Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 653 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Mana Drain reprint i Iconic Ma... Expansioner efter storlek (ant ...
Nu får det vara nog (ang. Rekommenderat brev)
Senast läst: 21:58:31, 18/4 -24. Läst 7386 gånger.
Cogo
MEDLEM
Luleå
@svm s. 2/3 -09

16 rubriker
362 svar

21. De gånger jag skickat REK har ... 11:23:56, 4/9 -17  
De gånger jag skickat REK har jag alltid erbjudit mig att stå för någon del av REK-kostnaden.

Exempelvis har jag någon gång tagit 70kr betalt för totala frakten och bjudit på de extra kronorna det kostat.

Någon annan gång har jag erbjudit mig att stå för ungefär halva. Sagt "Lägg på 35kr så står jag för resten".

Etc etc etc etc etc. Finns massor med olika alternativ. Svårt med REK då jag inte har någon våg hemma heller. Inte som att jag kommer bråka över ett frimärke om min packning gjort att brevet kostar 2 frimärken när jag bara bett om betalning för 1 frimärke.


Summa summarum tycker jag att om man väl börjar diskutera REK, då borde det handla om sådana summor att säljaren kan stå för någon del av frakten. Tex hade det varit oerhört enkelt om hela SVM använde samma portotabell, inkl att all REK kostar rakt upp och ner 70kr. De gånger det kostar 7-21kr utöver 70kr tycker jag gott säljaren kan bjuda på.



(Visst läste och förstod du att jag även inkluderar mig själv som säljare i texten?)
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

22. Du låter som en resonlig och h... 11:41:53, 4/9 -17  
Cogo skrev 11:23, 4/9 -17 De gånger jag skickat REK har jag alltid erbjudit mig att stå för någon del av REK-kostnaden.

Exempelvis har jag någon gång tagit 70kr betalt för totala frakten och bjudit på de extra kronorna det kostat.

Någon annan gång har jag erbjudit mig att stå för ungefär halva. Sagt "Lägg på 35kr så står jag för resten".

Etc etc etc etc etc. Finns massor med olika alternativ. Svårt med REK då jag inte har någon våg hemma heller. Inte som att jag kommer bråka över ett frimärke om min packning gjort att brevet kostar 2 frimärken när jag bara bett om betalning för 1 frimärke.


Summa summarum tycker jag att om man väl börjar diskutera REK, då borde det handla om sådana summor att säljaren kan stå för någon del av frakten. Tex hade det varit oerhört enkelt om hela SVM använde samma portotabell, inkl att all REK kostar rakt upp och ner 70kr. De gånger det kostar 7-21kr utöver 70kr tycker jag gott säljaren kan bjuda på.



(Visst läste och förstod du att jag även inkluderar mig själv som säljare i texten?)

Du låter som en resonlig och hyvens säljare helt enkelt. Det är sådana gånger jag slänger in en extra femtiolapp efteråt, bara som tack för det trevliga bemötandet.
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
Nr42

Golgari
MEDLEM
Vittinge
@svm s. 11/8 -04

99 rubriker
1774 svar

23. En anledning till att man vill... 12:11:14, 4/9 -17  
En anledning till att man vill ha 70kr för REK kan ju vara för att man inte är säker på om man kan använda skicka direkt när man väl ska skicka det.

/V
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

24. Så man får alltså inte ta beta... 12:18:52, 4/9 -17  
chrono skrev 11:16, 4/9 -17 Alltså hade du skrivit 70+Porto och sedan använt skicka direkt för 63 hade jag inte tyckt att det var ok och reffat negativt.

Så man får alltså inte ta betalt för en tjänst? Jag köper papper, kuvert, tejp lägger ner extra tid för att ordna med rek (måste ju ändå gå till postombud och stå i kö även om jag köper via skicka direkt). Det är sju (7!) koronor.

Ett frimärke, 10kr, en kexchoklad känns rätt meningslöst om du köper ett dual eller tabernakel eller whatever.
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

25. Det hela handlar nog bara om a... 12:27:14, 4/9 -17  
Tibia skrev 12:18, 4/9 -17
chrono skrev 11:16, 4/9 -17 Alltså hade du skrivit 70+Porto och sedan använt skicka direkt för 63 hade jag inte tyckt att det var ok och reffat negativt.

