Magic the Gathering
Magic the Gathering34882 medlemmar 640 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
CASUAL Behöver hjälp med casual legac... Kan du hjälpa mig att bygga oc ...
Förslag på Casual "Mulligans"
Senast läst: 00:08:55, 19/4 -24. Läst 6221 gånger.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

Förslag på Casual "Mulligans" 19:51:52, 6/7 -17  
Ohoj!

Jag har haft lite för mycket inspiration ikväll och kommit på ett alternativt och roligare mulligan-system. Tror jag! För casual så klart, och då under förutsättning att man spelar justa rättvisa lekar (modern restrictions).

Tanken är att du inte får göra mulligan, men du får spela ett land från (command zone?) om du exilar ett (non-land?) kort från din hand och betalar 1 liv. Om landet lämnar spel går det tillbaka dit (state based action ala tokens?).

De länder som jag har kommit på och hittat i gömmorna är

Terramorphic Expanse (rätt logisk och det som balanserar den är att allt kommer in tappat?)
Gemstone Mine (klassiker, kanske lite olika hur stark den är i det här sammanhanget)
Archaeological Dig (rätt balanserad i sammanhanget)
Sulfur Vent & Geothermal Crevice (det spelas inga monovita lekar just nu så vi kommer en bit med dessa)

Jag funderar på om Shimmering Grotto också kan vara någonting att överväga, men helst ska det vara länder som lämnar spel, delvis eftersom länderna inte tillhör en specifik spelare och då båda kanske drar värdelösa händer.

Vad tror ni?

Fördelar:

Man (alla) slipper ägna tid åt mulligan.

Nackdelar:

Kan ändå bli blandande med Terramorphic Expanse.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Uppdaterad: 19:53:40, 6/7 -17

214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

1. Tror du ska sluta tänka bara..... 08:39:00, 7/7 -17  
Tror du ska sluta tänka bara...
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

2. Herregud vad konservativ respo... 09:32:48, 7/7 -17  
Herregud vad konservativ respons!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Preacher
MEDLEM
Harlösa
@svm s. 16/2 -11

96 rubriker
1835 svar

3. Har själv funderat på om det f... 09:48:54, 7/7 -17  
Har själv funderat på om det fanns ett sätt att lösa alla dessa matcher man spelar tre mot tre och en spelare blir mana-skrewad så det blir 2 mot 3 istället.

Det jag har klurat på är att innan (långa) matcher så tar man ut alla länder och blandar dessa, drar tre av dem, blandar in resten i leken och drar 4 kort som tillsammans med länderna blir en starthand med minst tre händer. Detta funkar såklart inte om man bygger leken med detta i åtanke eller ens kurva är så låg att man inte vill ha tre länder. Har inte testat denna men känner att man borde kunna lösa manatorsk på något enkelt sätt. Kanske något i stil med det du beskriver (men jag hade nog valt basics bara i landhögen). Alla dessa lösningar är nog endast lämpade för köksbord.
axbjaaaa
MEDLEM
Sjuntorp
@svm s. 10/1 -06

159 rubriker
2201 svar

4. Eller så börjar ni spela Heart... 10:22:45, 7/7 -17  
Eller så börjar ni spela Hearthstone. Jag har aldrig blivit mana torsk där.
Daqqer
MEDLEM
Borlänge
@svm s. 12/6 -04

84 rubriker
522 svar

5. Öka Scry med 1 för varje kort ... 10:29:43, 7/7 -17  
Öka Scry med 1 för varje kort mindre, tex mull till 5 = scry 2.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

6. axbjaa: Jo, usch, skillnaden j... 11:39:16, 7/7 -17  
axbjaa: Jo, usch, skillnaden jag tänkte var att man fick offra ett kort för varje land man plockar in. Tänkte också att det ska vara drain 1 så att det inte blir för bra för aggro mot kontroll.

dagger: Den är också bra men då får man fortfarande blanda en massa. Jag har plockat bort Terramorphic Expanse ur högen för att slippa en massa extra blandning, så man snabbare kommer igång.

preacher: Jag har också tänkt på en sådan variant, fast tre länder verkar starkt och då är ju chansen större att man får tre ganska bra startländer på öppningshanden också. Problemet är att man förstås ökar risken för manaflood på så vis.

