Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 655 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Kan man kontra en creature spe... Expertise cyclen ...
They Died at the same time?
Senast läst: 19:17:51, 18/4 -24. Läst 1138 gånger.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

They Died at the same time? 09:11:46, 21/7 -17  
När jag rensar battlefield med Gaze of Granite, får jag tokens av min Abzan Ascendancy för att mina varelser dör, eller missar min enchantment?

Jag har för mig att om allt förstör samtidigt kan jag få tokens men det är en trigger som ska uppstå när den är på battlefield, vilken den inte är; det är inte riktigt samma sak att skjuta med en tillfällig deathtouchare som då ger lethal damage för att den då hade deathtouch på battlefield.

Jag tror att jag ska få mina tokens men något annat kort som jag läst något om tidigare gör mig osäker.

Jag har för mig att Boggart Shenanigans klarar detta men de gör kanske inte riktigt samma sak?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Uppdaterad: 09:16:02, 21/7 -17

Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

1. Du får tokens. Det har att ... 09:22:09, 21/7 -17  
Du får tokens.

Det har att göra med de väldigt speciella triggerna "dies" att göra. Har de inte exakt funktionen av "put into graveyard from the battlefield (dvs dies)" så funkar det inte.

Skillnaden mellan die-triggers och andra triggers som triggar på att någonting går i graven från annan/alla zoner (tex Emrakul, the Aeons Torn, from ANYWhere) är att dess tittar tillbaka från just innan eventet hände (dvs att de hamnade i graven). Detta för att de måste kolla efter vart de kom ifrån.
Detta är unikt eftersom triggers annars bara tittar på att eventet har hänt.


Edit: notera att vissa massremovaleffekter nämner att "först dör typen X, sedan typen Y osv". Om Enchantments nämns före creatures här så kommer inte din acendency att finnas i spel när dina creatures dör, därmed skulle du inte få några tokens.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 09:24:27, 21/7 -17
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

2. Tack för förtydligandet på slu... 10:25:54, 21/7 -17  
Tack för förtydligandet på slutet, sånt har nog påverkat min osäkerhet.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!