Magic the Gathering
Magic the Gathering34882 medlemmar 630 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Phyrexian Dreadnought - liknan... Nicol Bolas mästerplan? ...
dåligt designade kort
Senast läst: 08:21:00, 19/4 -24. Läst 9480 gånger.
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

21. Tycker kritiken mot Griselbran... 17:58:15, 28/6 -17  
Tycker kritiken mot Griselbrand känns lite orättvis. Kortet har spelats i många år nu i både Legacy och Modern utan att behöva bannas. Det är väl snarare ett exempel på en väldigt bra design eftersom de lyckades göra den så kraftfull utan att den blev bruten? En praktikant hade knappast förstått att Pay 7 life: Draw seven cards var mycket mer balanserat än Pay 2 life: Draw two cards.
 
"Not Gruul? Then die!"
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3640 svar

22. Ignoble Soldier comes to mind.... 18:33:29, 28/6 -17  
Ignoble Soldier comes to mind.
 
The vast majority of people have more legs than the average person.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

23. Det du skriver har inget med b... 18:39:41, 28/6 -17  
Bloodspawn skrev 17:58, 28/6 -17 Tycker kritiken mot Griselbrand känns lite orättvis. Kortet har spelats i många år nu i både Legacy och Modern utan att behöva bannas. Det är väl snarare ett exempel på en väldigt bra design eftersom de lyckades göra den så kraftfull utan att den blev bruten? En praktikant hade knappast förstått att Pay 7 life: Draw seven cards var mycket mer balanserat än Pay 2 life: Draw two cards.

Det du skriver har inget med bra eller dålig design att göra.

Jag gillar banding, men det är dålig design eftersom den är för krånglig. Även rampage är dålig design, rätt krånglig ability. Haunt är ett annat exempel, jag tror jag vet hur det fungerar, men det är tveksamt.

Sajkos Exempel från masques var bra. Att random preventa skada är inte bra design!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Uppdaterad: 18:40:34, 28/6 -17
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

24. Ancestral Recall är väl uselt ... 18:49:28, 28/6 -17  
Ancestral Recall är väl uselt designat i jämförelse med typ vitts motsvarighet Healing Salve. Dock kanske man inte kan klandra Wizards för misstag i första editionen..

Annars är ju Animate Dead och kompisen Necromancy onödigt krånglig och inte speciellt snygga regelmässigt.

Men en favorit är ju Dead Ringers. Tror inte det finns någon som inte behövt läsa den förhållandevis korta texten mer än en gång.
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

25. Scornful Egotist är ett mycket... 18:54:06, 28/6 -17  
GhostMaker skrev 13:54, 28/6 -17
Jhonzsy skrev 08:09, 28/6 -17 Scornful Egotist tar priset alla gånger ;)

Är inte den ett exempel på ett bra designat kort? IIRC så hade Scourge ett litet highest CMC matters-tema typ Rush of Knowledge. Betala morph + ett blått för att få en CMC 8 på plan är ju najs.

Scornful Egotist är ett mycket väldesignad kort. Det är ett kort som väcker intresse. Det är elegant.
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

26. Jag gillar bara inte att allt ... 19:28:40, 28/6 -17  
Bloodspawn skrev 17:58, 28/6 -17 Tycker kritiken mot Griselbrand känns lite orättvis. Kortet har spelats i många år nu i både Legacy och Modern utan att behöva bannas. Det är väl snarare ett exempel på en väldigt bra design eftersom de lyckades göra den så kraftfull utan att den blev bruten? En praktikant hade knappast förstått att Pay 7 life: Draw seven cards var mycket mer balanserat än Pay 2 life: Draw two cards.

Jag gillar bara inte att allt på kortet följer siffran 7, utom CMC. Det är dålig design.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

27. Jag minns att jag läste för lä... 19:42:32, 28/6 -17  
JonasHob skrev 19:28, 28/6 -17
Bloodspawn skrev 17:58, 28/6 -17 Tycker kritiken mot Griselbrand känns lite orättvis. Kortet har spelats i många år nu i både Legacy och Modern utan att behöva bannas. Det är väl snarare ett exempel på en väldigt bra design eftersom de lyckades göra den så kraftfull utan att den blev bruten? En praktikant hade knappast förstått att Pay 7 life: Draw seven cards var mycket mer balanserat än Pay 2 life: Draw two cards.

