Magic the Gathering
Magic the Gathering29393 MEDLEMMAR 994 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord 
REGELFRåGOR Master Warcraft + Ghostly Pris... Sword of the Meek med flera tr...
Hangarback Walker för 7?
Senast läst: 18:43:13, 24/11 -17. Läst 1079 gånger.
Hekks
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 22/12 -11

61 rubriker
576 svar

Hangarback Walker för 7? 17:00:15, 15/7 -17  
Jag vill trigga min Sanctum of Ugin. Kan jag tex. spela Hangarback Walker för 7? (x=3 x=4 så att den blir en 3/3)

Dannebragen
MEDLEM
Farsta
@svm s. 10/4 -04

38 rubriker
304 svar

1. Nej x hänvisar ju till ett tal... 17:09:11, 15/7 -17  
Nej x hänvisar ju till ett tal. Det talet är alltid samma. Du får spela den på x=4
Advena
MEDLEM
Luleå
@svm s. 16/3 -09

54 rubriker
960 svar

2. Ah okej så den har cmc=8 på st... 17:36:37, 15/7 -17  
Ah okej så den har cmc=8 på stacken då? Har den inte alltid cmc 0?
(Ive been away for too long)
 
"Only the heroic and the mad follow Mountain Goat trails."
...so what does that make me? I do it for a living ;)

Bor du nånstans i närheten av Luleå och vill ha fler att lira med?
Kolla in www.lulemagic.se så ses vi snart! :D
tola
MEDLEM
Rolfstorp
@svm s. 3/1 -13

57 rubriker
964 svar

3. Jo, 0... 17:57:56, 15/7 -17  
Advena skrev 17:36, 15/7 -17 Ah okej så den har cmc=8 på stacken då? Har den inte alltid cmc 0?
(Ive been away for too long)

Jo, 0
Ichorid
MEDLEM
Linköping
@svm s. 28/3 -02

309 rubriker
2955 svar

4. Fel. From the Comprehensive... 18:21:45, 15/7 -17  
tola skrev 17:57, 15/7 -17
Advena skrev 17:36, 15/7 -17 Ah okej så den har cmc=8 på stacken då? Har den inte alltid cmc 0?
(Ive been away for too long)

Jo, 0

Fel.

From the Comprehensive Rules (Hour of Devastation (July 8, 2017))

107.3. Many objects use the letter X as a placeholder for a number that needs to be determined. Some objects have abilities that define the value of X; the rest let their controller choose the value of X.

107.3a If a spell or activated ability has a mana cost, alternative cost, additional cost, and/or activation cost with an {X}, [-X], or X in it, and the value of X isn’t defined by the text of that spell or ability, the controller of that spell or ability chooses and announces the value of X as part of casting the spell or activating the ability. (See rule 601, “Casting Spells.”) While a spell is on the stack, any X in its mana cost or in any alternative cost or additional cost it has equals the announced value. While an activated ability is on the stack, any X in its activation cost equals the announced value.



EDIT: Eller det kanske är jag som tolkar er fel.


Hangarback Walker kostar alltid 0 överallt, såvida den inte råkar vara på stacken och har mer än 0 då betalat för sig. Så om man t.ex. betalar 4+4 för dubbel X, så kostar den då alltså 8 på stacken (om motståndaren t.ex. får för sig att spela Prohibit då, så går det inte med andra ord).
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
Uppdaterad: 18:25:15, 15/7 -17
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

64 rubriker
1874 svar

5. 2 mana för var counter, spelar... 18:39:33, 15/7 -17  
2 mana för var counter, spelar du Hangarback för 2 mana så har den CMC 1 på stacken.

Så för att kunna spela Hangarback Walker för att trigga Sanctum of Ugin så måste du väl spendera hela 14 mana.

Då når den CMC 7.

Så som jag har förstått det.

Uppdaterad: 18:39:46, 15/7 -17
Hekks
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 22/12 -11

61 rubriker
576 svar

6. Nej, den har cmc för varje ant... 18:53:26, 15/7 -17  
RolloTomasi skrev 18:39, 15/7 -17 2 mana för var counter, spelar du Hangarback för 2 mana så har den CMC 1 på stacken.

Så för att kunna spela Hangarback Walker för att trigga Sanctum of Ugin så måste du väl spendera hela 14 mana.

Då når den CMC 7.

Så som jag har förstått det.

Nej, den har cmc för varje antal mana betald. om x är 2 har den cmc 4 på stacken och 0 pp battlefield.

Jag undrade bara om man kunde spela den på udda mana.
Choper
JUDGE L2
Skövde
@svm s. 26/5 -04

40 rubriker
1489 svar

7. Nej. Det är x+x. 7+7 =14. B... 18:54:40, 15/7 -17  
Nej. Det är x+x. 7+7 =14.

Båda X finns i hörnet, alltså räknas båda. Precis som att GG är 2 olika symboler som läggs ihop till cmc 2.


Edit: ninjad. Nej, du kan inte ha 2 olika värden på X.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 18:56:11, 15/7 -17
wonko
MEDLEM
Helsingborg
@svm s. 27/10 -02

19 rubriker
140 svar

8. ??? Förstår inte hur du tän... 18:55:54, 15/7 -17  
RolloTomasi skrev 18:39, 15/7 -17 2 mana för var counter, spelar du Hangarback för 2 mana så har den CMC 1 på stacken.

Så för att kunna spela Hangarback Walker för att trigga Sanctum of Ugin så måste du väl spendera hela 14 mana.

Då når den CMC 7.

Så som jag har förstått det.

???

Förstår inte hur du tänker.. kostnaden är ju XX.. är X=1 är cc 1+1=2

på samma sätt som en spell som kostar Blå+3 generic har cc 1+3=4

edit: skriver långsamt :)

Uppdaterad: 18:56:24, 15/7 -17
tola
MEDLEM
Rolfstorp
@svm s. 3/1 -13

57 rubriker
964 svar

9. Där ser man :D... 19:03:34, 15/7 -17  
Där ser man :D
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

64 rubriker
1874 svar

10. Så, bara för att göra det klar... 19:58:10, 15/7 -17  
Choper skrev 18:54, 15/7 -17 Nej. Det är x+x. 7+7 =14.

Båda X finns i hörnet, alltså räknas båda. Precis som att GG är 2 olika symboler som läggs ihop till cmc 2.


Edit: ninjad. Nej, du kan inte ha 2 olika värden på X.

Så, bara för att göra det klarare, har jag rätt i hur jag tänkte/la upp det?
Choper
JUDGE L2
Skövde
@svm s. 26/5 -04

40 rubriker
1489 svar

11. Nej. X+X=cmc.... 20:02:06, 15/7 -17  
Nej. X+X=cmc.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

64 rubriker
1874 svar

12. Got it!... 21:24:07, 15/7 -17  
Choper skrev 20:02, 15/7 -17 Nej. X+X=cmc.

Got it!
BYT BORD TILL


 
  Ixalan! Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!