Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 633 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
COCKTAIL State of Wonder - Solo Utveckl... Kapacitet för programmering ...
Richard Garfield om medborgarlön
Senast läst: 21:57:56, 15/4 -24. Läst 6064 gånger.
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

Richard Garfield om medborgarlön 17:59:57, 29/6 -17  
https://www.facebook.com/notes/richard-garfield/thoughts-on-universal-basic-income/1326575394125347/
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!

FastIgen
HEDERSMEDLEM
Märsta
@svm s. 25/8 -11

13 rubriker
274 svar

1. Bra sammanfattning av argument... 19:28:48, 29/6 -17  
Bra sammanfattning av argumenten för UBI. Jag är generellt mot högre skatter och ökad statlig inblandning, men tror faktiskt att detta är vägen framåt.
Exodite
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/1 -05

1 rubriker
218 svar

2. Jag tenderar att ta den exakt ... 22:53:12, 29/6 -17  
FastIgen skrev 19:28, 29/6 -17 Bra sammanfattning av argumenten för UBI. Jag är generellt mot högre skatter och ökad statlig inblandning, men tror faktiskt att detta är vägen framåt.

Jag tenderar att ta den exakt motsatta positionen i de flesta fall (ang. skatter och statlig inblandning) men en av fördelarna med basinkomst är väl att systemet både garanterar en dräglig levnadsstandard samt drastiskt reducerar komplexiteten hos befintliga statliga system.

Ur svenskt perspektiv har jag svårt att se hur någon medborgare skulle opponera sig mot att, exempelvis, se Försäkringskassan stänga dörrarna för gott. :)

Jag är inte särskilt överraskad att Garfield gillar idén med basinkomst, i slutändan handlar det om systemoptimering inte olik vad vi ser med Magic eller matematik.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

3. Den dagen Terrororganisationen... 23:24:57, 29/6 -17  
Exodite skrev 22:53, 29/6 -17
FastIgen skrev 19:28, 29/6 -17 Bra sammanfattning av argumenten för UBI. Jag är generellt mot högre skatter och ökad statlig inblandning, men tror faktiskt att detta är vägen framåt.

Jag tenderar att ta den exakt motsatta positionen i de flesta fall (ang. skatter och statlig inblandning) men en av fördelarna med basinkomst är väl att systemet både garanterar en dräglig levnadsstandard samt drastiskt reducerar komplexiteten hos befintliga statliga system.

Ur svenskt perspektiv har jag svårt att se hur någon medborgare skulle opponera sig mot att, exempelvis, se Försäkringskassan stänga dörrarna för gott. :)

Jag är inte särskilt överraskad att Garfield gillar idén med basinkomst, i slutändan handlar det om systemoptimering inte olik vad vi ser med Magic eller matematik.

Den dagen Terrororganisationen Försäkringskassan går i graven viftar jag kanske med en liten flagga. Mys-scenario.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Cogo
MEDLEM
Luleå
@svm s. 2/3 -09

16 rubriker
362 svar

4. Well said Exodite!... 00:19:20, 30/6 -17  
Well said Exodite!
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

5. Jag tror tvärt om att i ett la... 08:03:07, 30/6 -17  
Jag tror tvärt om att i ett land som Sverige där vi har haft en enormt lång tradition av statligt förmynderi och styrning så skulle ett system som medborgarlön, där det mesta ansvaret läggs över på individen, vara oerhört svårt, för att inte säga omöjligt att införa.

Absolut så skulle det jublas när FK och annat försvann, men när människor sedan plötsligt står helt utan skyddsnät vid sjukdom eller arbetslöshet och tvingas klara sig på de ganska blygsamma belopp som medborgarlönen innebär för att de, frivilligt eller ofrivilligt, låtit bli att lägga undan pengar för en regnig dag så tror jag att tonen snabbt blir en helt annan.
Jules
MEDLEM
Boden
@svm s. 25/6 -17

2 rubriker
10 svar

6. Väl sagt, tror verkligen att d... 09:00:49, 30/6 -17  
DeckOf53 skrev 08:03, 30/6 -17 Jag tror tvärt om att i ett land som Sverige där vi har haft en enormt lång tradition av statligt förmynderi och styrning så skulle ett system som medborgarlön, där det mesta ansvaret läggs över på individen, vara oerhört svårt, för att inte säga omöjligt att införa.

Absolut så skulle det jublas när FK och annat försvann, men när människor sedan plötsligt står helt utan skyddsnät vid sjukdom eller arbetslöshet och tvingas klara sig på de ganska blygsamma belopp som medborgarlönen innebär för att de, frivilligt eller ofrivilligt, låtit bli att lägga undan pengar för en regnig dag så tror jag att tonen snabbt blir en helt annan.