Jag gillar bara inte att allt på kortet följer siffran 7, utom CMC. Det är dålig design.

Jag minns att jag läste för länge sedan, när någon frågade Wizards på något forum varför de inte kostade Griselbrand 7 mana.
De svarade att de väldigt gärna ville ha honom på just sju mana, men att de kom fram till att det helt enkelt inte gick att göra det, efter att ha speltestat honom för den kostnaden.

Jag har försökt att googla fram var det var jag jag läste det men jag hittar tyvärr inte. :| (det var inte i AMAn MaRo gjorde på Reddit för 5 år sedan eller Blogatoginlägget den 30e maj förra året).
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

28. Griselbrand för sju fast utan ... 21:45:19, 28/6 -17  
Griselbrand för sju fast utan lifelink hade varit snyggt!
 
Hellre leka med elden än elda med leken.
ben
MEDLEM
Västra Frölunda
@svm s. 26/5 -17

14 rubriker
180 svar

29. lifelinken behövs, grisen äter... 22:07:49, 28/6 -17  
lifelinken behövs, grisen äter i reanimate lek,,
sen kan man undra varför inte emrakul har fått någon critik. show and tell för 3 mana o du får timewalk o hela paketet. till råga på allt är den ful med ^^

det här kommer man få f-n för :D
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

30. Men de lyckades ju faktiskt me... 22:13:13, 28/6 -17  
ben skrev 22:07, 28/6 -17 lifelinken behövs, grisen äter i reanimate lek,,
sen kan man undra varför inte emrakul har fått någon critik. show and tell för 3 mana o du får timewalk o hela paketet. till råga på allt är den ful med ^^

det här kommer man få f-n för :D

Men de lyckades ju faktiskt med Emra? C: De ville ju göra det brunaste möjliga utan att gå in i Un- territorium och det gjorde de! Sen att typ Annilator är en förmåga från niånde nivån av helvetet och att det faktiskt inte är specielt smart atttrycka in så mycket mög som är männskligt på ett ända kort är lite av en annan femma tycker jag C:

EDIT: Lifelink gör Grisen till ett uberbra busskort istället för en cool buildaround. Hade den vart en kostat 7 utan lifelink hade det vart ett mycket bättre desiagnat krot även om etr spelmässigt inte hade varit bättre. Känns lite som en miss från deras sida.

Uppdaterad: 22:14:31, 28/6 -17
vivalatapioca

Boros
MEDLEM
Gislaved
@svm s. 4/2 -06

63 rubriker
765 svar

31. Du får inte time walk för Emra... 22:29:40, 28/6 -17  
ben skrev 22:07, 28/6 -17 lifelinken behövs, grisen äter i reanimate lek,,
sen kan man undra varför inte emrakul har fått någon critik. show and tell för 3 mana o du får timewalk o hela paketet. till råga på allt är den ful med

det här kommer man få f-n för

Du får inte time walk för Emrakul när du använder Show and Tell.
 
Jag fiskar efter ban.
Shamaatae
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 18/10 -11

89 rubriker
1185 svar

32. Sensei's Divining Top Magi... 22:46:07, 28/6 -17  
Sensei's Divining Top

Magics tråkigaste kort?
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

33. Magics mest tidskrävande kort ... 22:47:47, 28/6 -17  
Shamaatae skrev 22:46, 28/6 -17 Sensei's Divining Top

Magics tråkigaste kort?

Magics mest tidskrävande kort om inte annat.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

34. Ancestral Recall är väl bara o... 22:57:27, 28/6 -17  
mindtrix skrev 18:49, 28/6 -17 Ancestral Recall är väl uselt designat i jämförelse med typ vitts motsvarighet Healing Salve. Dock kanske man inte kan klandra Wizards för misstag i första editionen..