Så man får alltså inte ta betalt för en tjänst? Jag köper papper, kuvert, tejp lägger ner extra tid för att ordna med rek (måste ju ändå gå till postombud och stå i kö även om jag köper via skicka direkt). Det är sju (7!) koronor.

Ett frimärke, 10kr, en kexchoklad känns rätt meningslöst om du köper ett dual eller tabernakel eller whatever.

Det hela handlar nog bara om att man ska vara ärlig.
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

26. Sålänge man skriver tydligt va... 12:37:26, 4/9 -17  
caitlin skrev 12:27, 4/9 -17
Tibia skrev 12:18, 4/9 -17
chrono skrev 11:16, 4/9 -17 Alltså hade du skrivit 70+Porto och sedan använt skicka direkt för 63 hade jag inte tyckt att det var ok och reffat negativt.

Så man får alltså inte ta betalt för en tjänst? Jag köper papper, kuvert, tejp lägger ner extra tid för att ordna med rek (måste ju ändå gå till postombud och stå i kö även om jag köper via skicka direkt). Det är sju (7!) koronor.

Ett frimärke, 10kr, en kexchoklad känns rätt meningslöst om du köper ett dual eller tabernakel eller whatever.

Det hela handlar nog bara om att man ska vara ärlig.

Sålänge man skriver tydligt vad man tar för att t.ex. skicka rek. så är man ju ärlig. Oavsett vilken tjänst man använder sen och vad den kostar.
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

27. Jo, jag förstår vad du menar. ... 12:50:33, 4/9 -17  
Bjorn skrev 12:37, 4/9 -17
caitlin skrev 12:27, 4/9 -17
Tibia skrev 12:18, 4/9 -17
chrono skrev 11:16, 4/9 -17 Alltså hade du skrivit 70+Porto och sedan använt skicka direkt för 63 hade jag inte tyckt att det var ok och reffat negativt.

Så man får alltså inte ta betalt för en tjänst? Jag köper papper, kuvert, tejp lägger ner extra tid för att ordna med rek (måste ju ändå gå till postombud och stå i kö även om jag köper via skicka direkt). Det är sju (7!) koronor.

Ett frimärke, 10kr, en kexchoklad känns rätt meningslöst om du köper ett dual eller tabernakel eller whatever.

Det hela handlar nog bara om att man ska vara ärlig.

Sålänge man skriver tydligt vad man tar för att t.ex. skicka rek. så är man ju ärlig. Oavsett vilken tjänst man använder sen och vad den kostar.

Jo, jag förstår vad du menar. Samtidigt anser jag att det är skillnad på "jag tar X för rek" och "rek kostar X".

För övrigt tycker jag inte att det är en stor sak om någon tar 7SEK extra för Rek (så länge denne är ärlig med det), orginalinlägget handlade om vad det egentligen kostar.
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

28. Självklart är det helt upp til... 13:09:05, 4/9 -17  
Självklart är det helt upp till varje säljare att ta precis vad hen vill för portot, så länge man informerat om det tydligt innan biz har accepterats/bud lagts. Tycker du frakten är för dyr, handla någon annanstans. Det är ingen skillnad här mot någon annanstans.
 
"Not Gruul? Then die!"
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

29. Jag utgår ifrån att alla vill ... 13:11:35, 4/9 -17  
Jag utgår ifrån att alla vill ha 70 kr + vanligt porto för REK, sen om de lyckas få det billigare på något sätt (via Postnords hemsida, något förmånligt multiavtal eller annat) så är det bara en bonus för dem.

På samma sätt tar jag själv alltid 70 + vanligt porto för rek även om jag använder Postnords hemsida, ingen har någonsin klagat på detta (ibland har jag bara gått med brevet till ombudet om t.ex. min skrivare inte funkar).

Vissa tar 1 kr i plockkostnader för EDH-bizar, vissa gör inte det. Vissa tar 1 kr extra för emballage. Själv skulle jag aldrig orka göra det men jag bryr mig inte om andra gör det.

Du verkar göra ett stort problem av något som inte egentligen är ett problem.
 