Tänkte också att man kan köra exila X kort på öppningshanden (att lägga underst i bibblan är ju lite för bra) för att dra 1 mindre.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

7. Vad är problemet med mulligans... 12:20:37, 7/7 -17  
Vad är problemet med mulligans som de är idag? Nyfiken för jag har aldrig haft problem med dem :S
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

8. Folk är lata och tycker att bl... 12:55:28, 7/7 -17  
psykopatmullvad skrev 12:20, 7/7 -17 Vad är problemet med mulligans som de är idag? Nyfiken för jag har aldrig haft problem med dem :S

Folk är lata och tycker att blandande är ansträngande, samt tycker länder är tråkiga kort så de spelar för få.
 
"Not Gruul? Then die!"
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

9. Det gamla vanliga då.... 13:09:05, 7/7 -17  
Bloodspawn skrev 12:55, 7/7 -17
psykopatmullvad skrev 12:20, 7/7 -17 Vad är problemet med mulligans som de är idag? Nyfiken för jag har aldrig haft problem med dem :S

Folk är lata och tycker att blandande är ansträngande, samt tycker länder är tråkiga kort så de spelar för få.

Det gamla vanliga då.
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

10. Det vet jag inte så mycket om,... 14:26:25, 7/7 -17  
Bloodspawn skrev 12:55, 7/7 -17
psykopatmullvad skrev 12:20, 7/7 -17 Vad är problemet med mulligans som de är idag? Nyfiken för jag har aldrig haft problem med dem :S

Folk är lata och tycker att blandande är ansträngande, samt tycker länder är tråkiga kort så de spelar för få.

Det vet jag inte så mycket om, däremot är blanda en lyx som blir fel om du får gå ner till 6 5 4 3 ... vissa modernkonstellationer dominerar på 19-20 länder, fast de måste ha mana.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Preacher
MEDLEM
Harlösa
@svm s. 16/2 -11

96 rubriker
1835 svar

11. Visst är manatorsk/flood en de... 15:02:59, 7/7 -17  
Visst är manatorsk/flood en del av magic men att spela ett parti 3x2 eller Grand Melee blir det alltid någon som torskar/floodar. Kan man jobba runt det (i köksbordmiljö där inte missbruk) vore det nice!

Uppdaterad: 15:03:37, 7/7 -17
chrono

Izzet
MEDLEM
Stehag
@svm s. 25/7 -06

46 rubriker
1735 svar

12. Första fri tycker jag är trevl... 16:30:47, 7/7 -17  
Första fri tycker jag är trevligt vid köksbordet. Dessutom kan man ju låta de som kanske är lite nyare/sämre på spelet dra om mer än en gång om det krisar. Jättekonstiga varianter på mulligan skapar nog bara förvirring bland nybörjare och gamla rävar tål väl lite flexibilitet i mulliganandet

Uppdaterad: 16:31:36, 7/7 -17
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

13. Här gäller det inte nybörjare!... 16:53:39, 7/7 -17  
chrono skrev 16:30, 7/7 -17 Första fri tycker jag är trevligt vid köksbordet. Dessutom kan man ju låta de som kanske är lite nyare/sämre på spelet dra om mer än en gång om det krisar. Jättekonstiga varianter på mulligan skapar nog bara förvirring bland nybörjare och gamla rävar tål väl lite flexibilitet i mulliganandet

Här gäller det inte nybörjare! Vill bara slippa de där enhandshänderna som uppstår allt för ofta bortom SvM:s guldfiskefunktion!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

14. Spela fler länder då.... 17:35:18, 7/7 -17  
latsblaster skrev 16:53, 7/7 -17
chrono skrev 16:30, 7/7 -17 Första fri tycker jag är trevligt vid köksbordet. Dessutom kan man ju låta de som kanske är lite nyare/sämre på spelet dra om mer än en gång om det krisar. Jättekonstiga varianter på mulligan skapar nog bara förvirring bland nybörjare och gamla rävar tål väl lite flexibilitet i mulliganandet

Här gäller det inte nybörjare! Vill bara slippa de där enhandshänderna som uppstår allt för ofta bortom SvM:s guldfiskefunktion!

Spela fler länder då.
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

15. Najs. Jag kommer bygga treland... 18:00:31, 7/7 -17  
Preacher skrev 09:48, 7/7 -17 Har själv funderat på om det fanns ett sätt att lösa alla dessa matcher man spelar tre mot tre och en spelare blir mana-skrewad så det blir 2 mot 3 istället.

