Magic the Gathering
Magic the Gathering34875 medlemmar 678 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
MODERN Aetherwork marvel... Kort ...
Blå counterpart till Thoughtseize?
Senast läst: 09:56:17, 16/4 -24. Läst 5429 gånger.
Vindicate

Simic
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 18/11 -01

193 rubriker
679 svar

Blå counterpart till Thoughtseize? 12:44:54, 18/6 -17  
Tjena.
Jag ska börja med att erkänna att jag tiltat rätt hårt på modern flera gånger senaste tiden så jag kanske skriver detta i affekt men:

Med twin bannad i modern, med ett meta som oftast består av tron, burn, gbx, gwx companylekar, vad finns det för argument att inte unbanna exempelvis Preordain?

Thoughtseize kan runda 1:
* Se motståndarens hand+lektyp så att du direkt kan spela kring detta.

* Se handens eventuella svaghet:
-Höll merfolkspelaren en enlandshand med en aether vial och en arme av tunga 2-manalordar? Ryck vialen och köp dig tid - GG
-Höll Affinityspelaren en hand med massa mediokra 0manaspells för att rusha ut sin cranial runda 1? Ryck cranial och se en arme av memnites stå och göra nada.
-Har motståndaren både bolt/abrupt decay/push på handen men bara en enda path? Själv har du en Gurmag Angler på handen så genom att rycka Pathen har du inte bara skyddat Gurmag utan du VET att motståndaren inte har bra interaktion medan han/hon i blindo håller upp mana för boltar i väntan på en random Young Pyromancer / Dark Confidant etc?

* Gör mullningar svårare för motståndaren.
Har du lagom mängd mana på starthanden? Vilken tur.
Har du något snabbt removal? Härligt.
Någon tidig creature att slå med? Wow, vilken tur.
Pang, handen är demolerad innan du ens startat matchen.

Samtidigt får blått Serum Visions som totalt i blindo topdeckar ett kort och sedan scryar. Hur balanseras det mot ett specifikt ryck? Inte särskilt bra. Exempelvis Preordain ökar (men garanterar inte) att du direkt kan gräva fram ett nytt removal/creature eller vad du förlorade till Thoughtseize.

Jag kan förstå att under Twin-tiden hade kanske Preordain gjort Twin för konsistent men varför är wotc rädda att blått drar kort när ryck får härja?



Dessutom verkar wotc ogilla när man inte "får spela" magic. Landpaj, starka kontringar gör att ens toliga gubbar inte kan spelas men att ens kort eycks ur handen är okay och roligt?

Uppdaterad: 13:30:57, 18/6 -17

Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

1. För att du kan spela Thoughtsi... 12:54:56, 18/6 -17  
För att du kan spela Thoughtsieze och Preordain i samma lek?
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

2. Håller med, formatet blir snab... 12:54:57, 18/6 -17  
Vindicate skrev 12:44, 18/6 -17 Tjena.
Jag ska börja med att erkänna att jag tiltat rätt hårt på modern flera gånger senaste tiden så jag kanske skriver detta i affekt men:

Med twin bannad i modern, med ett meta som oftast består av tron, burn, gbx, gwx companylekar, vad finns det för argument att inte unbanna exempelvis Preordain?

Thoughtseize kan runda 1:
* Se motståndarens hand+lektyp så att du direkt kan spela kring detta.

* Se handens eventuella svaghet:
-Höll merfolkspelaren en enlandshand med en aether vial och en arme av tunga 2-manalordar? Ryck vialen och köp dig tid - GG
-Höll Affinityspelaren en hand med massa mediokra 0manaspells för att rusha ut sin cranial runda 1? Ryck cranial och se en arme av memnites stå och göra nada.
-Har motståndaren både bolt/abrupt decay/push på handen men bara en enda path? Själv har du en Gurmag Angler på handen så genom att rycka Pathen har du inte bara skyddat Gurmag utan du VET att motståndaren inte har bra interaktion medan han/hon i blindo håller upp mana för boltar i väntan på en random Young Pyromancer / Dark Confidant etc?

* Gör mullningar svårare för motståndaren.
Har du lagom mängd mana på starthanden? Vilken tur.
Har du något snabbt removal? Härligt.
Någon tidig creature att slå med? Wow, vilken tur.
Pang, handen är demolerad innan du ens startat matchen.

Samtidigt får blått Serum Visions som totalt i blindo topdeckar ett kort och sedan scryar. Hur balanseras det mot ett specifikt ryck? Inte särskilt bra. Exempelvis Preordain ökar (men garanterar inte) att du direkt kan gräva fram ett nytt removal/creature eller vad du förlorade till Thoughtseize.

Jag kan förstå att under Twin-tiden hade kanske Preordain gjort Twin för konsistent men varför är wotc rädda att blått drar kort när ryck får härja?

