Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 665 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT USA: Person knivhuggen under e... Magic i Västervik? ...
Varför så få vettiga precon-produkter?
Senast läst: 19:00:56, 24/4 -24. Läst 3968 gånger.
Carlsus
MEDLEM
Höganäs
@svm s. 21/8 -16

6 rubriker
13 svar

Varför så få vettiga precon-produkter? 13:33:15, 25/7 -17  
Är Wizards bara intresserade av att sälja boosters och boosterlådor eller vad är grejen? Varför finns det inga event decks eller starkare precons (utanför EDH)längre? De PW-decks som släpps är förvisso snuskigt billiga, men de känns ju också medvetet designade för att vara dåliga, överkostade eller extremt långsamma.

Som jag förstår det så tjänar Wizards inga pengar alls på andrahandsmarknaden, hade det då inte funnits ett värde av att släppa ett par event decks (eller motsvarande starkare precons) per år för de spelare som bara vill lira lite vid köksbordet med vänner och bekanta utan att behöva köpa boosterlådor?

Duel Decks är ju rätt kul, men är ju gjorda enbart för att spela mot varandra och funkar mindre bra mot andra lekar.

JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

1. De är dåliga för att man ska k... 13:35:49, 25/7 -17  
De är dåliga för att man ska köpa mer kort att uppgradera med.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
danols

Orzhov
KICKBACKER
Arvika
@svm s. 27/10 -11

34 rubriker
127 svar

2. Du har helt rätt i att wizards... 14:30:41, 25/7 -17  
Du har helt rätt i att wizards bara är intresserade av att sälja boosters. I miljontals. Därav i stort sett alla beslut dem tar. Tyvärr :l
 
Söker du standard-staples till billigt pris? Vi har förmodligen det du letar efter! Vill du Bizza med oss? Läs gärna mer om våra villkor under "mina sidor" //Dan på Kort I Kubik
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

3. De vill såklart sälja massvis ... 14:44:11, 25/7 -17  
De vill såklart sälja massvis med boosters men samtidigt borde de vara mer tillmötesgående i de äldre formaten där det mesta kretsar kring en andrahandsmarknad.

Ett gott exempel var den svartvita modern event tokenleken eller Graveborn och Fire & Lightning. Där fick man en god grund att bygga vidare på för några hundralappar. Tyvärr kom Wizards på att det gick att sälja boosters i äldre format genom Modern Masters och Eternal Masters samt Conspiracy osv. Det är troligtvis en mycket mer lönsam affär än att trycka upp massa halv färdiga spelbara lekar som folk enbart kommer komplettera med löskort från andrahandsmarknaden.
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

4. Varken Event Decks eller World... 14:48:57, 25/7 -17  
Varken Event Decks eller World Championship decks sålde bra. Wizards kommer inte fortsätta med produkter som folk inte vill ha.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Carlsus
MEDLEM
Höganäs
@svm s. 21/8 -16

6 rubriker
13 svar

5. JonasHob Jag förstår att det ... 15:14:48, 25/7 -17  
JonasHob
Jag förstår att det är intentionen och klagar inte heller på deras existens då de är så snuskigt billiga som sagt. Problemet är ju att de i regel är så medvetet dåliga/långsamma att i princip hela lekarna måste bytas ut och då kan man näppeligen prata om uppgraderingar. Till och med titelkorten (planeswalkers) är ju så tydligt betydligt sämre varianter än de riktiga PW:s som man måste köpa massvis med boosters för att hitta.

mindtrix
Tänkte inte ens på Modern Masters och kompani. Det är klart att det måste vara så. Hellre boosters för 129 spänn styck än färdiga lekar för 3-400 kronor antar jag. Tråkigt hur som.


Kelvandil
Tråkigt att höra. Magic har förvisso "gathering" i namnet, men vissa av oss är inte så intresserade av att ha flera kartonger liggandes med commons och uncommons som vi förmodligen aldrig kommer använda till något utan köper då hellre produkter som kan tas fram och användas direkt och sedan då eventuellt uppgraderas med enstaka kort.

Hellre en rolig eventdeck än en bundle med helt slumpmässigt innehåll liksom...

Uppdaterad: 15:15:42, 25/7 -17
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

6. De kan ju inte sänka värdet på... 16:00:09, 25/7 -17  
De kan ju inte sänka värdet på sin egen produkt. Du får tänka på vad folk är beredda på att betala för en precon. Priset du nämner räcker ju bara till en halv Liliana of the Veil. I standard är det möjligt att brewa ihop en lek som har en chans att vinna någon enstaka duell till det priset men i Modern eller Legacy är det bara drömma om. Ska leken vara färdig innebär det ju playset av många kort också och det pajar ju lite tillgängligheten på korten om ett kort är rare i en booster men kommer i playset i varje färdigkonstruerat deck.

