Magic the Gathering
Magic the Gathering34883 medlemmar 631 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Magic relaterad musik... Regelförändring Splitcards. ...
Magic-samling, rimligt att begära återköp?
Senast läst: 05:45:48, 19/4 -24. Läst 9695 gånger.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

41. På det stora hela så har du ab... 21:57:18, 3/4 -17  
Jojja skrev 21:21, 3/4 -17
DeckOf53 skrev 19:34, 3/4 -17
smurfhatzer skrev 16:38, 3/4 -17
Jojja skrev 14:55, 3/4 -17
smurfhatzer skrev 14:29, 3/4 -17 Det är bra att gå till konsument verket med sådana frågor.
Privatpersoner faller innom precis samma regler som företag och om man hadde känt sig lurad vid ett köp i butik så hade det varit naturligt att lämna tillbaka produkten.
Samma regler gäller köp, privatpersoner emella. Alla vet att falsk marknadsföring inte är ok och att den måste vara "Tydlig".
man kan dividera om vad som är upfattning och grå zoner så mycket man vill men det tyder endast på att marknadsföringen har varit otydlig och redan där så har du rätten på din sida🖒

Försök att lösa det er två emellan (ring kosumentverket först så att du vet klart och tydligt vad dina rättigheter är)
Möter han inte dessa så kan du blanda in konsumment verket direkt i ärendet:)

När det rör två privatpersoner gäller köplagen, inte konsumentköplagen och verket har inget med det att göra eftersom ingedera part är ett företag eller agerar företag.

Helt riktigt:) det var jag som blandat ihop det.
Utdrag av köplagen som gäller två privatpersoner emellan.

Reklamera felaktig vara
Köparen måste reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att han eller hon upptäckte, eller borde ha upptäckt, felet. Det innebär att köparen meddelar säljaren om felet och förklarar varför varan är felaktig. Efter två år från köpet har du som köpare förlorat din rätt att reklamera varan.

Är det fel på varan kan köparen

Begära att säljaren åtgärdar felet eller att en likvärdig vara levereras. Vid privatköp är det ovanligt att det finns någon likvärdig vara att leverera.
Kräva prisavdrag.
Häva köpet.
Om säljaren inte kan åtgärda felet eller leverera en ny vara inom skälig tid kan du kräva ett prisavdrag eller att köpet hävs. För att du som köpare ska ha rätt att häva köpet krävs att felet har stor betydelse för dig.

Som köpare kan du även ha rätt till ersättning för kostnader som du drabbats av på grund av felet på varan.

Att personen i fråga fått en vara som inte stämmer överens med det som utlovats i annonsen är ett exempel på "felaktig vara"
Man kan gå till rätten med det och då har du den på din sida, men detta kanske inte är något man vill underhålla sig själv med en lördagseftermiddag:)

Bör tilläggas att det fins vissa kryphål för säljaren om hen tillexempel avskrivitsig ansvaret för varans skick mm igenom att skriva något som "befintligt skick".
Godkäns detta av köparen så kan det anses att man gjort en överenskommelse som där med ändrar sanningen i utdraget åvan.
Detta kan inte göras om det hadde gält konsument mot företag då lagen är fast men dock mellan två privatpersoner.

Så svaret på artikeln är då ja om det varit av stor betydelse för dig (mycket individuelt så allt är möjligt^^) annars åtminstånne prisavdrag!
Detta så klart om säljaren inte avskrivit sig allt ansvar i annonsen.

Mycket matnyttig information, tack så mycket för det!

Det fanns inga former av avsägande av ansvar eller liknande i annonsen.

Lite saker bara här då det verkar råda lite förvirring om hur detta funkar och vad som egentligen gäller.

Vad man har rätt till är subjektivt och jag ser helt klart att du läste in en hel del i säljarens text. Så fel på varan kan det va, eller inte. Det är en 50-50 sak skulle jag vilja påstå. Utöver det så behöver du tvista för att få rätt om säljaren inte är medgörlig. Bara stämmningsansökan ligger på 900, och sedan skall det hela drivas i tingsrätten där den du stämmer bor. Vilket kommer leda till resor för dig. Vill du driva själv slipper du kostnad för ombud. Men flrlorar du kan du riskera att behöva stå för motpartens kostnader(dennes ombud om om hens försäkringar täcker det och utebliven inkomst för att denne skall närvara i rätten).

