Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 652 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Boade kort borta ... Inner sleeves Göteborg? ...
MCM tips
Senast läst: 12:23:47, 20/4 -24. Läst 6471 gånger.
Preacher
MEDLEM
Harlösa
@svm s. 16/2 -11

96 rubriker
1835 svar

MCM tips 11:58:03, 22/5 -17  
Tjenare!

Tänkte skaffa ett inlogg på Magic Card Market (MCM), är det någon som har några bra tips? vad ska man tänka på? fraktkostnad? ev tullavgift? ska man handla bara från användare från EU? ska man försöka få tag på en coupon code? etc.

/Jonas

elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

1. Skickar ett internmail :)... 12:03:57, 22/5 -17  
Skickar ett internmail :)
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

2. Tyskland, Schweiz, Österrike o... 12:09:57, 22/5 -17  
Tyskland, Schweiz, Österrike och liknande har bra postverk. Går på en arbetsvecka ungefär. Spanien, Grekland osv är sämre i hantering och leveranstid. BB-Tradingcards är en jättebra användare med massor av kort och bra leveranstid.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
Trulle

Azorius
MEDLEM
Hjärup
@svm s. 1/11 -05

66 rubriker
471 svar

3. Jag har märkt att många gånger... 12:44:53, 22/5 -17  
Jag har märkt att många gånger då man köper kort över 10 euro st blir man tvingad till att betala högre fraktkostnad. Någon som vet hur man kan gå runt detta?

Ville köpa 2 Grim Flayer av en kille från Norge, men tvingades betala 20 euro i frakt.
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

4. Vet inte hur fraktalternativen... 12:47:41, 22/5 -17  
Trulle skrev 12:44, 22/5 -17 Jag har märkt att många gånger då man köper kort över 10 euro st blir man tvingad till att betala högre fraktkostnad. Någon som vet hur man kan gå runt detta?

Ville köpa 2 Grim Flayer av en kille från Norge, men tvingades betala 20 euro i frakt.

Vet inte hur fraktalternativen är från olika länder, men tar jag från Tyskland har jag massor av alternativ från 20 kr till över 100 kr. Kanske är säljaren som väljer vilka alternativ som är tillgängliga?
 
Jag saccar LED för tre blå.....
a06petah

Rakdos
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 22/5 -09

43 rubriker
393 svar

5. Tull behöver du inte tänka på ... 12:48:08, 22/5 -17  
Tull behöver du inte tänka på så länge du handlar inom EU om jag förstått det hela rätt.
Om jag kan, brukar jag handla från Tyskar, det går på 3-4 dagar och portot är inte särskilt högt.

Rumänien är ett ställe jag haft med att göra i dessa sammanhang, och det skulle jag undvika om möjligt, då det tog 4 veckor innan brevet var framme. (Fast i ärlighetens namn kan det hända kära postnord på inrikes brev också)
 
<Forumsignatur>
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

6. Det varierar också så att om s... 12:49:27, 22/5 -17  
Det varierar också så att om säljaren har färre referenser så blir det automatiskt "rekommenderat".
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
Preacher
MEDLEM
Harlösa
@svm s. 16/2 -11

96 rubriker
1835 svar

7. tack!... 13:04:56, 22/5 -17  
elof_the_mighty skrev 12:03, 22/5 -17 Skickar ett internmail :)

tack!
Preacher
MEDLEM
Harlösa
@svm s. 16/2 -11

96 rubriker
1835 svar

8. bra tips! det finns en hel del... 13:12:45, 22/5 -17  
bra tips! det finns en hel del roliga kort ute i europa!
nargluj
MEDLEM
Älvängen
@svm s. 8/10 -13

30 rubriker
853 svar

9. Tänk på att om en tysk (eller ... 13:34:39, 22/5 -17  
Tänk på att om en tysk (eller liknande) skickar ett brev tror han att brevet får tysk behandling hela vägen till din brevlåda. Post Nord är inte i klass med tyska postverket.
chrono

Izzet
MEDLEM
Stehag
@svm s. 25/7 -06

46 rubriker
1735 svar

10. Jag har bara positiva erfarenh... 14:51:22, 22/5 -17  
Jag har bara positiva erfarenheter av mcm - gör som på svm och kolla på folks refs.

Tänk på att skick-graderingen skiljer sig från svm.
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

11. Norge och Schweitz är utanför ... 16:16:40, 22/5 -17  
Norge och Schweitz är utanför EU så undvik om du inte vill åka på tull. USA och Kanada också, givetvis...

Tyskland är som sagt bäst att köpa ifrån. Är oftast bra att kommunicera med och bra på engelska vilket många säljare från andra länder inte är. Låg frakt och snabb leverans. Har också fått för mig att tyskar är lite mer seriösa, speciellt med gradering.