Även om du själv inte köper boosters utan köper dina kort här så har korten du köper öppnats i boosters. Hade du kunnat köpa ett färdigt deck istället hade det funnits färre köpare på andrahandsmarknaden, vilket hade lett till lägre piser och mindre incitament för de som köper displayer att göra det. Så även om målgruppen inte är densamma som de som köper stora mängder boosters hade det kunnat påverka boosterförsäljningen negativt.
 
"Not Gruul? Then die!"
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

7. Saken är att löskortsförsäljar... 16:46:22, 25/7 -17  
Saken är att löskortsförsäljare kan göra det mycket bättre än Wizards, eftersom de inte behöver sätta ett fast pris. Se t.ex. https://www.mtggoldfish.com/decks/budget/standard#paper
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Carlsus
MEDLEM
Höganäs
@svm s. 21/8 -16

6 rubriker
13 svar

8. Uppskattar era svar och perspe... 22:09:15, 25/7 -17  
Uppskattar era svar och perspektiv. Men kan det inte finnas något mellanting mellan urusla Planeswalker-decks och klass 1-lekar för tusentals kronor fullproppade med de absolut bästa korten?

Typ roliga och spelbara lekar, men som kanske inte kommer dominera några internationella turneringar? :)
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

9. Jag är rätt säker på att butik... 07:46:55, 26/7 -17  
Jag är rätt säker på att butiker kan hjälpa dig med det Carlsus. Har för mig att Mindstage brukar sälja sånt ibland, medelklasslekar för 500-1000 kr men det kan ha varit mera av en engångsgrej. Jag tror dock att du kan be butiker göra sånt åt dig (för om du vill spela med dem så behöver de inte ha någon speciell förpackning antar jag).
 
Känner du mig? Lägg in #jagkänneraginamist i din signatur eller i dina inlägg!

Vinnare av lagturneringen i 93/94-VM 2016 med laget "Sveriges Reservhuvudstad & Åland Overdrive"
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

10. Det kel skrev har jag också lä... 08:47:11, 26/7 -17  
Det kel skrev har jag också läst. Wizards fick inte tillräckligt bra feedback och försäljning på vare sig clash packs, event decks eller premium. DD har varit en populärare produkt som sålt bra. Wizards fick bättre respons och försäljning på modern masters. Det som blev fel och opopulärt med mm15 kunde "lätt" fixas till mm17.

Vad som är populärt och säljer bra kan ibland vara obegripligt för den enskilde magicspelaren, men wizards behöver säöja boosters för ordentlig lönsamhet!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

11. I vilka sammanhang vill du spe... 10:14:38, 26/7 -17  
Carlsus skrev 22:09, 25/7 -17 Uppskattar era svar och perspektiv. Men kan det inte finnas något mellanting mellan urusla Planeswalker-decks och klass 1-lekar för tusentals kronor fullproppade med de absolut bästa korten?

Typ roliga och spelbara lekar, men som kanske inte kommer dominera några internationella turneringar?

I vilka sammanhang vill du spela dessa lekar?

Vad avser du med "spelbar"? Är det en burnlek i modern, dvs som typ Modern Event deck var spelbar förutom att man i slutändan fick stryk ändå?


Det låter som att du är ute efter en hyfsat kompetetiv lek, utan att behöva betala för en kompetetiv lek. Och den ekvationen går tyvärr inte ihop, då till och med burn är dyrt (eller dåligt).

Det problem jag sett med Wizards produkter är att

a) De försöker tilltala flera segment med samma produkt. Ta t ex Duel Decks som ska vara casual play out of the box. Perfket om man är ny och inte vet hur en lek ska komponeras och bara vill spela lite. Fast fullproppad med nostalgi för den erfarne spelaren - Och vips så är det ca lika många keywords som det är kort i leken, och vi har Time Spiral effekten vad gäller nybörjare.

b) All marknadsföring fokuserar på att få folk att spela kompetetivt. Intro decks ska vara standardlegala så de kan spelas på FNM osv. De ska även vara billiga, så de får inte innehålla dyra kort (och om de innehåller t ex Stoneforge Mystic eller Jitte så försvann de från hyllorna innan de ens landade där). Men samtidigt måste en standardlek innehålla minst 50% rares/mythics varav åtminstone några snordyra. Så även om intro lekar är standardlegala, så är de inte spelbara i standard.

