Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 656 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Skriva ut flera proxys samtidi... Legacy kommer till Touren ...
Vill skapa en minotaur lek
Senast läst: 11:16:23, 22/4 -24. Läst 1307 gånger.
Karrgoot
MEDLEM
Sala
@svm s. 18/7 -17

1 rubriker
2 svar

Vill skapa en minotaur lek 01:49:25, 19/7 -17  
Hej all ni som tar er tid och läser det här, jag tackar för er uppmerksamhet.

Jag vill bygga en minotaur lek och jag behöver lite hjälp, jag spelat magic tidigare (flera år sedan) men i mitt nya jobb händer det att jag spelar lite. Det är inte min lek jag spelar det är tillräckligt för att veka ett vist intresse. Jag har inge intresse att börja samla eller delta i turneringar allt jag vill ha är en minotaur lek.

Därför vädjar jag till er ni som besitter en mera kunskaper en jag för att få lite tips och hjälp. Men ett par saker är hugget i sten, alla creatures måste vara minotaur, jag struntar i vilka utgåvor som korten tillhör och komplexa lekar är inte min grej jag tycker om att var i ansiktet. Jag är en timmy i grunden.

Med vänlig hälsning Karrgoot.

Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

1. Här är alla idag tryckta minot... 07:24:00, 19/7 -17  
Här är alla idag tryckta minotaurer:
http://www.svenskamagic.com/kortparmen/index.php?action=search&s_name=&s_rules=&s_not_rules=&s_type=Minotaur&s_not_type=&s_exp=&s_not_exp=&s_artist=&s_flavour=&order=name&view=bildspoiler&x=0&y=0&selected_block=Amonkhet-block&cc_left=0&cc_right=16&cost_choice=is&cost=&power_left=-1&power_right=13&toughness_left=-1&toughness_right=14&red=0&black=0&white=0&blue=0&green=0&multi=0&land=0&hybrid=0&tokens=1&special=1&basicland=1&group=1&reprints=0&clan=&guild=&faction=
 
"Not Gruul? Then die!"
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

2. Gnarled Scarhide är ditt enda ... 08:06:07, 19/7 -17  
Gnarled Scarhide är ditt enda 1-drop, så den bör du satsa på 4 av. Bloodrage Brawler, Burning-Fist Minotaur och Deathbellow Raider är de 2-drop du har att välja bland, väljer du de första två bör du satsa på kort med Retrace, Madness eller Flashback bland dina icke-creatures, vill du bara gå för beatdown så välj brawler och raider, då kan du balansera upp discarden med kortdrag a la Night's Whisper istället.

På cmc 3 finns mycket göttigt att välja bland: Ahn-Crop Crasher, Rageblood Shaman, Boros Reckoner, Cursed Minotaur, Ragemonger och Neheb, the Worthy är russinen i kakan. Felhide Petrifier kan också vara värd en tanke pga mysfaktorn med Deathtouch.

Bland de dyrare korten är Ordruun Veteran, Lord of Shatterskull Pass och Kragma Warcaller värda en tanke om du vill gå på beatdown medan MercIless Vizier och Warfire Javelineer passar madness temat bättre.

Minotaurer vill vara aggro men har för få 1 och 2-drops för att det ska gå, så bland dina icke-creatures bör du satsa på removal och handdisruption för att slöa ner din motståndare så att du hinner slå honom.

Lycka till!
 
"Not Gruul? Then die!"
Uppdaterad: 12:09:01, 19/7 -17
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

3. Då minotaurerna saknar bra 1-d... 11:52:42, 19/7 -17  
Då minotaurerna saknar bra 1-drop kan man helt enkelt hoppa över detta och spela exempelvis Chalice of the Void (som du oftast spelar ut med en counter). Nu framgår det inte riktigt vad för format du är intresserad av och det avgör en del av kortrekommendationerna. Didgeridoo är ett exempel på äldre kort.

Uppdaterad: 11:53:31, 19/7 -17
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

4. 4 Boros Reckoner 4 Kragma War... 18:27:58, 19/7 -17  
4 Boros Reckoner
4 Kragma Warcaller
4 Rageblood Shaman
2 Lord of Shatterskull Pass
4 Chameleon Colossus
4 Taurean Mauler
2 Changeling Titan

4 Didgeridoo

4 Lightning Bolt
4 randoms

24 Länder
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

5. Denna är ball också. htt... 18:30:36, 19/7 -17  
Denna är ball också.


http://www.mtgthesource.com/forums/showthread.php?13978-Casual-Changeling-Aggro
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

6. Changeling Titan Fire-Belly C... 22:36:56, 19/7 -17  
Changeling Titan
Fire-Belly Changeling
Woodland Changeling
Chameleon Colossus
Taurean Mauler
Tahngarth, Talruum Hero
Goblin Lackey

Crucible of Fire
Didgeridoo
Nameless Inversion
Cateran Summons

Resultat på alla minotaurer med minotaur i texten, vissa kan ha tribal abilities.

Jag Har kollat vilka resultat man får om man söker.

Numera finns det så många bra creatures, och det finns fler bra och bättre minotaurer att välja på. Jag skulle fokusera på de moderna först, och jag skulle utgå från röd.