Annars är ju Animate Dead och kompisen Necromancy onödigt krånglig och inte speciellt snygga regelmässigt.

Men en favorit är ju Dead Ringers. Tror inte det finns någon som inte behövt läsa den förhållandevis korta texten mer än en gång.

Ancestral Recall är väl bara otroligt undercosted, annars okej design?

Animate Dead och Necromancy är klockrena exempel på allt för omständiga kort, god tanke men i slutändan dålig design.

Dead Ringers är riktigt krånglig, också problematisk design, ja!

Hob och skallbrand: Griselbrand för 7 mana utan lifelink vore perfekt design om man nu skulle ha ett sju-tema. Jag hade gärna sett med 666-tema för killen (utan lifelink, ja). Och då hade nog Griselbrand castats i standard istället för att reanimeras i legacy.

Ben: Jag nämnde tramset ovan, jo, världsrekord i dålig design. Och jo, en av magics minst inspirerande bilder, ja.

När man pratar dålig design är det ju värt att nämna protection, som är så krångligt innan man kan det så det genererar fram hur många frågor som helst på SvM och får en egen tråd.

Sensei's Divining Top är ett rimligt exempel eftersom den har förmågan att äta så pass mycket tid, för en cmc på 1.

Tror det nämndes ytterligare något bra exempel, tror vi närmar oss ett konsensus om vad dålig design innebär.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Uppdaterad: 22:59:23, 28/6 -17
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

35. Zephyr Spirit, Pale Moon, Razo... 23:53:18, 28/6 -17  
Zephyr Spirit, Pale Moon, Razor Boomerang, Archangel's Light, Divine Intervention.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

36. Tycker de första av dem inte ä... 00:46:05, 29/6 -17  
JonasHob skrev 23:53, 28/6 -17 Zephyr Spirit, Pale Moon, Razor Boomerang, Archangel's Light, Divine Intervention.

Tycker de första av dem inte är dåligt designade, men den sistnämnda är verkligen helskum design.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Steamliner
MEDLEM
@svm s. 7/9 -13

34 rubriker
538 svar

37. Divine Intervention är ett väl... 01:14:51, 29/6 -17  
latsblaster skrev 00:46, 29/6 -17
JonasHob skrev 23:53, 28/6 -17 Zephyr Spirit, Pale Moon, Razor Boomerang, Archangel's Light, Divine Intervention.

Tycker de första av dem inte är dåligt designade, men den sistnämnda är verkligen helskum design.

Divine Intervention är ett väldigt speciellt kort, men inte direkt dålig design om man inte prompt måste ha "vinnare" och "förlorare". Hade btw ett suveränt EDH-parti med den i leken. Jag lirade Gosta Dirk och hade efter någon timmes spelande en hög Circle of protections och blandat färghat ute. Mina motståndare spelar Prosit och Kalia, jag har Elesh Norn och Iona (på svart) i spel. Ser bra ut, men fruar och flickvänner börjar ringa och det är dags att wrappa upp det hela, så jag lägger Divine Intervention och skickar oss alla på middag. Pannkakor > slå ihjäl mina vänner.

Eldrazi Obligator är ett knasigt kort rent regeltekniskt och kunde ha gjorts mycket smidigare, men bilden i sig är vettig.

Ebon Praetor är ett fint exempel på ett kort som har WTF skrivet över hela sig. Art och vad kortet gör har inget med varandra att göra och textboxen är full med udda saker som inte riktigt hör ihop.

Annars är Treasure Cruise ett klockrent exempel på idiotdesign. Vem kunde ana att Ancestral bullshit skulle bryta modern?
 
Reprinta Back to Basics!
För övrigt anser jag att Staffanstorp bör förstöras.
Uppdaterad: 01:21:00, 29/6 -17
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

38. Om Divine Intervention-effekte... 09:21:55, 29/6 -17  
Steamliner skrev 01:14, 29/6 -17
latsblaster skrev 00:46, 29/6 -17
JonasHob skrev 23:53, 28/6 -17 Zephyr Spirit, Pale Moon, Razor Boomerang, Archangel's Light, Divine Intervention.