Imo så satsas det alltför lite på casualscenen. Wizards har tappat en vettig inkörsport för nya, och hoppas på att folk spelar FNM och GP på direkten. Att core sets återinförs är ett gott tecken på att de insett att det inte riktigt fungerar.
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

12. De kanske borde börja sälja ko... 11:01:04, 26/7 -17  
De kanske borde börja sälja kompletta standardlekar för 5000kr styck tycker du?
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
chrono

Izzet
MEDLEM
Stehag
@svm s. 25/7 -06

46 rubriker
1735 svar

13. Jag kommer att tänka på precon... 12:20:32, 26/7 -17  
Jag kommer att tänka på precon leken som kom under zendikar med Stoneforge. Det var verkligen inte deras mest lyckade produkt. Stoneforge blev bannad lagom tills leken släpptes och om jag inte minns fel så var wizards lösning på detta inte den bästa. Stoneforge var bannad i standard men inte i den nämnda leken så länge leken inte ändrades (förlåt att jag inte minns namnet på leken/produkten).
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

14. Hoppas att också wizards kan f... 13:21:05, 26/7 -17  
Hoppas att också wizards kan förstå den problematiken men behovet som smurfen lyfter fram!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

15. Det finns det, bara inte från ... 14:00:25, 26/7 -17  
Carlsus skrev 22:09, 25/7 -17 Uppskattar era svar och perspektiv. Men kan det inte finnas något mellanting mellan urusla Planeswalker-decks och klass 1-lekar för tusentals kronor fullproppade med de absolut bästa korten?

Typ roliga och spelbara lekar, men som kanske inte kommer dominera några internationella turneringar?

Det finns det, bara inte från Wizards. Mitt förslag är att du skriver här vad det är du är ute efter.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Carlsus
MEDLEM
Höganäs
@svm s. 21/8 -16

6 rubriker
13 svar

16. aginamist Jo, andrahandsmarkn... 16:32:12, 26/7 -17  
aginamist
Jo, andrahandsmarknaden är ju bra som tur är. Ska ta med mig det tipset :)

latsblaster
Ja... Det handlar väl i så fall om att inte sänka värdet på sina egna kort som någon var inne på. För själva tryckkostnaden kan väl näppeligen vara ett hinder för lönsamheten, eller?

partysmurphen
Med vänner och bekanta. Casual, köksbord. Är inte så värst intresserad av turneringar och liknande. Även om det kan vara kul att bygga "sealed decks" eller vad det kallas för.

Lekar med synergi, tydliga teman och spelplaner som hänger ihop, lekar som inte är varken superlångsamma eller supersvaga utan roliga att spela med och där powern kanske inte är skyhög men betydligt högre än den i PW-decks. Event Decksen är väl rätt bra exempel.

Det kanske är en lite orimlig kravbild som du är inne på. Är ju inte samma format, men EDH-lekarna som släpps gillar jag t.ex skarpt.

Gillade din input i punkt B. Det är väl kanske så att det som släpps främst riktar sig till turnerings- och tävlingsspelare. Jag är ju inte intresserad av det och kommer därför lägga betydligt mindre pengar på Magic än tävlingsspelare. Alltså en relativt ointressant kundgrupp antar jag. Samtidigt så släpps ju tex Duel Decks, EDH-precons och liknande då och då Så helt ensam verkar jag ju inte vara.

Ichorid
Nu är vi här igen. Valet står alltså mellan en PW-deck för 80 spänn eller en lek för 5000 kronor. Mellanting är otänkbara?

chrono
Det är förstås ytterligare ett problem, särskilt om lekarna då ska vara legala i standardformatet, vilket kanske är önskvärt. Hur många kort brukar bannas per år eller så?

Kelvandil
Tack för tipset! Andrahandsmarknaden på Magic är som sagt grymt bra och smidig tack vare internet.

Uppdaterad: 16:36:34, 26/7 -17
chrono

Izzet
MEDLEM
Stehag
@svm s. 25/7 -06

46 rubriker
1735 svar

17. Varje gång ett standardkort må... 17:06:36, 26/7 -17  
Varje gång ett standardkort måste bannas så har det brustit i design och test (min åsikt). Just nu har det bannats på tok för många kort för att det ska vara ok. Tror inte att det är värre än under gamla Mirrodin men det setet var allt annat än väldesignat och vältestat
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

18. När wizards ska göra en produk... 19:22:33, 26/7 -17  
När wizards ska göra en produkt jobbar de med den först. Sånt kostar!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

19. a) Jag har inte koll på vare s... 23:11:45, 26/7 -17  
partysmurphen skrev 10:14, 26/7 -17
Carlsus skrev 22:09, 25/7 -17 Uppskattar era svar och perspektiv. Men kan det inte finnas något mellanting mellan urusla Planeswalker-decks och klass 1-lekar för tusentals kronor fullproppade med de absolut bästa korten?

Typ roliga och spelbara lekar, men som kanske inte kommer dominera några internationella turneringar?