Förmodligen är svart i första hand och i andra hand vit tilläggsfärgerna, vit mest för att det finns några riktigt starka minotaurer som är värda att kolla på.

Tribal-kandidater:
[card][card]Felhide Petrifier[/card][/card]
[card][card]Kragma Warcaller[/card][/card]
[card][card]Neheb, the Worthy[/card][/card]
[card][card]Ragemonger[/card][/card]

Given juli 2017 (tills det kommer mer minotaur-tribal):
[card][card]Rageblood Shaman[/card][/card]

Jag tycker att svart ser givet ut idag, även eftersom det i svart finns en pseudo-[card][card]Elite Vanguard[/card][/card] med liten drawback och late game kicker-liknande ability.

Varför du ska kolla på vit beror på den i sig väldigt starka [card][card]Boros Reckoner[/card][/card] och kanske ett par exemplar av [card][card]Blaze Commando[/card][/card].

[card][card]Boros Battleshaper[/card][/card] är ett häftigt kort, men lite dyrt att casta.

Om du orkar med retrace till dina discardare och [card][card]Flame Jab[/card][/card] är [card][card]Blaze Commando[/card][/card] förmodligen rätt okej.

I och med att du bara vill ha minotaurer antar jag att vi ignorerar guden Mogis som ser väldigt minotaur-aktig ut, men [card][card][card]Fanatic of Mogis[/card][/card][/card] borde vara okej (kanske inte som bäst i en svartröd variant, men kan ändå vara värd att titta på).

Vad har hänt med länkningen???
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Uppdaterad: 23:08:29, 19/7 -17
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

7. Som du märker får du jättemång... 09:39:54, 21/7 -17  
Som du märker får du jättemånga olika svar som spretar åt alla möjliga håll. Det beror på
a) Alla har sina preferenser och referensramar/erfarenheter
b) Du är inte tydlig nog med vilka dina referensramar är


Vi kan ju ta några exempel från de förslag du fått hittils:

- Chalice of the void
Det här är ett typiskt spike kort. Det kostar mycket, och gör generellt sett tråkiga saker. Ett turneringskort. Låter inte alls som det du letar efter.

- Didgeridoo
Gammalt kort som känns given i Minotaurleken. Kan vara lite lurig att få tag på misstänker jag. Många av de lektips du fått går ut på att med detta kort fuska ut dyra kort som egentligen inte alls är Minotaurs utan snarare changelings. Se t ex Latsblasters förslag där det kombineras med Crucible of Fire, ett dragonkort.

- Boros Reckoner
Ett kort som ingett mycket respekt i turneringsspel då den är billig och kraftfull. Kräver dock sin manabas (läs: att du har många dyra länder) då det finns väldigt få vita Minotaurkort. Såvida du inte spelar en helröd lek vilket förstås är ett alternativ.


Det låter som du spelar väldigt casual, men vi vet fortfarande inget om hur starka lekar det är du möter. De råd jag kan ge baserat på den info jag har är följande:

- Spela inte Chalize of the Void. Troligtvis är det dåligt/verkningslöst om ni spelar på den nivå (med den typen av kort) jag tror ni gör. Om den skulle vara bra så är det troligt att du försöker tävla mot en porsche med en cykel, dvs då skulle minotaurleken bara bli mosad oavsett.

- Spela inte vitt. Det ger troligtvis för lite, och det kommer generera en kostsam manabas för att fungera.

- Fundera på om din lek vill vara enhetlig eller omväxlande. Det här är ett råd som bara fungerar för casual play. Kort sagt - vill du ha 4x av ca allt, eller vill ha du en godispåse där det kan komma lite vad som helst? Fundera på hur din kompis lek ser ut i det här avseendet. Exempelvis är Hurloon Minotaur en väldigt klassisk minotaur. Den är även strikt sämre än sina kusiner.

- Du kommer nästan garanterat spela svart-röd. Försök få in lite synergieffekter; de är trots allt en ganska stor del av att spela Magic. Det finns exempelvis många Minotaurer med discardtema:
Bloodrage Brawler, Burning-Fist Minotaur, Merciless Javelineer
Kombinera dessa med kort som kan utnyttja detta såsom Grisly Survivor, Fiery Temper
Murderous Compulsion, Violent Eruption etc

Andra Synergieffekter man kan få till:
Felhide Petrifier ihop med saker som gör att dina varelser ger skada på andra djur:
Tail Slash, Onslaught, Flame Fusillade, Power of Fire.

- Minotaurer är relativt dyra i relation till sin power. Du måste börja med att titta på de som kostar under 3 mana, därför att det finns begränsat med sådana. Av de som finns har ca hälften dykt upp det senaste halvåret, resten är från Theros.

Tänker inte ge en förslagsleklista riktigt än. Reflerktera över den input du fått och försök konkretisera vad du vill ha och vad det är för kort/lekar du spelar mot.

Uppdaterad: 16:37:53, 21/7 -17
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

8. Inga hemlisar här inte, håller... 10:20:58, 21/7 -17  
Inga hemlisar här inte, håller med smurfen om allt.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!