Känner du mig? Lägg in #jagkänneraginamist i din signatur eller i dina inlägg!

Vinnare av lagturneringen i 93/94-VM 2016 med laget "Sveriges Reservhuvudstad & Åland Overdrive"
spip

Dimir
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 16/7 -11

2 rubriker
107 svar

30. håller helt med. om någon vil... 13:21:24, 4/9 -17  
Bloodspawn skrev 13:09, 4/9 -17 Självklart är det helt upp till varje säljare att ta precis vad hen vill för portot, så länge man informerat om det tydligt innan biz har accepterats/bud lagts. Tycker du frakten är för dyr, handla någon annanstans. Det är ingen skillnad här mot någon annanstans.

håller helt med.
om någon vill ha 1 krona för ett kuvert så är jag helt okej med det, men tycker att det bör stå i auk.beskrivningen/have-info.

kan bli en del intressanta följdfrågor om fri prissättning inte får råda, jag har kort jag inte skulle sälja för rimliga priser av nostalgiska skäl eller för att jag använder dom.
får jag lägga ut såna kort till försäljning för överpris(väl medveten om att dom knappast lär säljas), eller gäller det bara huruvida jag får ta ett par kronor för att jag måste ta en promenad till ica och ställa mig i en kö?


sen tycker jag att cogo´s inställning är den trevligaste och något jag inte har något emot att stödja.
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

31. Men problematiken här är att d... 13:49:02, 4/9 -17  
Men problematiken här är att du inte vill lägga 6 :- extra för att någon går till ett postombud och postar ett brev till dig istället för att inte printa detta online ?

När jag skickar rek. så skickar jag i vadderat kuvert som jag inte tar betalt för, har inte heller varit med om att någon klagat eller haft en vilja om att betala 6:- mindre
chrono

Izzet
MEDLEM
Stehag
@svm s. 25/7 -06

46 rubriker
1735 svar

32. Att skicka korten man sålt är ... 14:39:36, 4/9 -17  
Tibia skrev 12:18, 4/9 -17
chrono skrev 11:16, 4/9 -17 Alltså hade du skrivit 70+Porto och sedan använt skicka direkt för 63 hade jag inte tyckt att det var ok och reffat negativt.

Så man får alltså inte ta betalt för en tjänst? Jag köper papper, kuvert, tejp lägger ner extra tid för att ordna med rek (måste ju ändå gå till postombud och stå i kö även om jag köper via skicka direkt). Det är sju (7!) koronor.

Ett frimärke, 10kr, en kexchoklad känns rätt meningslöst om du köper ett dual eller tabernakel eller whatever.

Att skicka korten man sålt är inte en tjänst, det är en förutsättning för att kunna göra affärer på svm.
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

33. Och därför är det okej. väljer... 14:54:27, 4/9 -17  
Och därför är det okej. väljer de att inte handla för att du tar 100kr/rek så är det valet man har.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
chrono

Izzet
MEDLEM
Stehag
@svm s. 25/7 -06

46 rubriker
1735 svar

34. Mycket profithunger på svm nuf... 15:39:08, 4/9 -17  
Mycket profithunger på svm nuförtiden. Det är lite Joakim von Anka över att ta betalt för tejp och emballage med motiveringen att det innebär en enorm uppoffring att gå till postkontoret alternativt sätta igång skrivaren.

Tack och lov för mcm, där finns inga utrymmen för påhittade arbetskostnader bland nördarna som vill leka affär

Uppdaterad: 15:39:31, 4/9 -17
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

35. Jag kan garantera att du får b... 16:51:22, 4/9 -17  
chrono skrev 15:39, 4/9 -17 Mycket profithunger på svm nuförtiden. Det är lite Joakim von Anka över att ta betalt för tejp och emballage med motiveringen att det innebär en enorm uppoffring att gå till postkontoret alternativt sätta igång skrivaren.

Tack och lov för mcm, där finns inga utrymmen för påhittade arbetskostnader bland nördarna som vill leka affär

Jag kan garantera att du får betala extra om du vill skicka spårbart från säljare på MCM också.
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

36. Vet inte riktigt vilken tid du... 17:49:42, 4/9 -17  
chrono skrev 15:39, 4/9 -17 Mycket profithunger på svm nuförtiden. Det är lite Joakim von Anka över att ta betalt för tejp och emballage med motiveringen att det innebär en enorm uppoffring att gå till postkontoret alternativt sätta igång skrivaren.

