Magic the Gathering
Magic the Gathering34879 medlemmar 658 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Mana Drain reprint i Iconic Ma... Expansioner efter storlek (ant ...
Nu får det vara nog (ang. Rekommenderat brev)
Senast läst: 03:17:22, 18/4 -24. Läst 7385 gånger.
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

Nu får det vara nog (ang. Rekommenderat brev) 22:17:59, 3/9 -17  
Det är dags är räta ut begreppet "rek" (Rekommenderat brev) och då i synnerhet dess prislapp.

På alla auktioner jag hittills sett där skaparen nämner rek i beskrivningen har denne konstaterat att det kostar 70SEK + vanligt porto. Så vitt jag förstår så stämmer detta helt enkelt inte.

Det är snabbt gjort att besöka Postnords hemsida för att sedan klicka sig vidare till Rek-avdelningen, väl framme kan man tydligt se att ett Rek-brev för 63,50SEK får väga upp till 50g.
Betalar du istället 70SEK för brevet så får du skicka upp till 100g, nästa steg är 250g för 83SEK.

Jag ska ärligt säga att jag själv aldrig har skickat ett rekommenderat brev, MEN skulle det vara så att jag blev ombedd frankera kuvertet "ytterligare" av postjänstemannen så hade jag krävt en förklaring till detta.

Som jag ser det får jag antingen en förklaring av er i den här tråden om varför jag har fel eller så är min uppfattning om det hela korrekt. Om det senare skulle vara sant tycker jag nog att vi på något sätt skall se till så att auktionsskapare får kännedom om detta och uppdaterar sin prisinformation till något som faktiskt stämmer.

Mvh,
Tom

Edit: Insåg just att jag glömde av att ändra rubriken till något vettigt. Går inte att redigera i efterhand?
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
Uppdaterad: 19:22:16, 4/9 -17

SSST
MEDLEM
Gävle
@svm s. 19/8 -14

67 rubriker
219 svar

1. Går du till ett postombud så k... 22:28:53, 3/9 -17  
Går du till ett postombud så kostar det 70kr
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

2. Som sagt får man betala 70kr o... 22:46:57, 3/9 -17  
Som sagt får man betala 70kr om man går till den fysiska postombudet.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
Devox
MEDLEM
@svm s. 4/12 -11

24 rubriker
270 svar

3. Det kostar som sagt 70kr+ port... 22:47:22, 3/9 -17  
Det kostar som sagt 70kr+ portopriset när du går till ett ombud.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

4. Aldrig betalat mindre än 70 i ... 06:00:02, 4/9 -17  
Aldrig betalat mindre än 70 i modern tid.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
Vindicate

Simic
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 18/11 -01

193 rubriker
679 svar

5. Håller med ovanstående, varend... 06:40:49, 4/9 -17  
Håller med ovanstående, varenda gång jag nämnt rek i kassan så slår de in 70kr.

edit: sen ska det på ett frimärke också så om jag bara tar dit mitt kuvert så tar de totalt 77kr.

Uppdaterad: 08:17:07, 4/9 -17
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

6. Okej, okej. Då blir väl följdf... 08:12:05, 4/9 -17  
Okej, okej. Då blir väl följdfrågan om ni frankerar kuveret innan ni går till ombudet. Svaren i tråden är inte konsekventa.

Och nej, jag ger mig inte förrän jag får ett uttömmande svar. Hittills tycker jag det verkar som om ni betalar 70SEK rakt av hos ombudet, vilket stämmer någorlunda med min teori.
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

7. Jag har skickat ett antal brev... 08:27:44, 4/9 -17  
Jag har skickat ett antal brev rek under åren.
Jag har alltid gått till ombud (ICA nuförtiden) med ett ofrankerat kuvert.
Alltid kostat 70kr plus porto, så 77kr (skickar oftast brev där det räcker med ett frimärke).

Om man skickar rek är det oftast ett mer värdefullt kort/flera kort, och då skall man packa extra bra också. Så då kanske det väger tillräckligt för 70krs nivån? jag har ingen våg så jag kan inte testa att väga ett kort + perfect fit + sleeve + hardsleeve + plastfolie och ett A4 i ett kuvert.

Sen, nej man kan inte ändra rubriker i efterhand.
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
HenkeNero

Orzhov
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 14/9 -02

9 rubriker
346 svar

8. Själv har jag skickat 2 eller ... 08:30:22, 4/9 -17  
Själv har jag skickat 2 eller 3 rek brev de senaste åren.
Efter prisändringarna någon gång tidigare i år kostar det 70kr + ordinarie frimärken att skicka från ett postombud så vitt jag vet.