I vilka sammanhang vill du spela dessa lekar?

Vad avser du med "spelbar"? Är det en burnlek i modern, dvs som typ Modern Event deck var spelbar förutom att man i slutändan fick stryk ändå?


Det låter som att du är ute efter en hyfsat kompetetiv lek, utan att behöva betala för en kompetetiv lek. Och den ekvationen går tyvärr inte ihop, då till och med burn är dyrt (eller dåligt).

Det problem jag sett med Wizards produkter är att

a) De försöker tilltala flera segment med samma produkt. Ta t ex Duel Decks som ska vara casual play out of the box. Perfket om man är ny och inte vet hur en lek ska komponeras och bara vill spela lite. Fast fullproppad med nostalgi för den erfarne spelaren - Och vips så är det ca lika många keywords som det är kort i leken, och vi har Time Spiral effekten vad gäller nybörjare.

b) All marknadsföring fokuserar på att få folk att spela kompetetivt. Intro decks ska vara standardlegala så de kan spelas på FNM osv. De ska även vara billiga, så de får inte innehålla dyra kort (och om de innehåller t ex Stoneforge Mystic eller Jitte så försvann de från hyllorna innan de ens landade där). Men samtidigt måste en standardlek innehålla minst 50% rares/mythics varav åtminstone några snordyra. Så även om intro lekar är standardlegala, så är de inte spelbara i standard.

Imo så satsas det alltför lite på casualscenen. Wizards har tappat en vettig inkörsport för nya, och hoppas på att folk spelar FNM och GP på direkten. Att core sets återinförs är ett gott tecken på att de insett att det inte riktigt fungerar.

a) Jag har inte koll på vare sig målgruppen för Duel Decks eller deras innehåll, så jag vet inte om de är avsedda för nya spelare, eller hur komplicerade de är, men i allmänhet är ett problem för Wizards att nya spelare inte är så intresserade av produkter avsedda för nya spelare:
"For a long time, the thought about the core set was that it wasn't for the experienced player. Sure, it would impact what was playable in Standard, so experienced players had to at least know what was in it, but the set wasn't made with any intention of them acquiring it. There are numerous flaws to this way of thinking, but the biggest, in terms of what we're talking about today, is that it diminished how players thought about the set. This matters because if we want new players to be funneled through the core set, we have to make sure that the existing players are excited about it.

New players might not know the game, but they can recognize enthusiasm. What should you start with, the set that your friend, the experienced Magic player, is excited about, or the one that he or she seems to care less about? If we want new players getting excited about the core set, we have to get everyone excited about the core set.
"

b) All marknadsföring fokuserar på att få folk mer engagerade. Det kan betyda att de spelar kompetitivt, men det kan också betyda att de har 5 EDH-lekar som de uppdaterar regelbundet, eller att de draftar varje vecka på FNM (FNM är avsett att vara casual, även om jag personligen skulle vilja annorlunda).
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

20. Kelv: Är nya spelare inte int... 08:35:04, 28/7 -17  
Kelv:
Är nya spelare inte intresserade, eller inte tillräckligt intresserade? Det är ju skillnad på hur världen ser ut och hur Wizards kommit fram till att den ser ut - Jag tycker Wizards analys som du refererar till missar ett par viktiga aspekter och gör det lite lätt för sig att komma till sin slutsats.

Core sets ena problem är förstås som beskrivs, det lockade inte den erfarne spelaren. Men ett set som inte är i det senaste draftformatet lider ju av samma problem. Det är den erfarne inte heller intresserad av. Däremot har det redan sålt sin beskärda del, Wizards är nöjda. Att core sets släppts på sommaren när det är minst aktivitet spär ju bara på det hela. Det blir en självuppfyllande profetia - Man släpper core sets när det är minst aktivitet, och titta! Det sålde inte så bra. Surprise! Och ja, produkten säljer förstås ännu sämre för det är mindre kul att drafta och innehåller färre brutna kort (eller bara reprints som folk redan har).

Det imo hål i huvudet att tro att nya spelare ska börja konsumera kort i samma utsträckning som oss bitna på direkten. Det är som att bli besviken över att genomsnistts-Svensson inte pimpar sin bil med stereoanläggningar avsedda för en hel biosalong och specialfälgar så som bilfantasten. Den köphets Wizards försöker stimulera är avskräckande, men att jobba långsiktigt verkar tyvärr vara ute ur tiden.

Vill man att nybörjarprodukter ska vara lockande så måste de vara aktuella. Och den enda produkt som når dit idag är EDH precons. Eftersom EDH a) alltid är aktuellt (inte roterar) och b) är självreglerande i den mån att den sämre spelaren/leken kan stå sig pga multiplayer.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!