Magic the Gathering
Magic the Gathering34883 medlemmar 632 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
MODERN Svar mot lekar... bygga lek ...
Skriv & förklara nya Jundigheten i modern
Senast läst: 00:04:59, 19/4 -24. Läst 4894 gånger.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

Skriv & förklara nya Jundigheten i modern 11:06:30, 15/5 -17  
Skulle någon kunna skriva ihop en bra artikel och beskriva de nya märkliga jund-varianterna i modern?

Sånt här märkligt kan man hitta på tcdecks:

http://www.tcdecks.net/deck.php?id=23223&iddeck=179918

Artikeln skulle kunna förklara varför man spelar sök (Traverse the Ulvenwald) fast man har fulla playset och varför Death's Shadow plötsligt är så relevant (gå så långt att spela Tarfire framför Lightning Bolt för att få delirium?).

binkabi, vampiric ninja och annat småländskt modern-spelande pack är kanske the usual suspects för ett sånt här jobb; "SKYNDA!!!" (Yubaba till Chihiro i Spirited Away) ...
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!

Hekks

Orzhov
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 22/12 -11

72 rubriker
700 svar

1. Tarfire är väl även relevant f... 11:35:35, 15/5 -17  
Tarfire är väl även relevant för Tarmogoyf?
 
Enchantments? Enchantments!
weiuweiu

Golgari
MEDLEM
Alingsås
@svm s. 8/5 -10

102 rubriker
1091 svar

2. Du spelar Tarfire för att nå d... 11:55:45, 15/5 -17  
Du spelar Tarfire för att nå delerium.
Du spelar traverse för att ha 12 hot i leken. Dom fungerar som en goyf/DS.

Modern är aggro för tillfället.
Don
MEDLEM
Arvika
@svm s. 14/9 -06

132 rubriker
1779 svar

3. https://www.channelfireball.co... 13:23:30, 15/5 -17  
https://www.channelfireball.com/articles/why-jund-shadow-is-the-best-deck-in-modern/

https://www.channelfireball.com/articles/the-deck-to-beat-this-weekend-modern-deaths-shadow/

https://www.channelfireball.com/articles/deck-of-the-day-deaths-shadow-jund-modern/

Framförallt den första artikeln där.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

4. "Jund Death's Shadow gets deli... 15:31:19, 15/5 -17  
weiuweiu skrev 11:55, 15/5 -17 Du spelar Tarfire för att nå delerium.
Du spelar traverse för att ha 12 hot i leken. Dom fungerar som en goyf/DS.

Modern är aggro för tillfället.

"Jund Death's Shadow gets delirium quickly and easily. Traverse the Ulvenwald, therefore, represents additional copies of Death's Shadow so that the deck is no longer at the mercy of whether or not it draws its namesake card. Traverse also facilitates the use of silver-bullet creatures like Ethersworn Canonist out of the sideboard, and creates a small toolbox with cards like Ghor-Clan Rampager"

Här förstår jag tydligare varför man vill nå delirium snabbt eftersom man väljer att spela med diverse random-kort som man vill kunna ta fram.

Vet inte riktigt vad jund shadow är tänkt att vara bra emot förutom combo (heavy hand disruption).
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Uppdaterad: 16:58:59, 15/5 -17
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

5. Ja, men man brukar inte välja ... 16:57:21, 15/5 -17  
Hekks skrev 11:35, 15/5 -17 Tarfire är väl även relevant för Tarmogoyf?

Ja, men man brukar inte välja "sämre" kort för att något annat enskilt ska bli bättre, jag antar att Traverse the Ulvenwald är "jätteviktig" (?) men det kunde artikeln inte riktigt svara på.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

6. I en lek som spelar 8 creature... 17:25:13, 15/5 -17  
I en lek som spelar 8 creatures är det rätt viktigt att stabilt kunna få dem till handen. att ha 1 8/8 vanilla i spel är inte så farligt, men 2 är rätt mycket jobbigare.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
gizlow

Dimir
REDAX
@svm s. 27/7 -14

14 rubriker
178 svar

7. Tarfire ger ju upside både på ... 18:35:42, 15/5 -17  
Tarfire ger ju upside både på Death's Shadow och Tarmogoyf, eftersom den oftast slängs i ansiktet på Death's Shadow-spelaren själv. Lightning Bolt är dessutom rätt dålig i modern för närvarande, så det är faktiskt inget direkt nerköp.
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

8. Båda plockar Hedron Crab. Det ... 20:04:57, 15/5 -17  
gizlow skrev 18:35, 15/5 -17 Tarfire ger ju upside både på Death's Shadow och Tarmogoyf, eftersom den oftast slängs i ansiktet på Death's Shadow-spelaren själv. Lightning Bolt är dessutom rätt dålig i modern för närvarande, så det är faktiskt inget direkt nerköp.

Båda plockar Hedron Crab. Det är den gyllene standarden för om ett rött instant är bra ;)
 
Jag saccar LED för tre blå.....
UrsaSubite

Izzet
MEDLEM
@svm s. 29/4 -16

4 rubriker
25 svar

9. +1... 20:43:02, 15/5 -17  
JonasHob skrev 20:04, 15/5 -17
gizlow skrev 18:35, 15/5 -17 Tarfire ger ju upside både på Death's Shadow och Tarmogoyf, eftersom den oftast slängs i ansiktet på Death's Shadow-spelaren själv. Lightning Bolt är dessutom rätt dålig i modern för närvarande, så det är faktiskt inget direkt nerköp.