Du kan alltid försöka bluffa om säljaren inte köper dina krav, men med den lilla info som du delat med dig av så skulle jag nog säga att du förmodligen kommer ha svårt att vinna då det inte är några klara och tydliga fel(enbart subjektiva fel där du uppfattar gammal som något annat än vad det är) därtill kommer ju att du medvetet köpt "grisen i säcken" i hopp om att hitta nått av värde och sedan blivit besviken. Kort och gott skulle jag nog säga att det finns en risk att du inte får rätt och det blir väldigt dyrt för dig.


[EDIT] ang friskrivning (avsäga sig ansvar) så är det irrelevant då det inte finns något faktiskt fel på det du köpt, det är begagnade varor som är lite naggade och slitna. Man kan diskutera om tydligheten av annonsen, men då du haft möjlighet att fråga om vilken tids epok i spelet som korten kommer från(om detta varit avgörande för dig vid köpet) och inte gjort så är det inte rimmligt att hålla säljaren ansvarig för detta.

Om åldern på korten var av avgörande vikt för dig och du inte frågade får det mig att tro att du hoppats göra ett klipp och ville inte få säljaren att fundera för mycket på om korten var värda mer än hen trott. Det finns ingen i lagen som hindrar folk från att göra dåliga deals, så längen nån part inte aktivt försöker vilseleda den andra så är det upp till var och en att ta ansvar för att de skall bli nöjda.

Det är lite som att säljaren skulle vilja ha tillbaka korten eller mellanskillnaden mot värdet om det visat sig att det var högre än vad hen sålde det för. Det är ganska löjligt att förvänta sig egentligen.

På det stora hela så har du absolut rätt på många punkter och i en faktiskt tvist kan jag tänka mig att mina chanser skulle vara max 50-50, förmodligen betydligt lägre.

Dock så haltar dina jämförelser betänkligt. Det går inte att både utgå ifrån den kunskap som finns bland Magic-inbitna och samtidigt prata om vad som skulle räknas som allmän fakta i en tvist som avgörs av "vanligt folk" som inte spelar Magic.

Som jag skrivit tidigare i tråden så har Magic-kort givits ut under 24 år, från 1993-2017. Det är fakta. Att då hävda att det är fullt rimligt att kort från 2014-2016 skulle räknas som äldre, för en utomstående person, vem som helst, är direkt felaktigt. Någon slags allmänt vedertagen definition av ordet är mer specifik än så.

Vidare så står det uttryckligen i beskrivningen att "samlingen har fyllts på med några nyare kort för ett par år sedan". Ber du 100 personer på gatan att beskriva ordet några med ett tal så vågar jag påstå att väldigt få kommer att säga 7000.

Avslutningsvis står det "Korten har stått undanstoppade länge och inte spelats på många år". Även här så vågar jag påstå att en allmän tolkning av "inte spelats på många år" inte innebär år 2015.

Ja, det är enbart en massa subjektiva tolkningar, men det är knappast som att jag tolkar hej vilt, utan snarare så följer jag vad som skulle kunna antas vara den allmänna uppfattningen.

Därmed inte sagt att det i praktiken spelar någon som helst roll om jag har rätt eller ej, men det här har ju utvecklats till en mer filosofisk diskussion.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

42. Gör ytterligare ett litet till... 22:10:25, 3/4 -17  
Gör ytterligare ett litet tillägg till mitt förra raljerande inlägg.

De första två meningarna i annonsen är (utan någon tolkning):

Säljer en stor samling med Magickort (Magic the Gathering) på grund av flytt och platsbrist.

Innehåll och skick:
Korten har stått undanstoppade länge och inte spelats på många år.

Det är knappast en knasig subjektiv tolkning att det med mening nummer två menas de magickort som nämns i mening nummer ett, dvs de som är till salu i auktionen. Att man i själva verket skulle mena att endast en liten del av korten har stått undanstoppade är däremot en knasig subjektiv tolkning. Eller?
Isanion

Dimir
MEDLEM
@svm s. 3/1 -11

34 rubriker
328 svar

43. Det är väldigt uppenbart att d... 22:21:33, 3/4 -17  
DeckOf53 skrev 22:10, 3/4 -17 Gör ytterligare ett litet tillägg till mitt förra raljerande inlägg.

De första två meningarna i annonsen är (utan någon tolkning):

Säljer en stor samling med Magickort (Magic the Gathering) på grund av flytt och platsbrist.

