Magic the Gathering
Magic the Gathering34876 medlemmar 662 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
COCKTAIL Spelar du också Eternal the Ca... Regler till Capricorn ...
Starcraft Remastered - Nostalgiskräp eller årets spel?
Senast läst: 20:57:28, 7/4 -24. Läst 3151 gånger.
toothpick_jack
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 26/8 -02

214 rubriker
1189 svar

Starcraft Remastered - Nostalgiskräp eller årets spel? 15:48:19, 14/8 -17  
Jag skriver ibland spelrecensioner (GameElite & viktorlarsson.com) och har nu fått erbjudande om att skriva om Starcraft Remastered. Är det någon av er sköna gamers som har tänkt spela spelet eller har åsikter om det faktum att ett så pass gammalt och uppskattat spel får ett ansiktslyft? Jag spelade aldrig Starcraft seriöst i multiplayer och kommer nog att njuta mest av att återuppleva kampanjen.

Uppdaterad: 15:49:08, 14/8 -17

elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

1. Spelade mycket kampanjen i ung... 16:00:03, 14/8 -17  
Spelade mycket kampanjen i unga dagar men har inte hört nått om remastered. Vad är sagt att de ska göra? Bara snygga till eller något "nytt"?
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
Dimme

Selesnya
MEDLEM
@svm s. 22/8 -09

14 rubriker
211 svar

2. Har det lite som jultradition ... 16:04:50, 14/8 -17  
Har det lite som jultradition att spela igenom kampanjen av starcraft och broodwar. Känner inget speciellt inför remastern, kommer iaf inte att lägga ner några större pengar på det - kanske plockar upp det på sekundärmarknaden om inte det är gratis för oss som redan har spelet. Får kolla upp det när julen annalkas
tix74
MEDLEM
@svm s. 19/1 -04

267 rubriker
2800 svar

3. https://starcraft.com/en-us/... 16:05:21, 14/8 -17  
elof_the_mighty skrev 16:00, 14/8 -17 Spelade mycket kampanjen i unga dagar men har inte hört nått om remastered. Vad är sagt att de ska göra? Bara snygga till eller något "nytt"?

https://starcraft.com/en-us/
 
Min tråd för Kortspelet: Rage: Apocalypse


Min tråd för: Deciphers Star Wars CCG och Lotr TCG
toothpick_jack
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 26/8 -02

214 rubriker
1189 svar

4. Mestadels snygga till och fixa... 16:21:10, 14/8 -17  
elof_the_mighty skrev 16:00, 14/8 -17 Spelade mycket kampanjen i unga dagar men har inte hört nått om remastered. Vad är sagt att de ska göra? Bara snygga till eller något "nytt"?

Mestadels snygga till och fixa saker som matchmaking, lan-spel och battle.net kopplingar. Men det är väl lite vad man vill ha från en remaster? Ifall de hade lagt till enheter eller liknande hade folk flippat ur.

TRAILER PÅ YOUTUBE

Uppdaterad: 16:21:21, 14/8 -17
baggeman
HEDERSMEDLEM
Färgelanda
@svm s. 13/4 -09

15 rubriker
182 svar

5. Jag tycker det är riktigt roli... 16:23:18, 14/8 -17  
Jag tycker det är riktigt roligt att de tar sig tid och anpassar gamla spel så att de går att spela på moderna datorer, och tycker att det är värt att betala en slant för det även om jag redan äger orginalet.

Ta till exempel Age of Empires II som släpptes i en HD-remake för ett par år sen. Det har spelats flitigt av mig.

Jag ser fram emot den dagen då de släpper en HD-remake av Warcraft II :)

EDIT
Läste precis att de inte tänker släppa en remake av varken WC1 eller WC2 :(

Uppdaterad: 16:26:38, 14/8 -17
axbjaaaa
MEDLEM
Sjuntorp
@svm s. 10/1 -06

159 rubriker
2201 svar

6. Årets spel! Har haft en stor i... 16:39:30, 14/8 -17  
Årets spel! Har haft en stor impact kortsiktigt. Många gamla EU semipros som börjat spela och streama. Och det redan återuppväckta bw scenen i sydkorea är helt bananas! Fråga mig gärna om du vill veta mer. Kan allt om SC, följt scenen nästan från början till nu.
toothpick_jack
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 26/8 -02

214 rubriker
1189 svar

7. Tror att kostnaden är €15. Om ... 16:48:31, 14/8 -17  
Dimme skrev 16:04, 14/8 -17 Har det lite som jultradition att spela igenom kampanjen av starcraft och broodwar. Känner inget speciellt inför remastern, kommer iaf inte att lägga ner några större pengar på det - kanske plockar upp det på sekundärmarknaden om inte det är gratis för oss som redan har spelet. Får kolla upp det när julen annalkas :P

Tror att kostnaden är €15. Om du ändå spelar spelet återkommande borde det vara värt det, ne?
toothpick_jack
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 26/8 -02

214 rubriker
1189 svar

8. Tack för erbjudandet. Jag kans... 17:08:54, 14/8 -17  
axbjaaaa skrev 16:39, 14/8 -17 Årets spel! Har haft en stor impact kortsiktigt. Många gamla EU semipros som börjat spela och streama. Och det redan återuppväckta bw scenen i sydkorea är helt bananas! Fråga mig gärna om du vill veta mer. Kan allt om SC, följt scenen nästan från början till nu.