Båda plockar Hedron Crab. Det är den gyllene standarden för om ett rött instant är bra

+1
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

10. Du skämtar?! Tarfire i sig sjä... 23:23:52, 15/5 -17  
gizlow skrev 18:35, 15/5 -17 Tarfire ger ju upside både på Death's Shadow och Tarmogoyf, eftersom den oftast slängs i ansiktet på Death's Shadow-spelaren själv. Lightning Bolt är dessutom rätt dålig i modern för närvarande, så det är faktiskt inget direkt nerköp.

Du skämtar?! Tarfire i sig själv?!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
gizlow

Dimir
REDAX
@svm s. 27/7 -14

14 rubriker
178 svar

11. Inte alls, i snitt är det väl ... 01:13:08, 16/5 -17  
latsblaster skrev 23:23, 15/5 -17
gizlow skrev 18:35, 15/5 -17 Tarfire ger ju upside både på Death's Shadow och Tarmogoyf, eftersom den oftast slängs i ansiktet på Death's Shadow-spelaren själv. Lightning Bolt är dessutom rätt dålig i modern för närvarande, så det är faktiskt inget direkt nerköp.

Du skämtar?! Tarfire i sig själv?!

Inte alls, i snitt är det väl ca 60-70% av gångerna den castas som man sätter den i sig själv för att göra Death's Shadow större. Lägg till att man lämnar mana uppe för Temur Battle Rage och motståndaren hamnar snabbt i en situation där de tvingas blocka bort sina tjockisar mot en betydligt större Death's Shadow.
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

12. Attackera med 2 Death's Shadow... 09:32:16, 16/5 -17  
latsblaster skrev 23:23, 15/5 -17
gizlow skrev 18:35, 15/5 -17 Tarfire ger ju upside både på Death's Shadow och Tarmogoyf, eftersom den oftast slängs i ansiktet på Death's Shadow-spelaren själv. Lightning Bolt är dessutom rätt dålig i modern för närvarande, så det är faktiskt inget direkt nerköp.

Du skämtar?! Tarfire i sig själv?!

Attackera med 2 Death's Shadow, innan skada gör 2 i dig själv för att göra 4 mer i motåndaren. Och ger +1 till Goyf i instantspeed, vilket är väldigt relevant. Inte ofta man räknar med att goyf kan bli större i instantspeed när man redan har en instant i graven.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

13. Helt cyber crazy stuff. Det ku... 10:00:35, 16/5 -17  
Helt cyber crazy stuff. Det kunde ha nämnts i någon av artiklarna!

Fatal Push verkar dock riktigt bra mot både Stefan Nilsson och Tage Erlander.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
gizlow

Dimir
REDAX
@svm s. 27/7 -14

14 rubriker
178 svar

14. Yes, Fatal Push är bra. Det är... 10:08:54, 16/5 -17  
latsblaster skrev 10:00, 16/5 -17 Helt cyber crazy stuff. Det kunde ha nämnts i någon av artiklarna!

Fatal Push verkar dock riktigt bra mot både Stefan Nilsson och Tage Erlander.

Yes, Fatal Push är bra. Det är därför man spelar Grixis Death's Shadow ;)

(Skojar bara för egentligen är Jund-versionen bättre, men Grixis har fördel när de möts)
Binkabi

Dimir
REDAX
Kalmar
@svm s. 9/6 -11

104 rubriker
925 svar

15. Finns så många versioner av De... 11:30:25, 16/5 -17  
Finns så många versioner av Death's Shadow nu, allt från "typ" kontroll till combo med Temur Battle Rage + Mutagenic Growth. Det mesta har dock redan besvarats innan, Tarfire ger visserligen 1 mindre skada, men upside på Tribal är mer än tillräckligt relevant.

Lekarna har generellt också ett okej lategame eftersom man spelar så få länder (= man drar många spells). Personligen föredrar jag Liliana, the Last Hope som lekens planeswalker, men of the Veil funkar också.

Som också nämnts ovan är Modern numera hem för riktigt aggressiva lekar, främst Death's Shadow och olika Eldrazi Stompy varianter. Combo finns också i viss mån förstås, men stackars kontroll utgör troligen typ... 15% av metat, om man räknar med Tron?
 
"IF A=B, and B=C and C=D, THEN DO NOT GET A JOB PROOFREADING"
Monte

Orzhov
MEDLEM
Lindesberg
@svm s. 21/11 -07

115 rubriker
1083 svar

16. Är lite nyfiken på varför man ... 12:20:56, 16/5 -17  
Är lite nyfiken på varför man inte kör Seal of Fire istället för Tarfire?
 
Min auktion, mitt verkstadskort, min bytes tråd, min köp och sälj tråd och min MTGO tråd
AJN

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 7/7 -14

7 rubriker
70 svar

17. För att Tarfire är en instant ... 13:04:43, 16/5 -17  
Monte skrev 12:20, 16/5 -17 Är lite nyfiken på varför man inte kör Seal of Fire istället för Tarfire?

För att Tarfire är en instant och därför möjliggör combat tricks med Goyf och Shadow, spelar man Seal of Fire så skyltar man rätt stort att ens gubbar kan bli större.

Kort svar: Tarfire möjliggör bättre plays och ger motståndaren mindre info.

partysmurphen presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

Chalice of the Void

2 City of Brass

Dark Ritual (Foil)

Sulfurous Springs 60:-

Yavimaya Coast (GD)

Yavimaya Hollow

2 Sol Ring (Foil)

4 Lightning Bolt (Foil)

Lightning Bolt

35 Counterspell

2 Birds of Paradise

Force of Will (Foil)

2 Masticore 300:-

4 Masticore (Foil)

2 Wrath of God

Thoughtseize

9 Thoughtseize

4 Polluted Delta

Vampiric Tutor

Karn, Silver Golem


BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!