Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 671 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Rares utan foil symbolen... Hur blir man bättre på combat? ...
Grym nyhet angående Iconic Masters
Senast läst: 17:12:23, 25/4 -24. Läst 7842 gånger.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

21. Vad R&D menar är att Kird ... 23:49:22, 25/4 -17  
Sajkobeer skrev 21:10, 25/4 -17 Vad menar du Latsblaster? Kird Ape är och förblir en klassisk och ikonisk creature i Magic the Gathering, som på sin tid var så kraftfull att den var bannad i Extended när formatet startade.

Om du argumenterar för att det är uppenbart att RnD tycker X i frågan så kan det ju vara på sin plats med en länk till deras uttalande gällande den saken.

Sedan kan det ju vara så att folk som inte tagit del av samma material från RnD har en annan uppfattning av begreppet ikonisk eller "Iconic" innebär i Magic än vad du har men att säga att vi har fel och sen inte lyckas länka till vad RnD tycker är ju bara konstigt. Om du argumenterar för att det är uppenbart att RnD tycker X i frågan så kan det ju vara på sin plats med en länk till deras uttalande gällande den saken.

Rosewater lyssnar jag aldrig på, tycker han är ytterst jobbig endast.

Vad R&D menar är att Kird Ape inte är ett rare och ingen creature type och ingen iconic. Jag har tydligt listat vilka som är iconics; en för varje färg.

"Vilka kort som reprintas denna gång ska enligt Wizards vara en blandning av änglar, demoner, draker och hydror tillsammans med några av de mest minnesvärda korten från spelets 25 år."

Det här skrev beakid i nyheten och du kommenterade den, men du läste inte vad wizards skrev? Beakid översatte texten från wizards, det var inte hans egen version.

Läser du i länkarna istället för att tjafsa ser du att alla är överens om vad som räknas som iconics, och att de 2005 (ännu) inte vet vad som är blått och grönt, men nej, det kan du inte ta eftersom det inte duger som källa trots att det är flera inblandade som i diskussionen enas om en sak? Har du läst vad de skrev?

Det finns till och med bland länkarna en artikel som stället iconics mot varandra - utifrån färgfilosofin, men nej, det skiter du också i att läsa? Men säga emot går bra ändå?

Quote from Ken Nagle »
The illustration will work well enough for an Intro Pack rare a la Kazuul, Tyrant of the Cliffs (another handsomely designed card!) in a movie poster pose. I'll note that I prefer a Dragon / Vampire / Angel / Hydra / Sphinx iconic to show through the front of an Intro Pack, but I'll concede those things aren't really found in prisons.

Eller nej, Ken Nagle har väl inte längre något med R&D att göra och är kanske inaktuell nu? Men han verkar i allra högsta grad fortfarande tillhöra R&D?

Det är inget tyckande från R&D, i varje block plockar man in iconics om det passar. Det blev lite frågor om varför man använde drakar på innistrad och vad det hade med skräck att göra, men de tyckte att det var okej med det. De ville få in iconics om de kunde.

Här kommer ett litet utdrag från gamepedia, men det kanske också är en opålitlig källa enligt sajkobeer?

Iconic and characteristic[edit | edit source]
Each color has an iconic, or marquee, creature type which is well known as the monster representative of everything the color embodies. Iconic creatures show up only a few times per set (and many times only once).[2] They are almost exclusively rare or mythic rare and show up on splashy cards.[26] [27] The current iconic creatures are:[28]

White: Angel
Blue: Sphinx
Black: Demon
Red: Dragon
Green: Hydra
Iconic creatures are different from characteristic creatures, which show up many times per set and are found in all rarities, especially at common. They are smaller humanoid that appear on more mundane cards including Vanilla and French vanilla creatures. The characteristic creatures are:[2]

White: Human[29]
Blue: Merfolk
Black: Vampire and Zombie
Red: Goblin
Green: Elf

Sen att rosewater är jobbig, vad har det med saken att göra om det är han som är design-chef och ger tydliga riktlinjer för vad som ska in i ett magic-set? Om han berättar att det är så får vi väl ta det?

Så den här artikeln duger då inte för att han är jobbig, även om han diskuterar eller berör iconic anno 2009 i den?

http://magic.wizards.com/en/articles/archive/making-magic/care-bite-2009-10-19
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Uppdaterad: 00:00:40, 26/4 -17
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3641 svar

22. Sedär det var ju inte så svårt... 23:58:24, 25/4 -17  
Sedär det var ju inte så svårt. Välformulerat och lättförståeligt.
Tack för förtydligandet.

Jag tycker det är uppenbart att Wizards menar något annat än gemene man gällande Iconic, nu förstår man iaf jag vad de menar. Med din nu tydliga framställning blir det väldigt klart att det sannolikt inte rör sig om reservedlist-ändringar i Iconic Masters Tack.

PS. Kird Ape är fortfarande ikonisk.
 