Innehåll och skick:
Korten har stått undanstoppade länge och inte spelats på många år.

Det är knappast en knasig subjektiv tolkning att det med mening nummer två menas de magickort som nämns i mening nummer ett, dvs de som är till salu i auktionen. Att man i själva verket skulle mena att endast en liten del av korten har stått undanstoppade är däremot en knasig subjektiv tolkning. Eller?

Det är väldigt uppenbart att du som köpare egentligen har rätt här om vanliga människor bestämde, men även om det sista du skrev är en knasig subjektiv tolkning så finns den fortfarande. Påstår säljaren att det var så han menade spelar det nog inte någon roll vad som är rimligast att anta i frågan om ifall man kan ångra köpet.

Uppdaterad: 22:22:23, 3/4 -17
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

44. Men om jag då t.ex. skulle få ... 22:38:20, 3/4 -17  
Men om jag då t.ex. skulle få för mig att anmäla det hela till Tradera, då är det ju just vanliga människor som fattar beslutet. Så viss relevans finns det väl då i allt mitt svammel. :)
Isanion

Dimir
MEDLEM
@svm s. 3/1 -11

34 rubriker
328 svar

45. Vanliga människor som måste fö... 22:41:01, 3/4 -17  
DeckOf53 skrev 22:38, 3/4 -17 Men om jag då t.ex. skulle få för mig att anmäla det hela till Tradera, då är det ju just vanliga människor som fattar beslutet. Så viss relevans finns det väl då i allt mitt svammel. :)

Vanliga människor som måste följa sina regler som är väldigt objektivt bestämda sannolikt. Har haft uppfattningen att Tradera är ganska ovilliga att hjälpa till dessutom med problem som dessa, men det kanske bara är jag.

Uppdaterad: 22:41:26, 3/4 -17
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

46. När jag läser igen hittar jag ... 22:50:34, 3/4 -17  
När jag läser igen hittar jag uppgifter om 3000 kr. Det låter väldigt mycket för en tradera-annons om magic.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

47. Jag nämnde det tidigare i tråd... 22:54:31, 3/4 -17  
latsblaster skrev 22:50, 3/4 -17 När jag läser igen hittar jag uppgifter om 3000 kr. Det låter väldigt mycket för en tradera-annons om magic.

Jag nämnde det tidigare i tråden, men auktionen innehöll 2 Rishadan Port och en Grim Monolith som drev upp budgivningen ordentligt. Runt 1500-2000 hade nog varit ett rimligt slutpris annars för en auktion av den här storleken (8-10000 kort)

Det var dock inte riktiga kort, men det framgick inte så tydligt i själva auktionen.

Uppdaterad: 22:56:05, 3/4 -17
Isanion

Dimir
MEDLEM
@svm s. 3/1 -11

34 rubriker
328 svar

48. Detta är förresten bilderna so... 23:00:25, 3/4 -17  
Detta är förresten bilderna som fanns för auktionen, det synns ganska tydligt att Rishadan Portarna är guldkantade iof tycker jag (kanske lite mindre här då bilden är mycket mindre). Funderade själv att buda på den annars. Jämför dom två vanliga korten precis nedanför. Men då krävs det ju att man vet precis hur sådanna ser ut så klart.







Uppdaterad: 23:03:18, 3/4 -17
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

49. Korten på bilden är alltså ing... 23:03:28, 3/4 -17  
Korten på bilden är alltså ingalunda bluff?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

50. Stämmer bra. Jag tyckte också ... 23:15:38, 3/4 -17  
Isanion skrev 23:00, 3/4 -17 Detta är förresten bilderna som fanns för auktionen, det synns ganska tydligt att Rishadan Portarna är guldkantade iof tycker jag (kanske lite mindre här då bilden är mycket mindre). Funderade själv att buda på den annars. Jämför dom två vanliga korten precis nedanför. Men då krävs det ju att man vet precis hur sådanna ser ut så klart.






Stämmer bra. Jag tyckte också att de såg guldiga ut, slog upp Port här på SvM och fick bara två träffar, MM och en judge promo och tänkte då att jag sett fel. Hade jag istället kollat t.ex. Mc-märke hade jag sett de guldkantade korten och budat betydligt mindre. Ett misstag som kostade mig i runda slängar 1500kr i puckoavgift vilket är helt i sin ordning.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

51. Nej, korten på bilderna är vad... 23:25:44, 3/4 -17  
latsblaster skrev 23:03, 3/4 -17 Korten på bilden är alltså ingalunda bluff?

