Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 643 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT sortera kort... Säljare för invocation sökes i ...
Är marknaden för Magic i Sverige på väg att dö?
Senast läst: 03:11:26, 16/4 -24. Läst 8592 gånger.
Nixxan

Azorius
MEDLEM
Umeå
@svm s. 3/11 -03

190 rubriker
1793 svar

Är marknaden för Magic i Sverige på väg att dö? 12:22:07, 1/6 -17  
Nu har jag inte köpt eller sålt kort på länge men jag är fortfarande ofta inne på sidan och observerar hur ett par personer köper upp stora mängder av de populäraste korten och sedan lägger ut dem till ofta helt sanslösa priser.

Jag är nyfiken på hur ni som nyttjar den svenska marknaden ser på detta. Är det ett problem eller är detta något som inte påverkar alls? Har ni gått över till andra plattformar (exempelvis MCM) eller håller ni er fast vid den svenska marknaden?
 
w0rd

toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

1. Jag tycker att priserna känns ... 12:47:31, 1/6 -17  
Jag tycker att priserna känns väldigt låga nuförtiden, t.ex. ligger ofta kort på MCM högre än på SvM nu. Detta var ju inte fallet förr.

Sen kan det nog finnas undantag när det gäller vissa enstaka kort som det finns begränsad tillgång till, dvs. där det går att göra stora buyouts.
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

2. Det enda jag kommer ihåg som l... 13:00:01, 1/6 -17  
Det enda jag kommer ihåg som liknar buyouts var väl när Chalice of the Void spike:ade över natten och Scion of the Ur-Dragon spike:ade. Iaf i Scion fallet var det en som ägde nästan alla som var ute för fösäljning och Scion gick från 5 kr till tja, mycket mer än så.

Nixxan, har du några exempel?

Uppdaterad: 13:00:37, 1/6 -17
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

3. Det här problemet är väl redan... 13:08:18, 1/6 -17  
Det här problemet är väl redan på väg att gå över, den här frågan hade passat bättre för 18-24 månader sen?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

4. Jag köper främst äldre kort oc... 13:09:16, 1/6 -17  
Jag köper främst äldre kort och dessa är för det mesta billigare här i Sverige än på MCM, och utbudet är helt ok det med. De gånger jag jämför modernare kort med europeiska priser tycker jag att de nästan alltid ligger på ungefär samma nivå.

Magic-kort är en väldigt begränsad och oreglerad marknad, så självklart kan det förekomma s.k. buyouts för något enstaka kort, men på det stora hela kan jag inte säga att jag delar din uppfattning.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

5. Har också noterat att en handf... 13:26:30, 1/6 -17  
Har också noterat att en handfull individer köper upp mycket, framförallt sista minuterna på auktioner, för att sedan skapa gigantiska auktioner där samma kort ligger ute för det dubbla.

Jag tycker mig dock inte ha sett att det går något vidare på dessa överkostade auktioner. Så förutom att det är irriterande att någon investerar i kort som hen sedan försöker sälja till ockerpriser, vilket suger ut tillgång på kort, så känns det som ett självdöende koncept.

Sen känns hela siten rätt kall jämfört med förr rent generellt.
karhart

Gruul
MEDLEM
Ersmark
@svm s. 7/5 -10

237 rubriker
2993 svar

6. Jag tycker att det blir för my... 13:34:43, 1/6 -17  
Jag tycker att det blir för mycket av det goda. För många expansioner, masters sets, duel decks, commander & så vidare. Man hänger inte med! Jag kände i och med Amonkhet att jag blev svårt mätt på allt vad Magic heter. Det är inte lika roligt på något sätt. Det känns bara som att WOTC bajsar ur sig så mycket de kan för att maximera sin vinst. Tråkigt.
 
If it ain't fixed, it isn't broken.
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

7. Är priset för högt så köper ma... 13:46:50, 1/6 -17  
Är priset för högt så köper man inte. Ska tillägga att det är sällan jag hittar kort jag vill köpa på Svm, jämför med Mcm, SCG, CFB och inser att svm är orimligt dyrt. Drar man av tid+fraktkostnad+ev tull från utlandet är det oftast förtjänst på köpa här på Svm.

Kickback-säljare är inte den direkta orsaken till problemet. Problemet är att marknaden är väldigt liten och att man måste spendera mycket tid på svm för att inte missa bra deals. Vill man inte göra det hinner någon annan före.

