Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 645 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
COCKTAIL En slags födelsedag...... Glad midsommar ...
Mountainbike, vandring, naturupplevelser i Sverige
Senast läst: 01:12:14, 19/4 -24. Läst 2077 gånger.
jonta
MEDLEM
@svm s. 26/4 -05

552 rubriker
2693 svar

Mountainbike, vandring, naturupplevelser i Sverige 10:08:42, 25/6 -17  
Hej!

Jag och min sambo skall på vår semester åka runt i Sverige, framförallt för att cykla mountainbike men alla aktiviteter som har med att vara ute och njuta av naturen är intressanta.

Är det någon som har tips på:
* Bra Mountainbike leder
* Campingar, gärna med närliggande aktiviteter, som fiske/paddling m.m.
* Bra fiskevatten för ädelfisk

Eller kanske något annat roligt ni gjort som kan rekommenderas?

Vi har hittills bestämt oss för 3 dagar i Trysil och 3 dagar i Åre, men resten är inte bokat. Vi utgår från Alingsås.

tola

Boros
MODERATOR
Rolfstorp
@svm s. 3/1 -13

80 rubriker
1299 svar

1. Ang mountainbike så är väl näs... 10:19:53, 25/6 -17  
Ang mountainbike så är väl nästan alla skidbackar att föredra.
Ska finnas fina sjöar runt branäs området har jag hört också.
Låter som att ni kommer få roligt iaf :)
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

2. I Åre kan man hyra mountainbik... 10:38:33, 25/6 -17  
I Åre kan man hyra mountainbikes och köra downhill vilket iaf. jag tycker är väldigt kul! Det finns leder med varierande svårighetsgrad så alla kan prova, oavsett erfarenhet.

Man kan också prova paragliding från Åreskutan. Notera att det är rätt kallt när man kommer upp en bit om det är bra termik, så handskar är bra. Jag hade mina cykelhandskar och de var lite i det kallaste laget.

Glöm inte att kolla in Tännforsen när ni är i Åre! Mycket fint vattenfall!

Vill man se fin fjällnatur och åka mellan bergen vid en fin flod så rekommenderar jag vägen från Åre till Verdalsöra (väg 322 - 72). Ska ni inte vidare i Norge sen så kanske det inte är värt det. Beror lite på. Vi brukar åka den vägen när vi ska dit och fiska.

Det finns rätt mycket bra paddling i Dalarna också. Jag och min sambo paddlade i Oreälven för två år sedan med slut i Furudals Bruk. Trevligt och lugnt med lite strömt här och var. Slutar med lite lätt fors som vi lyckades navigera bra. Jag har paddlat en del men för Caroline var det fösta gången och det gick ändå. Vi fick leda kanoten en gång i början men det hade nog gått att forsera det om vi bara vågat. :)

Vanån är fin också norr om Vansbro ner till Vansbro. Finns lite forsar där också som går att ta sig igenom. Sist jag var där var vattennivån väldigt hög så de var lite extra spännande. Kolla gärna upp sånt innan så det inte är för lite vatten på vissa ställen.

Hur erfarna är ni när det gäller paddling?

Vad gäller cykling så går ju Finnmarksturen i och runt Ludvika i augusti så där borde det ju finnas lite leder för mountainbike.
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

3. Fiska fjällöring i något slute... 14:49:23, 25/6 -17  
Fiska fjällöring i något slutet litet vattendrag, mumsa hjortron och nära drunkna i en mosse, dats life!
axbjaaaa
MEDLEM
Sjuntorp
@svm s. 10/1 -06

159 rubriker
2201 svar

4. Eller ännu bättre. Harr och ö... 18:36:41, 25/6 -17  
mindtrix skrev 14:49, 25/6 -17 Fiska fjällöring i något slutet litet vattendrag, mumsa hjortron och nära drunkna i en mosse, dats life!

Eller ännu bättre. Harr och öringfiske i rinnande vattendrag kombinerat med finaste naturen i Härjedalen eller Jämtland! Rekommenderas varmt. Är fiske ett osäkert kort så kan man vandra och hajka loss utan spö!

Om det låter trevligt så kan du interna om lite tips ang. packning och gear men även platser!
jonta
MEDLEM
@svm s. 26/4 -05

552 rubriker
2693 svar

5. Tack för tipsen :)Bjorn, jag h... 20:41:43, 25/6 -17  
Tack för tipsen Bjorn, jag har aldrig paddlat kanot faktiskt, men tänkte att vi kanske skulle testa det någonstans. Får nog vara rätt lugnt vatten dock

Axbjaaa, jag tar gärna tips på finaste fiskevattnet i Härjedalen. Vi funderade ändå på att stanna någonstans där när vi förflyttar oss mellan Trysil och Åre.

Uppdaterad: 20:45:55, 25/6 -17
Erik_Sundberg
MEDLEM
Vänersborg
@svm s. 1/6 -06

63 rubriker
431 svar

#16 PT Points Yearly

6. Halleberget vid Vargön (utanfö... 20:49:43, 25/6 -17  
Halleberget vid Vargön (utanför Vänersborg). Finns även fiske uppe i en liten bergsjö där det finns inplanterad ädelfisk. Ring turistbyrån :)
axbjaaaa
MEDLEM
Sjuntorp
@svm s. 10/1 -06

159 rubriker
2201 svar

7. Troll. .... 22:36:22, 25/6 -17  
Erik_Sundberg skrev 20:49, 25/6 -17 Halleberget vid Vargön (utanför Vänersborg). Finns även fiske uppe i en liten bergsjö där det finns inplanterad ädelfisk. Ring turistbyrån :)

Troll. .
Monte

Orzhov
MEDLEM
Lindesberg
@svm s. 21/11 -07

115 rubriker
1083 svar

8. Om du ska upp till Åre från Al... 22:50:01, 25/6 -17  
Om du ska upp till Åre från Alingsås åker du väl förbi bergslagaleden? Har vandrat en hel del etapper där och gått förbi mycket mountainbike leder!

En fin led, mycket bra vindskydd om ni ska bo i dem :)
Inte så insatt i fisket men finns iallafall regnbåge.
 
Min auktion, mitt verkstadskort, min bytes tråd, min köp och sälj tråd och min MTGO tråd
jonta
MEDLEM
@svm s. 26/4 -05

552 rubriker
2693 svar

9. Uppvuxen i Vänersborg, så Hall... 19:39:10, 27/6 -17  
Uppvuxen i Vänersborg, så Halleberg var jag senast för 2 veckor sedan och cyklade Och där fiskade vi mycket som små, men därför blir det inget stopp under semestern

Ska kolla upp Bergslagaleden!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!