Väl sagt, tror verkligen att det skulle vara ett kalldopp för de som är vana vid att staten tar hand om dom när skon klämmer. Men det skulle not inte vara omöjligt att införa, men det skulle vara en väldigt seg process, som absolut inte skulle ske över en natt.

Men det kan nog vara nyttigt för vissa att lära sig att lägga undan pengar för en regnig dag.
Teetee
MEDLEM
Lerum
@svm s. 2/7 -03

11 rubriker
63 svar

7. Är det något som säger att ett... 09:19:35, 30/6 -17  
Är det något som säger att ett system med medborgarlön per automatik lägger mer ansvar på individen? Bara för att man inför medbrogarlön behöver man inte ta bort andra skyddsnät i samhället?
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

8. Det finns säkert flera olika v... 09:25:33, 30/6 -17  
Teetee skrev 09:19, 30/6 -17 Är det något som säger att ett system med medborgarlön per automatik lägger mer ansvar på individen? Bara för att man inför medbrogarlön behöver man inte ta bort andra skyddsnät i samhället?

Det finns säkert flera olika varianter och modeller, men hela grundtanken med medborgarlön är ju att alla former av ersättningar, bidrag, pensioner osv plockas bort och ersätts med en klumpsumma som betalas ut till samtliga medborgare, dvs befintliga skyddsnät försvinner.
Green

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/3 -10

23 rubriker
210 svar

9. Alltså, nja, det är ju inte gr... 10:08:33, 30/6 -17  
Alltså, nja, det är ju inte grundtanken nödvändigtvis. Det är en bieffekt, då man kan tänka att ex. socialbidrag eller fattigpension osv, kan tas bort, då alla kommer att få en summa som på ett ungefär motsvarar vad det rimligen kan kosta med bostad och mat på en månad.

Det gör ju inte att det fortfarande kan finnas behov av en arbetslöshetsförsäkring, som den du får om du betalar in pengar själv, för kortare perioder som arbetslös, för den som jobbar utöver basinkomsten, för att arbetslöshet inte per automatik ska innebär hemlöshet och skuldsättning om man satt och drog in 30k+ i månaden och har utgifter därefter.

Sen behövs ju fortfarande system för de som av div. skäl aldrig kommer att kunna arbeta på ett normalt sätt, för medborgarlönen brukar inte sättas på nivån att en bekvämt ska kunna skita i att jobba, utan exempelvis på nivån "Du lever inte i fattigdom, men bara knappt.". Så någon som, bara för att ta något exempel, har ett svårare kognitivt handikapp, så är det ju inte helt rimligt att tvinga på den personen ett liv i absolut minimumstandard bara för att den inte har förmåga att jobba extra.

Uppdaterad: 10:09:36, 30/6 -17
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

10. Fair enough, inte grundtanken ... 10:38:10, 30/6 -17  
Fair enough, inte grundtanken kanske, men en sannolik finansieringsmodell som ofta används är att alla stora ersättningssystem som bostadsbidrag, barnbidrag, socialbidrag, studiebidrag, VAB, sjukpenning, pension osv stryks och omvandlas till en medborgarlön. Troligtvis skulle det som du säger dyka upp en rad olika extra försäkringsalternativ för att täcka upp, vilket då flyttar en del av ansvaret till individen.

Jag har sett några olika beräkningar och beloppsexempel för medborgarlön i Sverige där ersättningssystemen ovan stryks och de brukar landa på en summa på runt 5-7000kr per månad, dvs inte en nivå som går att leva på permanent. Vilket inte heller är syftet med modellen.

Jag tycker själv att det är en ganska tilltalande tanke generellt, men jag tror bara inte att den på något sätt skulle vara genomförbar i Sverige.
Suzolid

Izzet
HEDERSMEDLEM
Norrköping
@svm s. 11/4 -04

151 rubriker
3061 svar

11. Mycket rimligt resonemang. Att... 10:41:55, 30/6 -17  
Green skrev 10:08, 30/6 -17 Alltså, nja, det är ju inte grundtanken nödvändigtvis. Det är en bieffekt, då man kan tänka att ex. socialbidrag eller fattigpension osv, kan tas bort, då alla kommer att få en summa som på ett ungefär motsvarar vad det rimligen kan kosta med bostad och mat på en månad.

Det gör ju inte att det fortfarande kan finnas behov av en arbetslöshetsförsäkring, som den du får om du betalar in pengar själv, för kortare perioder som arbetslös, för den som jobbar utöver basinkomsten, för att arbetslöshet inte per automatik ska innebär hemlöshet och skuldsättning om man satt och drog in 30k+ i månaden och har utgifter därefter.