Om någon köper upp något och lägger ut det för dyrt, köp inte. Priserna justerar sig själva vad det lider. Eller så kanske den tråkiga sanningen är att priset borde vara högre om andra köpare är villiga att betala de höga priserna.
 
"From void evolved Phyrexia. Great Yawgmoth, Father of Machines, saw its perfection. Thus The Grand Evolution began."
—Phyrexian Scriptures
Uppdaterad: 14:02:06, 1/6 -17
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

8. Jag tycker mig se en nedåtgåen... 13:55:38, 1/6 -17  
Jag tycker mig se en nedåtgående pristrend i eternal-formaten. Det har säkert inte bara att göra med en mättare marknad p.g.a reprints, jag tror att fler spelare också hoppat av formaten efter att antalet turneringar minskat.

Edit: Undantaget Commander där både formatets popularitet och priserna tycks öka.
 
"Not Gruul? Then die!"
Uppdaterad: 14:02:58, 1/6 -17
Loff
MEDLEM
Arvika
@svm s. 8/3 -10

51 rubriker
718 svar

9. Jag handlar nästan enbart på M... 14:57:32, 1/6 -17  
Jag handlar nästan enbart på MCM nu för tiden. Framför allt från tyska säljare. Större utbud, mer skydd om brev osv kommer bort. Köper man för mycket så är även rek billigare från tyskland och typ 1-2 dagar längre väntan.
 
  ▲
▲ ▲
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

10. Buyouts på SVM är generellt se... 15:09:04, 1/6 -17  
Buyouts på SVM är generellt sett inte ett problem då folk ändå köper billigare från MCM om det är höga priser här på SVM. Då tvingas säljarna att sänka priset om de nu inte vill sitta på dem i 2-3 år och vänta ut.

Aktiviteten är något lägre nu än för 2-3 år sedan men tycker ändå att det är på en okej nivå fortfarande.

Sen håller jag lite med det karhart säger om att det pungas ut lite väl mycket. Men det är väl på gott och ont antar jag. Magic-spelandet ökar väl på ett internationellt plan?

En annan aspekt är att det kan vara så att äldre spelarna slutar och tillväxten av yngre är sämre nu än tidigare.

Det blir inte bättre av att många väljer MTGO före pappersmagic i en allt större utsträckning (av vad jag märkt iaf).
 
Nuvarande auktion: Mycket av varje, högt och lågt. Standard, Modern, Legacy osv. BO på allt. Slutar den 9 april 23:00.

Det största misstaget en Magic-spelare kan göra är att köpa en mandolin...
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

11. Det är väl isf ett bevis på at... 15:30:11, 1/6 -17  
Nixxan skrev 12:22, 1/6 -17 Nu har jag inte köpt eller sålt kort på länge men jag är fortfarande ofta inne på sidan och observerar hur ett par personer köper upp stora mängder av de populäraste korten och sedan lägger ut dem till ofta helt sanslösa priser.

Jag är nyfiken på hur ni som nyttjar den svenska marknaden ser på detta. Är det ett problem eller är detta något som inte påverkar alls? Har ni gått över till andra plattformar (exempelvis MCM) eller håller ni er fast vid den svenska marknaden?

Det är väl isf ett bevis på att marknaden inte är på väg att dö?
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
8705dabe
HEDERSMEDLEM
Färgelanda
@svm s. 9/11 -06

79 rubriker
2063 svar

12. I mitt område är det mer än nå... 15:52:53, 1/6 -17  
I mitt område är det mer än någonsin , vissa köper vissa saker via mcm men de flesta köper här med då priserna här brukar hamna runt mcm i slutändan samt att det är typ alltid bättre att köpa inom sveriege tycker jag.
 
And that's the way the cookie crumbles!
Seasinger
MEDLEM
Malmö
@svm s. 13/2 -12

18 rubriker
130 svar

13. Jag köper väldigt mycket kort ... 16:13:34, 1/6 -17  
Jag köper väldigt mycket kort för att jag älskar att ha en stor samling med mycket lekar kubprojekt osv. Ofta köper jag mer än jag har råd med och måste då sälja av kort och brukar passa på att då göra stora auktioner då en auktion kräver rätt mycket jobb. Oftast går jag rejält back på detta och det är verkligen inte värt mängden arbete en auktion på flera tusen kort innebär om man inte tycker det är kul. Jag gillar personligen att det är hög ruljans på kort och blir glad ju fler auktioner det är uppe. Tycker själva grejen med bytande,köpande, samlande och säljande är en stor del av magic och gör hela roligare.