Det jag har klurat på är att innan (långa) matcher så tar man ut alla länder och blandar dessa, drar tre av dem, blandar in resten i leken och drar 4 kort som tillsammans med länderna blir en starthand med minst tre händer. Detta funkar såklart inte om man bygger leken med detta i åtanke eller ens kurva är så låg att man inte vill ha tre länder. Har inte testat denna men känner att man borde kunna lösa manatorsk på något enkelt sätt. Kanske något i stil med det du beskriver (men jag hade nog valt basics bara i landhögen). Alla dessa lösningar är nog endast lämpade för köksbord.

Najs. Jag kommer bygga trelandbelcher så ses vi i nangijala
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

16. Mer än 23-24 om det inte ens ä... 22:44:48, 7/7 -17  
Tibia skrev 17:35, 7/7 -17
latsblaster skrev 16:53, 7/7 -17
chrono skrev 16:30, 7/7 -17 Första fri tycker jag är trevligt vid köksbordet. Dessutom kan man ju låta de som kanske är lite nyare/sämre på spelet dra om mer än en gång om det krisar. Jättekonstiga varianter på mulligan skapar nog bara förvirring bland nybörjare och gamla rävar tål väl lite flexibilitet i mulliganandet

Här gäller det inte nybörjare! Vill bara slippa de där enhandshänderna som uppstår allt för ofta bortom SvM:s guldfiskefunktion!

Spela fler länder då.

Mer än 23-24 om det inte ens är renodlad kontroll? Nej tack. I modern är det rätt extremt att ligga på 26-27 länder (endast för loam och sjuka urtrista land-go varianter).
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
chrono

Izzet
MEDLEM
Stehag
@svm s. 25/7 -06

46 rubriker
1735 svar

17. Fuskblanda - det löser alla pr... 23:44:58, 7/7 -17  
Fuskblanda - det löser alla problem.

Seriöst så tycker jag att ändringen till scry 1 efter mulligan är det bästa som hänt för att hjälpa till vid skakiga händer då det är ytterligare ett argument för att inte hålla en hand med 6 spells och 1 land
Tibia
MEDLEM
Bohus
@svm s. 28/1 -05

117 rubriker
2089 svar

18. Slippa blanda, inte få manator... 00:19:11, 8/7 -17  
latsblaster skrev 22:44, 7/7 -17
Tibia skrev 17:35, 7/7 -17
latsblaster skrev 16:53, 7/7 -17
chrono skrev 16:30, 7/7 -17 Första fri tycker jag är trevligt vid köksbordet. Dessutom kan man ju låta de som kanske är lite nyare/sämre på spelet dra om mer än en gång om det krisar. Jättekonstiga varianter på mulligan skapar nog bara förvirring bland nybörjare och gamla rävar tål väl lite flexibilitet i mulliganandet

Här gäller det inte nybörjare! Vill bara slippa de där enhandshänderna som uppstår allt för ofta bortom SvM:s guldfiskefunktion!

Spela fler länder då.

Mer än 23-24 om det inte ens är renodlad kontroll? Nej tack. I modern är det rätt extremt att ligga på 26-27 länder (endast för loam och sjuka urtrista land-go varianter).

Slippa blanda, inte få manatorsk. Låter som om du vill spela Hearthstone.
 
Proud member of Team Trippelsleeve.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

19. Fy fan för att fuskblanda, så ... 00:19:50, 8/7 -17  
chrono skrev 23:44, 7/7 -17 Fuskblanda - det löser alla problem.

Seriöst så tycker jag att ändringen till scry 1 efter mulligan är det bästa som hänt för att hjälpa till vid skakiga händer då det är ytterligare ett argument för att inte hålla en hand med 6 spells och 1 land

Fy fan för att fuskblanda, så trist.

Jag gillar också scry vid mulligan men det är alltid trist att behöva blanda om och behöva vänta, man vill ju komma igång och spela, och spela tills det gör ont i ryggen! :)
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
chrono

Izzet
MEDLEM
Stehag
@svm s. 25/7 -06

46 rubriker
1735 svar

20. Håller med Tibia, jag tror att... 07:39:53, 8/7 -17  
Håller med Tibia, jag tror att hs är spelet för dig om du vill slippa manatorsk. Eternal kan kanske också passa för där är du garanterad två mana efter mulligan
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!