Köper du över en vissa summa, tror det är 25€, så måste du betala för rek.

Kolla refs kan vara bra.

Är du osäker välj en "butik" med >1k refs och betala för rek.

Har köpt av många skumma typer och från länder som Rumänien, Polen, Holland, Slovakien, Grekland utan problem. Både med och utan rek utan problem.

Någon enstaka gång har ett brev försvunnit om man beställt utan rek, tror det hänt från Spanien och Italien för min del. Danska posten är kass, ena gången ett rekbrev försvunnit dock fick vi pengarna tillbaka så det ordnade sig, tog 2 månader....

Skickgraderingen är helt annorlunda, enligt MCMs egna regelverk. Sen så är vissa väldigt sisådär med graderingen, förvänta dig inte alltid NM även om det står så.

Ibland kan man få kort på fel språk, speciellt om det rör sig om billigare kort (händernt kanske 1 på 50 köp, för mig iaf), dock så ger många pengar tillbaka om man fått fel språk och dylikt.
 
Nuvarande auktion: Mycket av varje, högt och lågt. Standard, Modern, Legacy osv. BO på allt. Slutar den 9 april 23:00.

Det största misstaget en Magic-spelare kan göra är att köpa en mandolin...
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

12. Jag är ett stort fan av MCM oc... 18:05:15, 22/5 -17  
Jag är ett stort fan av MCM och har bara goda erfarenheter av säljarna där. Som andra har sagt, kolla in ref och övrig statistik så tycker jag att man får en ganska god bild. Språk och versioner blir fel ibland, men hittills har jag fått kompensation i 100% av fallen utan tjafs.

Fraktkostnaden kan svänga väldigt, så där är det bra att hålla lite extra koll. Många säljare har frakttrösklar runt 18 och 40 kort (dvs ungefär samma som här i Sverige) men vissa har en tröskel även vid 4 kort och det kan snabbt bli väldigt dyrt. För beställningar över 25 euro är rek tvingande tror jag, så det får man ta med i beräkningarna.

Beställer man från Spanien eller Italien tar det ofta ganska lång tid, 10-14 dagar. Från Tyskland och Holland går det betydligt fortare.

Jag har dock aldrig beställt saker för mer än runt 30 euro per order, så det är möjligt att det ser annorlunda ut om man handlar dyrare kort.
GGH
MEDLEM
Solna
@svm s. 6/1 -13

3 rubriker
32 svar

13. Undvik Storbritannien om du in... 19:55:46, 22/5 -17  
Undvik Storbritannien om du inte kör rekommenderat. Någon på postcentralen sprättade mitt kuvert, la i simkort, tejpade ihop med officiella papper (utan att signera) och skickade det vidare till Sverige. Gick inte att kräva skadestånd från Royal Mail.

När någon känner igen magickort i kuvert och har tagit med sig massvis med gratissimkort för att lura systemets viktgranskning då är det illa.
Steamliner
MEDLEM
@svm s. 7/9 -13

34 rubriker
538 svar

14. Undvik att handla från Italien... 22:33:31, 22/5 -17  
Undvik att handla från Italien, deras postverk är så uselt att postnord nästan framstår som acceptabelt i jämförelse. Danmark är svindyrt och långsamt (postnord hela vägen = bajs).

Grekland, Polen och Tyskland är de klart bästa länderna att handla från. Min erfarenhet från ett mkt stort antal köp är låg frakt och 100% träffsäkerhet.

Kolla alltid vad priset blir med frakt. Visst ser det fint ut med ett Polluted Delta för 10€, men tvingas du till rek så är det tveksamt om det är en bra deal.

Kolla alltid feedback. En del säljare har akuta problem med att skilja på Legends och Chronicles eller engelska och diverse skräpspråk.

Lämna feedback utifrån vad du fått hem och hur det funkat. MCM har ett vettig system med en femgradig skala. Betalar du för NM och får hem Ex finns det inget scenario där det är rimligt att ge full pott. Tänk på att läsa sidans skickguide innan du säljer eller lämnar feedback, den är detaljerad och lämnar inte utrymme för eget tyckande. Tänk även på att lämna motivering och messa säljaren innan du ger dålig feedback. Kom ihåg att säljaren är den som gjort fel och således den som skall betala ev returfrakt.

När du börjar sälja tvingas folk välja rek på allt över 9.99€. Vill du komma igång så behöver du alltså undercutta och lägga dig utanför rekgränsen ibörjan. Tänk på att rek från Sverige kostar ca 70 kr mer än rek från Tyskland. Ha med detta i din prissättning om du vill sälja dyrare kort in i en spike.
 