Det är tråkigt med de personer som lägger upp auktioner för helt sanslösa priser men som folk konstaterat tidigare är det ju bara att inte köpa isf? Vill man försöka tjäna pengar på att sälja magickort på riktigt är det ju tråkigt att man vänder sig till andrahandsmarknaden ist för att typ starta en butik som skulle kunna gynna communityn istället men frågan är om det påverkar så mycket? Att det typ är omöjligt att göra magicfynd idag oavsett om vi snackar secondhand-loppisar, blocket lr svm handlar väl främst om antalet spelare och att spelet är så populärt? Det borde ju ses som något positivt trots allt. Att människor tar sig tid att köpa på sig kort för att göra stora auktioner är det bästa jag vet så länge det inte är helt hutlösa ockerpriser. Det är sällan man vill köpa några 1-10 kronorskort styck utan då vill man ju bjuda hem ett gäng för att det ska vara värt att bjuda.

Sen när jag själv lägger upp auktioner blir jag glad att folk budar på mina kort över huvud taget så det går att hålla samlingsmanin i liv när ekonomin tryter. Om 1-2 personer köper upp halva auktionen så är jag inte den att klaga även om jag kanske "går back" på det. Har funnit mig vid faktumet att magic är ett dyrt intresse. Även om det förstås skulle vara fantastiskt om det var lite billigare så det gick att hålla på med utan fast jobb om man har barn osv. Men jag tror att det är en annan diskussion.
funfviertel

Rakdos
JUDGE L1
Staffanstorp
@svm s. 21/5 -07

188 rubriker
916 svar

14. Jag köper betydligt mindre av ... 18:10:28, 1/6 -17  
Jag köper betydligt mindre av de nya korten.

Jag fokuserar enbart på Commander nuförtiden, detta beror på två saker:

1. Det är roligt.
2. Wizards kräker ut produkter och håller inte måttet när det gäller kvalitetskontroll, standard har varit en trasig röra ganska länge nu.

Sen tror jag inte att pappersmagic tappar spelare till MTGO. Det är nog snarare så att Magic överlag tappar till Hearthstone (men i synnerhet online).

Marknaden på SVM upplever jag som förhållandevis hälsosam, det känns som den följer magics populäritetskurva ganska fint.
bernhardtz
JUDGE L1
@svm s. 2/10 -11

10 rubriker
61 svar

15. som köpare är jag numera bara ... 18:15:40, 1/6 -17  
som köpare är jag numera bara på marknaden "foils i eternalformat". där är svm-säljares priser ofta helt orealistiska jämfört tex mcm.
8705dabe
HEDERSMEDLEM
Färgelanda
@svm s. 9/11 -06

79 rubriker
2063 svar

16. helt orealistiska vet jag inte... 18:34:37, 1/6 -17  
bernhardtz skrev 18:15, 1/6 -17 som köpare är jag numera bara på marknaden "foils i eternalformat". där är svm-säljares priser ofta helt orealistiska jämfört tex mcm.

helt orealistiska vet jag inte ?
Jag tycker det följer kurvan o vissa lägger på lite extra , men oftast om man påpeklar vad de går för på mcm så uppdaterar de efter de o säljer kring samma pris ... ?

sen kan de va jobbigt att uppdatera hela tiden.

i alla fall mina upplevelser
 
And that's the way the cookie crumbles!
bernhardtz
JUDGE L1
@svm s. 2/10 -11

10 rubriker
61 svar

17. jo alltså det är craze. kan sk... 18:42:33, 1/6 -17  
8705dabe skrev 18:34, 1/6 -17
bernhardtz skrev 18:15, 1/6 -17 som köpare är jag numera bara på marknaden "foils i eternalformat". där är svm-säljares priser ofta helt orealistiska jämfört tex mcm.

helt orealistiska vet jag inte ?
Jag tycker det följer kurvan o vissa lägger på lite extra , men oftast om man påpeklar vad de går för på mcm så uppdaterar de efter de o säljer kring samma pris ... ?

sen kan de va jobbigt att uppdatera hela tiden.

i alla fall mina upplevelser :)

jo alltså det är craze. kan skilja flera hundra.
Don
MEDLEM
Arvika
@svm s. 14/9 -06