EDIT: tittade lite snabbt på prislistan där det står såhär:
REK inrikes

högst vikt 50g = 77:-
högst vikt 100g = 84:-
högst vikt 250g = 98:-
osv.
 
¨˜”°º••º°”˜¨
Uppdaterad: 08:35:07, 4/9 -17
8705dabe
HEDERSMEDLEM
Färgelanda
@svm s. 9/11 -06

79 rubriker
2063 svar

9. +1... 08:30:38, 4/9 -17  
SSST skrev 22:28, 3/9 -17 Går du till ett postombud så kostar det 70kr

+1
 
And that's the way the cookie crumbles!
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

10. Jag tackar för de lite mer utf... 08:35:42, 4/9 -17  
Jag tackar för de lite mer utförliga svaren och ser mig själv överbevisad.

Mvh Tom
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
Devox
MEDLEM
@svm s. 4/12 -11

24 rubriker
270 svar

11. Nvm........... 08:39:29, 4/9 -17  
caitlin skrev 08:12, 4/9 -17 Okej, okej. Då blir väl följdfrågan om ni frankerar kuveret innan ni går till ombudet. Svaren i tråden är inte konsekventa.

Och nej, jag ger mig inte förrän jag får ett uttömmande svar. Hittills tycker jag det verkar som om ni betalar 70SEK rakt av hos ombudet, vilket stämmer någorlunda med min teori.

Nvm........

Uppdaterad: 08:40:58, 4/9 -17
SSST
MEDLEM
Gävle
@svm s. 19/8 -14

67 rubriker
219 svar

12. Rek kostar 70kr hos postombud ... 08:42:11, 4/9 -17  
Rek kostar 70kr hos postombud . Sen är det porto på det om du inte har satt på frimärken själv .
Lokomotivet
MEDLEM
@svm s. 22/1 -15

14 rubriker
215 svar

13. Jag använder alltid "skicka di... 08:46:33, 4/9 -17  
Jag använder alltid "skicka direkt" på deras hemsida vilket kostar 63,50kr. Har man tillgång till en skrivare och en dator förstår jag inte varför man väljer att lämna in det för den dyrare kostnaden. Lathet/bekvämlighet kanske?
 
Spelar i bandet Father & Son - lyssna gärna på en låt eller två!
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

14. Intressant. Förutsatt att man ... 08:58:37, 4/9 -17  
Lokomotivet skrev 08:46, 4/9 -17 Jag använder alltid "skicka direkt" på deras hemsida vilket kostar 63,50kr. Har man tillgång till en skrivare och en dator förstår jag inte varför man väljer att lämna in det för den dyrare kostnaden. Lathet/bekvämlighet kanske?

Intressant. Förutsatt att man har en skrivare låter det mer som okunskap, det bör väl vara både enklare och bekvämare att fixa rek hemifrån. Det kanske är dyrare hos ombud p.g.a. någon outtalad serviceavgift.
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
HenkeNero

Orzhov
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 14/9 -02

9 rubriker
346 svar

15. För mig personligen skulle det... 09:14:11, 4/9 -17  
caitlin skrev 08:58, 4/9 -17
Lokomotivet skrev 08:46, 4/9 -17 Jag använder alltid "skicka direkt" på deras hemsida vilket kostar 63,50kr. Har man tillgång till en skrivare och en dator förstår jag inte varför man väljer att lämna in det för den dyrare kostnaden. Lathet/bekvämlighet kanske?

Intressant. Förutsatt att man har en skrivare låter det mer som okunskap, det bör väl vara både enklare och bekvämare att fixa rek hemifrån. Det kanske är dyrare hos ombud p.g.a. någon outtalad serviceavgift.

För mig personligen skulle det vara en oerhört onödig kostnad att hålla med bläck till skrivaren eftersom jag inte använder den alls, utan det skulle i så fall vara enbart till detta ändamål.
 
¨˜”°º••º°”˜¨
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

16. Det tror jag bestämt att vi rä... 09:37:21, 4/9 -17  
HenkeNero skrev 09:14, 4/9 -17
caitlin skrev 08:58, 4/9 -17
Lokomotivet skrev 08:46, 4/9 -17 Jag använder alltid "skicka direkt" på deras hemsida vilket kostar 63,50kr. Har man tillgång till en skrivare och en dator förstår jag inte varför man väljer att lämna in det för den dyrare kostnaden. Lathet/bekvämlighet kanske?