Nej, korten på bilderna är vad som levererades.
kalleam
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

49 rubriker
243 svar

52. Kanske dags att erkänna sig be... 07:56:17, 4/4 -17  
Kanske dags att erkänna sig besegrad då?
 
MLV.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

53. Hur menar du? Ingenting har vä... 07:59:40, 4/4 -17  
kalleam skrev 07:56, 4/4 -17 Kanske dags att erkänna sig besegrad då?

Hur menar du? Ingenting har väl förändrats sedan jag skrev mitt första inlägg? Auktionsbeskrivningen är ju fortfarande inte det som skickades.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

54. Har du räknat rare-korten?... 09:26:36, 4/4 -17  
DeckOf53 skrev 23:25, 3/4 -17
latsblaster skrev 23:03, 3/4 -17 Korten på bilden är alltså ingalunda bluff?

Nej, korten på bilderna är vad som levererades.

Har du räknat rare-korten?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

55. Inte exakt, men jag skulle upp... 10:22:51, 4/4 -17  
latsblaster skrev 09:26, 4/4 -17
DeckOf53 skrev 23:25, 3/4 -17
latsblaster skrev 23:03, 3/4 -17 Korten på bilden är alltså ingalunda bluff?

Nej, korten på bilderna är vad som levererades.

Har du räknat rare-korten?

Inte exakt, men jag skulle uppskatta det till ca 200 stycken totalt eller något sånt. De utgör iaf en väldigt liten del av den totala samlingen.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

56. Det låter som att de är så pas... 10:35:42, 4/4 -17  
Det låter som att de är så pass många att det är svårt att räkna som blåsning utifrån det. Ett styckpris på 15 kr är hyfsat högt men inte ocker. De flesta rare-kort går faktiskt att sälja vidare om de är i någorlunda bra skick, om än bara för några kronor.

Finns det inte också ett antal uncommons i högen som är värda några kr?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

57. Merparten av de rares som fann... 10:52:37, 4/4 -17  
latsblaster skrev 10:35, 4/4 -17 Det låter som att de är så pass många att det är svårt att räkna som blåsning utifrån det. Ett styckpris på 15 kr är hyfsat högt men inte ocker. De flesta rare-kort går faktiskt att sälja vidare om de är i någorlunda bra skick, om än bara för några kronor.

Finns det inte också ett antal uncommons i högen som är värda några kr?

Merparten av de rares som fanns med var bulk från Battle for Zendikar, Oath of the Gatewatch osv, med ett värde på 1kr styck ungefär.

Klart att det går att leta fram kort av värde även i de kort jag har fått, och lägger jag ett halvår på att sortera och sälja kan jag säkert få tillbaka kanske 70-80% av vad jag har betalat, men det vill jag ju inte behöva göra eftersom jag anser att jag inte har fått det jag betalat för från första början.
Zasse

Golgari
MEDLEM
@svm s. 2/5 -15

20 rubriker
167 svar

58. Kontakta säljaren och påpeka s... 11:27:09, 4/4 -17  
Kontakta säljaren och påpeka samtliga punkter i hans beskrivning av hur det faktiskt ser ut. Om man inte spelat magic på några år men har Kaladesh och nyare set dessutom så är det ju ren lögn.

Samtidigt är det också köparens ansvar att fråga framför att förutsätta om man inte vill köpa grisen i säcken. Be om fler bilder eller en estimering av vilket set det finns flest kort av osv.
kalleam
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

49 rubriker
243 svar

59. Säljaren (Hon), behöver inte v... 16:16:53, 4/4 -17  
Säljaren (Hon), behöver inte vara den som faktiskt spelat eller hur?
 
MLV.
sus
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 10/10 -08

52 rubriker
380 svar

60. Tyvärr är det uppenbart att sä... 17:11:19, 4/4 -17  
Tyvärr är det uppenbart att säljaren försökt luras i beskrivningen när hen hävdar att korten varit "undanstoppade länge och inte spelats på många år" och påstår att det rör sig om en "samling". Att dessutom visa upp guldkantade kort tillsammans med vanliga kort är allra minst slarvligt, men antagligen en medveten strategi i hopp om att någon ska ta fel.

Tycker du kan fråga om återköp med gott samvete och såklart ge en dålig reff om det inte löser sig.



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!