Reprinta Back to Basics!
För övrigt anser jag att Staffanstorp bör förstöras.
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

15. Chansen att det kommer fram bl... 19:44:09, 23/5 -17  
Chansen att det kommer fram blir högre från exempelvis Tyskland än Italien men i slutändan är det Postnord som oftast fuckar upp ändå..

Måste bara citera en svensk butiksägare som skrev till mig i veckan angående att Postnord "byte affärssystem" och aldrig delade ut mitt paket till ombudet förens jag kontaktat dom nästan dagligen under 2 veckors tid, "Skönt att höra att det löste sig. Ja dom jävlarna får vi snart byta ut. Börjar bli allt mer farligt att skicka med Postnord tyvärr".
Möjligen skulle vi ha lyssnat på Gustav i Svensson Svensson och inte sålt ut posten..
JohnnyBoi
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 1/10 -11

20 rubriker
240 svar

16. Jag har gjort en hel del köp f... 20:08:21, 23/5 -17  
Jag har gjort en hel del köp från MCM och tagit för vana att alltid välja rekommenderat. Har aldrig haft ett enda problem då. Dock har det nästan alltid handlat om lite dyrare kort och väldigt få, så det har räckt med billigaste rek-alternativet. Oftast går det att få scans om man internpostar folk, ifall de inte redan har scans uppladdade.

Under "Help" har du en guide med fraktkostnader. Jag har alltid ett textdokument med alla rek-frakter i stigande prisordning som jag uppdaterar då och då, gjorde det nu i veckan. Kan klistra in den här. Alla priser i euro.

Singapore: 2,6
Cyprus: 2,7
Israel: 2,8
Latvia: 2,9
Bulgaria: 3,2
Lithuania: 3,3
Slovakia: 3,3
Czech Republic: 3,4
Serbia: 3,5
Greece: 3,9
Romania: 4
Malta: 4,1
Poland: 4,1
Slovenia: 4,1
Croatia: 4,1
Portugal: 4,3
Germany: 4,5
Japan: 4,7
Spain: 5,1
Hungary: 5,2
Austria: 5,5
Luxembourg: 5,5
Estonia: 6
France: 6,7
Belgium: 7
Liechtenstein: 7,4
United Kingdom: 7,5
Ireland: 8
Switzerland: 8,4
Italy: 9,3
Iceland: 9,6
Finland: 12,4
Netherlands: 12,5
Canada: 13,7
Denmark: 14,3
Norway: 20,2

Tänk på att om du betalar med PayPal tillkommer en extra avgift: "When crediting your account with PayPal, a fee of 0.35€ + 5% of the credited amount applies." Eller så var det förr i alla fall, sparade den texten för länge sedan i samma dokument. Vet inte om det ändrats, själv använder jag alltid banköverföring.
 
Låtskrivare/artist/producent/ljudtekniker, live & studio/privatlärare.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

17. På tal om Paypal-avgiften, är ... 20:19:48, 23/5 -17  
På tal om Paypal-avgiften, är det någon som vet om man kan spara in några bråkdels euro på den genom att betala för flera beställningar på en gång?

Det handlar ju inte om stora pengar såklart, men ska man ändå göra fler beställningar så.
nargluj
MEDLEM
Älvängen
@svm s. 8/10 -13

30 rubriker
853 svar

18. Rätt säker på att det är en pr... 23:39:03, 23/5 -17  
DeckOf53 skrev 20:19, 23/5 -17 På tal om Paypal-avgiften, är det någon som vet om man kan spara in några bråkdels euro på den genom att betala för flera beställningar på en gång?

Det handlar ju inte om stora pengar såklart, men ska man ändå göra fler beställningar så.

Rätt säker på att det är en procentsats med en ytterst marginell avgift.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

19. Ja, avgiften är 0,35 euro. Det... 23:43:20, 23/5 -17  
nargluj skrev 23:39, 23/5 -17
DeckOf53 skrev 20:19, 23/5 -17 På tal om Paypal-avgiften, är det någon som vet om man kan spara in några bråkdels euro på den genom att betala för flera beställningar på en gång?

Det handlar ju inte om stora pengar såklart, men ska man ändå göra fler beställningar så.

Rätt säker på att det är en procentsats med en ytterst marginell avgift.

Ja, avgiften är 0,35 euro. Det jag undrar är bara om det är per Paypal-betalning eller per order. Gör man flera beställningar samtidigt blir det ju bara en betalning, men jag vet inte om man ändå betalar avgiften för varje beställning eller ej.
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

20. Jag har handlat på MCM två gån... 07:41:38, 25/5 -17  
Jag har handlat på MCM två gånger, båda gångerna från Tyskland och båda gångerna köpte jag bara dåliga commons till EDH. Gick hur bra som helst.

Söker alltid på bara de best reffade säljarna.
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!