Tack och lov för mcm, där finns inga utrymmen för påhittade arbetskostnader bland nördarna som vill leka affär

Vet inte riktigt vilken tid du hänvisar till eftersom jag inte har varit med i mer än ca. 5 år, men jag vet att detta beteende har förekommit i alla fall under hela min tid här.
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

37. Äsch, folk är så jävla petiga.... 18:25:43, 4/9 -17  
Äsch, folk är så jävla petiga. Själv avrundar jag ibland upp och ibland ner. Handlar det om rek rör det sig i regel om dyra kort och då är 7 kronor hit eller dit ganska marginellt, för mig åtminstone.
Vill folk sälja saker till överpriser oavsett om det handlar om kort eller fraktkostnader så är det helt upp till säljaren. För är det en dålig deal vänder sig troligtvis köparen till någon annan. Marknadsekonomi!
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

38. Det är ett par som svarat i tr... 19:24:50, 4/9 -17  
Dalaria skrev 13:49, 4/9 -17 Men problematiken här är att du inte vill lägga 6 :- extra för att någon går till ett postombud och postar ett brev till dig istället för att inte printa detta online ?

När jag skickar rek. så skickar jag i vadderat kuvert som jag inte tar betalt för, har inte heller varit med om att någon klagat eller haft en vilja om att betala 6:- mindre

Det är ett par som svarat i tråden där man undrar om de verkligen läst vad jag skrivit. Det handlar inte om att jag har något emot att betala några kronor hit eller dit, det handlar om vad jag trodde var något slags kollektivt missförstånd vad det gäller kostnaden för rekade brev.

Och om det är som du säger att du skickar i vadderade kuvert utan någon extra kostnad för det så är jag den första att berömma dig, sådant uppskattar jag verkligen.

Mvh,
Tom
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

39. Men snälla sluta, du läser int... 19:28:00, 4/9 -17  
Bjorn skrev 16:51, 4/9 -17
chrono skrev 15:39, 4/9 -17 Mycket profithunger på svm nuförtiden. Det är lite Joakim von Anka över att ta betalt för tejp och emballage med motiveringen att det innebär en enorm uppoffring att gå till postkontoret alternativt sätta igång skrivaren.

Tack och lov för mcm, där finns inga utrymmen för påhittade arbetskostnader bland nördarna som vill leka affär

Jag kan garantera att du får betala extra om du vill skicka spårbart från säljare på MCM också.

Men snälla sluta, du läser inte ens vad karln skriver men ett svar på det hela ska du ändå ge. Herre min skapare.
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
Nr42

Golgari
MEDLEM
Vittinge
@svm s. 11/8 -04

99 rubriker
1774 svar

40. Ja det känns som tråden kan lå... 19:55:01, 4/9 -17  
caitlin skrev 19:24, 4/9 -17
Dalaria skrev 13:49, 4/9 -17 Men problematiken här är att du inte vill lägga 6 :- extra för att någon går till ett postombud och postar ett brev till dig istället för att inte printa detta online ?

När jag skickar rek. så skickar jag i vadderat kuvert som jag inte tar betalt för, har inte heller varit med om att någon klagat eller haft en vilja om att betala 6:- mindre

Det är ett par som svarat i tråden där man undrar om de verkligen läst vad jag skrivit. Det handlar inte om att jag har något emot att betala några kronor hit eller dit, det handlar om vad jag trodde var något slags kollektivt missförstånd vad det gäller kostnaden för rekade brev.

Och om det är som du säger att du skickar i vadderade kuvert utan någon extra kostnad för det så är jag den första att berömma dig, sådant uppskattar jag verkligen.

Mvh,
Tom

Ja det känns som tråden kan låsas.

Du har fått svar på din fråga.

REK kostar:

70kr + porto (7kr) om man köper det hos postombud.
63:50kr inklusive porto om man köper det på nätet via skicka direkt.

/V
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!