Köp mina kort på auktion här! Playset Goyfar, Svärd, LED, Duals, Goblin Guides, Shockland etc
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

23. Du får tycka att Kird Ape är i... 00:02:57, 26/4 -17  
Du får tycka att Kird Ape är ikonisk, själv tycker jag att man inte behöver ha iconics. Att man ägnat så mycket tid på R&D för att bestämma att hydra ska vara gröns iconics. De skulle bara kunna göra gröna rare creatures. Nu blir vissa trötta på MR-hydror i varannat set.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Powerload
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 7/9 -03

259 rubriker
6470 svar

24. Det är rätt uppenbart att Beas... 10:35:32, 26/4 -17  
Det är rätt uppenbart att Beasts, wurms och t.om. Bears är mer ikoniska gröna djur än hydror, men det är en marknadsföringsstrategi som vi väl får se om den bär frukt i slutänden, men troligen inte. Angels är ikoniska för att de råkade bli det, inte för att någon försökte få dem att bli det genom marknadsföring, vilket nog är vad Wizards missar. Man väljer inte sina ikoner, de uppstår. Sfinxarna är något mer lyckade, men de flesta associerar ändå blå mer med leviathans och krakens än med sfinxar, eftersom man inte till fullo väljer sina egna ikoner och vad man associeras med där heller. Så typ såhär skulle min lista se ut:

Wizards ikoniska idéer:

Röd: Dragons
Vit: Angels
Svart: Demons
Blå: Sphinxes
Grön: Hydras

Verklighetens ikoniska creatures.

Röd: Dragons
Vit: Angels
Svart: Demons
Grön: Beasts
Blå: Leviathans/Krakens


Sen har vi hela diskussionen om att Wizard vill att de ikoniska djuren ska vara splashiga, stora bombdjur riktade till en framför allt yngre publik, när verkligheten även där är något annorlunda. Zombies är mer ikoniska för svart än demoner, alver är mer ikoniska för grönt än hydror, merfolk är mer ikoniska för blått än sfinxar. Röd och vit är de enda där wizards idé stämmer med verkligheten, för även om goblins är väldigt ikoniska för rött så är ju drakar det med, och vitt har egentligen bara änglar, varken knights eller kithkins eller ens soldiers har slagit igenom helt.
 
Jag vet inte ens om jag spelar magic
Voice
MEDLEM
Västervik
@svm s. 6/10 -04

22 rubriker
53 svar

25. Jag tror att våra personliga b... 12:33:35, 26/4 -17  
Powerload skrev 10:35, 26/4 -17 Det är rätt uppenbart att Beasts, wurms och t.om. Bears är mer ikoniska gröna djur än hydror, men det är en marknadsföringsstrategi som vi väl får se om den bär frukt i slutänden, men troligen inte. Angels är ikoniska för att de råkade bli det, inte för att någon försökte få dem att bli det genom marknadsföring, vilket nog är vad Wizards missar. Man väljer inte sina ikoner, de uppstår. Sfinxarna är något mer lyckade, men de flesta associerar ändå blå mer med leviathans och krakens än med sfinxar, eftersom man inte till fullo väljer sina egna ikoner och vad man associeras med där heller. Så typ såhär skulle min lista se ut:

Wizards ikoniska idéer:

Röd: Dragons
Vit: Angels
Svart: Demons
Blå: Sphinxes
Grön: Hydras

Verklighetens ikoniska creatures.

Röd: Dragons
Vit: Angels
Svart: Demons
Grön: Beasts
Blå: Leviathans/Krakens


Sen har vi hela diskussionen om att Wizard vill att de ikoniska djuren ska vara splashiga, stora bombdjur riktade till en framför allt yngre publik, när verkligheten även där är något annorlunda. Zombies är mer ikoniska för svart än demoner, alver är mer ikoniska för grönt än hydror, merfolk är mer ikoniska för blått än sfinxar. Röd och vit är de enda där wizards idé stämmer med verkligheten, för även om goblins är väldigt ikoniska för rött så är ju drakar det med, och vitt har egentligen bara änglar, varken knights eller kithkins eller ens soldiers har slagit igenom helt.

Jag tror att våra personliga bilder av ikoniska creature types är väldigt olika.
För wizards är det några stycken som de promotar och för oss själva är det något annat.

För mig ser det ut så här:

Röd: Goblins
Vit: Soldiers
Svart: Zombies
Grön: Elves
Blå: Merfolk
 
Have a gameday!
-Games Expertise
Powerload
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 7/9 -03

259 rubriker
6470 svar

26. Ja som sagt så handlar det om ... 16:14:41, 26/4 -17  
Voice skrev 12:33, 26/4 -17
Powerload skrev 10:35, 26/4 -17 Det är rätt uppenbart att Beasts, wurms och t.om. Bears är mer ikoniska gröna djur än hydror, men det är en marknadsföringsstrategi som vi väl får se om den bär frukt i slutänden, men troligen inte. Angels är ikoniska för att de råkade bli det, inte för att någon försökte få dem att bli det genom marknadsföring, vilket nog är vad Wizards missar. Man väljer inte sina ikoner, de uppstår. Sfinxarna är något mer lyckade, men de flesta associerar ändå blå mer med leviathans och krakens än med sfinxar, eftersom man inte till fullo väljer sina egna ikoner och vad man associeras med där heller. Så typ såhär skulle min lista se ut:

Wizards ikoniska idéer:

Röd: Dragons
Vit: Angels
Svart: Demons
Blå: Sphinxes
Grön: Hydras

Verklighetens ikoniska creatures.