Intressant. Förutsatt att man har en skrivare låter det mer som okunskap, det bör väl vara både enklare och bekvämare att fixa rek hemifrån. Det kanske är dyrare hos ombud p.g.a. någon outtalad serviceavgift.

För mig personligen skulle det vara en oerhört onödig kostnad att hålla med bläck till skrivaren eftersom jag inte använder den alls, utan det skulle i så fall vara enbart till detta ändamål.

Det tror jag bestämt att vi räknar som att du inte har en skrivare. :>
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
pettdan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 1/7 -10

6 rubriker
362 svar

17. Jag skickar då och då rekommen... 10:18:21, 4/9 -17  
Jag skickar då och då rekommenderade brev och använder nästan alltid tjänsten skicka direkt på PostNords hemsida.. Inte för att det tillför så mycket i diskussionen, utöver att visa att fler än Lokomotivet gör det.
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

18. Detta känns helt irrelevant. ... 10:56:07, 4/9 -17  
Detta känns helt irrelevant.

Om jag har en auktion får jag ta betalt för vad jag vill. Om jag vill ha en annan portotabell t.ex. att ett brev ska kosta 10kr (inkl papper, tejp, kuvert och frimärke (de kostar faktiskt pengar också)), så får jag lov att göra det och de som bjuder godkänner mina priser.

Om jag då alltid tar 70:- (+ ev. vanligt porto) oavsett om jag går till postombud eller skriver ut från skicka direkt spelar väl ingen roll. Den som köper godkänner ju mina priser samt får ju sitt brev skickat rekommenderat och får lov att hämta ut det hos sitt postombud. Och jag får pengar för besväret.

Så om jag vill ta t.ex. 100kr för rek så är det lika okej. Men då är det givetvis bra att nämna detta tydligt i infon någonstans.
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
chrono

Izzet
MEDLEM
Stehag
@svm s. 25/7 -06

46 rubriker
1735 svar

19. Alltså hade du skrivit 70+Port... 11:16:06, 4/9 -17  
Alltså hade du skrivit 70+Porto och sedan använt skicka direkt för 63 hade jag inte tyckt att det var ok och reffat negativt.
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

20. Med dina två sista meningar sä... 11:23:50, 4/9 -17  
Tibia skrev 10:56, 4/9 -17 Detta känns helt irrelevant.

Om jag har en auktion får jag ta betalt för vad jag vill. Om jag vill ha en annan portotabell t.ex. att ett brev ska kosta 10kr (inkl papper, tejp, kuvert och frimärke (de kostar faktiskt pengar också)), så får jag lov att göra det och de som bjuder godkänner mina priser.

Om jag då alltid tar 70:- (+ ev. vanligt porto) oavsett om jag går till postombud eller skriver ut från skicka direkt spelar väl ingen roll. Den som köper godkänner ju mina priser samt får ju sitt brev skickat rekommenderat och får lov att hämta ut det hos sitt postombud. Och jag får pengar för besväret.

Så om jag vill ta t.ex. 100kr för rek så är det lika okej. Men då är det givetvis bra att nämna detta tydligt i infon någonstans.

Med dina två sista meningar sätter du fingret på problemet. Vart går gränsen för när det inte längre är okej att ta extra betalt för Rek utan att nämna det? Vid fem eller hundra kronor, någonstans där emellan?

Du skriver att det är lika okej att ta en hundring totalt för Rek, men självfallet är det inte så. Jag garanterar dig att det finns köpare som läser den raden och väljer att inte handla just på grund av det. Om du sedan menar att det är tillåtet enligt reglementet så har du säkert rätt, men det är inte vad jag vill diskutera.

Mvh Tom
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.

Baxar presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

2 Skizzik (EX) 2:-

3 Dusk Imp 1:-

4 Thorn Elemental (EX) 2:-

Dandân 2:-

2 Gravedigger 1:-

5 Gravedigger (EX) 2:-

4 Gravedigger (EX) 2:-

3 Gravedigger 1:-

4 Gravedigger 3:-

4 Gravedigger (EX) 2:-

Gravedigger 1:-

Rampant Growth 2:-

2 Leonin Skyhunter 1:-

Hate Weaver 2:-

4 Ghostly Wings 3:-

Penumbra Bobcat 1:-

Savage Gorilla 1:-

Ana Disciple 1:-

Bog Gnarr 1:-

4 Phyrexian Battleflies 1:-


BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!