Eller varför inte en blå Oath of Nissa?

Håller med, formatet blir snabbare, och kontrollekarna halkar efter. Att UWx funkar nu är ju för att man kan spela Condemn mot Death's Shadow, annars är den inte jättehet.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

3. Faeries, Mill och Esper kan go... 12:57:03, 18/6 -17  
Bjorn skrev 12:54, 18/6 -17 För att du kan spela Thoughtsieze och Preordain i samma lek?

Faeries, Mill och Esper kan gott få en liten boost.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

4. Thoughtseize hindrar dig från ... 12:57:53, 18/6 -17  
Thoughtseize hindrar dig från att förlora, Preordain hjälper dig att vinna.

Merfolkspelare har en dålig öppningshand. Affinityspelaren likaså. Om du inte tar nämnda kort med Thoughtseize gör du det med Duress eller Inquisition of Kozilek istället?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Vindicate

Simic
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 18/11 -01

193 rubriker
679 svar

5. Jo men detta pekar på en annan... 13:06:03, 18/6 -17  
Jo men detta pekar på en annan del av problemet. Redundancy. Om du exempelvis maxat ut på Thoughseize så kan du lägga in några Inquisition of Kozilek som rycker i princip 90% av korten som spelas i modern. Duress är också ett alternativ. Framförallt de två förstnämnda är så pass starka att båda kan spelas och ökar chansen att ha dem på starthanden.


Förutom att balanser ryck/kortdrag är off så är balansen ryck/kontring off. En inquisition som bara får rycka 2-mana spells som spell snare gör? Eller en inquisition a'la spell pierce, rycker noncreature om man inte betalar 2? Visar hur obalanserat det är.

Uppdaterad: 13:33:55, 18/6 -17
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

6. Ryck behövs för att hålla comb... 13:47:04, 18/6 -17  
Ryck behövs för att hålla combo i check. Jag hade gärna sett att blå kontroll fick en boost, men Preordain ger för stor hjälp till med att tunna leken och hade boostat combo lika mycket/mer än kontroll. Jag hade hellre sett att starkare counterspells gavs till modern men med allt fokus på nya spelare från moderskeppet känns en omtryckning av Counterspell extremt långt borta tyvärr...
 
"Not Gruul? Then die!"
sebas3n

Dimir
MEDLEM
Högsby
@svm s. 18/9 -12

49 rubriker
395 svar

7. UR storm blir för bra... 13:50:25, 18/6 -17  
UR storm blir för bra
axbjaaaa
MEDLEM
Sjuntorp
@svm s. 10/1 -06

159 rubriker
2201 svar

8. Preordain skulle gynna combo f... 14:35:37, 18/6 -17  
Preordain skulle gynna combo för mycket, tror jag är anledningen.
FastIgen
HEDERSMEDLEM
Märsta
@svm s. 25/8 -11

13 rubriker
274 svar

9. Ryck är tempo-negativt, det är... 14:51:32, 18/6 -17  
Vindicate skrev 13:06, 18/6 -17 Jo men detta pekar på en annan del av problemet. Redundancy. Om du exempelvis maxat ut på Thoughseize så kan du lägga in några Inquisition of Kozilek som rycker i princip 90% av korten som spelas i modern. Duress är också ett alternativ. Framförallt de två förstnämnda är så pass starka att båda kan spelas och ökar chansen att ha dem på starthanden.


Förutom att balanser ryck/kortdrag är off så är balansen ryck/kontring off. En inquisition som bara får rycka 2-mana spells som spell snare gör? Eller en inquisition a'la spell pierce, rycker noncreature om man inte betalar 2? Visar hur obalanserat det är.

Ryck är tempo-negativt, det är inte kontringar. När du lägger Spell Snare på motståndarens Tarmogoyf så har du bytt ett kort och en mana mot ett kort och två mana. Om du rycker goyfen har du bytt 1 mot 1 i kort men en mana mot 0. Thoughtseize är bra men det är naturligt att manakostnad och flexibilitet inte är samma för ryck och kontringar.
PiiPingvin
MEDLEM
@svm s. 14/6 -13

0 rubriker
9 svar

10. Du får trösta dig med att ryck... 15:06:19, 18/6 -17  
Du får trösta dig med att ryck är oftast horribla topdecks lategame.
 
"The further a society drifts from the truth the more they will hate those who speak it."

-Orwells profetia.
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

11. Exakt. Ryck är kraftfullt tidi... 16:00:26, 18/6 -17  
Exakt. Ryck är kraftfullt tidigt men värdelöst senare medan cantrips alltid är bra (typ).
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

12. Ett exempel som bekräftar tese... 16:52:54, 18/6 -17  
mindtrix skrev 16:00, 18/6 -17 Exakt. Ryck är kraftfullt tidigt men värdelöst senare medan cantrips alltid är bra (typ).