Tack för erbjudandet. Jag kanske hör av mig när det blir dags att skriva ihop något. Jag försöker att skriva artiklarna ur mitt personliga perspektiv, men att ha någon som är insatt i "scenen" kan vara värdefullt.
Skopsen

Simic
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 11/10 -05

61 rubriker
1328 svar

9. Hela året är en nostalgitripp.... 17:50:38, 14/8 -17  
Hela året är en nostalgitripp. Redan spelat Crash N'Sane Trilogy och WipeOut Omega Collection på ps4. FF7 remake kommer dock inte komma före 2019...

Årets spel är dock Persona 5.
 
"Han har inte alla indianer i kanoten om man säger så." - Uppsalapolisen
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

10. Årets remaster kanske, går int... 19:00:19, 14/8 -17  
Årets remaster kanske, går inte årets spel till Zelda: Breath of the Wild blir jag förvånad. Eventuellt kan Playerunknowns Battlegrounds utmana förutsatt att det släpps på riktigt i år och inte bara early access.
 
Titta gärna in i min PtP-liknande bytestråd
tola

Boros
MODERATOR
Rolfstorp
@svm s. 3/1 -13

80 rubriker
1299 svar

11. Någon som hört om wc3 skall få... 19:17:14, 14/8 -17  
Någon som hört om wc3 skall få en makeover? =D
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

12. Wc3 och d2 låg väl bäst till f... 20:22:39, 14/8 -17  
tola skrev 19:17, 14/8 -17 Någon som hört om wc3 skall få en makeover?

Wc3 och d2 låg väl bäst till för remake om jag minns rätt, det var bara wc1+2 som var blankt nej på. D1 fuskade de med och skapade i d3, så en fristående remaster är nog inte trolig.
 
Titta gärna in i min PtP-liknande bytestråd
toothpick_jack
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 26/8 -02

214 rubriker
1189 svar

13. Åh vad jag skulle älska en W3 ... 22:44:15, 14/8 -17  
tola skrev 19:17, 14/8 -17 Någon som hört om wc3 skall få en makeover? =D

Åh vad jag skulle älska en W3 remake (med expansion förstås).

När WoW var i alpha/beta gjorde ju folk WoW-moddar i W3 motorn. Det vore roligt ifall man som en remake på något sätt kunde återskapa W3 i WoW motorn.
The_Dark
MEDLEM
Storuman
@svm s. 30/1 -04

30 rubriker
764 svar

14. En intressant aspekt som kan v... 11:09:36, 15/8 -17  
En intressant aspekt som kan vara värd att skriva om är hur mycket möda som Blizzard har lagt ned på att bibehålla programkoden intakt, utan att de förändringar som har inkluderats tillsammans upphottade grafiken ska ändra på hur spelet utspelas.

Det är många "problem" som efter hand har visat sig vara väsentliga för att göra starcraft till det spel som det är i dag.
Ie. Reaver scarabs pathing, Vulture jumps, mineral walk, m.m.

I sanningens namn är dock SC:RE antagligen inte GotY -material. Från ett eget perspektiv sett så är Starcraft fortfarande ett av de bästa e-sport-spelen någonsin, men denna re-make är främst ett lyckat tillskott för att göra det mer tillgängligt som åskådare.
toothpick_jack
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 26/8 -02

214 rubriker
1189 svar

15. God insikt. Jag är väldigt nöj... 14:09:07, 15/8 -17  
The_Dark skrev 11:09, 15/8 -17 En intressant aspekt som kan vara värd att skriva om är hur mycket möda som Blizzard har lagt ned på att bibehålla programkoden intakt, utan att de förändringar som har inkluderats tillsammans upphottade grafiken ska ändra på hur spelet utspelas.

Det är många "problem" som efter hand har visat sig vara väsentliga för att göra starcraft till det spel som det är i dag.
Ie. Reaver scarabs pathing, Vulture jumps, mineral walk, m.m.

I sanningens namn är dock SC:RE antagligen inte GotY -material. Från ett eget perspektiv sett så är Starcraft fortfarande ett av de bästa e-sport-spelen någonsin, men denna re-make är främst ett lyckat tillskott för att göra det mer tillgängligt som åskådare.

God insikt. Jag är väldigt nöjd att höra att de respekterar spelets fanbase så pass mycket att de behåller såna kodmässiga quirks. Var alla dessa udda beteenden sånt som folk gillade eller skulle man kunna anse att de i vissa fall medvetet har behållit buggar i koden?
nargluj
MEDLEM
Älvängen
@svm s. 8/10 -13

30 rubriker
853 svar

16. Så som jag förstått det handla... 14:37:21, 15/8 -17  
toothpick_jack skrev 14:09, 15/8 -17
The_Dark skrev 11:09, 15/8 -17 En intressant aspekt som kan vara värd att skriva om är hur mycket möda som Blizzard har lagt ned på att bibehålla programkoden intakt, utan att de förändringar som har inkluderats tillsammans upphottade grafiken ska ändra på hur spelet utspelas.