Tycker de första av dem inte är dåligt designade, men den sistnämnda är verkligen helskum design.

Divine Intervention är ett väldigt speciellt kort, men inte direkt dålig design om man inte prompt måste ha "vinnare" och "förlorare". Hade btw ett suveränt EDH-parti med den i leken. Jag lirade Gosta Dirk och hade efter någon timmes spelande en hög Circle of protections och blandat färghat ute. Mina motståndare spelar Prosit och Kalia, jag har Elesh Norn och Iona (på svart) i spel. Ser bra ut, men fruar och flickvänner börjar ringa och det är dags att wrappa upp det hela, så jag lägger Divine Intervention och skickar oss alla på middag. Pannkakor > slå ihjäl mina vänner.

Eldrazi Obligator är ett knasigt kort rent regeltekniskt och kunde ha gjorts mycket smidigare, men bilden i sig är vettig.

Ebon Praetor är ett fint exempel på ett kort som har WTF skrivet över hela sig. Art och vad kortet gör har inget med varandra att göra och textboxen är full med udda saker som inte riktigt hör ihop.

Annars är Treasure Cruise ett klockrent exempel på idiotdesign. Vem kunde ana att Ancestral bullshit skulle bryta modern?

Om Divine Intervention-effekten ska finnas kan kortet göras smidigare.

Har ingen åsikt om obligatorn.

Ebon Praetor är verkligen gammaldags design på flera sätt, och givetvis tillkrånglad.

Treasure Cruise är tveksamt om den effekten ska finnas på delve. Det kanske skulle varit en Preordain med delve istället.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

39. Till och med Preordain är ju f... 09:23:38, 29/6 -17  
latsblaster skrev 09:21, 29/6 -17
Steamliner skrev 01:14, 29/6 -17
latsblaster skrev 00:46, 29/6 -17
JonasHob skrev 23:53, 28/6 -17 Zephyr Spirit, Pale Moon, Razor Boomerang, Archangel's Light, Divine Intervention.

Tycker de första av dem inte är dåligt designade, men den sistnämnda är verkligen helskum design.

Divine Intervention är ett väldigt speciellt kort, men inte direkt dålig design om man inte prompt måste ha "vinnare" och "förlorare". Hade btw ett suveränt EDH-parti med den i leken. Jag lirade Gosta Dirk och hade efter någon timmes spelande en hög Circle of protections och blandat färghat ute. Mina motståndare spelar Prosit och Kalia, jag har Elesh Norn och Iona (på svart) i spel. Ser bra ut, men fruar och flickvänner börjar ringa och det är dags att wrappa upp det hela, så jag lägger Divine Intervention och skickar oss alla på middag. Pannkakor > slå ihjäl mina vänner.

Eldrazi Obligator är ett knasigt kort rent regeltekniskt och kunde ha gjorts mycket smidigare, men bilden i sig är vettig.

Ebon Praetor är ett fint exempel på ett kort som har WTF skrivet över hela sig. Art och vad kortet gör har inget med varandra att göra och textboxen är full med udda saker som inte riktigt hör ihop.

Annars är Treasure Cruise ett klockrent exempel på idiotdesign. Vem kunde ana att Ancestral bullshit skulle bryta modern?

Om Divine Intervention-effekten ska finnas kan kortet göras smidigare.

Har ingen åsikt om obligatorn.

Ebon Praetor är verkligen gammaldags design på flera sätt, och givetvis tillkrånglad.

Treasure Cruise är tveksamt om den effekten ska finnas på delve. Det kanske skulle varit en Preordain med delve istället.

Till och med Preordain är ju för bra i vissa format, speciellt i combolekar.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

40. Ja, det är den, men med delve ... 09:28:28, 29/6 -17  
Ja, det är den, men med delve hade den varit lite svårare att casta de första turerna i de flesta format och därmed mer fair. Fast skulle nog kunna vara Ponder eller liknande effekt likagärna.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!