Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 653 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
MODERN Aetherwork marvel... Kort ...
Blå counterpart till Thoughtseize?
Senast läst: 03:40:24, 19/4 -24. Läst 5439 gånger.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

21. På lika många sätt bättre än C... 09:03:35, 19/6 -17  
useL skrev 08:29, 19/6 -17
latsblaster skrev 23:31, 18/6 -17
useL skrev 20:10, 18/6 -17 Jag vet inte om jag håller med om att Thoughtseize enbart är bra mot kombo. Jag har förlorat MASSVIS med matcher när min motståndare först Thoughtseizar min kontring och sen vinner med en kombo.

Det som krävs för att kunna spela kontroll i modern är att counterspell ser en reprint eller liknande. Kanske rentav jace unban.

Tills dess ses vi i legacyträsket =)

Mana Leak är legal i modern och är ett bra kort, på många sätt nästan lika bra som Counterspell.

På många sätt mycket sämre än Counterspell vilket även är varför det inte ser spel. Att betala 3 extra är INTE samma sak som att inte ha ett val.

På lika många sätt bättre än Counterspell. Om du påstår att den inte ser spel beror det på att du låg och grisade för några månader sen innan Death's Shadow slog igenom, grixis kunde då ofta spela Mana Leak framför Remand. Med den manabasen och motståndet var nog Mana Leak bättre än Counterspell.

För övrigt helt irrelevant, Mana Leak är spelbar i modern. Andra kontringar också. Blå är fortfarande en okej färg i modern. Sen om blåsvart med Thoughtseize är för kraftfullt och dåligt för formatet är en annan sak. Den kombinationen med blå som dominerat mest i formatet över tid och som är kontrollaktig är väl blåvitröd. grixis är väl kanske mer aggressiv just nu, men det kan ju ändra sig.

Vad gäller starka blå kort fick de först tillbaka brutna Thopter Foundry och sen Ancestral Vision.

Diskussionen får mig inte att tycka att Thoughtseize är för bra för modern, däremot kan jag inte se att Counterspell behövs för formatet.

Det är väl hoten som eventuellt är för bra för modern just nu, inte svaren.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Uppdaterad: 09:11:32, 19/6 -17
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

22. Mana Leak spelades ofta över C... 08:18:57, 22/6 -17  
Mana Leak spelades ofta över Counterspell i standard för längesen när jag började spela vid Mirage-Tempeststandard och multicolorlekar var poppis. Tycker inte alls svaret på den jämförelsen är given. Fast strunt samma.

Ryck behöver nog vara starkt pga att det är så uselt att dra sent. Men antar att Thoughtseizes råstyrka(spelas ju tom ofta över Hymn to Tourach i legacy!) sticker lite extra i ögonen nu när alla andra lekar förlorat möjligheten att spela Gitaxian Probe.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

23. Gitaxian Probe var ju absurd, ... 09:41:17, 22/6 -17  
Gitaxian Probe var ju absurd, kolla in motståndarens hand oavsett vilken manabas du har, behöver inte kosta någon mana.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!