation.com/forums/magic-fundamentals/magic-rulings/magic-rulings-archives/287154-academy-rector

Uppdaterad: 19:14:42, 9/9 -17
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

2. Pettdan beskriver det hela väl... 07:39:03, 10/9 -17  
Pettdan beskriver det hela väldigt bra.

Det är en sba att token slutar existera.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
yohaan81
MEDLEM
Örebro
@svm s. 10/4 -09

235 rubriker
488 svar

3. ja det som blev klurigt för mi... 10:37:39, 10/9 -17  
ja det som blev klurigt för mig är var/när/hur.
andra kort har ju exempelvis "exile it instead"
och andra har "whenever blabla is put into a graveyard"
eller som flashback som måste ligga i graven.

men här blev jag förundrar just över vad som står på kortet vilket borde göra det solklart att en token inte kan nyttja detta.
men så är oracle text = "When Academy Rector dies, you may exile it. If you do, search your library for an enchantment card, put that card onto the battlefield, then shuffle your library."

och då kommer frågan "when academy rector dies" när räknas något som "dött" påvägen ner till graveyard? om det finns någon sådan fas, för när vi lirar här så svarar man ju ibland på att saker ska åka ner i graven.

men då antar jag att ett creature är inte räknat som dött förens den är fysiskt i graven.
pettdan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 1/7 -10

6 rubriker
362 svar

4. Jag har alltid tyckt att Recto... 10:49:28, 10/9 -17  
Jag har alltid tyckt att Rector är svårläst själv, men har spelat Rector Nic Fit sedan några år och då får man lära sig.

"When" är ett nyckelord som, liksom "whenever", indikerar att det är en triggered ability. Det innebär att effekten lägger sig överst på stacken. Rektorn triggar när den dör ("dies"), vilket är när den åker i gravhögen.

"A triggered ability can be identified by the words 'when', 'whenever', or 'at', which will usually be found at the start of the ability."

Från: https://mtg.gamepedia.com/Triggered_ability (slumpmässig google-träff)

När den räknas som död/i graven? När du resolvar effekten som dödar rectorn, då triggar rektorns effekt direkt. Tokens som dör triggar också sådana effekter, men sådana krångligheter skulle jag kolla med domare (men där har ju Choper redan indirekt hjälpt oss och bekräftat, tror jag, tackar!)

Uppdaterad: 10:50:39, 10/9 -17
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!