Ett exempel som bekräftar tesen är att Thoughtseize inte är så bra när man spelar den lategame och kastar bort en mana och två liv på att ta reda på att motståndaren hade två land på hand. Särskilt inte om de är Tron-länder eller Eldrazi Temple.
 
"Not Gruul? Then die!"
Uppdaterad: 16:53:38, 18/6 -17
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

13. Jag vet inte om jag håller med... 20:10:26, 18/6 -17  
Jag vet inte om jag håller med om att Thoughtseize enbart är bra mot kombo. Jag har förlorat MASSVIS med matcher när min motståndare först Thoughtseizar min kontring och sen vinner med en kombo.

Det som krävs för att kunna spela kontroll i modern är att counterspell ser en reprint eller liknande. Kanske rentav jace unban.

Tills dess ses vi i legacyträsket
weiuweiu

Golgari
MEDLEM
Alingsås
@svm s. 8/5 -10

102 rubriker
1091 svar

14. Thoughtseize är en Svart spell... 21:53:14, 18/6 -17  
Thoughtseize är en Svart spell.
Preordain är en Blå spell.

Där har du svaret. Människor hatar att spela emot blått.

Kanske någongång ändras det. Men tills de händer får man spela blått i legacy!

Uppdaterad: 21:53:40, 18/6 -17
Morefx
MEDLEM
Trollhättan
@svm s. 19/11 -01

39 rubriker
1002 svar

15. Unban Mental Misstep?... 22:44:22, 18/6 -17  
Unban Mental Misstep?
 

Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

16. Känns faktiskt väldigt rättvis... 22:55:32, 18/6 -17  
Morefx skrev 22:44, 18/6 -17 Unban Mental Misstep?

Känns faktiskt väldigt rättvist.
 
"Not Gruul? Then die!"
PiiPingvin
MEDLEM
@svm s. 14/6 -13

0 rubriker
9 svar

17. Var länge en proponent för en ... 23:16:36, 18/6 -17  
Var länge en proponent för en unban av MM, men objektivt talat så skulle det degenerera formatet till den milda grad att varje lek skulle spela minst fyra.
 
"The further a society drifts from the truth the more they will hate those who speak it."

-Orwells profetia.
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

18. Som i legacy. Till och med mon... 23:24:24, 18/6 -17  
PiiPingvin skrev 23:16, 18/6 -17 Var länge en proponent för en unban av MM, men objektivt talat så skulle det degenerera formatet till den milda grad att varje lek skulle spela minst fyra.

Som i legacy. Till och med monoröda Goblins spelade 4.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

19. Mana Leak är legal i modern oc... 23:31:31, 18/6 -17  
useL skrev 20:10, 18/6 -17 Jag vet inte om jag håller med om att Thoughtseize enbart är bra mot kombo. Jag har förlorat MASSVIS med matcher när min motståndare först Thoughtseizar min kontring och sen vinner med en kombo.

Det som krävs för att kunna spela kontroll i modern är att counterspell ser en reprint eller liknande. Kanske rentav jace unban.

Tills dess ses vi i legacyträsket =)

Mana Leak är legal i modern och är ett bra kort, på många sätt nästan lika bra som Counterspell.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

20. På många sätt mycket sämre än ... 08:29:56, 19/6 -17  
latsblaster skrev 23:31, 18/6 -17
useL skrev 20:10, 18/6 -17 Jag vet inte om jag håller med om att Thoughtseize enbart är bra mot kombo. Jag har förlorat MASSVIS med matcher när min motståndare först Thoughtseizar min kontring och sen vinner med en kombo.

Det som krävs för att kunna spela kontroll i modern är att counterspell ser en reprint eller liknande. Kanske rentav jace unban.

Tills dess ses vi i legacyträsket

Mana Leak är legal i modern och är ett bra kort, på många sätt nästan lika bra som Counterspell.

På många sätt mycket sämre än Counterspell vilket även är varför det inte ser spel. Att betala 3 extra är INTE samma sak som att inte ha ett val.

Cryptkeeper presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion ****Cryptkeepers Thunder Junction auktion ****

Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

Pitiless Carnage 3:-

High Noon 10:-

Terror of the Peaks 160:-

Soured Springs 3:-

The Gitrog, Ravenous Ride 35:-

Plains 3:-

Transmutation Font 40:-

Geralf, the Fleshwright 40:-

Sandstorm Verge 3:-

Festering Gulch 3:-

Smuggler's Surprise 56:-

Concealed Courtyard 14:-

Abraded Bluffs 3:-

Island 3:-

Pariah 3:-

Rush of Dread 15:-

Arid Archway 3:-

Forlorn Flats 3:-

Gisa, the Hellraiser 65:-

Hell to Pay 3:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!