Sen behövs ju fortfarande system för de som av div. skäl aldrig kommer att kunna arbeta på ett normalt sätt, för medborgarlönen brukar inte sättas på nivån att en bekvämt ska kunna skita i att jobba, utan exempelvis på nivån "Du lever inte i fattigdom, men bara knappt.". Så någon som, bara för att ta något exempel, har ett svårare kognitivt handikapp, så är det ju inte helt rimligt att tvinga på den personen ett liv i absolut minimumstandard bara för att den inte har förmåga att jobba extra.

Mycket rimligt resonemang. Att demontera hela välfärdssamhället låter inte som någon vidare bra idé. Personer med substansmissbruk, funktionsnedsättning, socialt nedbrytande beteende m.fl. blir ju inte färre med den här typen av insats. Att tro att UBI är en mirakellösning på alla problem är lite väl naivt men onekligen skulle det lösa ett stort antal vilket skulle kunna frigöra resurser för att fokusera på de problem som är kvar. Bara att ta bort stora delar av den administrativa apparaten som omger ekonomiskt bistånd skulle vara fantastiskt.
 
Säljer alla kort på min Have.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

12. Någon form av medborgarlön kom... 10:47:19, 30/6 -17  
Någon form av medborgarlön kommer vara nödvändig inom en inte allt för avlägsen framtid pga. av automatisering. Fler och fler kommer inte kunna anställas och vil vi inte ha enorm segregation så måste mer drastiska fördelningssystem till.

En intressant video om fenomenet: Humans need not apply
Green

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/3 -10

23 rubriker
210 svar

13. DeckOf53: Just att dom flesta ... 11:21:19, 30/6 -17  
DeckOf53: Just att dom flesta expermienten lägger nivån så lågt att den inte går att leva på är problematiskt. Det är ju just en "living pay", som ändå rimligt går att betala boende + mat för, som är det som kan ge intressanta effekter på saker som lönebildning, vilka jobb som är värda vilken summa, hur mycket folk eg. är villiga att arbeta efter punkten "Jag dör inte om jag inte jobbar" som är intressant att se resultat av. Typ, blir folk sjuka mindre, hur blir det med "arbetslöshet" om fler jobbar deltid utan att gå på knäna pga det. Osv.

Orelaterat kan jag ju tilllägga, socionom som jag är, att det hade varit grymt skönt att få loss manskapet och resurserna som läggs på att administrera och utreda behov för försörjning till folk utan speciella problem, till arbete med personer som just är i missbruk, eller i behov av stöd via LSS (stöd för personer med funktionshinder av div. slag) istället.

Uppdaterad: 11:25:14, 30/6 -17
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

14. Jag ser inte heller någon anna... 11:34:34, 30/6 -17  
Jag ser inte heller någon annan väg framåt än medborgarlön. Frågan är om detta även kommer innebära någon form av motprestation för att få vara medborgare? (Socialt arbete, att man röstar osv.) Den som lever får se!

Ni vet väl om att Finland i alla fall har börjat med en pilot:

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/03/nu-testas-medborgarlon-lagre-troskel-att-ta-emot-jobb
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
Angus
FANTASY KING
Göteborg
@svm s. 20/4 -05

22 rubriker
990 svar

15. Öhh jo syftet med medborgarlön... 11:46:54, 30/6 -17  
DeckOf53 skrev 10:38, 30/6 -17 Fair enough, inte grundtanken kanske, men en sannolik finansieringsmodell som ofta används är att alla stora ersättningssystem som bostadsbidrag, barnbidrag, socialbidrag, studiebidrag, VAB, sjukpenning, pension osv stryks och omvandlas till en medborgarlön. Troligtvis skulle det som du säger dyka upp en rad olika extra försäkringsalternativ för att täcka upp, vilket då flyttar en del av ansvaret till individen.

Jag har sett några olika beräkningar och beloppsexempel för medborgarlön i Sverige där ersättningssystemen ovan stryks och de brukar landa på en summa på runt 5-7000kr per månad, dvs inte en nivå som går att leva på permanent. Vilket inte heller är syftet med modellen.

Jag tycker själv att det är en ganska tilltalande tanke generellt, men jag tror bara inte att den på något sätt skulle vara genomförbar i Sverige.

Öhh jo syftet med medborgarlön är att man ska kunna leva på det. Fattigdomsgränsen för EU är c:a 11000 kronor så där är de flesta som förespråkar medborgarlön ense om att nivån bör ligga. Sen att CSN ligger på 10000 kr idag och att pilotprojekten är på en lägre nivå är en annan femma.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

16. För att förtydliga så har de b... 11:51:32, 30/6 -17  
För att förtydliga så har de beräkningar jag tittat på kommit fram till siffran 5-7000kr per månad genom att fördela kostnaden för samtliga dagens ersättningssystem på myndiga (tror jag?) medborgare i landet. Det är alltså inte någon värdering inblandat utan en rent ekonomisk slutsats. En fingervisning om hur mycket pengar som finns tillgängliga.