Det är många "problem" som efter hand har visat sig vara väsentliga för att göra starcraft till det spel som det är i dag.
Ie. Reaver scarabs pathing, Vulture jumps, mineral walk, m.m.

I sanningens namn är dock SC:RE antagligen inte GotY -material. Från ett eget perspektiv sett så är Starcraft fortfarande ett av de bästa e-sport-spelen någonsin, men denna re-make är främst ett lyckat tillskott för att göra det mer tillgängligt som åskådare.

God insikt. Jag är väldigt nöjd att höra att de respekterar spelets fanbase så pass mycket att de behåller såna kodmässiga quirks. Var alla dessa udda beteenden sånt som folk gillade eller skulle man kunna anse att de i vissa fall medvetet har behållit buggar i koden?

Så som jag förstått det handlar det om att buggarna ses som 'features', dvs. man har medvetet behållit buggarna för de anses som en del av spelet.
The_Dark
MEDLEM
Storuman
@svm s. 30/1 -04

30 rubriker
764 svar

17. Det är antagligen svårt att sä... 14:55:03, 15/8 -17  
Det är antagligen svårt att säga exakt vad som är orsaken till att vissa buggar blev åtgärdade och varför andra har fått vara intakta.

Eventuellt går det att påstå att varje bugg bedömdes efter hur svårt det är att replikera buggen och vilket resultat som kommer därefter. Vissa åtgärdades till följd av att de var för obalanserade, vissa av att de helt enkelt var för konstiga, medan andra som var väldigt krävande och som gav en viss WOW!-faktor när de genomfördes fick vara kvar.

Vissa buggar som building sliding (vilket bla. gör att man kan förflytta sitt HQ närmare resurserna) och perma-stealthade zerg buildings har blivit åtgärdade - medan andra som vulture jumps har fått vara kvar i spelet.

Sedan har det även i olika turneringar/ligor funnits olika regler för vilka buggar som är tillåtna för spelarna att använda sig utav. Hold Lurker - vilket är ett sätt att förhindra att stealthade lurkers attackerar -- vilket görs i syftet att sätta upp ett backhåll. Då man tillåter motståndarens arme att vandra för långt innan alla spikarna börjar skjuta upp ur backen, varpå förödelsen ofta är total -- var ett tag sett som en ren exploit.
I dagsläget är det dock lite mer utrett och det går exempelvis att se på http://wiki.teamliquid.net/starcraft/Competitive_Rules vad som är regelrätt eller ej.

Andra "problem" som hur vissa byggnader, beroende av hur de placeras på kartan, endera kan blockera eller ge vissa enheter möjligheten att passera förbi är idag en feature som används på alla kartor. Det är möjligen inte tilltänkt från början när spelet väl kodades, men det är nu en integral del av varje ras taktik.

Dessutom är det också en del av hur koden fungerar som gör att starcraft fortfarande är det i särklass svåraste spelet att bemästra. Vissa enheter (i synnerhet dragoons) har en tendens att röra sig på ett oönskat sätt om man förflyttar många enheter på en gång. När varje enhet räknas så kan det vara direkt förödande om fem - tio enheter fastnar i bakleden och därigenom missar att attackera medan de främre enheterna dör av. Sättet som starcraft utspelas premierar direkt de som kan lägga tiden på att kontrollera sina enheter på rätt sätt.

Samtidigt är det också en balansgång mellan att kontrollera sina enheter och att kontrollera sin ekonomi, där det inte heller räcker med att vara bäst på att se till att varje enhet används på rätt sätt - eftersom man ändå kan förlora om motståndaren är bättre på att helt enkelt samla mer resurser och bygga ut fler enheter.

Spelet är så pass komplext att det inte finns någon som ännu är på den nivå att inga misstag görs med endera micro eller macro. Det är också lite av charmen när man väl kommer upp lite i nivåerna och börjar förstå exakt hur utmanande spelet verkligen är. Det handlar om både strategi och utförande, där varje moment av spelet är en "beskattning" av spelarens förmågor. I de senare stadiet av ett game kan det krävas fler inputs än vad som är möjligt att göra och då gäller det inte enbart att vara snabb att göra inmatningarna, utan även att ha fokuset att premiera de viktigaste dragen.

Uppdaterad: 15:01:03, 15/8 -17
exqur
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 3/3 -16

1 rubriker
1 svar

18. Helvete, är du jag? Gjorde sam... 20:54:39, 20/8 -17  
Dimme skrev 16:04, 14/8 -17 Har det lite som jultradition att spela igenom kampanjen av starcraft och broodwar. Känner inget speciellt inför remastern, kommer iaf inte att lägga ner några större pengar på det - kanske plockar upp det på sekundärmarknaden om inte det är gratis för oss som redan har spelet. Får kolla upp det när julen annalkas :P

Helvete, är du jag? Gjorde samma i flera år



BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!