Röd: Dragons
Vit: Angels
Svart: Demons
Grön: Beasts
Blå: Leviathans/Krakens


Sen har vi hela diskussionen om att Wizard vill att de ikoniska djuren ska vara splashiga, stora bombdjur riktade till en framför allt yngre publik, när verkligheten även där är något annorlunda. Zombies är mer ikoniska för svart än demoner, alver är mer ikoniska för grönt än hydror, merfolk är mer ikoniska för blått än sfinxar. Röd och vit är de enda där wizards idé stämmer med verkligheten, för även om goblins är väldigt ikoniska för rött så är ju drakar det med, och vitt har egentligen bara änglar, varken knights eller kithkins eller ens soldiers har slagit igenom helt.

Jag tror att våra personliga bilder av ikoniska creature types är väldigt olika.
För wizards är det några stycken som de promotar och för oss själva är det något annat.

För mig ser det ut så här:

Röd: Goblins
Vit: Soldiers
Svart: Zombies
Grön: Elves
Blå: Merfolk

Ja som sagt så handlar det om de stora mythic rare bomberna här, och inte om tribalsen, som är något annat :) Diskussionen om ifall soldiers eller änglar är mest ikoniska för vit eller goblins eller dragons mest ikoniska för rött kan man ju ha för evigt och alltid, men med uppdelningen mellan tribals och splashiga bombmonster blir det tydligare.
 
Jag vet inte ens om jag spelar magic
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

27. Voice och pl: om ni läser länk... 16:39:10, 26/4 -17  
Voice och pl: om ni läser länkarna kan ni se att det finns ichonics r/mr för 5 mana; bomber etc och det finns något som kallas characteristics; små mr/r samt u/c, vit soldiers, blå merfolk, svart två, röd goblins, grön alver. Alla Characteristics är inte med i varje block. Alla iconics är inte med i varje block. De är med så fort det passar.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Stolpeman

Azorius
MEDLEM
@svm s. 7/10 -03

51 rubriker
509 svar

28. Ni pratar olika saker ;) Ja... 10:07:12, 5/5 -17  
Ni pratar olika saker

Ja Kird Ape är en ikon för oss magicspelare! Det finns mängder med kort som för mig ses på samma sätt creatures eller inte!

Men Ape är inte någon av de "iconic creature types" som Wizards jobbar efter.

"Also, I am using the term "iconic" to mean something representational of the color. Iconic creatures tend to show up every set (except in the cases where they don't make sense within the world of the block) but only in small numbers and in higher rarities. Creatures that show up on smaller humanoid creatures in common, such as Goblins in red or Elves in green, are what I call "characteristic creatures" and are not the topic of today's column."

http://magic.wizards.com/en/articles/archive/making-magic/building-better-monster-2013-11-11

EDIT: Missade sida två och såg att det fanns mer att läsa Så sent svar på gammal post från min sida
 
The journey of a thousand miles begins with a broken fan belt and a flat tyre.
Uppdaterad: 10:08:27, 5/5 -17
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

29. Jag tror att jag har läst arti... 15:28:31, 5/5 -17  
Stolpeman skrev 10:07, 5/5 -17 Ni pratar olika saker ;)

Ja Kird Ape är en ikon för oss magicspelare! Det finns mängder med kort som för mig ses på samma sätt =) creatures eller inte!

Men Ape är inte någon av de "iconic creature types" som Wizards jobbar efter.

"Also, I am using the term "iconic" to mean something representational of the color. Iconic creatures tend to show up every set (except in the cases where they don't make sense within the world of the block) but only in small numbers and in higher rarities. Creatures that show up on smaller humanoid creatures in common, such as Goblins in red or Elves in green, are what I call "characteristic creatures" and are not the topic of today's column."

http://magic.wizards.com/en/articles/archive/making-magic/building-better-monster-2013-11-11

EDIT: Missade sida två och såg att det fanns mer att läsa :P Så sent svar på gammal post från min sida

Jag tror att jag har läst artikeln i länken för ett bra bra tag sen men hittade inte just den här och nu, men det säger ju lite om hur mycket maro har lyft det här för hans läsare, bra eller inte.

Apan, Kird Ape, är alltså ingalunda ikonisk enligt de kriterierna eftersom den är inne i ett multicolor-territorium (och i allmänhet känns mer old school grön och idag mer vit, se Loam Lion, till skillnad från iconics som ska passa bra som monocolored. Sen att den är ikonisk för enskilda spelare är något annat, ja.

Förvänta er att iconic masters kan ha mer tyngd på rare creatures jämfört med andra masters-set, även om det kan vara spännande med Force of Will & Co också.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!