För att nå upp i en nivå på 11000kr per månad skulle man alltså behöva hitta pengar motsvarande dubbla de ersättningssystem vi har idag. En trevlig tanke, men kanske inte så realistisk. Jag är dock varken politiker eller ekonom, så jag kan givetvis ha fel på den punkten.

Uppdaterad: 11:55:23, 30/6 -17
CrowZoneMan
MEDLEM
@svm s. 27/9 -03

130 rubriker
5989 svar

17. Suzolid: "Personer med substan... 16:20:28, 30/6 -17  
Suzolid: "Personer med substansmissbruk, funktionsnedsättning, socialt nedbrytande beteende m.fl. blir ju inte färre med den här typen av insats."
Visste inte att det gjorts studier på detta, källa?

EUs fattigdomsgräns har jag hört många gånger på just 11 000:-, men jag hittar ingen länk till det, enda jag hittade var wikipedias:
"Den är fattig som inte kan betala för minst fyra av följande poster:
- oförutsedda utgifter
- en veckas semester per år
- en måltid med kött, kyckling eller fisk varannan dag
- tillräcklig uppvärmning av bostaden
- kapitalvaror som tvättmaskin, färg-TV, telefon eller bil
- skulder (hypotekslån eller hyra, räkningar, avbetalningsköp eller återbetalning av lån)
"

är det någon som räknat ut det där till typ 11 000:- i sverige eller flummar wikipedia och jag har helt missat vart den siffran kommer ifrån?
 
Hänger på Tv-Spels bordet, Dota II bordet och såklart Diablo III bordet :)

"The wife sends her programmer husband to buy butter, and if there are eggs, bring ten."
"The programmer comes back with ten butters."
"- There were eggs."

"Jag spelar Crystal Mancer"
Uppdaterad: 16:21:48, 30/6 -17
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

18. Man får ju givetvis ändra skat... 16:49:22, 30/6 -17  
DeckOf53 skrev 11:51, 30/6 -17 För att förtydliga så har de beräkningar jag tittat på kommit fram till siffran 5-7000kr per månad genom att fördela kostnaden för samtliga dagens ersättningssystem på myndiga (tror jag?) medborgare i landet. Det är alltså inte någon värdering inblandat utan en rent ekonomisk slutsats. En fingervisning om hur mycket pengar som finns tillgängliga.

För att nå upp i en nivå på 11000kr per månad skulle man alltså behöva hitta pengar motsvarande dubbla de ersättningssystem vi har idag. En trevlig tanke, men kanske inte så realistisk. Jag är dock varken politiker eller ekonom, så jag kan givetvis ha fel på den punkten.

Man får ju givetvis ändra skattesatserna också. En stor del av summan kan ju kvittas mot att folk gör avdrag mot medborgarlönen.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

19. Hur menar du med avdrag? Vä... 17:52:21, 30/6 -17  
Hur menar du med avdrag?

Väldigt förenklat så har vi ju i dagsläget en medborgarlön på ca 5500-6000kr per månad (som dock betalas ut i form av en uppsjö olika villkorade bidrag samt administrativa kostnader). Ska man dubbla den lönen så blir även kostnaderna dubbelt så stora vilket kräver en drastisk samhällsförändring. Höjer man skatterna med 10-20 procentenheter eller vad det nu kan krävas för att dubbla utgifterna så får ju det stora konsekvenser för hur samhället fungerar.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

20. Jo, men folk som idag inte får... 22:57:48, 30/6 -17  
DeckOf53 skrev 17:52, 30/6 -17 Hur menar du med avdrag?

Väldigt förenklat så har vi ju i dagsläget en medborgarlön på ca 5500-6000kr per månad (som dock betalas ut i form av en uppsjö olika villkorade bidrag samt administrativa kostnader). Ska man dubbla den lönen så blir även kostnaderna dubbelt så stora vilket kräver en drastisk samhällsförändring. Höjer man skatterna med 10-20 procentenheter eller vad det nu kan krävas för att dubbla utgifterna så får ju det stora konsekvenser för hur samhället fungerar.

Jo, men folk som idag inte får bidrag skulle få ett 11000kr stort bidrag de inte hade tidigare. Får de höjda skatter med 11000 så är det ingen skillnad mot tidigare. De faktiska kostnaderna är inte dubbelt så stora eftersom nettoutbetalningen inte är 11000 till alla, utan bara till de som inte får höjd skatt. Dvs, till de som går på olika bidrag idag, ungefär.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!