Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 623 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Städa Själva... Ultra Pro Eclipse ...
Smarta pärm- och förvaringstips sökes
Senast läst: 05:14:48, 14/4 -24. Läst 1662 gånger.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

Smarta pärm- och förvaringstips sökes 10:53:19, 10/4 -17  
Jag är främst en samlare av Magic-kort och håller långsamt på att försöka få ihop en komplett uppsättning av de sets som har givits ut genom åren. Många kort blir det, och för husfridens skull vore det bra att kunna förvara dessa på ett någorlunda kompakt, men ändå gärna lättåtkomligt, vis. Med obegränsade resurser hade jag jag gärna haft något i stil med en Ultra Pro binder per set, men dessa är dyra och får räknas som en mer långsiktig lösning i sånt fall.

Jag har ett gäng såna här vanliga 3-ringspärmar fyllda med vanliga 9-pocket plastfickor och de tycker jag är rätt så bra och de sväljer många kort. Problemet är att de är för breda, eller djupa kanske är rätt ord, för att få plats i de Billy-bokhyllor jag skulle vilja använda för ändamålet (bokhyllorna har dörrar). Vanliga kontorspärmar skulle kanske kunna funka, och dessutom kosta mindre, men med bara två ringar i mitten är jag rädd att de inte kommer att kunna hålla välfyllda plastfickor uppe ordentligt vilket då riskerar att skada både fickor och kort. Även i mina 3-ringspärmar tycker jag att fulla fickor hänger lite när de förvaras stående.

För alla lösa kort och dubletter osv har jag gott om praktiska förvaringslådor, men det är just korten i pärmar eller binders jag behöver hitta någon bättre lösning för.

Har ni några bra samlar-hacks på lager? Någon liten leverantör som säljer superbilliga 3-ringars kontorspärmar eller något sånt?

Jag såg t.ex. att dacardworld sålde ut en massa Khans-binders för en väldigt billig peng nyligen och det hade ju varit toppen om man bortser från fraktkostnaden, men kanske har någon hittat en liknande deal på lite närmre håll.

Uppdaterad: 11:03:57, 10/4 -17

latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

1. Jag köpte några vanliga olika ... 11:23:51, 10/4 -17  
Jag köpte några vanliga olika sorters "kontors"-pärmar från vanliga affärer som typiska 9-kortsfickor går att använda i. Det finns tunnare och svagare varianter, samt lite tjockare. Regeln är att med tunnare och svagare pärmar ska man inte ha fler än 15-20 fickor och med lite tjockare pärmar som kan fylla mer bör man ändå begränsa sig till 25-30 fickor. Jag tror att jag hade runt 35 fickor i en lite bastantare pärm och det blev inte smidigt att bläddra i eller att flytta runt.

Det var flera år sen jag köpte pärmar och de har jag har skaffat fungerar än och jag har inga behov av att uppgradera mig.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

2. Insåg att jag glömt nämna det,... 11:29:12, 10/4 -17  
Insåg att jag glömt nämna det, men jag sätter 18 kort i varje ficka, dvs både fram och bak, vilket är enbart för att spara pengar. Plastfickor är dyra. Det har ju så klart stor betydelse när man pratar om antal fickor som ryms per pärm osv.
Nr42

Golgari
MEDLEM
Vittinge
@svm s. 11/8 -04

99 rubriker
1774 svar

3. Ursäkta att jag inte håller mi... 12:40:14, 10/4 -17  
Ursäkta att jag inte håller mig helt till vad du frågar efter men men. Jag kör på 3-ringspärmar och dom är klart för djupa för billy-bokhyllor, hyllan Bestå är dock djupare och har också dörrar så de är dom hyllor jag använder nu.

/V
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

4. Jag använder fram- och baksido... 12:41:06, 10/4 -17  
DeckOf53 skrev 11:29, 10/4 -17 Insåg att jag glömt nämna det, men jag sätter 18 kort i varje ficka, dvs både fram och bak, vilket är enbart för att spara pengar. Plastfickor är dyra. Det har ju så klart stor betydelse när man pratar om antal fickor som ryms per pärm osv.

Jag använder fram- och baksidorna också och det är alltså inget som helst problem om du har en tunnare pärm och nöjer dig med att bara ha 360 kort (9x2x20) i den. Hur många fickor du kan ha i en pärm får du känna dig fram till eftersom det finns olika sorters pärmar. Jag har några tunna mjuka plastpärmar som är behändiga att flytta på och att bläddra i, men de fungerar mycket sämre om man fyller dem med för mycket kort och plastfickor.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

5. Alla tips är varmt välkomna. ... 12:51:12, 10/4 -17  
Nr42 skrev 12:40, 10/4 -17 Ursäkta att jag inte håller mig helt till vad du frågar efter men men. Jag kör på 3-ringspärmar och dom är klart för djupa för billy-bokhyllor, hyllan Bestå är dock djupare och har också dörrar så de är dom hyllor jag använder nu.

/V

Alla tips är varmt välkomna.

Dock så tänkte jag i första hand försöka hitta någon bra lösning som inte kräver att vi byter bokhyllor. :)

Att kika på om det finns något hörn i huset där jag skulle kunna ställa in en liten Bestå kunde iofs vara ett alternativ.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

6. Jag testade att stoppa 40 full... 23:55:55, 10/4 -17  
Jag testade att stoppa 40 fulla plastfickor i en vanlig 60mm pärm nu på kvällen, och det såg ut att funka helt ok. Fickorna hänger ju lite, men inte katastrofalt på något vis. De hänger ju även i 3-ringspärmarna jag har.

Dock så var det i stort sett omöjligt att bläddra i pärmen med fickorna i, utan det får i såna fall vara ren förvaring. Men det lär väl inte bli bättre ens med lite färre fickor per pärm?
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

7. Om man håller sig till ett vis... 07:58:49, 11/4 -17  
Om man håller sig till ett visst antal kan man slippa både häng och dålig bläddring, har jag erfarit!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
kalleam
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

49 rubriker
243 svar

8. Ingen som sett några youtube-k... 08:04:42, 11/4 -17  
Ingen som sett några youtube-klipp man kan hämta inspiration från?
 
MLV.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

9. Då får jag lita på dig. :) ... 08:11:42, 11/4 -17  
latsblaster skrev 07:58, 11/4 -17 Om man håller sig till ett visst antal kan man slippa både häng och dålig bläddring, har jag erfarit!

Då får jag lita på dig. :)

Efter lite grävande såg jag att Biltema sålde vanliga pärmar, både 40 och 60mm, för 20kr styck, så jag får ta en sväng dit och sedan prova mig fram.
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!