132 rubriker
1779 svar

18. Samma här, ibland slår det åt ... 23:37:24, 1/6 -17  
bernhardtz skrev 18:42, 1/6 -17
8705dabe skrev 18:34, 1/6 -17
bernhardtz skrev 18:15, 1/6 -17 som köpare är jag numera bara på marknaden "foils i eternalformat". där är svm-säljares priser ofta helt orealistiska jämfört tex mcm.

helt orealistiska vet jag inte ?
Jag tycker det följer kurvan o vissa lägger på lite extra , men oftast om man påpeklar vad de går för på mcm så uppdaterar de efter de o säljer kring samma pris ... ?

sen kan de va jobbigt att uppdatera hela tiden.

i alla fall mina upplevelser :)

jo alltså det är craze. kan skilja flera hundra.

Samma här, ibland slår det åt andra hållet men som regel är SvM dyrare på staplefoils, då blir det liksom McM, som också har ett betydligt större utbud.

Senaste exemplet som var halvaktuellt för mig var foilade Thoughtseize från Lorwyn - där vi har engelsk NM för 425+ euro på McM och de två på svm går för runt 6k...

Uppdaterad: 23:40:12, 1/6 -17
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

19. Måste ju inte köpa av dom dyra... 01:11:33, 2/6 -17  
bernhardtz skrev 18:42, 1/6 -17
8705dabe skrev 18:34, 1/6 -17
bernhardtz skrev 18:15, 1/6 -17 som köpare är jag numera bara på marknaden "foils i eternalformat". där är svm-säljares priser ofta helt orealistiska jämfört tex mcm.

helt orealistiska vet jag inte ?
Jag tycker det följer kurvan o vissa lägger på lite extra , men oftast om man påpeklar vad de går för på mcm så uppdaterar de efter de o säljer kring samma pris ... ?

sen kan de va jobbigt att uppdatera hela tiden.

i alla fall mina upplevelser :)

jo alltså det är craze. kan skilja flera hundra.

Måste ju inte köpa av dom dyraste säljarna. Jag har foilat 100% av modern jund+junk och köpt 90% av korten på Svm senaste 1.5 året. Har i nästan alla fall betalt lika eller mindre än mcm för allt (eng, bra skick). Går man efter billigast spanska-slasken är det klart priserna skiljer.

Köpte 3st foilade Crop Rotation på svm för ett tag sen till legacyn. Dom var "dyra" som i att dom kostade mycket pengar, men var fortfarande billgast i europa. Självklart finns det undantag, men svm innebär inte automatiskt överpris.
 
"From void evolved Phyrexia. Great Yawgmoth, Father of Machines, saw its perfection. Thus The Grand Evolution began."
—Phyrexian Scriptures
Uppdaterad: 01:12:17, 2/6 -17
8705dabe
HEDERSMEDLEM
Färgelanda
@svm s. 9/11 -06

79 rubriker
2063 svar

20. om någon var sugen på 4a thoug... 07:51:44, 2/6 -17  
Don skrev 23:37, 1/6 -17
bernhardtz skrev 18:42, 1/6 -17
8705dabe skrev 18:34, 1/6 -17
bernhardtz skrev 18:15, 1/6 -17 som köpare är jag numera bara på marknaden "foils i eternalformat". där är svm-säljares priser ofta helt orealistiska jämfört tex mcm.

helt orealistiska vet jag inte ?
Jag tycker det följer kurvan o vissa lägger på lite extra , men oftast om man påpeklar vad de går för på mcm så uppdaterar de efter de o säljer kring samma pris ... ?

sen kan de va jobbigt att uppdatera hela tiden.

i alla fall mina upplevelser

jo alltså det är craze. kan skilja flera hundra.

Samma här, ibland slår det åt andra hållet men som regel är SvM dyrare på staplefoils, då blir det liksom McM, som också har ett betydligt större utbud.

Senaste exemplet som var halvaktuellt för mig var foilade Thoughtseize från Lorwyn - där vi har engelsk NM för 425+ euro på McM och de två på svm går för runt 6k...

om någon var sugen på 4a thoughtsieze från lorwyn foil skulle jag lägga mig runt mcm på
2000,00 €
(PPU: 500,00 €)

då det känns rimligast för ett playset

men det e ju lite billigare om man köper enstaka kort . men vissa länder som spanien o liknande e jag lite rädd för .
 
And that's the way the cookie crumbles!



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!